آهن آنلاین
پروفیل چهارچوب فرانسوی چیست؟ کاربرد و مزایا

پروفیل چهارچوب فرانسوی چیست؟ کاربرد و مزایا

دوشنبه 16 امرداد 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه

استفاده از چهارچوب‌های فلزی برای درب و پنجره ساختمان‌های مسکونی و اداری، چند سالی می‌شود که محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده است. به ویژه زمانی که اهمیت امنیت و دوام در ساخت درب و پنجره بیشتر شد، چهارچوب‌های فلزی جای نمونه‌های چوبی را گرفتند. یکی از بهترین پروفیل‌های موجود برای ساخت درب و پنجره، پروفیل فرانسوی یا چهارچوب فرانسوی است. به همین دلیل، این مقاله از وب سایت آهن آنلاین را به بررسی پروفیل فرانسوی، کاربردهای آن و مزایای این چهارچوب فلزی اختصاص داده‌ایم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

پروفیل فرانسوی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، چهارچوب به محل اتصال درب و پنجره به دیوار منازل مسکونی و ساختمان‌های اداری گفته می‌شود. اگرچه در سالیان قدیم برای درب و پنجره از چهارچوب چوبی استفاده می‌شد؛ اما در چند سال اخیر، چهارچوب فلزی با توجه به مقاومت بالاتر، ایمنی بیشتر و ... به انتخاب اول مهندسین ساخت و ساز تبدیل شده است. این مقدمه را گفتیم تا به سراغ اصل مطلب، یعنی پروفیل چهارچوب فرانسوی برسیم:

چهارچوب فرانسوی نوعی پروفیل باز است که در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید شده و برای ساخت درب و پنجره، از محبوبیت زیادی برخوردار است. این پروفیل به روش نورد گرم و با استفاده از رول فرمینگ تولید می‌شود و دارای ضخامتی بین 2 تا 2.5 میلی‌متر و طولی معادل 6 متر است که هر کدام از این سایزها به قیمت پروفیل بستگی دارد، به دلیل اینکه پروفیل فرانسوی یکی از انواع پروفیل است پس لازم است از قیمت لحظه‌ایی این مقطع فولادی مطلع شوید.

 

در این تصویر می‌توانید پروفیل فرانسوی را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید پروفیل فرانسوی را مشاهده کنید.

 

کاربرد پروفیل چهارچوب فرانسوی

همان‌طور که اشاره شد، اصلی‌ترین کاربرد پروفیل فرانسوی، ساخت و تولید چهارچوب فلزی برای درب و پنجره است. البته این پروفیل در ساخت درب و پنجره‌های غیر فلزی مانند فریم پنجره‌های پی وی سی نیز کاربرد دارد. ساخت نرده کنار راه پله، نرده‌کشی کنار کارخانه، نرده‌های خیابان و پیاده رو و ... از دیگر موارد استفاده پروفیل فرانسوی محسوب می‌شوند.

نکته: در صورتی که اتاق خواب با ورودی 95 تا 85 سانتی‌متر داشته باشید و یا ورودی سرویس از 70 تا 80 سانتی باشد، می‌توانید از این پروفیل به عنوان چهارچوب استفاده کنید.

مزایا و معایب پروفیل فرانسوی

از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از پروفیل فرانسوی برای درب و پنجره، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از طرف دیگر، وزن بالا، نصب دشوار، عایق نبودن در برابر صدا و حرارت و ... از جمله معایب چهارچوب فرانسوی به شمار می‌روند.

مشخصات و ویژگی‌های چهارچوب فرانسوی

اولین ویژگی مهم پروفیل فرانسوی، وزن آن است. به طور معمول، چهارچوب فرانسوی در ردیف پروفیل‌های سنگین وزن قرار می‌گیرد؛ به شکلی که یک شاخه 6 متری با ضخامت 2 میلی‌متر از این پروفیل، معادل 23.7 کیلوگرم وزن دارد. همان‌طور که قبلا اشاره شد، چهارچوب فرانسوی در ضخامت بین 2 تا 2.5 میلی‌متر و طول ثابت 6 متری روانه بازار می‌شود. دو نوع فرانسوی در بازار موجود است که به ترتیب، پروفیل 2 و 7 هستند. پروفیل فرانسوی 2 برای کارهای عمومی و پروفیل 7 فرانسوی برای موارد امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرایند تولید پروفیل فرانسوی

این پروفیل از ورق سیاه St37 و با روش رول فرمینگ، تولید و روانه بازار می‌شود. در این روش، ورق سیاه بعد از ورود به کارخانه، به صورت رول از هم باز شده و سپس با استفاده از دستگاه‌های برش، به ابعاد مشخصی برش داده می‌شود. در این مرحله و برای فرم دهی پروفیل فرانسوی، ورق سیاه وارد رول فرمینگ می‌شود. در این قسمت، ورق تغییر شکل داده و به صورت چهارچوب فرانسوی درمی‌آید. سپس در آخرین مرحله، در شاخه‌های 6 متری برش داده شده و برای مشتریان ارسال می‌گردد.

 

پروفیل چهارچوب فرانسوی در ردیف پروفیل‌های سنگین وزن قرار می‌گیرد

 

تفاوت پروفیل فرانسوی با پروفیل نگینی

پروفیل نگینی که به پروفیل مکزیکی هم معروف است، اصلی‌ترین رقیب چهارچوب فرانسوی برای ساخت درب و پنجره در بازارهای جهانی است. اما جالب است بدانید که این دو پروفیل، تفاوت‌های مهم و اساسی با همدیگر دارند:

اولین تفاوت، به شکل ظاهری آن‌ها مربوط می‌شود. در چهارچوب مکزیکی، خم این پروفیل قوسی شکل بوده و جهت آن یا به سمت بیرون و یا به سمت داخل است. این در حالی است که در چهارچوب فرانسوی، خم پروفیل صاف بوده و قاشقی شکل نیست.

اختلاف دیگر این دو پروفیل، به وزن آن‌ها مربوط می‌شود. چهارچوب فلزی فرانسوی با طول 1 متر و ضخامت 2 میلی‌متر، وزنی در حدود 24 تا 25 کیلوگرم دارد. این در حالی است که چهارچوب فلزی مکزیکی با متراژ و ضخامت مشابه، از وزنی معادل 28 تا 29 کیلوگرم برخوردار است. با این حساب، می‌توان گفت که نگینی از فرانسوی سنگین‌تر است.

نکات مهم در مورد خرید چهارچوب فرانسوی

در زمان خرید پروفیل فرانسوی حتما باید به نیاز خود توجه کنید و پس از مشورت با کارشناسان متخصص، پروفیل متناسب با ساختمان خود را خریداری نمایید. همچنین توجه کنید که مدل فرانسوی بر اساس وزن به فروش می‌رسد و از آنجایی که این پروفیل نسبت به دیگر انواع چهارچوب وزن بیشتری دارد، می‌توان گفت که قیمت آن نیز در برابر دیگر انواع پروفیل بیشتر است؛ اما دوام و ماندگاری بالای این محصول، خرید آن را مقرون به صرفه می‌نماید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.