آهن آنلاین
فرایند تولید تیرآهن

فرایند تولید تیرآهن

شنبه 11 تیر 1401
زمان مطالعه: 8 دقیقه

تولید تیرآهن دارای مراحل و فرآیندی است که فرآیند تولید تیراهن نیز مانند بسیاری دیگر از پروفیل‌ها شامل فرایند نورد گرم می‌شود. روش تولید این نوع پروفیل، تاثیر بسیاری در کیفیت محصول نهایی دارد. در ادامه نحوه تولید تیرآهن را به طور کامل شرح خواهیم داد.

فرآیند تولید تیرآهن چگونه است؟

نورد گرم مهمترین مرحله فرایند تولید تیرآهن است. باید در نظر داشته باشید که اندازه و استاندار تیرآهن موجب تغییر در فرایند کلی تولید نمی‌شود و برای تمام انواع این محصول، نحوه تولید تقریبا یکسان است. این مقطع فلزی به اندازه‌ای در ساختمان سازی پر کاربرد است که قیمت تیرآهن را می‌توان یکی از وزنه‌های سنگین در قیمت مسکن دانست

در روش نورد گرم که بسیاری از مقاطع فلزی توسط این روش تولید می‌شوند و یک روش بسیار رایج برای شکل‌دهی محصولات فلزی به حساب می‌آید، از بلوم یا شمشه‌های فلزی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. شمشه یا بلوم (Bloom) یک فراورده میانی در صنعت فلزات به حساب می‌آید که طول سطح آن کمتر از ۲۳۰ سانتی‌متر مربع است. بلوم فولادی در ساخت مقاطع فلزی از جمله تیرآهن، ریل، ناودانی و نبشی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود.

 

در این مقاله فرایند تولید تیرآهن را توضیح می‌دهیم
نورد گرم مهمترین مرحله فرایند تولید تیرآهن است.

 

در فرایند تولید تیرآهن، شمشه که سطح مقطع آن با توجه به نوع محصول خروجی تعیین می‌شود وارد کوره می‌شود تا به حرارت مورد نظر که چیزی حدود ۱۱۰ درجه سانتی گراد است برسد. در مرحله بعد شمشه‌های حرارت دیده وارد قفسه‌های نورد خواهند شد تا با گذشت از مراحل مختلف به تدریج سطح مقطع آنها کاهش یابد و شکل مورد نظر را به خود بگیرند. محصول باید از ۳ قفسه نورد ابتدایی، میانی و پایانی عبور کند تا شکل مورد نظر را به خود بگیرد. 

در قفسه نورد ابتدایی سطح مقطع شمشه کاهش می‌یابد و به طول آن افزوده می‌شود. قفسه‌های میانی و پایانی نیز وظیفه تغییر شکل محصول به فرم مورد نظر را بر عهده دارند و بعد از آن تیرآهن به طول‌های مورد نظر برش خواهد خورد و برای بسته‌بندی آماده می‌شود.

تیرآهن برای اولین بار در سال 1849 تولید شد. فرایند تولید تیرآهن به دو روش انجام می‌شود: یک روش که به وسیله جوشکاری تیرآهن تولید می‌شود به این صورت است که چند تخته آهن به عرضی که می‌خواهیم در کنار هم قرار می‌دهیم و دو شاخه آهن نیز در اطراف گذاشته، یک شکل H درست می‌کنیم و سپس تیرآهن را به وسیله جوش دادن آهن‌های کنار هم گذاشته شده تولید می‌کنیم. در روش دوم استفاده از کوره‌های حرارتی است به این صورت که ورق‌های فولاد را در درون کوره تا دمای 1100 درجه حرارت می‌دهیم؛ سپس فولاد خمیری شده در میان غلتک‌ها قرار می‌گیرد که بدنه تیرآهن را به نوار باریکی تبدیل می‌نماید و لبه‌‌های اطراف آهن ‌‌طی محاسبات استاندارد به وسیله غلتک‌های کناری خط تولید می‌شود.

به طور کلی از کربن برای افزایش مقاومت تیرآهن و رسانش گرمایی بهتر استفاده می‌شود. استفاده از تیرآهن کربنی در راه‌آهن و ریل‌ها معمول است. نوع دیگری از تیرآهن‌ها، اصطلاحا در بازار تیرآهن فولادی است که زنگ نزن می‌باشد. در واقع، درصد بالای کروم در آن موجب می‌شود این تیرآهن در برابر خوردگی مقاومت نماید.

