آهن آنلاین
پروفیل کلافی چیست؟ کاربرد، مزایا و معایب آن

پروفیل کلافی چیست؟ کاربرد، مزایا و معایب آن

چهارشنبه 22 تیر 1401
زمان مطالعه: 9 دقیقه

به کرکره مغازه‌ها، نرده‌های فلزی و چهارچوب‌های در و پنجره با دقت نگاه کنید؛ پروفیل کلافی یا همان پروفیل تک لبه، جزء جدایی‌ناپذیر هرکدام از این سازه‌ها و تجهیزات ساختمانی دیگر است. پیش از اینکه به سوال اساسی پروفیل کلافی چیست، پاسخ بدهیم، بهتر است تا با ساختار، کاربرد و چگونگی ساختن این نوع از انواع پروفیل‌ها بپردازیم. برای شناخت درست پروفیل کلافی کافی است بدانیم که این نوع از مقاطع فولادی در کدامیک از صنایع به کار گرفته می‌شوند. شکل‌پذیری فولاد باعث شده است تا مقاطعی همچون پروفیل کلافی با هدف به‌کارگیری در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و ساختمان‌سازی بیشتر از هر جای دیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

به طور کلی پروفیل‌ها از ورقه‌های فلزی گرم نورد، سرد نورد، ورق گالوانیزه، استیل و البته آلومینیوم ساخته می‌شوند. اما نکته مهم در طراحی پروفیل کلافی چیست و چرا آن را با عنوان پروفیل یک‌لبه هم می‌شناسند؟ پاسخ ساده است؛ پروفیل‌ها معمولاً در اشکال مستطیلی و مربعی یا لبه‌های بسته، باز و توخالی تولید می‌شوند و هرکدام آن‌ها هم با توجه به کاربردی که دارند، در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.
سوژه محتوایی ما در این مطلب، از میان انواع پروفیل‌ها از جمله پروفیل‌های لنگه‌دری، سپری، قوطی، Z شکل و چهارچوب فرانسوی، به سراغ پروفیل کلافی رفته است. قرار است تا در ادامه این مطلب به صورت اختصاصی درباره ساختار این پروفیل، مزایا و معایب و همچنین ابعاد و وزن پروفیل کلافی بپردازیم؛ با ما همراه باشید!

کاربردی‌ترین ویژگی پروفیل کلافی چیست؟

بیشترین استفاده از پروفیل یک‌لبه یا کلافی را می‌توان در ساختمان‌سازی و به ویژه در ساختن درب، پنجره، تیرآهن و غیره دید. یکی از مهم‌ترین نکات در پاسخ به پرسش کاربرد پروفیل کلافی چیست، به ابعاد این پروفیل مربوط می‌شود. ابعاد پروفیل کلافی به صورت استاندار دقیقاً مثل پروفیل‌های دیگر، برابر با 6 متر است و ضخامت آن هم برابر با 0.9 تا 2.5 میلی‌متر ارزیابی می‌شود.

 

پروفیل کلافی از پرکاربردترین پروفیل‌ های بازارآهن محسوب می‌ شود

 

عنوان یک‌لبه که برای پروفیل کلافی به کار می‌‌رود، به شکل این پروفیل اشاره دارد که به صورت مستطیلی، توخالی و دارای یک لبه اضافه در طرفین است. همین ساختمان و طراحی منحصربه‌فرد باعث شده است تا برای ساختن چهارچوب‌های در و پنجره از این نوع مقاطع فولادی استفاده شود. طراحی پروفیل کلافی باعث می‌شود تا کاربرد آن در شکل دادن یک ساختمان مخصوصاً در تیرآهن‌ها و چهارچوب‌ها بیشتر به چشم بیاید و نیاز به تهیه آن بیش از پیش احساس شود.

