آهن آنلاین
ارتباط شاخص CPI  و تغییرات قیمت میلگرد

ارتباط شاخص CPI  و تغییرات قیمت میلگرد

یک‌شنبه 17 شهریور 1398
زمان مطالعه: 3 دقیقه

روند ۱۰ ساله قیمت میلگرد نشان می‌دهد تا قبل از سال ۹۰ قیمت هر کیلو میلگرد زیر ۱۰۰۰ تومان بوده است. در سال ۹۰ اولین سد ورود به کانال ۱۰۰۰ تومانی شکسته می‌شود اما در مجموع، میانگین قیمت میلگرد در سال ۹۰ حول و حوش ۸۰۰ تومان بوده است. در این سال نرخ تورم  ۲۱/۵ و شاخص بهای کالاها ( CPI) ، حدود ۴۰ بوده است.

خب در این سال ، یعنی سال ۹۱ ، تورم چشمگیری اتفاق می‌افتد و در این سال نرخ تورم ۱۰ پله بالا رفته است. و شاخص CPI هم ۱۲ پله صعود می‌کند و قیمت میلگرد هم مثل بقیه کالاها بالا می‌ره، که در طول یکسال نزدیک به ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داره، یعنی افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال قبل خودش..

این روند تا سال بعدش هم ادامه پیدا می‌کند اما بعد اون، از سال ۹۳ تا ۹۶ ظاهرا تورم کنترل می‌شود ولی شاخص بهای کالاها (CPI)  همچنان صعودی می‌ماند و به رقم ۱۰۹ می‌‎رسد (به عبارتی، نسبت به قبل دوران تورم، سال‌های ۸۹ تا ۹۰ حدودا ۷۰ درصد رشد در قیمت کالاها اتفاق افتاده است).

قیمت میلگرد در همین سال ۹۶ هست که کانال ۲ هزار تومانی رو هم می‌شکند و تا بهار سال ۹۷ تا حول و حوش ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان نوسان می‌کند.

 

بررسی روند تغییرات قیمت میلگرد

روند ۱۰ ساله قیمت میلگرد

 

اما در سال ۹۷ با شروع جریان جدیدی از تحریم‌ها و مقابله‌های سیاسی بین ایران و آمریکا، اقتصاد ایران دستخوش جهش‌های منفی بزرگ و غیرقابل کنترلی می‌شود که ملموس‌ترین اون افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت در کالاهای مصرفی روزانه مردم بود. نرخ تورم در سال ۹۷ به طور میانگین به ۳۵ نزدیک می‌شود و تا سال ۹۸ هم شیب افزایش رو ادامه می‌دهد و به ۵۲ هم می‌رسد.

در همان سال ۹۷ بود که نرخ میلگرد به طور پیاپی، از کانال‌های ۳، ۴ و ۵ تومنی عبور می‌کند و با اینکه در پاییز سال ۹۷ یکبار دیگه میلگرد سعی در کاهش قیمت داره و خودش رو به کانال ۳ تومنی نزدیک می‌کند اما تحت تاثیر رکود ایجاد شده در بازارهای موازی مثل مسکن و خودرو، دوباره قیمت میلگرد به کانال ۵ تومنی برمی‌گردد.

روند نزولی و با البته با استقامت قیمت میلگرد ( و سایرکالاهای آهنی) از اردیبهشت امسال همزمان با کنترل نرخ ارز کلیک خورد و امروز سطح قیمت میلگرد در نزدیکی ورود به  مرز ۳ تومانی است.

شاخص CPI که نسبت رشد قیمت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف را نشان می‌دهد، در سال ۹۸ رشد چشمگیری داشته است. آماری مختص آهن آلات نداریم، اما مثلا در حوزه‌های مسکن و حمل و نقل شاخص CPI در فروردین امسال نسبت به سال قبل به ترتیب ۱۸ و ۳۱ درصد افزایش داشته‌ایم. که این موضوع مستقیماً بر روی قیمت آهن آلات هم اثرش را گذاشته است. چرا که بخش مسکن عمده‌ترین مقصد خرید آهن آلات است و هزینه‌های حمل و نقل نیز در جمع نهایی قیمت رسیده به مشتری محاسبه می‌شود.

نکته جالب این است که تورم ایجاد شده در بخش مسکن موجب افزایش قیمت آهن آلات در سال ۹۷ شده است، اما همانطور که آقای رستگار رئیس اتحادیه آهن فروشان هم به آن اشاره کرده بودند "گرانی مسکن ربطی به فولاد و آهن نداشت."

 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.