آهن آنلاین
لوله داربست، انواع داربست و عملیات داربست بندی

لوله داربست، انواع داربست و عملیات داربست بندی

یک‌شنبه 20 شهریور 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

به هنگام ساخت‌و‌ساز به سختی می‌توان به نقاط بالایی ساختمان‌ها دسترسی یافت بدین منظور از سازه‌های فلزی استفاده می‌کنند. لوله‌ داربست لوله‌ای فولادی است که برای ایجاد داربست‌ها از آن استفاده می‌نمایند. داربست‌های فلزی که به هنگام تعمیر ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در اندازه‌های مختلفی می‌باشند به این دلیل که ساختمان‌ها در متراژهای متفاوتی ساخته می‌شوند. به طور معمول لوله‌های فولادی که در داربست‌بندی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا ۳ تا  ۶ متری هستند. از اجزای دیگر تشکیل‌دهنده‌ی داربست می‌توان به قالب و بست اشاره نمود. در این مطلب به بررسی موارد زیر پرداخته‌ایم.

لوله داربست چیست؟ تجهیزات مورد نیاز جهت انجام عملیات داربست بندی و بررسی انواع داربست.

مجموعه‌ی آهن آنلاین لوله داربست را در ضخامت‌های ۲، 2/5 و ۳ ارائه می‌نماید. برای اطلاع از قیمت لوله داربست می‌توانید به لیست قیمت این محصول در سایت مراجعه فرمایید.

در مطلب آینده به بررسی نکات مهم در نصب داربست خواهیم پرداخت.

بیش‌تر بخوانید:

لوله داربست چه نوع لوله‌ای است؟

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم لوله‌های فولادی که در ایجاد داربست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد ۳ تا ۶  متر هستند و جنس آن‌ها آهن و آلیازهای آن است، به این لوله‌ها، لوله‌ی داربستی می‌گویند. این لوله‌ها به دو صورت سبک و سنگین موجود هستند و هر کدام بسته به شرایط متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایز استاندارد در نظر گرفته شده برای این لوله‌ها طول ۶ متری دارند و قطر خارجی و ضخامت دیواره‌های آن به ترتیب برابر ۴۸٫۳ و ۳٫۲ میلی‌متر است. سازه‌های داربست از اتصال لوله‌های داربست به یکدیگر ایجاد می‌شوند که برای اتصال از بست‌های ویژه‌ای استفاده می‌نمایند. لوله‌هایی که برای ساخت داربست استفاده می‌شود همان لوله‌های صنعتی هستند. لوله‌های صنعتی در ابعاد و ضخامت‌های مختلف وجود دارند این لوله‌ها در انتقال گاز، مایع‌ها و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرکاربردترین لوله‌های داربست سایز ۱۱/۲ اینچ ( به لوله‌های نمره ۵ معروف هستند) و ضخامت دو و دو و نیم میلی‌متر را دارند.

 

از لوله داربست برای عملیات های ساختمانی استفاده می شود.

 

به‌طورکلی، برای ساختن داربست‌ها متخصصین مربوط به این حوزه مورد نیاز می‌باشند. اگر داربست به دست افراد ناآشنا شکل گیرد خسارت‌های فراوانی به بار خواهد آورد. داربست‌ها معمولا در فاصله‌ی ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری از ساختمان‌ها قرار دارند اما برای تعیین فاصله‌ی دقیق این سازه تا اسکلت ساختمان‌ها باید نظر معمار را جویا شوند.

تجهیزات مورد نیاز جهت انجام عملیات داربست بندی

بخش اصلی داربست‌ها را دو جز تشکیل می‌دهند که عبارتند از: ۱- لوله داربست ۲- بست داربست. در ادامه هر یک از این اجزا را به صورت اختصاصی مورد بحث قرار خواهیم داد.

