آهن آنلاین
تحلیل هفتگی بازار فولاد (بازار متشنج آخر سال)

تحلیل هفتگی بازار فولاد (بازار متشنج آخر سال)

شنبه 10 آبان 1393
زمان مطالعه: 132 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته چهل و هشتم سال ۹۸

احتمال ادامه کاهش قیمت‌ میلگرد در فروردین ماه وجود دارد.

بنا به بررسی قیمت‌های میلگرد به صورت هفتگی که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، در طی هفته گذشته شتاب صعود تا حدی گرفته شد؛ که در این اتفاق عواملی همچون حمایت دولت برای کاهش دلار، محدودیت‌های اعمالی از سمت وزارت صمت و بورس کالا بر معاملات بورس و محدودیت‌های ایجاد شده در مرزهای صادراتی به علت شیوع بیماری کرونا تاثیر خود را گذاشتند.

اما مطابق با نمودار هفتگی که در شکل زیر می‌بینید، انتظار داریم در هفته آینده که آخرین هفته رسمی فعالیت بازار آهن آلات است نیز، قیمت میلگرد در محدود 6000 تا 6400 نوسان داشته باشد که در تایید امکان کاهشی‌شدن این هفته هم می‌توان به کاهش 200 الی 300 تومانی قیمت پایه عرضه میلگرد در بورس کالا اشاره کرد که مهر محکمی بر کاهش نسبی قیمت میلگرد نسبت به هفته قبل خواهد بود.

همچنین انتظار داریم که در فروردین ماه 99 به بازه پایین‌تر، یعنی 5700 الی 6200 تومان برسد و به عبارتی در فاصله بین دو خط قرمز و سبز قرار گیرد و پس از آن در بلندمدت شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

 

 

در سایر بخش‌های بازار از قبیل تیرآهن و نبشی و ناودانی هم تقریبا روند مشابهی با میلگرد را پیش‌رو خواهیم داشت. اما به طور خاص‌تر در مورد پروفیل شنیده‌های بازار نشان می‌دهند که در هفته گذشته به علت فراخوانی که سندیکای لوله و پروفیل داد، پروفیل از پایه قیمت 10500 به پایه 9000 تومان رسید و در ادامه هم با توجه به دستورالعملی که کارگروه تنظیم بازار ورق در هفته گذشته ارائه کرده است، انتظار نوسان رو به کاهش قیمت‌ها بین 8700 تا 9300 تومان را داریم که به این ترتیب، انتظار رسیدن کف قیمت پروفیل در طی هفته جاری، تا محدوده 8700 تومان بعید نیست.

اما در مورد اثر بیماری کرونا در بازارهای جهانی باید بگوییم که بازار جهانی فولاد تحت تشدید شیوع ویروس کرونا به تعداد بیشتری از کشورهای جهان، در کم‌تحرکی و کاهش معاملات و قیمت‌ها به سر می‌برد؛ اما در بخش سنگ آهن شاهد بهبود قیمت‌های چین بودیم به طوری‌که شنیده می‌شود چین ماه مارس را قوی‌تر از فوریه شروع کرده و بررسی‌ها نشون می‌دهند که علت این شروع خوب هم معرفی پروژه‌های جدید و تزریق منابع مالی هنگفت از سوی دولت چین به اقتصاد کرونازده آن بوده است. بررسی تکنیکالی نمودار سنگ آهن هم نشون می‌دهد این کالای مهم جهانی که هم‌اکنون در سطح 87.14 دلاری قرار گرفته می‌تواند در ماه مارس تا 91.5 دلار افزایش پیدا کند.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته چهل و هفتم سال ۹۸

 

 

 

از دو هفته قبل، وعده اصلاح قیمت شمش را داده بودیم و عنوان کردیم که نهایتا تا هشتم اسفندماه، یعنی چهارشنبه‌ای که گذشت، فرمول جدید قیمت‌گذاری شمش به طور رسمی اجرایی می‌شود و خوشبختانه دیدیم که با اعمال این دستورالعمل آرامش به بازار فولاد بازگشت.

اما در این اصلاحیه قیمت شمش، دو بند اصلی داریم که عبارت است از:

  1. از این پس، قیمت پایه شمش فولادی بر اساس 83 درصد قیمت صادراتی شمش ایران صورت می‌گیرد و سقف رقابتی آن نیز باز است. (که قیمت فوب صادراتی شمش ایران به صورت هفتگی از مجله متال بولتن استخراج می‌شود.)
  2. میزان عرضه شمش معادل 90 درصد تقاضای بورس در دو هفته قبل و یا حداقل 60 درصد تولید همه واحدهای تولیدی باشد که مطابق جدولی توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تنظیم و ابلاغ خواهد شد.

باتوجه به بند اول می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که اولا قیمت پایه شمش در هر هفته، از این به بعد تحت تاثیر دو

موضوع قرار می‌گیرد:

الف) قیمت شمش صادراتی ایران که با توجه به وجود تحریم‌ها قابلیت رشد چندانی ندارد.

ب) تغییرات دلار نیمایی، البته نه مانند دلار آزاد به صورت لحظه‌ای، بلکه به صورت هفتگی!

اما از بند 2 که در آن میزان عرضه شمش، معادل 90 درصد تقاضای بورس در دو هفته قبل است، می‌توان این موضوع را فهمید که از این به بعد میزان عرضه در هر هفته متناسب با تقاضا تغییر می‌کند؛ پس اگر این بند توسط تمام تولیدکننده‌ها رعایت شود، در سرکوب رشد بی‌رویه قیمت‌ها بسیار موثر است.

اولین اثر این اصلاحات، روی شمش و بعد از آن در میلگرد و تیرآهن مشاهده می‌شود اما در مورد ورق و پروفیل همچنان بازار ملتهب است بخصوص ورق که در کمال ناباوری می‌بینیم ورق هزار تومان در هر کیلو بالاتر از پروفیل قرار گرفته و هیچ توجیهی ندارد.