پروفیل کلافی چگونه تولید می‌شود؟

یکی از پرتکرارترین و مهم‌ترین سوالات در رابطه با این نوع از مقاطع فولادی این است که راز تولید پروفیل کلافی در چیست؟ همان‌طور که گفته بودیم، پروفیل‌ها معمولاً به چند نوع از جمله گرم نورد و سرد نورد دسته‌بندی می‌شوند؛ پروفیل کلافی از جمله پروفیل‌هایی است که از نوع گرم نورد است و شاکله آن را فولاد سیاه از نوع ST37 و ترکیب آن با ورق سیاه تشکیل می‌دهد. البته ناگفته نماند که فولاد سیاه و ورق سیاه به کار رفته در پروفیل کلافی در پروسه‌ای با عنوان نورد گرم تولید می‌شوند و در اختیار کاربران و مشتریان قرار می‌گیرند.

پروفیل‌های کلافی را می‌توان با استفاده از روش نورد سرد هم تهیه کرد، اما برجسته‌ترین ویژگی در رابطه با پروفیل‌های یک‌لبه تولیدشده توسط نورد گرم این است که این پروفیل‌ها معمولاً با ضخامت بیشتری تولید می‌شوند و در نتیجه برای مصارف بیشتر در حوزه ساحتمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما نورد گرم در پروسه تولید پروفیل کلافی چیست و چه چیزهایی در برای ساختن این مقاطع فولادی مد نظر قرار می‌گیرند؟ مراحل ساخت پروفیل کلافی و پروفیل‌های تولیدشده توسط نورد سرد چه ویژگی‌هایی دارند؟

نوردهای گرم و سرد و تاثیر آن‌ها بر پروفیل کلافی

در پروسه نورد گرم، فلز مورد نظر در میان دو غلتک و بر خلاف جهت یکدیگر با توجه به شکل‌دهی پروفیل چرخانده می‌شود؛ فاصله بین دو غلتک کمی کوچکتر از ضخامت فلز است و همین باعث می‌شود تا طول پروفیل کلافی افزایش بیاید؛ اما نکته مهم در رابطه با ضخامت پروفیل کلافی چیست؟

با توجه به اینکه سرعت غلتک‌ها بالاست و اصطحکاک بین غلتک و فلز پروفیل باعث شکل‌دهی آن می‌شود، معمولاً ضخامت پروفیل کاهش پیدا می‌کند؛ اما باز هم می‌توان ضخامت پروفیل را در نورد گرم تغییر داد و این امر با توجه به میزان اصطحکاک بین غلتک‌ها و فلز مورد نظر به راحتی صورت می‌گیرد. موضوع کنترل دما در پروسه نورد گرم برای ساختن پروفیل کلافی یا یک‌لبه بسیار حائز اهمیت است؛ برای ایجاد شکل مورد نظر در پروفیل‌های کلافی می‌بایست دمای فلز مورد نظر تا مقدار معینی افزایش پیدا کند و این میزان حرارت برای مدتی بسیار طولانی به صورت یکنواخت حفظ شود. مادامی که حرارت تابیده‌شده به سطح فلز برای تولید پروفیل کلافی به صورت یکنواخت نباشد، تغییر شکل پروفیل هم در نهایت غیر یکنواخت خواهد بود.

نقش نورد سرد در تولید پروفیل کلافی چیست؟

پروسه نورد سرد معمولاً با هدف تغییر شکل دلخواه پروفیل‌هایی که توسط نورد گرم تولید شده‌اند، اجرا می‌شود. پروسه نورد سرد برای کاهش ضخامت ورقه‌های پروفیل و اصلاح ابعاد مورد نظر در مراحل نهایی تولید پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث صافی لبه‌ها می‌شود. پروسه نورد سرد که در دمای اتاق و حداکثر تا 200 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود، انحنای ورقه‌های پروفیل که در اثر چرخانده شدن در بین غلتک‌ها ایجاد شده را برطرف می‌کند تا همه‌چیز همان‌طور که برنامه‌ریزی شده است، پیش برود.

