آهن آنلاین
روش های تولید، مزایا و معایب تیرآهن زنبوری

روش های تولید، مزایا و معایب تیرآهن زنبوری

شنبه 11 تیر 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سازه‌های فولادی در ایران با گذر زمان با تغییراتی در شیوه محاسبه و نحوه اجرا روبه رو شده‌اند. از جمله این تغییرات می‌توان به استفاده فرآوان از تیرآهن زنبوری در ساخت و سازها اشاره کرد.

برای اینکه تیرآهن بتواند لنگر خمشی را به میزان بیشتری تحمل کند، جان تیرآهن را به شکل ذوزنقه برش می‌دهند، علت نام‌گذاری این تیرآهن وجود حفره‌های تو خالی در طول جان است که سبب گردیده این تیرآهن مشابه لانه زنبور جلوه دهد.

حال قصد داریم روش تولید تیرآهن لانه زنبوری و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم.

مجموعه آهن آنلاین قیمت روز تیرآهن و تیرآهن لانه زنبوری را به دو صورت شاخه‌ای و کیلویی در سایزهای متنوع از تمامی کارخانه‌ها و برندهای تولیدی معتبرعرضه می‌کند.

آشنایی کلی با تیرآهن

قبل از ارائه توضیحات، بهتر است کمی با تیرآهن و انواع آن آشنا شوید. 

تیرآهن محصولی فولادی است که از طریق فرآیند نورد گرم حاصل می‌شود که مقطع عرضی معینی را دارد ( قسمت میانی تیرآهن را جان و دو لبه‌ی موازی را بال می‌نامند). تیرآهن مهم‌ترین پروفیل ساختمانی می‌باشد که در سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف ساخت تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

شخصی به نام هورتن از شیکاگو برای اولین بار در سال ۱۹۱۰ ایده طراحی نوع لانه زنبوری را ارائه داد.

همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم  این نوع بعد از عملیات برش و دوباره جوش دادن شکل می‌گیرند. به عبارتی جان  به شکل ذوزنقه برش داده می‌شود و مانند شکل زیر به یکدیگر جوش می‌دهند.

 

در این تصویر یک نمونه تیرآهن لانه زنبوری را مشاهده می کنید

 

روش‌های برش تیرآهن

این محصول فولادی به دو شیوه پانیر و لتیسکا برش داده میشود و خود شیوه پانیر نیز به دو روش سرد و گرم انجام میشود که با نام های برش کوپال و برنول شناخته می شوند. در این قسمت هر یک از آن‌ها را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

  • روش کوپال: در این روش تیرآهن را در امتداد خط منکسر با نورد سرد به کمک دستگاه قطع کن سنگین برش می‌دهند.
  • روش برنول: در این روش از نورد گرم استفاده می‌کنند و عملیات برش با کمک لوله برنول با شعله بنفش رنگ که از گاز استیلن و اکسیژن حاصل می‌شود انجام می‌گیرد.

شیوه تولید تیرآهن زنبوری در ایران

بعد از عملیات نورد، روی جان، الگویی که به صورت شش ضلعی است و از ورق آهن سفید یک میلی‌متری ساخته شده است قرار می‌دهند و خط ‌کشی می‌کنند.

قبل از برش، محصول فولادی مد نظر را روی یک شاسی افقی قرار می‌دهند تا مانع از تاب برداتشن آن گردند. سپس با کمک دستگاه برش اقدام به برش می‌کنند. تا آن را به دو قسمت بالا و پایین تقسیم کنند.

قسمت بالا را به اندازه یک دندانه جابه جا می‌کنند و دندانه‌های بالا و پایین آن را به دقت روبه‌رو هم قرار می‌دهند. سپس عملیات جوشکاری صورت ‌می‌پذیرد.

مزایا و معایب استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

استفاده از محصولات فولادی در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها مزایا و معایبی را در بردارد که در این قسمت به برخی از مزایا و معایب تیرآهن لانه زنبوری اشاره خواهیم کرد.

مزایای تیرآهن زنبوری

  • مقاومت خمشی و ارتفاع این نوع تیرآهن بیش‌تر است.
  • در تیرآهن لانه زنبوری مدول مقطع و ممان اینرسی مقطع افزایش یافته است.
  • این نوع تیرآهن باعث انتقال وزن (بار) به دیگر عناصر سازه می‌شود، همچنین نسبت به دیگر مقاطع بهتر نورد شده است.
  • فضاهای تو خالی موجود در جان تیرآهن مورد توجه تاسیسات ساختمانی قرار گرفته است زیرا در صورت استفاده از این نوع تیرآهن می‌توانند از این فضاها به منظور عبور لوله‌های تاسیسات و کابل برق استفاده کنند.
  • جان تیرآهن‌، برعکس تیرآهن هاش و انواع آن فضاهای تو خالی دارند که باعث شده وزن تیرآهن کاهش یابد و سبب  ایمن‌تر شدن سازه‌ها می‌شود.
  • مهم‌ترین مزیت تیرآهن لانه زنبوری مقطع غیرفشرده آن است. ارتفاع تیرآهن لانه زنبوری افزایش یافته در نتیجه سختی و مقاومت خمشی تیر بهبود می‌یابد.

معایب تیرآهن زنبوری

  • وجود حفره‌ها در جان این تیرآهن معایبی هم دارد که می‌توان به کاهش مقاومت برشی در محل اتصال پل به ستون‌ها اشاره کرد. به همین منظور گاهی از ورق‌های فلزی به منظور پوشاندن این حفره‌ها استفاده می‌کنند.
  • در ساخت این تیرآهن باید استانداردهایی که باعث افزایش ارتفاع می‌شود، رعایت شود (در صورت عدم رعایت استانداردها تیر زیر بار حتما خراب می‌شود).
  • به منظور یکپارچه سازی تیرآهن، جوشکاری سرتاسری باید صورت گیرد.
  • خواص فولاد و مقاومت آن در اثر جوشکاری تغییر می‌کند.
  • ضریب اطمینان و ایمنی این نوع تیرآهن نسبت به دیگر مقاطع کمتر است. اما به دلیل مزایای فرآوان این محصول فولادی هنوز از آن به طور متداول در ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی روش تولید و معایب و مزایای تیرآهن لانه زنبوری پرداخته‌ایم. همان طور که مشاهده کردید مزایا و معایبی برای این محصول فولادی بیان شد که زیاد بودن مزایای استفاده از آن سبب گردیده تا به طور متداول در صنعت ساختمان به کار برده شود. در مطالب آینده به بررسی انواع دیگر تیرآهن خواهیم پرداخت. همچنین شما می‌توانید برای استعلام آنلاین قیمت تیرآهن می‌توانید به صفحه مخصوص آن در آهن آنلاین مراجعه کنید. 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.