و اما در مورد بازار ورق و پروفیل هم می‌توانیم بگوییم که اولا تقاضا بالا و عرضه کم است؛ در حال حاضر نکته مثبتی در جهت کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود اما به نظر می‌رسد در هفته جاری که منتهی به آخرین فعالیت‌های بازار پیش از سال نو باشد، ثبات در بازار این دو کالا را شاهد باشیم.

در مورد بازار دلار نیز مشاهده کردیم که دلار با رسیدن به مقاومت 15500 تومانی، طبق پیش‌بینی کاهش یک روزه‌ای را تجربه کرد اما بعد از آن بلافاصله افزایش هیجانی نرخ دلار در صرافی ملی را دیدیم که باعث جهش قیمت دلار در بازار آزاد تا مرز 16 هزار تومانی گردید. اما خوشبختانه این جهش دلار تا این لحظه نتوانسته در تقابل با اصلاحیه قیمت شمش بر روی بازار آهن، اثرگذار باشد.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته چهل و ششم سال ۹۸

 

 

در شرایط ملتهب این روزها، تصور می‌کنیم که هرگونه پیش‌بینی قیمت، مبنی بر بالا رفتن قیمت‌ها، به تشویش بیشتر بازار کمک می‌کند، بنابراین با این استدلال تصمیم داریم که در این هفته به جای پیش‌بینی به تحلیل خلاصه‌ای از وضعیت بازار از مهرماه تاکنون بپردازیم و در نهایت به روند قیمت ارز در بلندمدت هم اشاره خواهیم کرد.

حال به سراغ بررسی قیمت برخی محصولات در پنج ماه گذشته می‌پردازیم.

در طی پنج ماه گذشته، یعنی از مهرماه تاکنون درصد تغییرات قیمت هشت کالا را در جدول زیر مشاهده کنید:

 

 

همان‌طور که می‌بینیم درصد تغییرات تمام کالاها یکسان نیست. پس با استناد به این آمار می‌توانیم اعلام کنیم که ورق‌های روغنی و سیاه ضخیم بار، بیشترین رشد قیمت ر داشته‌اند که به ترتیب ۹۸ و ۹۱ درصد بوده و لوله گالوانیزه و شمش نیز کمترین رشد را تا ۴۰ درصد نشان می‌دهند.

اگر بررسی کنیم که چرا بعضی کالاها رشد بیشتری داشته‌اند باید حتما حواشی مربوط به آن کالا را در نظر بگیریم و ببینیم که چه اتفاقات پشت پرده‌ای رخ داده است.

به عنوان مثال می‌دانیم که علت افزایش قیمت ورق، کمبود مواد اولیه آن بوده اما باز هم انتظار معقول ما این است که به اندازه بقیه کالاها رشد کند اما می‌بینیم که ورق چیزی حدود دو برابر میلگرد رشد کرده است. پس در واقعیت علت ترمز بریدن ورق در شرایط کمبود شمش و اسلب موضوع دیگری مثل انحصاری بودن تولیدکنندگان ورق است، یعنی با یک مقایسه سرانگشتی متوجه می‌شویم که برای ورق در مقایسه با میلگرد تولیدکننده‌های بسیار کمتری داریم؛ این موضوع اجازه را به تولیدکننده داده که محصول خود را با کمترین رقابت با نرخ اعلامی خود به بازار بفروشد.

 

 

بررسی بلندمدت ارز: دلار در سال جدید احتمالا رالی جدیدی از خود نشان می‌دهد و ما بازهم برای جلوگیری از التهاب در بازار آهن، فقط به بررسی بلندمدت قیمت دلار، در بازه زمانی دو تا چهار ماه پیش رو می‌پردازیم. در بلندمدت، ریزموج‌های اصلاحی بالایی پیش‌بینی می‌کنیم که پس از تکمیل الگوی شکل بالا که صعود را نشان می‌دهد، بتواند وارد یک فاز نزولی جدید شده که در مرحله‌ اول امکان کاهش تا ۱۲۵۰۰ تومان را خواهد داشت. باز هم تاکید می‌کنیم که این الگو الان در حال روئیت است بنابراین، باتوجه به کنترل‌های دستوری دولت احتمال دارد که این روند تغییر کند.

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته چهل و پنجم سال ۹۸

[aparat id="go9Fv"]

برای اون دسته از مخاطبانی که در مورد قیمت میلگرد در سال جدید سوال میکردند، باید بگیم از اونجایی که قیمت میلگرد بیش از هر کالای دیگری از تغییرات قیمت شمش و دلار تاثیر میپذیره و داستان‌های شمش و دلار رو هم که الان همه میدونیم به چه صورت است، وقتی بازارشون ملتهب میشه بخاطر اهمیتشون در تاثیرگذاری بر روی قیمت سایر کالاها، کنترل و بازگشت به شرایط عادی کمی زمان بر هست؛ پس، پیش از اینکه به بررسی تکنیکال قیمت میلگرد در بلند مدت (یعنی در سه ماهه اول سال جدید) بپردازیم، بازهم این نکته رو تاکید میکنیم که در طی این مسیر که براتون ترسیم خواهیم کرد، قطعا نوساناتی همراه میلگرد هست که این نوسانات بیش از هر فاکتور دیگه‌ای، از روند قیمت شمش و سپس دلار نشات میگیره.

خب در هفته‌ی قبل، قیمت میلگرد رو در کوتاه مدت پیش بینی کردیم و گفتیم که قیمت میلگرد با شکستن سقف تا اخر هفته به ۶۲۰۰ میرسه و دیدیم که رسید. اما بریم در بلندمدت، ببینیم چه خبر است! قیمت میلگرد در بلند مدت از سقف مثلث خارج شده و قابلیت رشد تا قاعده مثلث یعنی ۷۶۰۰ تومان را دارد اما در این راه با نوساناتی هم، همراه است. (اینجا بازهم روی زمان تاکید کنید که منظور در سه ماه ابتدایی سال ۹۹ هست و اینکه زمان دقیقش کی هست مشخص نیست چون به پارامترهای زیادی بستگی داره و باید ببینیم از چه مسیری به این هدف ۷۶۰۰ میرسه)

 

 

و اما در کوتاه مدت و احتمالا در این هفته یا هفته بعد، انتظار یک پولبک یا همان اصلاح قیمت رو داریم. از طرفی، احتمالا در این دو هفته، خبر تغییر فرمول قیمت شمش که قبلا هم در موردش صحبت کردیم، مجددا بررسی گردد و امیدواریم که تاریخ اعمال اون هم هر چه زودتر اعلام بشه. این خبر میتونه محرکی برای همین اصلاح قیمتی محسوب بشه که طبق تحلیل تکنیکال هم انتظارش رو داریم. از طرفی، جلسات مرتبط با تنظیم بازار، این روزها افزایش پیدا کرده و دولت در صدد است که آرامش را به این وضعیت افسارگسیخته برگرداند ...

