آهن آنلاین
تحلیل بازار آهن

تحلیل بازار آهن

دوشنبه 13 اسفند 1397
زمان مطالعه: 9 دقیقه

آخرین تحولات بازار فولاد پس از تعطیلات سال نو ایران

در روزهای آخر سال ۹۷ پس از یک جهش قیمت با نزدیک شدن به تعطیلات قیمت دولتی‌ها به ثبات رسید.

در طی تعطیلات نیم ماهه نوروز، به طور کلی می‌توان گفت بازار آرام داخلی حاکم بود اما روند تقاضا در ماه‌های آینده دستخوش اتفاقات مهمی قرار خواهد گرفت.

یک پارامتر بسیار مهم و تعیین کننده قیمت در بازار داخلی میزان حجم ساخت و ساز است که در فصل بهار و بخصوص تابستان به اوج خود می‌رسد و پارامتر دوم بحث داغ صادرات است، به عبارتی رقابت قیمت‌ها در بازار داخل با قیمت‌های صادراتی نیز می‌تواند باعث تغییر قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی گردد. از سوی دیگر افزایش حجم تولید که می‌تواند حجم عرضه داخلی را کنترل کند نیز عامل سوم و مهم تاثیر گذار است.

ترسیم دورنما یا چشم انداز قیمت در بازار فولاد با این عوامل بسیار پیچیده است کما اینکه عواملی دیگری مثل ارز، بازار جهانی و نوسانات قیمت سنگ آهن نیز بر روی جزییات لحظه‌ای قیمت‌ها موثر است.

صادرات محصولات فولادی

هند یکی از خریداران مطرح فولادسازان بزرگ ایرانی، از لغو واردات فولاد ایران خبر داد. دبیرکل انجمن فولاد هند گفت: «واردات فولاد چه مستقیم از طریق ایران و چه با وساطت امارات باید متوقف شود چون این تجارت در تضاد با تحریم‌های آمریکا است و منجر به اقدامات تلافی جویانه آمریکا علیه هند می‌شود». هندوستان حدود ۶۵،۰۰۰ تن از محصولات تخت فولادی تولیدی ایران را در دو ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ وارد کرده است.

اما در ایران زمزمه‌های صادرات فولاد به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و افغانستان در سال جاری بیشتر شده است. صادرکنندگان بیلت ایرانی در نیمه دوم ماه مارس کاملا فعال ظاهر شده و تلاش کردند، تا جایی که ممکن است، قبل از اتمام تعطیلات نوروزی که شروع آن ۲۳ مارس بود؛ محصولات تولیدی خود را به فروش برسانند.

هرچند کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به واسطه مشکلات مربوط به حمل و نقل و تحریم‌ها از معامله با تامین کنندگان ایرانی فاصله گرفتند. مقایسه آمار صادرات در سه ماهه ابتدا ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ از افت ۱۲۴.۶۳ دلار بر هر تن به طور میانگین از محصولات فولادی ایران را نشان می‌دهد که این خبر خوبی برای آینده صادرات نخواهد بود چرا که عامل اصلی مشکلات تحریم‌هاست و تا زمانی که تحریم‌ها وجود دارد، شیب صادرات صعودی نخواهد شد. از سوی دیگر افزایش ساخت و ساز در عراق و افغانستان و سوریه امتیاز بزرگی برای صادرات فولاد ایران محسوب می‌شود.

محصولات فولادی نهایی مورد معامله عمدتا شامل ورق کلاف گرم (HRC) و میلگرد آجدار بوده‌اند. مقاصد اصلی ورق کلاف گرم عمدتا شامل کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا بوده درحالیکه میلگرد آجدار عمدتا به کشورهای عراق، افغانستان و سراسر خاورمیانه به ویژه لبنان و ترکیه فروخته شده است.

رشد تولید و کاهش صادرات در نگاه کلی موجب کاهش قیمت داخلی خواهد شد، چرا که حجم عرضه داخلی بالا می‌رود که قطعا یکی از اهداف تعیین شده تامین کنندگان افزایش حجم تولید بوده است.

 اما با در نظر گرفتن عواملی مثل بازار ارز و قیمت‌های جهانی و حتی عوامل طبیعی مثل سیل که در تعطیلات نوروز گریبان گیر شهرهای زیادی در ایران شد، می‌تواند روی تقاضا نهایی مصرف کنندگان تاثیر بگذارد.