لوله داربست

 لوله‌های درزدار و بدون درز بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند اما توجه داشته باشید که لوله‌های بدون درز امنیت بیشتری را به منظور عملیات داربست بندی دارا می‌باشند. نوع بدون درز خود با این استانداردها مورد اطمینان بیشتری است، طول شش تا بیست متر، ضخامت پنج و سه دهم میلی‌متر. لوله‌ی مورد استفاده باید سالم بوده و هیچ گونه موادی مانند سیمان، گچ و مواد چرب بر روی آن وجود نداشته باشد. به همین خاطر اطلاع از قیمت لوله داربست، در هنگام این عملیات برای پیمانکاران اهمیت دارد.

بست‌های فلزی

این بست‌ها خود شامل چندین مورد مانند: بست فلزی چهار پیچه، بست فلزی چرخشی، بست نگهدارنده، بست کلاهکی و بست زبانه‌ای هستند. توضیحات مختصری در رابطه با هر یک از این بسته‌ها ارائه خواهیم نمود.

بست فلزی چهارپایه: وزن این بست‌ها ۱۶۵۰ گرم می‌باشد که به کمک مهره و چهار پیچ به لوله‌های داربستی وصل شده‌اند.

بست فلزی چرخشی: این بست می‌تواند فشار وارده را تا هزار کیلوگرم تحمل نماید. به منظور وصل کردن لوله‌های مورب، گذری و ضربه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین دو بخش مرکب دارد که به وسیله‌ی پین‌ها فولادی متصل شده‌اند.

 

بست های فلزی در داربست بندی کاربرد زیادی دارد.

 

بست کمکی: به منظور ایجاد بست‌های معلق در ارتفاع همچنین بست‌هایی که باید وزن زیادی را تحمل کنند از بست کمکی استفاده می‌کنند. به منظور افزایش استحکام بست‌های ساده به کار گرفته می‌شوند. وزنی معادل بر ۶۰۰ گرم دارند و استفاده‌ی آن‌ها در بست‌های ساده استحکام این بست‌ها را تا ۲۷۰۰ کیلوگرم بالا می‌برد.

بست کلاهکی: کاربرد این بست‌ها در داربست‌هایی می باشد که سقف دارند و یا چادر در آن‌ها استفاده می‌شود.

بست زبانه‌ای: این نوع بست چهار پیچ دارد و وزن آن تقریبا ۱۶۵۰ گرم است. بیش‌ترین استفاده‌ی آن به منظور وصل کردن لوله‌های افقی است.

مغزی

به منظور افزایش استحکام لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس آن از فولاد بوده و طولی معادل ۱۲۰‌میلی‌متر دارد. اگر داربست‌های تشکیل شده ارتفاع بیش‌تری از ۶ متر داشته باشند حتما مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاطع مغزی‌ها می‌تواند به دو صورت دایره و ۴ گوش باشد. که وسط آن‌ها رینگی از جنس فولاد تعبیه شده است. در لوله‌های عمودی بیش‌تر از لوله‌های افقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پایه فولادی

اگر بخواهند داربست را در محلی اجرا کنند که سطح آن آسفالت، موزائیک و یا سیمانی باشد به منظور جلوگیری از آسیب دیدن این سطوح از پایه‌های فولادی ( کفشک‌ها) استفاده می‌کنند.

مهاربند داربست پیچی

به منظور تکیه‌ی داربست به دیوار در قسمت‌های متفاوت داربست از لنگر یا همان مهاربند داربست پیچی استفاده می‌کنند که قابلیت تنظیم نیز دارد. از دیگر تجهیزات مورد استفاده در داربست بندی می‌توان به چرخ‌های فولادی، آچار دو سر رینگ کروم وانادیم استاندارد، گونیا تراز، طناب ایمنی، کمربند ایمنی و شبکه‌های توری حفاظتی اشاره نمود.

بررسی انواع داربست

داربست‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که عبارتند از داربست مثلثی، داربست چکشی ستاره، داربست چکشی کاسه‌ای که هر یک را با تفکیک بیان کرده و نمایی از شکل هر یک را نمایش خواهیم داد.

