آهن آنلاین
میلگرد ساده؛ مشخصات مکانیکی، قطر اسمی، مراحل تولید

میلگرد ساده؛ مشخصات مکانیکی، قطر اسمی، مراحل تولید

چهارشنبه 18 آبان 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این مطلب قصد داریم میلگرد ساده که نوعی از میلگرد می‌باشد را بررسی و عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد ساده را نیز مورد بررسی قرار دهیم. به این میلگرد، میلگرد بدون آج گفته می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی کامل این محصول فولادی پرداخته ایم. با ماهمراه باشید.

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده، محصولی است که در ساخت آن آج به کار نرفته باشد؛ از این مقطع به‌طور وسیع در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌کنند. در یک دسته‌بندی کلی میلگردها در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند:

۱- میلگرد ساده

۲- میلگرد آجدار

به میلگرد ساده (Plain bar) و به میلگرد آجدار (Rebar) می‌گویند. این دو نوع از مقاطع مطرح مورد استفاده از نظر ویژگی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. جالب است بدانید که میلگردهای آجدار خود در سه گروه آج مارپیچی، آج جناغی و آج مرکب قرار می‌گیرند. انواع ساده تحت برندهای مختلف تولید می‌شود اما دو برند یزد و کاشان این نوع از میلگردها را با کیفیت بالا تولید می‌نمایند. میلگرد تولیدی این دو کارخانه بیش‌ترین میزان استفاده را در صنعت دارد در حالی که از میلگرد تولید شده‌ی برند متین اغلب مورد استفاده‌ی ساختمانی قرار می‌گیرد. برای اینکه بیشتر بدانید میلگرد چیست و انواع آن کدامند، سایر مقالات آهن آنلاین را مطالعه کنید.

بررسی مراحل تولیدی میلگرد ساده

در تولید این میلگرد ابتدا شمش‌ها را در کوره‌ها قرار می‌دهند، دمای در نظر گرفته شده ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است. (به‌منظور هدایت شمش‌های فولادی  به سمت کوره‌ها از جک هیدرولیک استفاده می‌کنند) بعد از اینکه دمای شمش‌ها به دمای مد نظر رسید، به‌منظور انجام فرآیند نورد به سمت خط تولید انتقال داده می‌شوند که در واقع با این کار شمش‌ها پخته می‌شوند، بدین منظور آن‌ها را بر روی رول‌هایی قرار می‌دهند تا به سمت مرحله‌ی بعدی انتقال داده شود.

حال به منظور کاهش قطر شمش از مرحله‌ای با عنوان رافینگ ( استند نوردی سه غلتکی) استفاده می‌کنند؛ این کار باعث افزایش طول شمش می‌گردد. فرق میلگرد ساده و آجدار در این بخش می‌باشد، نوع ساده مرحله‌ی استند را رد می‌کند، اما به منظور تولید میلگرد آجدار از این فرایند به منظور آجدار نمودن آن استفاده می‌کنند.

سپس در این قسمت از قیچی‌های متراژ به منظور بریدن این محصولات تولید شده استفاده می‌کنند، بنابراین در این بخش میلگردها در سایزهای مختلف برش داده می‌شوند؛ بعد از اتمام این مراحل میلگردهای تولیدی بسته‌بندی شده و به بیرون از کارخانه منتقل می‌شوند.

میلگرد ساده صنعتی چیست؟

میلگرد ساده صنعتی، معمولا از جنس ST37 می‌باشد و اکثرا در سایزهای ۶ تا ۲۰ میلی‌متر تولید و عرضه می‌شوند. توجه داشته باشید که این محصولات در قطرها و سایزهای مختلف تولید می‌گردند؛ اما در نظر گرفتن این نکته حائز اهمیت می‌باشد که ساختار داخلی میلگردهای تولیدی در کشورهای مختلف با یکدیگر فرق دارد.