بازار مسکن در بهار و تابستان چگونه است؟

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران ادامه داد: در سال آینده نیز انتظار ایجاد ظرفیت جهشی در بازار مسکن نداریم. ممکن است متغیرهایی مانند تورم عمومی، افزایش احتمالی قیمت حامل‌های انرژی و افزایش نرخ دستمزد، تاثیر اندکی بر بازار مسکن ایجاد کند اما بعید است در سال ۱۳۹۸ شاهد نوسان مجددی همانند سال ۱۳۹۷ در بازار مسکن باشیم و رشد قیمت‌ها با نرخ تورم در حالت تعادل قرار می‌گیرد.

 

 

...................................................................................................................................................................................................

از بازار فولاد ایران و جهان پس از تحریم های آمریکا چه خبر؟ (۱۵ اسفند ۹۷)

آمار پیش از تحریم ها

آمار انجمن فولاد ایران از بازار آهن نشان می‌دهد تا اردیبهشت ۹۷ امسال حجم صادرات محصولات نیمه نهایی از قبیل اسلب و بیلت ۹۱ % نسبت به سال گذشته خود بهبود یافته بود. و در محصولات نهایی از قبیل میلگرد و سایر محصولات رشد ۱۲۹ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان داد و در این میان کویل نورد گرم با ۸۱۳% جهش، میلگرد با ۷۶% تیرآهن ۳%، کویل پوشش داده شده ۲۰۰%، کویل نورد سرد ۱۰۰% و سایر محصولات ۱۲۵% بهبود داشت.

این آمار مربوط به قبل از تحریم‌ها است و با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا در تاریخ ۱۵ مرداد ۹۷ پیش بینی می‌شد حجم صادرات محصولات فولادی ایران به بیش از ۹ میلیون تن برسد که چیزی در حدود سال گذشته است.

چین

چین رشد اقتصادی سالانه خود در سال ۲۰۱۸ را ۶٫۶ درصد اعلام کرد که این عدد نه تنها از رشد اقتصادی سال ۲۰۱۷ یعنی ۶٫۸ درصد آهسته‌تر است بلکه کم‌ترین سرعت رشد اقتصادی از سال ۱۹۹۰ تا کنون است.

کاهش رشد اقتصادی چین و همچنین بسیاری از کشورهای جهان، موجب پایین‌تر بودن قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۹ بود. که در سال جدید انتظار می‌رود تقاضای فولاد در بهار به لطف تزریق سرمایه دولت چین به بازار مالی و همچنین کاهش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، افزایش یابد.

سنگ آهن

بهای سنگ آهن پس از حوادث واله دچار نوسانات زیادی بود، از یک سو دو حادثه پیاپی در معادن سنگ آهن و یک حادثه در معدن زغال سنگ با اعمال تنش و کمبود عرضه موجب افزایش قیمت سنگ آهن شد که به تبع قیمت محصولات فولادی را افزایش داد. اما از یک سو کاهش تنش تجاری چین و آمریکا که همزمان با فعالیت مجدد بازار چین پس از تعطیلات بود، موجب کنترل قیمت‌ها گردید.

به طور موازی با این اتفاقات، محدودیت واردات از اروپا و محدودیت صادرات به آمریکا موجب برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا در بسیاری از بازارهای مهم جهان شد. این محدودیت‌ها حجم عرضه جهانی را هدف قرار می‌دهد که با کاهش عرضه موجب افزایش قیمت‌ها به صورت موقتی بودیم.

ایران

بازار آهن در ایران نیز، با تغییرات قیمت دلار و نوسانات قیمت‌های جهانی فولاد تشدید می‌شود، و به موجب آن رفتار شدیدتری را در هنگام نوسانات جهانی در ایران شاهد هستیم. نمودار زیر تغییرات قیمت دلار را پس از تحریم‌های ثانویه ۱۳ آبان نشان می‌دهد.

نکته قابل توجه در این نمودار تلاش مسئولین در مقابله با تحریم‌های آمریکاست که نگذاشتند ارزش دلار در ایران پس از تحریم‌ها مسیر صعودی را طی کند و  تا ۲۱ آذرماه این موضع خود را حفظ کردند. اما موج بعدی صعود کاملا قابل پیش بینی بود. چرا که از یک سو عدم اعتماد به آینده اقتصادی ایران، موجب ایجاد هیجان روانی منفی بر ذهن بسیاری از مردم گردید که با هجوم به صف‌های طولانی ارز موجب افزایش تقاضا و افزایش قیمت دلار گردیدند.