تولید تیرآهن: فرآیند تولید، کاربردها و ویژگی ها

تیرآهن یکی از محصولات مهم صنعت فولاد است که در بسیاری از سازه‌ها و ساختمان‌ها به عنوان عنصر سازه‌ای استفاده می‌شود. تولید تیرآهن به چندین مرحله تولیدی تقسیم می‌شود، که شامل ذوب مواد اولیه، ریخته‌گری و پردازش نهایی است. در ادامه، فرآیند تولید تیرآهن را به طور کلی توضیح می‌دهیم:

تکنولوژی های پیشرفته در تولید تیرآهن

صنعت تولید تیرآهن نیز همچون صنعت فولاد، از تکنولوژی‌های پیشرفته برای بهبود عملکرد، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها بهره‌برداری می‌کند. برخی از تکنولوژی‌های پیشرفته در تولید تیرآهن عبارتند از:

تکنیک ها و روش های کنترل کیفیت در تولید تیرآهن

کنترل کیفیت در تولید تیرآهن یک عملیات بسیار حیاتی است که به منظور اطمینان از کیفیت بالا و استاندارد تیرآهن تولید شده، انجام می‌شود. برخی از تکنیک‌ها و روش‌های کنترل کیفیت در تولید تیرآهن عبارتند از:

مروری سریع بر فرآیند تولید تیرآهن

برای تولید تیرآهن لازم است تا در ابتدا به وسیله‌ی یک جک از نوع هیدرولیکی شمش‌ها را وارد کوره با دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گرادی کرد و در ردیف‌های مشخصی قرار داد. زمانی که شمش‌ها درون کوره پخته شدند باید آن‌ها را روی رول‌ها قرار داد تا به سمت مرحله رافینگ بروند. 

در این مرحله سه بار قطر شمش‌ها کاهش می‌یابد و طول آن افزایش پیدا می‌کند. مرحله‌ی بعد فرآیند تولید تیرآهن از رافینگ یا استندها‌ نوبت به قفسه‌های نورد می‌رسد که در این مرحله ۱۰ الی ۱۸ استند وجود دارند که به واسطه‌ی کالیبر مشخص می‌باشند.

 در نهایت در قسمت نورد باید از قیچی متراژ جهت بریدن محصولات در طول‌های مختلف استفاده شود. در آخر باید گفت که محصولاتی که تولید می‌شوند در زیر گیوتین‌های بسته‌بندی که دارای طولی برابر ۱۲ سانتی متر هستند بریده می‌شوند.

فرآیند تولید تیرآهن لانه زنبوری

به منظور تولید، ابتدا عملیات نورد صورت می‌گیرد سپس جان آن را به شکل ذوزنقه خط کشی می‌کنند. در مرحله‌ بعد به منظور جلوگیری از تغییر شکل تیرآهن در نقاط مختلف تک خال جوش می‌زنند تا بتوانند آن را روی یک شاسی افقی مستقر کنند؛ در مرحله بعد، با دستگاه برش قسمت خط کشی شده را برش داده، دندانه‌های بالا و پایین را مقابل هم می‌گذارند و آن را از دو سمت با جوش پر می‌نمایند. به منظور آشنایی بیشتر با این نوع تیرآهن می‌توانید به صفحه تیرآهن لانه زنبوری چیست مراجعه کنید.

 

فرآیند تولید تیرآهن به چه شکل است ؟ توضیح کامل آن در این مقاله
کنترل کیفیت در تولید تیرآهن بسیار حیاتی است که به منظور اطمینان از کیفیت بالا و استاندارد تیرآهن تولید شده، انجام می‌شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله با روند تولید انواع تیرآهن آشنا شدیم و صفر تا صد فرآند تولید در نوع‌های مختلف تیرآهن را مرور نمودیم. اگر مایل‌اید بیشتر با این مقطع فولادی آشنا شوید می‌توانید به مقاله تیرآهن چیست و انواع آن مراجعه کنید تا اطلاعات کامل‌تری درباره تیرآهن به دست بیاورید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.