برای مثال میلگرد ساده صنعتی تولید شده در ژاپن و ایران بسیار متفاوت از یکدیگر می‌باشند؛ کشور ژاپن در ساختار محصول تولیدی خود این عامل را در نظر می‌گیرد که این مقطع قرار است در شرایط محیطی‌ای مورد استفاده قرار گیرد که زلزله‌خیز می‌باشد. همین امر عاملی گردیده تا استانداردهای مختلفی برای تولید انواع محصولات فولادی در کشورهای متفاوت در نظر گرفته شود.

موارد استفاده از میلگرد ساده

طبق آیین‌نامه‌ی اجرایی ساختمان‌ها، تنها استفاده‌ی میلگرد‌های ساده به‌صورت دورپیچ در اجزای سازه‌ای بتن آرمه و یا در ساختمان‌های بتن آرمه نام برد. توجه داشته باشید که استفاده از این نوع مقاطع به غیر از موارد فوق ذکر ممنوع بوده و پیگرد قانونی به دنبال دارد.

 

میلگرد ساده از پرمصرف‌ترین محصولات موجود در بازار آهن به شما میرود

 

قیمت میلگرد ساده به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل زیادی بر قیمت میلگرد ساده اثر می‌گذارد که در این قسمت به برخی از این موارد اشاره می‌نماییم:

  1. شرایط قیمت مسکن، همان‌طور که می‌دانید بیش‌ترین استفاده این محصول فولادی در ساخت‌و‌ساز می‌باشد. بنابراین افزایش قیمت مسکن به طور مستقیم بر قیمت انواع میلگرد و سایر محصولات فولادی اثر می‌گذارد.
  2. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر این محصول می‌توان به شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشورها نام برد.
  3. قیمت مواد اولیه در صورتی که با نوسان روبه‌رو شود، بر قیمت نهایی محصول تولیدی اثر بسزایی خواهد داشت.
  4. هزینه‌های حمل و نقل که با نوسانات قیمت سوخت در نوسان می‌باشد نیز یکی از عوامل اثر گذار دیگر بر بهای این مقاطع می‌باشد.

قطر اسمی میلگرد ساده چیست؟

همان‌طور که در مطالب قبلی اشاره نمودیم، از این مقاطع به منظور افزایش استحکام کششی پایین بتن‌ها استفاده می‌کنند. نوع ساده نیز از این امر مستثنی نیست؛ به‌منظور شناسایی قطر میلگردها از عنوان قطر اسمی استفاده می‌نمایند. به منظور اعتبارسنجی این محصول فولادی معمولا از یک برگ شناسایی استفاده می‌نمایند.

نکته‌ای در جوش‌کاری میلگرد ساده باید مورد توجه قرار گیرد و آن بررسی شروط پیش گرم براساس استاندارد ملی ایران ISIRI 3131 می‌باشد.

میلگرد ساده: مشخصات مکانیکی میلگرد بدون آج

استحکام کششی و استحکام تسلیم این نوع از میلگرد به ترتیب برابر ۳۶۰ نیوتون بر میلی‌متر مربع و ۲۴۰ نیوتون بر میلی‌متر مربع است و از نظر رده‌بندی سنجش سختی در حالت نرم قرار دارد. تغییر این مشخصات بر قیمت میلگرد در سایزهای مختلف تاثیرگذار است.

 

از اصلی ترین عوامل تعیین کننده قیمت میلگرد قطرآن است

 

تفاوت بین میلگرد ساده و آجدار

ابتدا ویژگی‌هایی از نوع آجدار این مقطع را مورد بررسی قرار می‌دهیم که عبارتند از: آجدار بودن سطح، ویژگی‌های ساختاری بهتر نسبت به نوع ساده، افزایش استحکام کششی، ارتجاعی و خمشی بتن به میزان ۳۰ الی ۴۰ درصد. برای دانستن فرق میلگرد ساده و آجدار سه عامل مهم را مد نظر قرار می‌دهند که عبارتند از: استحکام کششی، استحکام تسلیم و اسپیسر میلگرد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی میلگرد ساده، شیوه‌ی تولید، کاربردها، قیمت و سایر ویژگی‌های آن پرداخته‌ایم. اگر در این زمینه فعالیت می‌کنید یا اطلاعاتی دارید می‌توانید از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.