در مورد دلار نیز، همانطور که در هفته قبل هم گفتیم انتظار رشد قیمت دلار در میانمدت دیده میشه، چرا که دلار در کانال صعودی قرار داره و تا ۱۳۸۰۰ قابلیت رسیدن رو داره در بلندمدت نیز امکان رسیدن به ۱۵۵۰۰ برایش وجود داره.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته چهل و چهارم سال ۹۸

[aparat id="94xJr"]

 

پروفیل به طور متوسط در هر سال رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرده است؛ اما در مجموع بعد از هر ۱۱۰ درصد رشدی که طی می‌کند، یک مرحله اصلاح قیمتی ۵۰ درصد را خواهد داشت. پروفیل در هفته گذشته در نوع ساختمانی حدود ۵۵۰ تومان و در نوع صنعتی حدود ۴۰۰ تومان افزایش داشت. برای هفته آینده نیز می‌توان گفت با توجه به حجم تقاضای بازار شب عید همچنان قیمت‌ها افزایشی و حجم معاملات هم بیش از پیش خواهد شد. براساس تحلیل تکنیکال، در مورد این کالا به طور تقریبی انتظار می‌رفت که در حول و حوش رقم ۷۸۰۰-مقدار ۷۹۵۰ تومان مقاومت و بعد از آن یک مرحله نوسان و سپس تثبیت قیمت داشته باشیم و بعد از آن هم در میان مدت صعود تا محدوده ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ دیده شود.

 

برای مشاهده پیش بینی قیمت آهن و میلگرد به صفحه مربوط به این موضوع مراجعه کنید.

 

 

در هفته‌ای که گذشت، بازار ضایعات هم با افزایش ۲۷۰ تومانی همراه بود و به قیمت ۴۴۰۰ تومان رسید؛ به طبعیت از آن، قیمت شمش نیز با افزایش ۳۰۰ تومانی به حدود قیمت ۵۱۶۰ رسید. در ادامه هم با توجه به افزایش تقاضای قبل از عید کارخانجات ذوب، احتمال افزایش قیمت شمش و ضایعات وجود دارد و در کوتاه‌مدت نیز، قیمت ضایعات احتمالا به ۴۵۰۰ تومان و قیمت شمش نیز به ۵۳۵۰ تومان خواهد رسید.

دلار در یک کانال صعودی قرار دارد و تا زمانی که کانال را نشکند صعود را می‌توان برای آن متصور بود. بنابراین در صورتی که کانال رو به بالا شکسته شود، دو محدوده ۱۵۵۰۰ و سپس ۱۸۵۰۰ دو سطح مقاومت در نظر گرفته می‌شود و در صورتی که کانال رو به پایین بشکند، محدوده ۱۲۵۰۰ یک حمایت قوی به حساب می‌آید.

 

 

شاید عجیب به نظر برسد که میلگرد در طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۵۳ و ۸۰ درصد رشد داشته اما در سال ۹۸ به علت رکودی که در نیمه اول سال، گریبان‌گیر بازار فولاد شد، رشد کمتری تا الان داشته و از اول سال که حدود قیمتی میلگرد روی ۴۵۰۰ الی ۴۶۰۰ بود، تا امروز که به طور میانگین به ۵۸۰۰ رسیده، رشد حدودا ۳۰ درصدی داشته است. پس اگر بخواهیم مقایسه کنیم، سال ۹۸ همچنان رشد کمتری را تجربه کرده است؛ اما از دید تکنیکال رقم شش هزار تومان یک مقاومت برای میلگرد به حساب می‌آید و انتظار می‌رود در صورت عبور قوی از این سطح تا ۶۲۰۰ هم بالا رود.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته چهل و سوم سال ۹۸

[aparat id="7IAsT"]

خبر مهم: قیمت‌گذاری جدید شمش در بورس کالا و تغییر فرمول آن

در روال قبل، قیمت پایه عرضه شمش روی ۳۱۵۰ تومان بود و در نهایت، بعد از هجوم تقاضا، نرخ پایانی معاملات به بالای ۴۴۰۰ تومان می‌رسید. از آن‌جایی که قیمت پایه به نسبت قیمت پایانی معاملات، بسیار پایین‌تر بود، باعث شد که عرضه به صورت کافی به بورس انجام نشود و از طرفی تقاضا خیلی بالا باشد.

بنابراین، باید تدبیری صورت می‌گرفت تا عرضه شمش به بورس بیشتر شود؛ تا به طریقی، فاصله بین حجم عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. یکی از این راهکارها افزایش قیمت پایه عرضه به بورس کالا بود. چنین هم شد و درنهایت، بر طبق فرمولِ جدیدِ ستادِ تنظیمِ بازار، قیمت پایه عرضه شمش به ۳۸۵۰ تومان خواهد رسید و انتظار داریم از زمانی که این فرمول اجرایی شود، عرضه‌های بیشتری از شمش به بازار صورت گیرد.

