آهن آنلاین
سقف کاذب آلومینیومی

سقف کاذب آلومینیومی

چهارشنبه 23 فروردین 1396
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سقف کاذب بر روی سقف اصلی ساختمان تعبیه می‌شود و جلوه زیبایی را در فضای آن ایجاد می‌کند. این سقف انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، سقف کاذب آلومینیومی است. سقف کاذب مدل آلومینیومی همان‌طور که از نامش پیداست، با فلز آلومینیوم ساخته و پیاده‌سازی می‌شود. درواقع، این سقف کاذب اغلب، جهت پوشاندن تاسیسات در سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین نصب آن نیز در ساختمان‌های اداری و تجاری انجام گرفته است و معمولا در ساختمان‌های مسکونی به کار گرفته نمی‌شود. در ادامه مطلب، به بررسی جامع سقف کاذب آلومینیومی و انواع آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

سقف کاذب آلومینیومی چیست؟ کاربرد

  سقف کاذب آلومینیومی در ضخامت های ۰٫۵ تا ۰٫۷ میلیمتر در ابعاد ۶۰×۶۰و ۳۰×۳۰ از خم کاری و پانچ ورق آلومینیومی توسط دستگاه های پرس و پانچ CNC تولید می گردد. پوشش رنگ فلزی ، پادرکوتینگ یا رنگ پودری الکترواستاتیک می باشد و به انتخاب مشتری طبق استاندارد رال ( RAL ) اروپا قابل ارایه می باشد. در صورت درخواست، ایجاد طرح یا لوگوی مربوط به شرکت یا هر طرح دیگری توسط دستگاه پانچ CNC برروی تایل ها میسر می باشد .همچنین سازه های زیرسازی مربوط به انواع تایل ها موجود می باشد. در تیپ های سوراخدار پشت تایل فلزی را نمدی پوشانده است که از نفوذ هوای اتاق به پشت سقف کاذب جلوگیری می نماید. در ضمن می توان از پشم سنگ جهت عایق حرارتی و صوتی استفاده نمود. سرعت اجرای بالای سقف‌های کاذب آلومینیومی و مرمت آسان آن‌ها باعث محبوبیتشان نزد ساختمان‌سازان شده است. البته همان‌طور که اشاره شد، این سقف کاذب به ندرت در ساختمان‌های مسکونی نصب می‌شود و آن را معمولا در مراکز غیرمسکونی اجرا می‌کنند. از سایر کاربردهای سقف کاذب آلومینیومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سینما
  • کارخانجات
  • سالن ورزشی
  • سالن فرودگاه
  • ایستگاه‌های مترو
  • استخرهای سرپوشیده
  • آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها
  • سرویس بهداشتی اماکن عمومی

 

کاربرد سقف کاذب آلومینیومی
کاربرد سقف کاذب آلومینیومی

 

انواع سقف کاذب آلومینیومی

در قسمت زیر، با انواع سقف کاذب آلومینیومی و مشخصات آن‌ها آشنا خواهید شد:

سقف کاذب تایل آلومینیومی

سقف کاذب تایل آلومینیومی به دلیل نصب سریع، طرفداران بسیاری دارد. هر تایل آن بر روی چهارچوب کنار خودش قرار می‌گیرد و نیازی به متصل شدن به سپری زیرین ندارد. تایل‌های آلومینیومی شبیه مربع هستند و با قرار دادن آن‌ها کنار یکدیگر می‌توان سقف کاذب را اجرا کرد. به‌علاوه، این تایل‌ها تحت سایزهای 30×30،  60×60 و 60×120 تولید شده و از لحاظ شکل ظاهری نیز به گروه‌های تایل آلومینیومی ساده، تایل آلومینیومی وسط پانچ و تایل آلومینیومی تمام پانچ تقسیم می‌شوند.

سقف کاذب دامپا (نواری) آلومینیومی

زیرسازی سقف کاذب دامپا یا نواری آلومینیومی از جنس ورق گالوانیزه است. عرض آن نیز از ۱۰ الی ۲۰۰ سانتی‌متر متغیر بوده و ضخامت آن حدود 5/0 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود. همچنین، نوارهای آلومینیومی سقف کاذب تحت سه مدل ساده، سوراخ‌دار ریز و سوراخ‌دار درشت طراحی و تولید می‌شوند. هر نوار در سقف به نوار کناری خودش وصل می‌شود که این حالت جلوه‌ای زیبا و خاص در محیط ایجاد می‌کند.