داربست مثلثی

این داربست فریم‌های مثلثی شکلی دارد و به شکل نر و ماده متصل شده‌اند. فریم‌های داربست مثلثی سه تیپ دارند که عبارتند از ۰/۵، ۰/۷۵ و یک متر. این فریم‌ها عرض ۱۲۰ سانتی‌متری دارند. از مزایای این داربست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بستن و باز کردن این داربست‌ها خیلی سریع انجام می‌شود از طرفی به منظور بستن اتصال‌ها نیازی به آچار احساس نمی‌شود.
  • به افراد ساده به منظور باز و بستن داربست‌ها نیاز می‌باشد و نیازی به افراد متخصص احساس نمی‌شود همین امر باعث گردیده این روش از نظر اقتصادی به صرفه‌تر باشد.

داربست چکشی ستاره

داربست چکشی ستاره‌ای پایه‌های قائم و مهارهای افقی دارد که در ابعاد متفاوتی ایجاد شده‌اند. اتصال مهار‌های افقی تنها با ضربه‌های چکش انجام می‌شود ( انجام عملیات بسیار ساده است ). به منظور تنظیم داربست در ارتفاع‌های مختلف، سر جک‌های قابل رگلاژ را در بخش بالایی و پایینی داربست قرار می‌دهند.

از مزایای این داربست می‌توان به چندین نمونه‌ی زیر اشاره کرد:

  • انتقال راحت به علت وزن کم قطعه‌های مد نظر
  • به کارگیری نیروی انسانی ساده به منظور بستن داربست و صرفه‌ی اقتصادی
  • مورد استفاده در تاسیسات پالایشگاهی و نمای ساختمان

 

در تصویر داربست چکشی ستاره ای را می بینید.

 

داربست چکشی کاسه‌ای

این نوع داربست نیز مانند داربست چکشی ستاره‌ای از پایه‌ها و مهارها تشکیل شده است ( در ابعاد مختلف) و از سرجک‌های قابل رگلاژ نیز برای تنظیم ارتفاع‌های مختلف داربست استفاده می‌نمایند. از جمله مزایای این داربست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نیاز به آچار به منظور بستن و باز کردن اتصالات احساس نمی‌شود.
  • به راحتی و هیچ‌گونه محدودیتی می‌توان آن را توسعه داد.

توجه داشته باشید که این نوع داربست‌بندی با داربست چکشی ستاره‌ای اشتراک‌ها و تفاوت‌هایی دارد.

 

داربست کاسه ای را در تصویر مشاهده کنید.

 

ابن مطلب در رابطه با لوله‌ داربست و استفاده‌ی از آن در داربست‌های فلزی می باشد. اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید یا در این زمینه فعالیت می‌کنید می‌توانید از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
رضا امیری
01 امرداد 1398
پاسخ دهید
ممنون از اطلاعات مفیدتون..
پاسخ
رویا کیامرزی
رویا کیامرزی
خواهش می کنم ، امیدواریم که اطلاعات داده شده مورد استفاده براتون قرار بگیرد
user
احمد کریمیان
01 امرداد 1398
پاسخ دهید
ممنون از مطلب خوبتون.
پاسخ
رویا کیامرزی
رویا کیامرزی
خواهش می کنم ، امیدواریم که اطلاعات برای شمامفید واقع شود.
user
گودرزی
01 امرداد 1398
پاسخ دهید
چه مارکی بست کار می کنید؟
پاسخ
رویا کیامرزی
رویا کیامرزی
مارک های مختلف مثل ایران بست ، پارک بست ، فولاد بست و غیره
user
بابک
27 اردیبهشت 1400
پاسخ دهید
اطلاعات خیلی مفیدی درباره داربست گذاشتید خیلی ممنون
user
بابک
05 خرداد 1400
پاسخ دهید
با سلام با اجازتون مطالب با ذکر نام و نشانی لینک سایت شما در سایت خودم ارتفاع کاران بابک نشر میدم