 

نورد سرد نقش مهمی در تولید پروفیل کلافی دارد

 

ماده خام پروفیل و داستان کوره

ماده خام تشکیل‌دهنده پروفیل کلافی را که به یاد دارید؟ منظور ما همان فولاد ST37 است که بخش عظیمی از ساختار پروفیل را تشکیل می‌دهد. در پروسه تولید پروفیل کلافی به روش نورد گرم، ماده خام یعنی شمش فولاد سیاه در درون کوره می‌گذارند تا به همان دمای حرارت بالا و مورد نظر برسد. پس از قرارگیری در بین دو غلتک در پروسه نورد گرم، شمش فولاد سیاه را که حالا به شکل ورقه‌های فولادی درآمده است را با توجه به اندازه‌های مورد نظر برش می‌زنند.

حالا که ماده خام پروفیل کلافی به ورقه‌هایی با اندازه‌های دلخواه تبدیل شده است، باید برای سرد شدن به مکانی غیر از محیط کوره و برای خنک شدن منتقل شود. اما مهم‌ترین نکته پس از خنک شدن ورقه‌های فولاد سیاه برای تولید پروفیل کلافی چیست؟ مهم‌ترین تصمیم در رابطه با ورقه‌‌های فولاد سیاه این است که اندازه ضخامت ورقه‌ها تغییر کنند (کوچکتر شوند) یا با همان ضخامت آماده شوند.

 البته همان‌طور که گفتیم، پروفیل‌های تولیدشده به منظور کاهش ضخامت و صاف‌سازی لبه‌ها وارد پروسه نورد سرد می‌شوند تا اصلاح نهایی انجام شود. البته فراموش نکنید که این عملیات مربوط به تولید پروفیل‌های کلافی از جنس فولاد کربن بود؛ پروفیل‌های کلافی با برخورداری از ساختار دیگر مثل گالوانیزه، آلومینیوم، کامپوزیت و آهن استیل هم به تولید می‌رسند.

مهم‌ترین نکته در رابطه با قیمت‌گذاری پروفیل کلافی چیست؟

قیمت‌گذاری پروفیل‌های کلافی معمولاً با توجه به وزن آن‌ها محاسبه می‌شود؛ هر پروفیل استاندارد 6 متری هم در حالت کلی، وزنی برابر با 14 کیلوگرم دارد. البته یکی دیگر از عواملی که در قیمت‌گذاری پروفیل‌ها مخصوصاً از نوع یک‌لبه یا کلافی تاثیر دارد، جنس ورقه‌های آن‌هاست؛ همان‌طور که گفته بودیم، پروفیل‌های کلافی به جز فولاد کربن، از انواع دیگر از جمله آلومینیوم و یا گالوانیزه هم ساخته می‌شوند.

پروفیل کلافی چه کاربردهایی دارد؟

پروفیل کلافی یا همان پروفیل 507 را در بسیاری از صنایع و تجهیزات فلزی به کار می‌گیرند؛ مهم‌ترین صنعتی که این نوع از پروفیل بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، ساختمان‌سازی و ساخت تختخواب‌های فلزی است. اما لیست کامل کاربردهای پروفیل کلافی چیست؟ ما سعی کردیم تا در ادامه این بخش، لیستی بلندبالا از انواع کاربردهای پروفیل کلافی یا پروفیل تک لبه را در اختیار شما قرار بدهیم.

