آهن آنلاین
پیش بینی قیمت مس در سال ۹۹

پیش بینی قیمت مس در سال ۹۹

آدینه 25 بهمن 1398
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در سال ۲۰۱۹ وضعیت بیشتر فلزات اساسی از جمله مس به دلیل بدتر شدن تنش‌های بین آمریکا و چین در نوسان و با شیب رو به پایین همراه بوده است. اما نکته دیگری که در پیش بینی قیمت مس در سال ۹۹ باید در نظر بگیریم، مساله ناآرامی‌ها در کشور شیلی است. شیلی بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده مس در دنیاست که علاوه بر ۱۶ معدن بزرگ مس در دنیا، بزرگترین معادن روباز و زیرزمینی دنیا را نیز در خود جای داده است. بنابراین بحران‌های موجود در شیلی می‌تواند تهدیدی برای تولید و صادرات مس و به طبع قیمت لوله مسی و دیگر محصولات این فلز در کشورهای جهان باشد.

در سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا قیمت کومودیتی‌ها کاهش چشم‌گیری داشت. همان‌طور که روی نمودار نیز مشخص است قیمت در ماه مارس و جولای از ۶۲۰۰ دلار به ۴۸۰۰ دلار رسید و با کاهش نسبتا شدید شاخص دلار و افت ارزش ارزهای جهانی قیمت مس و سایر کومودیتی‌ها تا حدود ۶۵۰۰ دلار رشد کرده است.

 

پیش بینی قیمت مس در سال ۲۰۲۰ توسط بورس فلزات لندن

در بین مهم‌ترین موسسات پیش‌بینی در حوزه فلزات، بورس فلزات لندن (London Metal Exchange|LME) که محلی برای قراردادهای خرید و فروش فلزات است، به تحلیل فاندامنتالی مس برای سال جدید میلادی پرداخته است. در این محل با توجه به تمام اخبار و اتفاقات مهم و تاثیرگذار دنیا و همچنین میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی برای فلزاتی همچون مس، نیکل و آلومینیوم تعیین می‌شود. پیش‌تر، این موسسه باتوجه به کسری عرضه مس برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹، پیش‌بینی کرده بود که قیمت مس افزایش خواهد یافت و با بررسی تکنیکال در کوتاه‌مدت بیان کرد که میانگین این سه ماه به ۵۸۷۵ دلار می‌رسد. بررسی‌ها در پایان این دوره سه ماهه نیز نشان می‌دهد که میانگین قیمت با حداقل انحراف نسبت به پیش‌بینی صورت‌گرفته به طور میانگین ۵۷۸۱ دلار به ثبت رسیده است. این موسسه باتوجه به فاکتورهای فاندامنتالی برای سال ۲۰۲۰ نیز پیش‌بینی کرده که روند صعودی تا نیمه اول سال جدید ادامه خواهد داشت و تا محدوده ۶۴۰۰ دلار، به راحتی پیش خواهد رفت.

اما در مجله پلاتس، میانگین قیمت در سال ۲۰۲۰ نسبت به اواخر ۲۰۱۹ کاهشی و در بازه ۵۸۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان پیش‌بینی شده است. در این پیش‌بینی، بیش از هر فاکتور دیگری، تحولات سیاسی در نظر گرفته شده است. در این تحولات، تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و همچنین بحران اقتصادی در سراسر جهان مد نظر قرار گرفته که بنا به این تحولات قیمت بیشتر فلزات از جمله مس افت خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۰ احتمالا با ادامه بحران کرونا و همچنین افت ارزش پول‌های جهانی، در اثر چاپ پول‌های بدون پشتوانه و تزریق نقدینگی به اقتصادهای بزرگ احتمالا در وهله اول قیمت مس تا حدود ۷۰۰۰ دلار صعود کند.

همچنین برای مشاهده پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال ۹۹ می‌توانید به مقاله مربوط به این موضوع مراجعه کنید. 

 

پیش بینی قیمت مس در سال ۹۹

برای پیش‌بینی قیمت مس در سال ۹۹ از نمودار زیر استفاده شده است. در یک تحلیل تکنیکالی، در یک بازه زمانی بلند‌مدت، از ۱۹۹۰ تاکنون، الگوی قیمت جهانی مس بررسی شده است. بر طبق این الگو می‌توان گفت که مس در ابتدای سال ۲۰۰۶ در بیشترین مقدار نسبت به ۳۰ سال گذشته خود قرار گرفته و این سال نقطه شروعی برای یک کانال صعودی بلندمدت برای سال‌های پس از ۲۰۰۶ بوده است. همان‌طور که برروی نمودار می‌بینیم احتمالا ناحیه قیمت هفت هزار دلار، مقاومت میان‌مدت قیمت مس باشد. طی ماه گذشته با برخورد به ناحیه مقاومتی هفت هزار دلار نزولی شده و همچنین معاملات آتی مس نیز با کاهش همراه بوده است. به نظر می‌رسد مقاومت ۷۰۰۰ دلار ، مقاومت سختی باشد و همانطور که بر روی نمودار هویداست، طی یک ماه اخیر دوباره تلاش شده تا این مقاومت شکسته شود، طی دو هفته گذشته قیمت مس از حدود مقاومت ۷ هزار دلار عبور کرد و به ناحیه ۸ هزار دلار رسید. به نظر می‎رسد دلیل عمده این افزایش قیمت، خبر نهایی شدن واکسن کرونا و افزایش تقاضای چین (بزرگترین مصرف‌کننده مس در دنیا) باشد. از طرفی با شیوع کرونا عرضه این فلز سرخ رنگ نیز محدوده شده است که به خودی خود عاملی است برای افزایش قیمت مس در آینده. انتظار داریم مهم‌ترین مقاومت تکنیکال در بلندمدت ناحیه ۹۰۰۰ دلاری باشد.

 

نمودار نوسانات قیمت مس در بلندمدت

منبع: سایت ime.com

 

همانطور که بر روی نمودار زیر می‌‌بینید، قیمت مس کاتد در بورس کالا طی یک سال گذشته از حدود ۶۰۰ هزار ریال به حدود دو میلیون ریال رسیده است. این مساله نشان دهنده این است که قیمت مس کاتد هم روند با قیمت دلار حرکت می‌کند و در بازار ایران قیمت ارز اهمیت پررنگ‌تری نسبت به قیمت‌های جهانی دارد و تغییرات قیمت جهانی نسبت به تغییرات نرخ برابری دلار به ریال ناچیز است. در نتیجه باید تلاش کنیم تا جای ممکن به قیمت ارز توجه کنیم و بر اساس آن خرید کنیم.

 

نمودار قیمت میانگین مس در بورس کالا

 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.