آهن آنلاین
لوله گالوانیزه چیست و انواع آن

لوله گالوانیزه چیست و انواع آن

یک‌شنبه 11 آبان 1393
زمان مطالعه: 4 دقیقه

لوله گالوانیزه همانند بسیاری دیگر از انوع لوله، وظیفه انتقال مایعات مختلف و در مواردی بعضی از انواع گازها را بر عهده دارد؛ اما به دلیل گران‌تر بودن این نوع نسبت به لوله‌های دیگر، استفاده از این محصولات در تمام پروژه‌ها توصیه نمی‌شود و در شرایط خاص کاربرد دارند. اگر می‌خواهید بدانید لوله گالوانیزه چیست، با این مقاله همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد این مقطع فلزی در اختیار شما بگذاریم.

 

لوله گالوانیزه را بیشتر بشناسید

لوله گالوانیزه یکی از چندین نوع لوله به حساب می‌آید که به دلیل خصوصیات خاصی که دارد، گزینه مناسبی برای استفاده در بعضی شرایط است. این محصول در واقع همان لوله‌های آهنی و یا فولادی هستند که با فلز "روی" پوشش داده شده‌اند. این عمل گالوانیزاسیون نام دارد و برای افزایش مقاومت لوله در برابر خوردگی و زنگ زدگی در شرایط محیطی مرطوب و شرایطی که مواد خورنده در ان حضور دارند انجام می‌شود.

مقاومت بالا در این محصولات باعث کاهش هزینه نگهداری آن در عمل می‌شود و علیرغم گرانتر بودن قیمت لوله گالوانیزه نسبت به محصولات مشابه خود، استفاده از آن در بسیاری از پروژه‌ها صرفه اقتصادی پیدا کند. بیشترین استفاده از این مقاطع فلزی در خطوط انتقال آب و فاضلاب شهری است و همچنین در پروژه‌های کشاورزی نیز این پروفیل‌ها به طور گسترده استفاده می‌شوند. استفاده از این لوله خطوط انتقال گاز نیز به دلیل لزوم قابلیت اطمینان بالا رایج است و به عنوان کاربرد دیگر این مقاطح فلزی که کمی متفاوت‌تر از موارد دیگر است می‌توان از ساخت گلخانه‌ و دکل‌های مخابراتی نام برد.

در نهایت دانستن چگونگی تولید این محصولات برای اینکه بدانید لوله گالوانیزه چیست الزامی است همانطور که گفتیم این لوله‌ها در واقع همان لوله‌های اهنی و فولادی هستند و تا مرحله گالوانیزاسیون مراحل مشابهی در تولید دارند. در مرحله آخر لوله وارد استخر مذاب فلز روی خواهد شد تا لایه محافظ بر روی آن شکل بگیرد.

 

لوله گالوانیزه به طور کلی در دو دسته سرد و گرم قرار دارد. نمایی از لوله گالوانیزه گرم

 

دسته‌بندی لوله‌های گالوانیزه براساس نوع گالوانیزاسیون

لوله های گالوانیزه خود در دو دسته قرار می گیرند:

  • لوله گالوانیزه سرد
  • لوله گالوانیزه گرم

 

لوله گالوانیزه سرد

در این روش نمک روی را داخل محلول آبی یا اسیدی (الکترولیت) ریخته و به محصول اسپری الکترولیز می شود. ضخامت لایه گالوانیزه در این روش در حدود ۲۰ میکرون است. در این روش ظاهر گالوانیزه سرد ، براق و یک نواخت است. در بهترین شرایط یک نوع سرد نهایتا تا ۵ الی ۸ سال عمر مفید دارد .

فلزاتی که گالوانیزه سرد می‌شوند،به دلیل سطحی بودن پوشش در صورت ایجاد خراش عمیق بر روی سطح آنها، دچار اکسیداسیون در لایه های زیرین می‌شوند. همین فرآیند یکی از علل عمر کوتاه این نوع گالوانیزه است.

کاربرد این روش گالوانیزاسیون بیشتر در صنایع ساخت خودرو، پیچ، مهره، قطعه سازی و همچنین پوشش دهی فلزاتی که مصارف بهداشتی دارند یا بعضی لوله‌ها با ضخامت کم است.

 

لوله گالوانیزه گرم

 در این روش محصول مورد نظر را در وان‌های روی مذاب با دمای ۴۶۰ درجه سانتی گراد غوطه ور می‌کنند. سپس بعد از خروج از وان ، لایه روی، با اکسیژن و کربن واکنش انجام داده و به دلیل اینکه بین فولاد و روی مذاب نیز واکنش شیمیایی صورت می‌گیرد و چندین لایه مرکب از آهن و روی ، تشکیل می‌شود در نتیجه تبدیل به لایه‌ای مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی و سایش ایجاد می‌کند . این فرآیند در دمای بالا صورت می‌گیرد مولکول‌های آهن و فلز روی باهم درگیر شده و فلز روی به درون آهن نفوذ می‌کند و به همین دلیل میزان محافظت و عمر مفید محصول با گالوانیزاسیون گرم بیشتر از گالوانیزه سرد است. عمر مفید لوله‌های گالوانیزه گرم بین ۲۵ تا ۳۰ سال است.

ضخامت لایه گالوانیزه در این روش بین ۴۰ تا ۱۲۰ میکرون است که این میزان روی پذیری بسته به سایز و ضخامت محصول مورد نظر متغیر است. ظاهر لایه روی در روش گالوانیزه گرم ، مات و کدر و به رنگ توسی است و سطح یک نواخت و صافی ندارد.

کاربرد این روش گالوانیزاسیون بیشتر برای استفاده در محصولات آهنی که درمحیط باز و فضای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند دکل‌های مخابراتی، گارد ریل جاده‌ها، دکل‌های فشار قوی برق، لوله‌های آب با ضخامت بالا و تیرهای برق است.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.