• ساخت در و پنجره؛ با توجه به جنس پروفیل کلافی، جنس در و پنجره‌ها هم تعیین می‌شوند.
• ساختن انواع نرده‌های فلزی در ساختمان‌ها
• صنعت اتومبیل‌سازی
• ساختن اسکلت فلزی و ستون‌های ساختمانی
• ساختن چهارچوب‌های فلزی
• ساختن شاسی ماشین‌های بزرگ و صنعتی مثل تریلی و نفت‌کش‌ها
• استحکام پایه‌های میز و انواع صندلی
• ساخت کرکره‌ها
• شکل‌دهی سقف‌ ساختمان‌های صنعتی مثل ساخت سقف سوله‌های بزرگ
• ساختن تختخواب‌های فلزی
• ساخت مبلمان فلزی
• ساخت محافظ‌ و نرده‌های فلزی برای مراکز عمومی و خصوصی مثل پارک‌ها و دانشگاه‌ها

 

پروفیل کلافی دارای کاربردهای بسیار فراوانی است

 

مزایا و معایب پروفیل کلافی چیست؟

بدیهی است که پروفیل‌های کلافی هم مانند بسیاری از ابزار، لوازم و سازه‌های دیگر دارای مزایا و معایب خاصی هستند. برای مثال فاصله هوایی بین ایندکتور، پروفیل کلافی و فریت می‌تواند نقش مهمی را در مزیت یا ایراد این نوع پروفیل‌ها ایجاد کند؛ اما مهم‌ترین مزیت و عیب پروفیل کلافی چیست؟ فاصله هوایی بین ایندکتور، پروفیل و فریت چگونه باعث مزیت یا عیب این نوع مقاطع فولادی می‌شود؟ جدول زیر، به درک درست از این موضوع مهم کمک می‌کند.
 

مزایا

معایب

بهترین گزینه برای شکل‌دهی به سازه‌های ساختمانی

عدم دقت کافی در ماشین‌کاری و عملیات حرارتی در پروسه تولید

ایده‌آل برای تامین استحکام ستون‌های ساختمانی

کاهش سرعت در پروسه تولید به علت فاصله هوایی بین ایندکتور،
پروفیل و فریت

با کاهش فاصله هوایی بین ایندکتور، پروفیل و فریت می‌توان سرعت
تولید را نسب به روش‌های دیگر افزایش داد

عدم ثبات در قیمت‌گذاری

قیمت پروفیل کلافی

قیمت پروفیل کلافی، بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله: سایز، وزن، هزینه تمام شده مواد مصرفی برای کارخانه، قیمت پروفیل در بازار داخلی و خارجی مشخص می‌شود. خریداران این محصول، بهتر است قبل از ثبت خرید خود لیست قیمت پروفیل کلافی را مشاهده کنند.  

سخن پایانی 

در مطلب فوق به صورت تخصصی و مفصل، پاسخ به سوال پروفیل کلافی چیست را مرور کردیم و آگاه شدیم که این نوع از مقاطع فولادی نیازمند پروسه‌های خاضی برای تولید شدن هستند. علی‌رغم مواردی خاص مثل ساختن شاسی نفت‌کش‌ها می‌توان از پروفیل‌های کلافی یا تک‌لبه برای مصارف ساختمانی از جمله ساختن چهارچوب در و پنجره و همچنین نرده‌های فلزی استفاده کرد.

 همچنین در رابطه با جنس پروفیل کلافی هم به صورت مفصل پرداختیم و متوجه شدیم که پروفیل‌های یک‌لبه را می‌توان از جنس‌های مختلف از جمله فولاد کربنی، استیل، گالوانیزه و غیره ساخت. اگر مایل‌اید با مابقی پروفیل‌های موجود آشنا شوید به صفحه انواع پروفیل ساختمانی مراجعه کنید.

لازم است بدانید که یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها با عنوان "نکته مهم در قیمت‌گذاری پروفیل کلافی چیست" هم در این مطلب پاسخ داده شد. همان‌طور که اشاره کردیم، قیمت‌گذاری پروفیل‌های کلافی با توجه به وزن آن‌ها و البته جنس متریالی که برای تولید استفاده می‌شود، صورت می‌گیرد. البته ناگفته نماند که مصارف و کاربردهای این نوع از پروفیل‌ها به هیچ‌وجه به مواردی که ذکر شد، محدود نمی‌شود و می‌توان از آن‌ها در صنایع مختلفی استفاده کرد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.