آهن آنلاین
فرایند تولید لوله

فرایند تولید لوله

چهارشنبه 23 امرداد 1398
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

فرایند تولید لوله به شیوه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. لوله‌ها که مقاطعی تو خالی هستند در دو گروه بدون درز و جوشکاری شده قرار دارند.

فولاد خام ماده اولیه تولید تمامی لوله‌ها به شمار می‌آید. بر روی فولاد کار می‌شود سپس آن را به شکل لوله در می‌آورند.

لوله‌ها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند به روش‌های متفاوت تولید می‌شوند. به همین دلیل شاهد تنوع  قیمت لوله هستیم.

 

فرایند تولید لوله چگونه است؟

با ذوب کردن کک و سنگ آهن در کوره‌ها، فولاد مذاب تولید خواهد شد. با اضافه کردن اکسیژن به مذاب حاصل شده میزان زیادی از کربن کاسته می‌شود. این مایع مذاب را در قالب‌های دیرگداز آهنی می‌ریزند و با سرد شدن این قالب‌ها شمش تولید خواهد شد.

جهت تولید محصولات فولادی مانند ورق و میلگرد به شمش‌ نیاز است.  شمش موردنیاز برای تولید میلگرد بیلت و برای ورق اسلب است.

 

در این مطلب فرایند تولید لوله مورد بررسی قرار گرفته است. نمایی از خط تولید لوله

 

 اما بیلت‌ و اسکِلِپ (Sklep) هر دو در تولید لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به منظور تولید لوله‌های درزدار از اسکِلِپ استفاده می‌کنند، اسکِلِپ‌ها را به صورت رول در داخل دستگاه‌ها قرار می‌دهند، همزمان رول‌ها را باز و حرارت را اعمال می‌کنند. سپس آن‌ها را از غلتک‌های شیاردار عبور می‌دهند، این عمل سبب نزدیک شدن لبه‌ها به یکدیگر می‌شود، با روند انجام شده فرم لوله‌های جوشی شکل می‌پذیرد. سپس از دستگاه جوش الکترود به منظور جوش زدن لبه‌ها به یکدیگر استفاده می‌کنند. بعد از اعمال جوش از غلتک‌هایی برای محکم شدن جوش قطعه استفاده می‌کنند. در نهایت عملیات برش روی آن‌ها انجام می‌شود، سرعت تولید این لوله‌ها بسیار بالا است.

در فرایند تولید لوله بدون درز  از بیلت‌های چهارگوش استفاده می‌کنند اما توجه داشته باشید که آن‌ها را ذوب می‌کنند و به شکل استوانه در می‌آورند. در نهایت استوانه تحت حرارت زیادی قرار می‌گیرد و در نهایت با فشار بالا عملیات نورد و سوراخ کاری در طول استوانه بر روی آن انجام می‌شود.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.