آهن آنلاین
پوشش بتن چیست؟ کاربرد انواع پوشش بتن

پوشش بتن چیست؟ کاربرد انواع پوشش بتن

یک‌شنبه 28 اردیبهشت 1393
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سازه‌های بتنی با وجود مقاومت عالی که دارند ممکن است بر اثر عوامل محیطی مانند نوسانات دما آسیب ببیند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید از پوشش بتن استفاده کرد. این پوشش در دال‌های بتنی از میلگردهای فولادی سازه محافظت می‌کند. اصولا در صنعت ساخت‌وساز، محافظت از عناصر سازه اهمیت ویژه‌ای دارد و قوانین متعددی در این راستا تصویب شده است. با رعایت قوانین حفاظت از سازه می‌توان عمر مفید آن را طولانی‌تر کرد و مانع از به خطر افتادن جان ساکنین شد. در ادامه به بررسی پوشش بتن و انواع آن پرداخته‌ایم.

پوشش بتن چیست؟

پوشش بتن از میلگردهای آرماتور یا مش تعبیه‌شده در سازه بتن مسلح محافظت می‌کند. به عبارتی، ضخامت لایه‌ای ایجادشده در میلگردهای آرماتور سازه‌های بتنی همان پوشش بتن است. هر سازه بتنی به چنین پوششی نیاز دارد و باید مطمئن شد که ضخامت بتن جهت مراقبت از میلگردها در سطح استاندارد قرار دارد. در صورتی که پوشش محافظ بتن بسیار نازک باشد نمی‌تواند از میلگردها در برابر عوامل محیطی آسیب‌زا محافظت کند که این موضوع منجر به ایجاد خوردگی در سازه می‌شود. بنابراین، پوشش بتن باید بر اساس ضوابط آیین‌نامه اجرا شود تا کارایی لازم را داشته باشد.

 

پوشش بتن
پوشش بتن 

 

انواع پوشش بتن

انواع پوشش بتن ازلحاظ واکنش میان بتن و ماده محافظتی به چهار گروه زیر تقسیم می‌شود:

درزگیرنده ها

پوشش درزگیرنده یک لایه محافظتی در بتن ایجاد می‌کند تا از ورود گازهای مضری مانند دی‌اکسید کربن به تن جلوگیری نماید.

نفوذکننده ها

پوشش نفوذکننده نوعی محلول با ویسکوزیته کم از جنس پلیمر است که با نفوذ به درزهای بتن مانع از ورود مواد مضر و خورنده می‌شود. همچنین، گازهای مضر را از سطح بتن خارج می‌کند.

مسدودکننده ها

پایه مواد مسدودکننده از سیلیکات و سیلیکوفلوریت است که در زمان تعمیر بتن مورداستفاده قرار می‌گیرد.  این پوشش به شکل نفوذ و واکنش با بتن عمل می‌کند و طرز استفاده از آن به حالت دوغابی است. مسدود‌کننده‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست باعث مسدود شدن بتن می‌شوند.

روکش های سطح

پایه روکش‌های سطح از لاتکس پلیمری و سیمان است و یک حالت چسبندگی ایجاد می‌کند. این روکش‌ها به شکل یک پوشش ضخیم بر روی سازه‌های بتنی قرار می‌گیرند.

ضخامت پوشش در فوندانسیون

طبق مقررات ملی ساختمان باید حداقل سه چهارم ضخامت پوشش بتنی بر روی آرماتورها باشد و همین‌طور، حداقل سه چهارم فاصله آزاد بین آرماتورهای تکی یا گروهی لحاظ شده باشد. همچنین، ضخامت پوشش بتن تمام میلگردها معادل حداقل 75 میلی‌متر تعریف شده است. رعایت این قوانین الزامی است و کمتر از این حد مجاز نیست. برای مشاهده قیمت روز میلگرد می‌توانید با مراجعه به این صفحه به صورت لحظه‌ایی قیمت این مقطع فولادی را مشاهده کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

فرایند اجرای پوشش بتن به چه صورت است؟

آماده سازی سطح بتن، اجرای پوشش و کیورینگ

چه عواملی بر انتخاب پوشش بتن تاثیرگذار است؟

شرایط محیطی، نوع کاربرد و غیره

چرا از پوشش بتن استفاده می شود؟

از پوشش بتن برای روی سطح بتن استفاده می شود تا در برابر عواملی همچون آب، رطوبت، خوردگی، سایش و اسیدها از بتن محافظت شود.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.