حال این سوال پیش می‌آید که اگر قیمت پایه افزایش یابد، این احتمال وجود دارد که قیمت پایانی هم بیشتر شود؟ بله! اگر تقاضا بسیار بالا باشد، احتمال دارد که قیمت نهایی هم افزایش پیدا کند؛ اما با توجه به اینکه هدف از این افزایش قیمت در قیمت پایه عرضه، کم کردن فاصله حجم عرضه و حجم تقاضا بوده، انتظار داریم قیمت پایانی که در هفته‌های پیش، بالای ۴۴۰۰ بود، بعد از این افزایش قیمت در قیمت پایه عرضه به زیر ۴۴۰۰ تومان برسد. (بدون ارزش افزوده)

البته در جلسه ستاد تنظیم بازار که در آن تغییر فرمول قیمت شمش مطرح شد، یک قانون و در واقع یک محدودیت جدید در راستای کمک به عرضه کافی اسلب به بازار نیز پیشنهاد شد. در این محدودیت آمده که از این پس صادرات اسلب تنها به شرط تامین نیاز داخل امکان‌پذیر است. بنابراین می‌بایست حداقل تا دو ماه آینده که موعد تحویل ورق‌های گرم بورسی است، منتظر تعدیل قیمت‌های ورق گرم باشیم.

در نیمه دوم امسال، آن‌قدر سرعت تحولات سیاسی و اقتصادی بالا بوده که خیلی از بازارها اعم از همین بازار آهن‌آلات، خواسته یا ناخواسته سوار بر موج این التهابات شدند. طبیعتا تعیین سمت و سوی بازار در روزهای پایانی سال هم کار آسانی نیست. اما به هر جهت، در این هفته هم، ما به تحلیل تکنیکال بازار پروفیل می‌پردازیم.

پروفیل دو میل اکنون در محدوده ۷۳۰۰ تا ۷۴۰۰ قرار دارد. همان‌طور که در بررسی نمودار پروفیل می‌بینیم، پروفیل در کانال صعودی قرار دارد و به سقف کانال خود رسیده، در صورت شکست سقف کانال، می‌توان اهداف بالاتری را برای این کالا متصور بود اما بعد از شکستن و عبور از ۷۵۰۰، احتمال اصلاح قیمتی در بازه ۷۵۰۰ تا ۷۳۰۰ در بازه میان‌مدت دیده می‌شود.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته چهل و دوم سال ۹۸

[aparat id="myGgt"]

خبر مهم در هفته گذشته، از بازار ورق سیاه این بود که از این به بعد ۶۰ درصد ورق‌های تولیدی فولاد مبارکه در بورس عرضه می‌شوند و ۴۰ درصد دیگر آن به صورت مچینگ عرضه می‌گردند. از نظر زمانی نیز، روال گذشته به این صورت بوده که هر دو هفته یک بار، در روزهای دوشنبه محصولات فولاد مبارکه اعم از ورق‌های سرد، گرم، گالوانیزه و قلع اندود عرضه می‌شدند؛ اما از این به بعد، هر هفته شاهد عرضه ورق گرم فولاد مبارکه خواهیم بود که این موضوع کمک خوبی به کنترل نسبت عرضه و تقاضای ورق در بازار است.

خب همان‌طور که می‌دانید در معادله تعیین قیمت پایه میلگرد در بورس کالا، ابتدا میانگین نرخ معاملاتی شمش در دو هفته گذشته محاسبه می‌شود و سپس با احتساب هفت درصد تنظیم بازار، به قیمت پایه عرضه میلگرد برای هفته بعد می‌رسند. بنابراین بر اساس برآورد و محاسبات ما، قیمت پایه عرضه میلگرد در بورس، با در نظر گرفتن ارزش افزوده، حدود ۴۹۸۰ تومان خواهد شد که نشان‌دهنده این است در هفته جاری حدود ۹۰ تومان نسبت به هفته قبل کاهش خواهیم داشت.

در بخش پیش‌بینی بازار به سراغ دو کالای شمش و میلگرد می‌رویم. در مورد نمودار قیمت شمش، هرچند در بلند‌مدت، کانال صعودی قوی شکل داده اما کانال صعودی شکل‌گرفته، در میان‌مدت دارای شیب بسیار کمی است و از آن‌جایی که شیب کانال کم می‌باشد، بنابراین اعتبار چندانی ندارد. اما نکته قابل توجه این است که در اواسط این کانال، در یک بازه زمانی تقریبا چهار ماهه شاهد ثبات با نوسانات خیلی کم در حول و حوش کف کانال بودیم، بنابراین می‌توان گفت عدد ۳۶۰۰ تومان کف محکمی برای شمش باشد.

 

 

اما پیش‌بینی کوتاه مدتِ ما، بر اساس قیمت‌های سه ماه آخر ِشمش به این صورت است که احتمال بروز دو رفتار از شمش را پیش روی خود خواهیم داشت:

  1. برخورد به سقف کانال میان‌مدت و بلند‌مدت که پس از این برخورد مدت کوتاهی نوسان و اصلاح قیمت خواهد داشت.
  2. عبور از سقف کانال بلندمدت و ادامه دادن مسیر صعودی کوتاه‌مدت و رسیدن تا ۴۸۹۰ در هدف اول!

در مورد میلگرد نیز روند قیمت در بلندمدت تقریبا مشابه با روند شمش بوده و با احتمال بالایی قیمت‌ها در بلندمدت (یعنی سه الی چهار ماه آینده نسبت به اکنون) صعودی خواهند بود. برای پیش‌بینی روزهای آینده نیز از لحاظ کاملا تکنیکالی مشاهده می‌شود که دو کانال کوتاه‌مدت و بلندمدت با یکدیگر برخورد کرده‌اند که هر دوی این‌ها، روند صعودی را نشان می‌دهند؛ بنابراین احتمال صعود، قوی‌ترین احتمال در کوتاه‌مدت خواهد‌بود. پس مطابق با این پیش بینی، هدف اول صعود در کوتاه مدت ۵۲۰۰ و ۵۲۴۰ می باشد.

