آهن آنلاین
کاربرد ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه

یک‌شنبه 23 آبان 1400
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ورق گالوانیزه یکی از محصولاتی است که به صورت گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول بر خلاف آهن، پس از قرار گرفتن در محیط مرطوب زنگ نمی‌زند و به همین علت نسبت به آهن برتری دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما خوانندگان عزیز را با کاربرد ورق گالوانیزه آشنا کنیم. چنانچه به این مبحث علاقه مندید، تا پایان مطلب همراه ما باشید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه در واقع همان ورق‌های فولادی ساده است که با فرآیند نورد گرم تولید شده است. این نوع ورق پس از ساخته شدن در مخازن روی غوطه‌ور شده یا به بیان بهتر روی اندود می‌شوند. روی اندود شدن این ورق‌ها باعث می‌شود تا ورق گالوانیزه در برابر نم و رطوبت مقاوم شده و به مشکل زنگ زدگی یا اکسیداسیون دچار نشود. اکسید نشدن ورق‌های گالوانیزه باعث می‌شود تا کارایی آن‌ها افزایش یافته و کاربرد زیادی در صنایع گوناگون داشته باشند. جالب است بدانید که عمر ورق‌های فولادی پس از گالوانیزه شدن افزایش پیدا می‌کند. این افزایش عمر مفید می‌تواند به 50 سال هم برسد.

 

کاربردهای ورق گالوانیزه

 

کاربرد ورق گالوانیزه

در این بخش قصد داریم تا شما را با برخی از کاربردهای ورق گالوانیزه آشنا کنیم. همانطور که اشاره کردیم ویژگی‌های این محصول باعث شده تا از آن در صنایع گوناگونی بهره گرفته شود.
اولین کاربرد ورق گالوانیزه مربوط به صنعت کابینت سازی است. این ورق‌ها به خصوص برای ساخت کابینت آشپزخانه‌ها که به طور مداوم با آب و رطوبت در ارتباط هستند، مناسب می‌باشند. کاربرد دیگر ورق‌های گالوانیزه در زمینه ساخت کانال‌های تهویه هواست. 
در ساخت مخازن تانکرها نیز به ورق‌های گالوانیزه نیاز خواهد بود. مورد بعدی که به آن می‌پردازیم مربوط به تجهیزات آشپزخانه است. علاوه بر کابینت‌ها، بسیاری از ابزارآلات موجود در آشپزخانه مانند یخچال یا ماشین لباس‌شویی از ورق‌های گالوانیزه ساخته شده‌اند. یکی دیگر از کاربردهای ورق گالوانیزه مربوط به ساخت تابلوهای برق است. 
لازم به ذکر است که از ورق‌های گالوانیزه برای ساخت انواع محصولات صنعتی مانند لوله یا پروفیل استفاده می‌شود که هرکدام از آن‌ها نیز در صنایعی مانند ساختمان سازی کاربرد دارند. این لوله‌ها برای ساخت لوله بخاری یا لوله آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین برای ساخت سقف سوله‌ها و سالن‌های بزرگ از ورق‌های گالوانیزه استفاده خواهد شد.
ورق گالوانیزه در ساخت صنایع و تجهیزات کشاورزی مانند سمپاش یا سیلوهای غلات نیز کاربرد دارد. 
تعدد کاربرد ورق‌های گالوانیزه در خودرو سازی باور نکردنی است. از این ورق‌ها برای ساخت بدنه خودروها، کفه کابین، مخازن سوخت، فیلتر هوا و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. 
ورق‌های گالوانیزه در ساختمان سازی نیز کاربرد دارند. از آن‌ها برای ساخت نرده‌ها، سقف‌های کاذب، درهای کرکره‌ای، پارتیشن‌ها و ... بهره گرفته می‌شود.  
کاربرد دیگر ورق‌های گالوانیزه در ساخت بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی موجود در سطح شهر است. از آنجایی که احتمال بارش برف و باران روی بیلبوردها وجود دارد باید از محصولات ضدآب در ساخت آن‌ها استفاده شود.
استفاده از ورق‌های گالوانیزه در زمین‌های بازی و وسایل بازی کودکان نیز رایج است. به عنوان مثال برای ساخت قفسه دوچرخه یا چرخ‌های فلزی موجود در وسایل بازی از ورق‌های گالوانیزه بهره گرفته می‌شود. 