سقف کاذب لوور آلومینیومی

این سقف یک مدل سقف کاذب آلومینیومی نواری است؛ با این تفاوت که فضای خالی میان نوارهای سقف وجود دارد. ضخامت تیغه‌های سقف کاذب لوور آلومینیومی در بازه 5/1 الی 5/2 میلی‌متر بوده و فاصله میان آن‌ها نیز حدود ۸ الی ۴۰ است. به‌علاوه تیغه‌ها توسط میله‌های دندانه‌دار کناری به یکدیگر متصل می‌شوند. سقف کاذب مدل لوور آلومینیومی به دلایلی نظیر تنوع رنگ و طرح و همین‌طور منعطف بودن در اجرا محبوبیت زیادی داشته و در بسیاری از مراکز تجاری نصب شده است.

سقف کاذب لوکسالون آلومینیومی

ساخت سقف کاذب لوکسالون آلومینیومی با بهره‌گیری از ورق آلومینیوم نهایت ۶ متر با عرض ۱۵ الی ۸۴ سانتی‌متر و ضخامت 5/0 الی 7/0 میلی‌متر انجام می‌گیرد. در صورتیکه قصد دارید این محصول را دارید، به لیست قیمت ورق آلومینیوم مراجعه کنید. این سقف کاذب شباهت زیادی به سقف لوور دارد و حتی می‌توان آن را مانند مدل لوور نصب کرد؛ با این تفاوت که میان نوارهایش کمی فضای خالی وجود دارد. لازم به ذکر است، سقف کاذب لوکسالون آلومینیومی نیز همچون مدل لوور زیرمجموعه سقف نواری است.

سقف کاذب گریلیوم آلومینیومی

سقف کاذب گریلیوم آلومینیومی را می‌توان به صورت ترکیبی با سایر سقف‌ها به کار برد. ترکیب آن با دیگر سقف‌ها یک نمای زیبا در فضای پیرامونش ایجاد می‌کند. همچنین، برای ساخت این سقف از ورق‌های آلومینیومی در ضخامت 6/0 الی 7/0 میلی‌متر استفاده می‌کنند. عمق شبکه‌ها نیز برابر با 5/4 سانتی‌متر است. ضمنا، سقف‌های کاذب گریلیوم آلومینیومی در اماکنی مانند بیمارستان‌ها اجرا می‌شوند.

انواع سقف کاذب آلومینیومی بر اساس ابعاد

  • ۳۰×۳۰
  • ۶۰×۶۰
  • ۳۰×۶۰
  • ۶۰×۱۲۰

ویژگی های سقف کاذب آلومینیومی

در اینجا به ویژگی‌های مثبت و منفی سقف کاذب آلومینیومی اشاره کرده‌ایم. ابتدا به مزایا و سپس به معایب آن می‌پردازیم. لیست مزایا و ویژگی‌های ارزنده سقف کاذب مدل آلومینیومی به شرح زیر است:

  • شستشوی آسان
  • مرمت و ترمیم راحت
  • رنگ‌بندی جذاب و متنوع
  • استقامت بالا در برابر رطوبت
  • وزن کم و به دنبال آن، نصب آسان
  • مقاومت مطلوب در برابر حرارت و آتش‌سوزی
  • قابلیت دسترسی به زیرسازی سقف اصلی و اتصالات آن

 

سقف کاذب آلومینیومی
سقف کاذب آلومینیومی

 

در قسمت زیر، معایب سقف‌های کاذب آلومینیومی را شرح داده‌ایم:

  • قیمت بالا
  • مقاومت کم در برابر فشار و ضربه‌های قوی
  • تعداد کم نیروی متخصص جهت نصب و اجرای آن در ایران
  • تعویض‌های مرتب و مخارج زیاد برخی از مدل‌های سقف کاذب آلومینیومی

سقف کاذب آلومینیومی ایده جدیدی برای طراحان و مهندسین می باشد. استفاده از سایزها ، طرح ها و رنگ های مختلف امکان جلوه های بی همتایی را فراهم می نماید.  

فرایند نصب و اجرای سقف کاذب آلومینیومی

امکان نصب و اجرای سقف کاذب آلومینیومی در دو مدل نمایان و پنهان وجود دارد. در مدل نمایان، هنگامی که نیاز به دسترسی راحت به تاسیسات پشت سقف باشد، تایل‌های آلومینیومی را به صورتی کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا گروهی از تایل‌ها با فاصله استانداردی در میانه سقف به شکل T درآیند. در مدل پنهان نیز نمی‌توان به تاسیسات پشت سقف دسترسی داشت. در این مدل، فاصله‌ای میان تایل‌ها وجود ندارد و همگی آن‌ها به شکل یکپارچه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

هزینه نصب سقف کاذب آلومینیومی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه اجرای سقف کاذب آلومینیومی به مواردی همچون متراژ سقف، نوع سقف کاذب، کیفیت ورق‌های آلومینیومی و میزان مهارت نصاب بستگی دارد.

سقف کاذب آلومینیومی برای ساختمان چه مزایایی دارد؟

استحکام و دوام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، قابلیت رنگ‌پذیری و غیره

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.