اما همان‌طورکه ابتدای تحلیل هم توضیح دادیم، طبق فرمول قیمت‌گذاری میلگرد در بورس، قیمت‌ها این هفته در قیمتِ پایه عرضه شده در بورس کاهشی هستند، اما تحلیل تکنیکال خلاف آن را بیان و روند صعودی را پیش‌بینی می‌کند. بنابراین با یک جمع‌بندی می‌توانیم بگوییم که احتمال ادامه ثبات هفته قبل دور از انتظار نیست و می‌توان حدس زد که روند صعودی پیش‌بینی شده توسط تحلیل تکنیکال به هفته بعدی موکول شود.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته چهلم و یکم سال ۹۸

[aparat id="vlTe0"]

صنعت فلزات ایران در طی دو سال اخیر، برای بار چهارم در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. بار اول در تاریخ ۲۵ مرداد ۹۷، که فلزات نیمه ساخته مثل شمش تحریم شد و بار دوم در تاریخ ۲۵ مهرماه ۹۷، که به طور خاص کلیه محصولات فولاد مبارکه را تحریم کردند. سومین تحریم مربوط به تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۸ بود که محصولاتی از آهن و آلومینیوم و مس که در جهت توسعه نظامی استفاده می‌شوند، تحریم شد و در دور چهارم نیز به تاریخ ۲۰ دی ۹۸، مجددا لیست جدیدی از شرکت‌های فعال در حوزه فولاد، آلومینیوم و مواد معدنی مورد تحریم قرار گرفتند.

حال بنا به درخواست شما، بررسی می‌کنیم که آیا از نظر آماری، تحریم‌ها توانسته اثر مستقیمی روی کاهش صادرات داشته باشد یا خیر! در نمودار زیر، میزان صادرات محصولات فولادی را در هر سه ماه اول، دوم، سوم و چهارم سال‌های ۹۷ و ۹۸ می‌بینیم. روی نمودار، زمان‌های اعمال تحریم‌ها را با رنگ زرد نشان داده‌ایم.

 

 

با توجه به روند رو به رشد صادرات حتی پس از تحریم‌ها، در مجموع می‌توانیم بیان کنیم که تحریم‌ها نتوانسته‌اند در حوزه صادرات تاثیری بگذارند؛ اما از نظر روانی، این تحریم‌ها، در دوره اول شوکی را به بازار داخلی وارد کردند و به دنبال آن، باعث شدند که قیمت‌ها تقریبا تا حدود ۲۵ درصد، آن هم تنها در کمتر از یک ماه افزایش پیدا کنند. اما این تحریم‌ها در دوره‌های بعد می‌توان گفت تقریبا اثری بر قیمت‌های بازار داخلی نداشته‌اند.

اکنون، در بخش پیش‌بینی بازار، به سراغ پیش‌بینی روند بازار تیرآهن در سایز ۱۸، برای برند ذوب آهن می‌پردازیم.

بازه‌های زمانی که برای پیش‌بینی این سایز مورد بررسی قرار دادیم، عبارتند از کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت! بازه کوتاه‌مدت را سه الی ۱۰ روزه نسبت به امروز، میان‌مدت را سه الی شش هفته و برای بلندمدت نیز بازه دو الی چهار ماه را در نظر گرفته‌ایم.

ابتدا بررسی را از بلندمدت شروع می‌کنیم. نمودار قیمت در بلندمدت نشان می‌دهد که کانال صعودی قبلی خود را شکسته است و قیمت این محصول همچنان تا ۶۱۱۰ تومان، صعود خواهد کرد.

 

 

اما در میان‌مدت، از شتاب حرکت کاسته شده که نشان‌دهنده اصلاح روند در مسیر صعودی است و در صورت برخورد مجدد با کانال صعودی قبلی، می‌تواند سیگنال خرید بعدی را صادر کند؛ با این‌حال در صورت رسیدن قیمت به این محدوده، باید مجددا بررسی و تحلیل صورت گیرد.

 

 

اما در کوتاه‌مدت با توجه به وضعیت بلندمدت و میان‌مدت، می‌توان انتظار کاهش موقت و واکنش به الگوی مثلث ترسیمی را داشت. اهداف این حرکت کاهشی، عبارتند از ۵۶۱۰ و ۵۵۳۰ تومان در هر کیلو.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته چهلم سال ۹۸

[aparat id="FCcvo"]

تقریبا اکثر ما می‌دانیم که این روزها بازار آهن‌آلات تحت تاثیر کمبود مواد اولیه، همچنان صعودی بوده و با توجه به همین موضوع، ادامه‌دار بودن حرکت صعودی برای بسیاری از مقاطع محتمل است. اما گاهی قیمت برخی از کارخانه‌ها نسبت به بقیه برندها اختلاف زیادی پیدا می‌کنند، بنابراین باعث افزایش نوعی هیجان و التهاب در بازار می‌شوند. بنابراین برای خیلی‌ها ممکن است دانستن سقف و کف قیمت‌ها در چنین شرایطی اهمیت بالایی داشته باشد.

شاید این روزها شنیده باشید که بعضی از کارشناسانِ بازار آهن براساس نرخ‌های صادراتی در یک کالا، مثلا میلگرد، سقفی را برای قیمت داخلی آن کالا تخمین می‌زنند. در این‌جا باید اعلام کنیم که با توجه به اینکه این عزیزان در محاسبات خود برای دلار، تنها نرخ نیمایی را در نظر می‌گیرند (بدون در نظر گرفتن نرخ دلار آزاد)، بنابراین نتیجه اینکار نه تنها تقریبی بوده، بلکه فقط در شرایط آرام و بدون هیجان منطقی می‌باشد؛ نه در زمانی که بازار داخلی ایران، مثل این روزها از چند جهت دچار هیجانات شده است. البته قیمت‌های جهانی تنها یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت داخلی است و پارامترهای بسیار دیگری نیز وجود دارند. بنابراین در این هفته قصد داریم براساس تجربه، به بیان روش دقیق‌ترِ محاسبه نرخ داخلی میلگرد با معیار قراردادنِ قیمت صادراتی بپردازیم.

در تصویر زیر نمودار تغییرات دلار در بازار آزاد و نیمایی را مشاهده می‌کنید:

 

 

همان‌طور که می‌بینید در یک بازه زمانی ۵/۲ ماهه (یعنی فاصله زمانی بین ۱۵ تیر تا ابتدای مهرماه) نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار آزاد فاصله خیلی کمی از هم داشتند. اما قبل و بعد این بازه زمانی، فاصله قیمت‌ها در بازار بیشتر بوده است. حال اگر به نمودار زیر که مربوط به نرخ‌های سقف و کف میلگرد در سال ۹۸ است دقت کنید، می‌توانید ببینید که در همین بازه زمانی نرخ میلگرد در سقف و کف کمترین فاصله را نسبت به هم دارند.