ما مهم است که تنها مردم مقصر نیستند، بازیگر اصلی که این جریان هجمه و عقب نشینی‌ها را بازی می‌کند دست‌های پشت پرده‌ای هستند که به هنگام نزول قیمت‌ها آشکارا نقش خود را نمایان می‌کنند اما هنگام صعود قیمت‌ها مخفیانه صعود قیمت‌ها را به نظاره می‌نشینند. رفتار این گروه آنقدر قابل پیش بینی شده بود که برخی از مردم عادی حتی بدون داشتن علم اقتصاد هم می‌توانستند سرنوشت دلار در انتهای سال را به درستی پیش بینی نمایند.

یکی از عوامل دیگری که علاوه بر علت‌های پنهان داخلی، اثر تحریم‌های آمریکا بر صادرات کالاهای ایرانی به ویژه نفت و فولاد بود. اثر این تحریم‌ها باعث شد که قیمت صادراتی اسلب و بیلت ایران با اختلاف زیادی نسبت به قیمت‌های جهانی شمش فروخته شود و به موجب آن جبران این افت قیمت‌ها افزایش قیمت‌های داخلی بود. از سوی دیگر تقاضا در داخل ایران نسبت به سال گذشته بالاتر بود که به طبع بهبود تقاضا اصلی‌ترین عامل رشد قیمت‌ها است. 

نوسانات دلار پس از تحریم‌های اولیه

 

...................................................................................................................................................................................................

 

بازار بیلت جهانی امروز در چه حال است؟ ( ۱۳ اسفند ۹۷) 

نوسانات قیمت مواد خام و کاهش خرید و فروش در بازارهای جهانی موجب کاهش قیمت بیلت شد.
در واقع خیلی از خریداران با رویکرد صبر و انتظار، منتظر کاهش بیشتر قیمت شمش شدند، در این میان تنها بازار چین بود که با تقاضای بالا رو به رو بود و قیمت‌های محصولات آهنی خود را نسبت به هفته گذشته بالا برده بود. 

قیمت شمش در بازار داخلی چین ۵۲۱ دلار در هر تن بود که افزایش ۹ دلاری را تجربه کرد. قابل توجه است که حجم افزایش تقاضا در بازارهای محلی چین ۱۷۰۰۰ تن بیلت نسبت به هفته گذشته بود است.
اما قیمت شمش وارداتی به آسیا در طول این هفته، تغییرات زیادی داشت. قیمت‌های پیشنهادی از روسیه به اندونزی و فیلیپین در محدوده ۴۸۰ - ۴۹۰ دلار در هر تن شنیده شد. همچنین بیلت وارداتی به مالزی ۴۷۰ دلار در هر تن معامله شد.

در اندونزی اما خبرها حاکی از پیشنهادات پایین محصولات نوردی روسیه را نشان می‌دهد، قیمت پیشنهادی روسیه برای بیلت نوردی خود ۴۸۰ دلار در هر تن بود در حالی که اندورنزی پیشنهاد ۴۵۰ - ۴۶۰ دلار در هر تن را ارائه کرده بود. در واقع خریداران اندونزی با اعلام اینکه عجله‌ای برای پیش خرید ندارند منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.

از ایران نیز شاهد فروش محموله بزرگ بیلت به تایلند بودیم که بازه قیمتی ۴۴۰-۴۴۲ دلار در بر هر تن Cfr ارزش گذاری شده بود که این قیمت نشان از کاهش ۳-۵ دلاری نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد.

سی آی اس (CIS)


پیشنهادات شنیده شده از حوزه دریای سیاه برای بیلت فولادی، ۴۵۰ - ۴۶۰ دلار بر هر تن Cfr بود که البته فاصله آن با قیمت بیلت ایرانی کمتر شده است. تولید کنندگان در حوزه CIS با توجه به کاهش قیمت قراضه به ویژه در ترکیه، بدنیال جذب مشتری بیشتر هستند، بنابراین قیمت‌های خود را نسبت به هفته گذشته ۱۰ دلار کاهش دادند.
شاخص روزانه قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ ۳۰۳٫۲۱ دلار بر هر تن است نسبت به هفته گذشته تغییر نکرده است اما نسبت به ۲۱ فوریه حدود ۱۲ دلار کاهش داشته است.

نویسنده: فرزانه تیموری

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.