از چشم‌گیر‌ترین کاربردهای این ورق، مقاومت زیاد آن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است. کاربرد بعدی این ورق استفاده در ساخت کانال‌های تهویه‌‍ی هوا و کابینت‌های آشپزخانه است. ورق فولاد گالوانیزه دارای کاربردهای زیادی است که در ادامه به چند نمونه دیگر از آنها اشاره می‌کنیم. 

  • برای ساخت بدنه سالن‌های بزرگ، سقف‌ها و یا سوله‌های صنعتی
  • جهت ساخت یخچال، آشپزخانه و یا ماشین لباس‌شویی
  • برای تولید انواع لوله، پروفیل و محصولات فولادی دیگر
  • برای ساخت تابلو‌های صنعتی و یا برق شهری

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

کاربرد ورق گالوانیزه به طور گسترده در در صنعت ساخت و ساز، خودروسازی و تولید لوازم خانگی مشهود است. ورق‎های گالوانیزه به دلیل سطح صاف، یکنواخت و پوشش براقی که دارند از آنها در ساخت کابینت و قفسه آشپزخانه، بیلبوردها، تابلوهای تبلیغاتی، پانل‌های ساندویچی، سقف، یخچال، تابلوهای راهنمایی، شیروانی منازل استفاده می‌شود. کاربرد ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی برای تولید بدنه و قطعات خودرو، صنایع حمل و نقل و کشاورزی، سیستم‌های خنک کننده، دستگاه‌های تصفیه هوا، مصارف خانگی، صنعت کاغذ و لوله، تانکرهای ذخیره و بشکه‌ها و در تمام موقعیت‌هایی که امکان زنگ زدگی فلز وجود دارد رایج است. 
استفاده از ورق‌های گالوانیزه مزایای بسیاری برای سازه‌های ما به همراه خواهد داشت. از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فرآیند گالوانیزه کردن که روی ورق‌ها صورت می‌گیرد نسبت به روش‌های دیگر ضد زنگ قابلیت اطمینان بالاتر و هزینه کمتری به همراه دارد.
استفاده از این ورق‌ها هزینه نگهداری و تعمیرات سازه را به مراتب کاهش خواهد داد و به همین دلیل از نظر اقتصادی جذابیت بالایی دارد.
ورق‌های گالوانیزه توان مقاومت تا ۳۰ سال در برابر خوردگی را دارا هستند و همچنین در برابر ساییدگی و صدمات فیزیکی دیگر نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.
در صورتی که از ورق‌های گالوانیزه استفاده کنید دیگر نیازی به اختصاص زمان به منظور آماده سازی سطح و رنگ آمیزی ورق مورد نیاز نمی‌باشد و همچنین جهت کنترل و بازرسی این ورق‌ها نیاز به آزمایش خاصی نیست و تنها از طریق چشم می‌توانیم از صحت ورق‌ها اطمینان حاصل کنیم.
پوششی که بر روی ورق‌های گالوانیزه وجود دارد تمام قسمت‌های ورق راپوشش می‌دهد به همین دلیل هیچ گونه خوردگی در بخش‌های مختلف ورق مشاهده نمی‌شود.

 

کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت

 

عوامل زیادی در قیمت گذاری ورق گالوانیزه موثر هستند. برخی از مهم‌ترین این عوامل به شرح زیر است:
• ابعاد ورق گالوانیزه
• وزن ورق
• سایز ورق
• میزان پوشش‌دهی روی در ورق گالوانیزه
• رعایت استانداردهای تولید هنگام ساخت ورق
• کارخانه تولید کننده ورق
• روش تولید ورق 

موارد مذکور تنها بخشی از عواملی هستند که در تعیین قیمت ورق گالوانیزه اثر دارند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت روز این محصول به صفحه فروش سایت آهن آنلاین مراجعه کرده یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید تا بتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را در خصوص قیمت و شرایط خرید از این مجموعه کسب نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع گوناگون آشنا کنیم. همچنین مهم‌ترین مزایا و معایب استفاده از این ورق‌ها را برای شما شرح دادیم. 
همان‌طور که مشاهده کردید در بخش انتهایی در رابطه با عوامل تاثیر گذار در قیمت ورق گالوانیزه توضیحاتی ارائه دادیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید. 
در پایان از شما تقاضا می‌کنیم تا نظرات و پیشنهادات خود را در این رابطه از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر دنبال کنندگان وبلاگ آهن آنلاین به اشتراک بگذارید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.