 

 

آخرین نرخ میلگرد صادراتی ایران در حدود ۴۰۰ دلار ثبت شده است. حال اگر بخواهیم به صورت حدودی و بر اساس نرخ‌های صادراتی به صورت دقیق‌تری کف و سقف قیمت‌ میلگرد در بازار داخلی ایران را تخمین بزنیم باید از هر دو نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد در محاسبات استفاده کنیم. از دلار نیمایی در به دست آوردن کف قیمت و از دلار آزاد در به دست آوردن سقف قیمت استفاده می‌کنیم.

برای محاسبه کف قیمت، ۴۰۰ دلار را در ۱۱۸۰۰ تومان نیمایی ضرب می‌کنیم که نتیجه عدد ۴۷۲۰ تومان می‌شود و برای محاسبه سقف قیمت نیز از ضرب ۴۰۰ دلار در ۱۴ هزار تومان استفاده می‌کنیم که عدد ۵۶۰۰ تومان به دست می‌آید. بنابراین بر‌اساس این اعداد، میانگین قیمت در بازار هم باید در نزدیکی عدد ۵۱۶۰ تومان باشد.

اما در بازار داخلی ایران هم می‌توانیم ببینیم که قیمت میلگرد در بازه ۴۸۵۰ تا ۵۴۰۰ تومان قرار دارد و میانگین بازار هم روی ۵۲۰۰ تومان است. در نتیجه میانگین قیمت‌های بازار به میانگین محاسبه شده از نرخ‌های صادراتی بسیار نزدیک خواهد بود. تا اینجا متوجه شدیم که اگر یک بازه قیمتی برای صادرات داشته باشیم، بازه قیمتی بازار داخل درون بازه قیمت‌های صادراتی قرار گرفته و تقریبا میانگین آن‌ها به یکدیگر نزدیک خواهد بود.

اکنون سوالی که پیش می‌آید این است که چرا دلار آزاد را در نظر گرفتیم؟ مگر نه اینکه صادرکنندگان بابت هر تن میلگرد ۴۰۰ دلار دریافت می‌کنند و برای تحویل گرفتن پول خود به ریال، ارز به دست آمده را به سامانه نیما تحویل می‌دهند و معادل هر دلار ۱۱۸۰۰ تومان تحویل می‌گیرند؟ شاید تصور کنید که نباید دلار آزاد را در نظر بگیریم! اما این موضوع در شرایطی صدق می‌کند که میلگرد فقط به دلار فروخته شده باشد. در بین کشورهای خواهان میلگرد ایران، کشوری مثل افغانستان وجود دارد که میلگرد را به ریال می‌خرد. بنابراین شخص صادرکننده به افغانستان، مجبور است دلار ۱۱۸۰۰ تومانی را ضرب در قیمت ۴۰۰ دلار کرده و سپس میلگرد خود را در هر تن به ریال بفروشد و چون موظف به بازپرداخت ارز به سامانه نیماست، با اینکه میلگرد را به ریال فروخته اما باید برای هر کیلو میلگرد، ۴۰۰ دلار از بازار آزاد تامین کند تا بتواند دلار حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما بدهد و دوباره معادل دلار نیمایی را پس بگیرد.

مثال بالا در مورد چرخه پول صادرات میلگرد به افغانستان از دو جهت اثر منفی دارد. نخست اینکه چون صادرکننده در این چرخه مجبور است دلار آزاد خریداری کند و نیمایی تحویل بگیرد، دچار ضرر خواهد شد و دوم اینکه همین موضوع باعث می‌شود آن شخص برای جبران ضرری که کرده قیمت را در بازار داخلی افزایش می‌دهد.

در این قسمت از تحلیل قیمت، تلاش کردیم با یک مثال، علت گسترده‌تر شدن طیف قیمت‌ها را در زمانی که اختلاف قیمت دلار در دو بازار نیمایی و آزاد زیاد است را بیان کنیم.

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سی و نهم سال ۹۸

[aparat id="jZNWM"]

 

در هفته قبل، ورق و به طبع آن پروفیل بیشترین سهم التهابات در بازار آهن را داشتند. بنابراین در این هفته به بررسی رفتار بازار در این دو کالا، برای روزهای آینده می‌پردازیم.

همان‌طور که در تحلیل هفته قبل هم انتظار داشتیم، گرانی در بازار ورق ادامه داشت. از میان دلایل مختلفی که مطرح شد، دو مورد که به صورت مستقیم بر قیمت ورق تاثیرگذار بودند، مهم‌تر از بقیه به شمار می‌آیند.

اولین دلیل مربوط به تاریخ تحویل ورق‌های معامله شده در بورس در تاریخ‌های ۳۰ بهمن و ۲۹ اسفند است؛ در بازاری که با کمبود ورق و مواد اولیه مواجه است، وقفه دو ماهه در تحویل بار به ملتهب نگه‌داشتن بازار دامن می‌زند و اما دومین و مهم‌ترین عامل در گرانی ورق، خروج نسبی فولادگیلان و نورد لوله بود که این عامل هم در این مدت، در کمبود ورق در بازار نقش به‌سزایی داشته است.

حال در ادامه این موج گرانی، روز دوشنبه، ورق در بورس کالا به یکباره به سطح ۶۲۰۰ تومان رسید که نسبت به معامله قبل با قیمت ۵۷۰۰ تومان، جهش زیادی را تجربه کرد. این رقم باعث شد قیمتی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، چیزی حدود ۶۸۰۰ تومان باشد.

طبیعتا با تصمیم ناظران بورس، این معاملات ابطال شد و به روز چهارشنبه تغییر زمان داد. با ابطال شدن این معاملات انتظار می‌رفت که یا تاریخ تحویل کاهش یابد یا حجم عرضه‌ها افزایش پیدا کند؛ اما تنها تفاوتی که در معاملات مجدد روز چهارشنبه اتفاق افتاد این بود که نوع پرداخت از نسیه به نقدی تغییر کرد و خوشبختانه همین عامل توانست تاحدودی باعث خوابیدن جو رو به افزایش بازار شود.

