آهن آنلاین
کاربرد سیم خاردار در صنایع مختلف

کاربرد سیم خاردار در صنایع مختلف

چهارشنبه 16 امرداد 1398
زمان مطالعه: 5 دقیقه

کاربرد سیم خاردار به دلیل قیمت مناسب و آسان بودن نصب، نه تنها در چند دهه گذشته کاهش نیافته، بلکه روز به روز در حال افزایش است. سیم خاردار یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ابزارآلات حفاظتی به حساب می‌آید. قدمت این ابزار شاید بیشتر از بسیاری از محصولات فلزی دیگر باشد و در زمان‌های مختلفی مانند جنگ‌ها نقش مهمی را ایفا کرده‌است؛ با این حال سیم خاردار تغییرات بسیار کمی را تجربه کرده و همچنان در حفاظت از محیط‌های مختلف، از زمین‌های کشاورزی تا پایگاه‌های نظامی عضو جدا نشدنی برنامه‌های حفاظتی هستند.
سیم خاردارها بر خلاف ظاهر ساده‌ای که دارند دارای انواع و استانداردهای گوناگونی هستند و این موضوع باعث تنوع در قیمت سیم خاردار می‌شود. این تنوع همچنین کاربرد سیم خاردار را با توجه به نوع و استاندارد آن تغییر می‌دهد و هنگام انتخاب این محصول برای سازه و محیط مورد نظر خود باید با توجه به سطح امنیت مورد نیاز، محصولی مناسب از نظر جنس و قیمت را انتخاب کنید.
در این مقاله از آهن‌آنلاین قصد داریم، در مورد کاربرد سیم خاردار در انواع مختلفش بحث کنیم؛ با ما همراه باشید.

سیم خاردار به دلیل خاصیت زنگ‌نزن بودن، مقاومت و استحکام بالا در شرایط آب و هوایی مختلف، قیمت پایین‌تر، سهولت و سرعت تولید بالاتر، به عنوان جایگزین مناسب برای حصارهای چوبی و سنگی شناخته شده و کاربرد گسترده‌ای در دنیا پیدا کرده است.

از گذشته تا به امروز کاربرد سیم خاردار حفاظت بوده و تغییر آنچنانی در آن رخ نداده‌است.

مقایسه کاربردی انواع سیم خاردار خطی و حلقوی

سیم خاردار در دو نوع کلی خطی و حلقوی تولید می‌شود که هرکدام از آن‌ها با توجه به ویژگی‌ها، کاربردهای مخصوص به خود را دارند. سیم خاردار خطی از مقاومت بالایی برخوردار است. ساختار خطی این نوع سیم خاردار، آن را برای استفاده بر روی زمین مناسب می‌کند. قیمت مناسب و قابلیت نصب آسان باعث می‌شود هزینه حفاظت بوسیله این ابزار کاهش پیدا کند و به طور گسترده برای حفاظت از زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها، ساختمان‌های نیمه کاره و محیط‌های این چنینی استفاده می‌شود.
کاربرد سیم خاردار حلقوی به دلیل ساختار خاص و قیمت بالاتر کمی با نوع خطی آن متفاوت است. این ابزار بیشتر بر روی دیوارها و به خصوص در محیط‌هایی با اهمیت حفاظتی بالا استفاده می‌شود. این سیم خاردار به دلیل قیمت بالاتر، در استفاده برای محیط‌های مختلف محدودتر است اما از اهمیت بالاتری برخوردار است. این اختلاف قیمت در نوع تبری و لیزری بیشتر مشاهده می‌شود و کاربرد این نوع سیم خاردارها بیشتر به محیط‌های نظامی و برج‌های مراقبتی محدود می‌شود.

کاربردهای سیم خاردار در صنایع مختلف

سیم خاردار از اواخر قرن 19 میلادی تا امروز کاربرد داشته ولی بیشترین کاربرد سیم خاردار در صنعت کشاورزی و نظامی است. این محصول به سادگی با پیچاندن قطعات سیم فولادی سخت در طول سیم و در نقاط مختلف با فواصل تعیین شده، تولید می‌شود. به دلیل خاصیت زنگ‌نزن بودن، مقاومت و استحکام بالا در شرایط آب و هوایی مختلف، قیمت پایین‌تر، سهولت و سرعت تولید بالاتر، سیم خاردار به عنوان جایگزین مناسب برای حصارهای چوبی و سنگی شناخته شد و کاربرد گسترده‌ای در دنیا پیدا کرد.
در ادامه به شرح مهم‌ترین کاربردهای سیم خاردار خواهیم پرداخت:

  • مهار کردن

یکی از دلایل اصلی برای استفاده از سیم خاردار مهار کردن است. به این معنی که سیم خاردار برای جلوگیری از عبور حیوانات و انسان‌ها کاربرد دارد. در اطراف زندان‌ها استفاده از این محصول برای محبوس نگه‌داشتن زندانیان ضروری است. همچنین برای جلوگیری از ورود، آسیب یا حمله حیوانات به مزارع کشاورزی، از سیم خاردار استفاده می‌شود.
در گذشته به این منظور از چوب یا سنگ برای ایجاد حصار در اطراف زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شد که نسبت به سیم خاردار هزینه‌های بیشتری داشت. به منظور نگهداری از حیوانات اهلی در زمین‌ها نیز از این نوع سیم استفاده می‌شود. انواع برق‌دار سیم خاردار نیز در چنین مواردی کاربرد دارند که امنیت بالاتری را سبب می‌شوند.

  • حفاظت و ایجاد امنیت

کشیدن سیم خاردار اطراف هر محوطه‌ای فارغ از مساحت آن می‌تواند مانع ورود اشخاص و حیوانات شود. برای مثال در زمین‌های کشت سبزیجات و یا انواع گل‌ها و یا باغ‌های شخصی چنین کاربردی ضرورت پیدا می‌کند.

  • بخش‌بندی کردن

استفاده از سیم خاردار راه مناسبی برای بخش‌بندی و تقسیم اراضی در تمام دنیا محسوب می‌شود. مرزبندی میان کشورها نمونه‌ای بارز از کاربرد آن است. بدون این کار یافتن مرز بین کشور‌ها یا زمین‌های کشاورزی کار دشواری به نظر می‌رسد.

  • مانع

سیم خاردار حتی در زمانی که درون محوطه چیزی برای محافظت کردن وجود نداشته باشد هم کاربرد دارد. برای مثال به این دلیل که استفاده از سیم خاردار اقتصادی است، برای منع عبور و مرور در طول ریل‌های راه‌آهن کشیده می‌شود.

  • کاربرد نظامی

سیم خاردار کاربرد بسیار وسیع نظامی دارد. دورتا دور مرز تمام کشورها سیم خاردار کشیده می‌شود. این کار ساده‌ترین روشی است که توسط آن می‌توان شرایط نظامی را شبیه‌سازی کرد. استفاده از سیم خاردار باعث می‌شود در صورت حمله نظامی دشمن، عملیات آن‌ها به آهستگی صورت بگیرد تا جایی که فرصت دفاع وجود داشته باشد. همچنین برای افزایش مهارت‌های افراد در مراکز آموزشی نظامی این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به نیاز و مکان مورد نظر، از انواع مختلف سیم خاردار استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

همانطور که بررسی شد، کاربرد سیم خاردار از گذشته تا به حال، بیشتر برای صنعت کشاورزی و نظامی مشهود است که برای مهار کردن، حفاظت و ممانعت استفاده می‌شود و از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه است. شما سیم خاردار را برای چه کاربردهای متفاوتی دیده‌اید که اشاره نشده؟

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.