به عبارت دیگر با در نظر گرفتن فاکتور پرداخت نقدی به جای نسیه در این معاملات، روز چهارشنبه قیمت (البته با ارزش افزوده)‌ از حدود ۶۲۰۰ به ۵۲۰۰ کاهش پیدا کرد. با توجه به روال گذشته، انتظار می‌رفت که بازار واکنش آنی به قیمت‌های بورس نشان دهد، اما این بار با مقاومت بازار نسبت به کاهش مواجه شدیم که خود چالش جدیدی برای مصرف‌کننده نهایی به همراه دارد.

بر اساس آن‌چه که اشاره کردیم، در شیوه اثرگذاری این معاملات برای روزهای آینده، حدس و گمان‌های متفاوتی وجود دارد، چراکه همچنان مشکل تاریخ تحویل پابرجاست و همین موضوع باعث دوگانگی و تردید در رفتار بازار می‌شود.

برخی از افراد فعال در بازار تصور می‌کنند، با کاهشی که در معاملات روز چهارشنبه داشتیم، با اینکه ترمز رشد قیمت‌ها کشیده شده، ولی دوباره کاهش نمی‌یابند؛ بنابراین از سوی برخی تامین‌کننده‌ها، شاهد مقاومت‌هایی نسبت به کاهش خواهیم بود. از طرفی برخی دیگر تحلیل می‌کنند که بعد از انجام معاملات روز چهارشنبه، انباردارها تحت فشار عدم خریدِ مردم قرار می‌گیرند، مجبور می‌شوند بارهای دپویی خود را به بازار بیاورند و در نهایت به همان قیمت معاملات چهارشنبه یعنی ۵۲۰۰ الی ۵۳۰۰ بفروشند. حالت سومی هم وجود دارد که قیمت کاهشی می‌شود اما نه به یکباره و در حد ۱۰۰۰ تومان! چراکه اولا وقتی زمان تحویل ورقی که با ارزش افزوده‌اش، ۵۲۰۰ تومان در بورس خریداری شده، آخر امسال باشد، منطقی نیست کسانی که در معامله قبلی، ورق را ۵۷۰۰ خریداری کرده‌اند و تاریخ تحویل نزدیک‌تری هم نسبت تاریخ تحویل معاملات چهارشنبه دارند، بارهای خود را با ضرر در بازار به فروش برسانند.

و اما نظر ما برای روزهای آینده، چه از لحاظ فنی و نموداری و چه از لحاظ روانشناسی بازار (fundamental) در بازه میان‌مدت (یعنی حدودا تا یک ماه دیگر) به احتمال سوم نزدیک‌تر است؛ یعنی احتمال روند کاهشی برای ورق دور از ذهن نیست اما نه روی قیمت ۵۷۰۰ تومان! بلکه نمودارهای قیمت ورق به ما نشان می‌دهند که کف حمایتی تشکیل شده برای خرید ورق، روی ۶۱۰۰ هزار تومان بوده؛ بنابراین احتمال متوقف شدن در این قیمت بیشتر از ۵۷۰۰ تومان است.

اما نکته جالب این است که در تحلیل هفته گذشته سقف بازار ورق را به درستی پیش‌بینی کرده بودیم. در آن هفته اشاره کردیم که قیمت در نازک‌بارها به ۶۷۸۰ تومان نزدیک می‌شود و همان‌طور که شاهد بودیم، با خطای ۸۰ تومن به ۶۷۰۰ تومان رسیدیم.

 

 

در هفته قبل بازار پروفیل نیز متاثر از بازار ورق، دچار التهاب شده بود؛ به گونه‌ای که قیمت پروفیل دو میلیمتر نیز، میانگین روزی بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومن افزایش یافت و در مجموع نسبت به دو هفته قبل ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده بود. در پروفیل‌های ضخیم‌تر جهش قیمت بیشتر بود، به طوری‌که در مقایسه با هفته قبل ۸۰۰ تومان رشد داشت. بنابراین قیمت‌ها در بازار پروفیل به خصوص در ضخیم‌بارها امکان افزایش بیشتر را ندارد، به عبارت دیگر، پروفیل ظرفیتِ افزایش بیشتر را ندارد.

از طرفی اگر بازار ورق دچار هیجان نمی‌شد، منطقی‌تر بود که این رشد برای پروفیل در طی سه هفته اتفاق بیافتد نه یک هفته!

پیش‌بینی فنی و نموداری برای بازار پروفیل نیز به این صورت است که اولا به طور کلی پروفیل چه در نازک‌بارها و چه در ضخیم‌بارها، در سایه ورق احتمال کاهشی شدن بیشتری نسبت به ثبات دارد. ثانیا در نازک‌بارها حداکثر تا دو هفته دیگر قیمت می‌تواند به محدوده ۶۶۰۰ برسد.

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سی و هشتم سال ۹۸

[aparat id="4EXxA"]

 

این روزها، بازار ورق سیاه از سه جهت از هر زمان دیگری ملتهب‌تر است:

  1. کمبود اسلب
  2. نوسانی بودن دلار
  3. افزایش قیمت‌های جهانی

برای درک بهترِ مورد اول، یعنی کمبود اسلب، نگاهی به آمار شرکت فولاد خوزستان در آذرماه می‌اندازیم. نکته جالب در آمار تولید فولاد خوزستان این بوده که این شرکت در ۹ ماهه امسال کمتر از مدت مشابه پارسال، اسلب و به جای آن بیشتر بیلت تولید کرده که ناشی از مشکلات و تخفیف‌های بیشتر در فروش اسلب به خصوص در بخش صادرات بوده است.

اما به آذرماه که نگاه می‌کنیم، حجم تولید اسلب نسبت به آبان‌ماه سه درصد رشد داشته و با اینکه تقاضا برای اسلب بیداد می‌کند، اما در این ماه از کل حجم تولید اسلب، تنها ۶۹%‌ آن به فروش رفته است. از طرفی با بررسی دقیق‌تر آمار فروش این شرکت هم می‌بینیم که علاوه بر کاهش ۱۰ هزار تنی عرضه اسلب در بازار داخلی، فروش اسلب در بخش صادرات هم به صفر رسیده است. دلیل اصلی کاهش صادرات اسلب هم، به همان مشکلات فروش اسلب نسبت به بیلت برمی‌گردد؛ اما کم شدنِ فروشِ اسلب در بازار داخلی با وجود تولید بیشتر، توجیهی به جز انبارکردن و ایجاد جو و التهاب در بازار ندارد.

در ادامه با توجه به تب شدید بازار ورق سیاه، از لحاظ تکنیکالی (یعنی صرفا از لحاظ نموداری) قیمت ورق سیاه را در نازک‌بارها و ضخیم‌بارها، برای روزهای آینده بررسی می‌کنیم.

الگوی قیمت ورق سیاه دو میلیمتر به ما نشان می‌دهد که قیمت ورق سیاه در کانال صعودی قرار دارد؛ ولی در هفته گذشته از شتاب حرکت آن مقداری کم شده است. با این حال در ادامه روند صعودی و در میان‌مدت، قیمت این ورق قابلیت رسیدن تا حدود ۶۷۸۰ تومان را دارد. اما این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر در هفته‌ آتی، روند دلار در چند روز متوالی کاهشی شود، احتمال کاهش قیمت ورق سیاه تنها تا سطح ۶۳۰۰ تومان وجود دارد. یعنی نسبت به قیمت امروز که در حدود ۶۶۰۰ است، تنها ۳۰۰ تومن افت قیمت را می‌توان تصور کرد.

 

در سمت ضخیم‌بارهای ورق سیاه که در اینجا ضخامت ۱۵ میل اکسین را در نظر گرفتیم، قیمت به تازگی با یک شتاب مناسب از کانال صعودی خود خارج شده است. طبق این نمودار با گذر از ۷۱۰۰ (که در حال حاضر درگیر همین حدود قیمتی هم هست) می‌توان انتظار داشت که تا ۷۵۸۰۰ هم افزایش یابد. به این دلیل که خروج از کانال صعودی به منزله تمایل به ادامه روند است. لازم به ذکر است اعدادی که ذکر شد فقط طبق بررسی نمودارها و بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر به دست آمده‌اند.

مشابه با ورق‌های نازک‌بار، این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر در هفته‌ آتی، روند دلار به هر دلیل در چند روز متوالی (به عنوان مثال چهار الی پنج روز) کاهشی شود، احتمال کاهش قیمت، در میان‌مدت، تا نهایت روی سطح قیمتیِ ۶۹۰۰ وجود خواهد داشت.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سی و هفتم سال ۹۸

[aparat id="OeBgS"]

 

در تحلیل این هفته ابتدا در مورد اخبار و رویدادهای مهم و تاثیر آن‌ها بر قیمت‌ها صحبت می‌کنیم و در نهایت گریزی به تحلیل قیمت برخی کالاها خواهیم زد.

یکی از داغ‌ترین خبرهای هفته گذشته تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بود. پس از اعمال فشار و تحریم‌های مختلف از سوی آمریکا، این بار واردات الکترود گرافیتی و کک سوزنی به ایران از سوی دونالد ترامپ تحریم شدند. البته این تحریم کمی دیر اجرایی شد؛ زیرا چین با مازاد عرضه، قیمت‌های الکترود گرافیتی را پایین آورده است و از سوی دیگر فولاد مبارکه به زودی تولیدکننده کک سوزنی خواهد شد. پس در نگاه کلی به نظر می‌رسد این خبر نتواند تاثیر خاصی بر بازار فولاد بگذارد.

اما در مقابلِ تحریم‌های خارجی، یکی از مشکلات عمده در بازار آهن، تحریم‌های داخلی یا همان خودتحریمی است که در شرایط کنونی نقش بیشتری را نسبت به تحریم‌های خارجی در بازار آهن ایفا می‌کند. به عنوان مثال در راستای همین خودتحریمی‌ها عوارض صادرات بر روی آهن اسفنجی از صفر به ۱۰ درصد رسید؛ اما با در نظر گرفتن نرخ فعلی دلار، می‌توانیم اعلام کنیم که همچنان صرفه اقتصادی صادرات بیشتر از فروش در بازار داخلی است و به نظر می‌رسد این موضوع فعلا و در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر روی روند بازار نگذارد.

از تحریم‌ها که بگذریم همان‌طور که می‌دانید مساله‌ی ارز به یکی از بزرگترین معضلات فعلی تبدیل شده است. بنابراین ابتدا بازار ارز را با توجه به اخبار و نمودارهای قیمتی بررسی می‌کنیم. بر طبق تحلیل‌های فاندامنتالی در کوتاه مدت، با توجه به احتمال وصول بدهی شش میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران، همچنین سفر رییس‌جمهور به ژاپن و احتمال مثبت بودن این دیدار، برای هفته پیش‌رو کاهش نرخ ارز را پیش‌بینی می‌کنیم.

همچنین از دید تکنیکالی و در بلند مدت هم، با توجه به الگوهای شکل گرفته در نمودار و بالا و پایین رفتن‌های مکرر می‌توان گفت که هر افزایش قیمت به معنی فرصت خروج و اصلاح در مسیر ریزش می‌باشد. این الگوی افزایش و سپس ریزش نشان‌دهنده عدم پایداری موج‌های موقتی صعود هستند. توجه داشته باشید که بازه زمانی بلندمدتِ ما در این تحلیل، حدودا یک ماه است؛ پس با توجه به تکرار همین الگوها (الگوی رفت و برگشتی) اهداف قیمتی ریزش در بلند مدت برای ارز به ترتیب عبارتند از: ۱۲۵۰۰، ۱۲۱۰۰ و ۱۱۸۵۰٫

 

 

در تحلیل هفته گذشته در مورد قیمت پروفیل، بر طبق چارت و الگوهای قیمت (به نمودار زیر دقت کنید) به این نتیجه رسیدیم که سقف بازار روی ۶۸۰۰ تومان بسته شده و اهداف کوتاه مدت در مسیر کاهشی را ۶۶۰۰ بیان کردیم. در بلندمدت هم پیش‌بینی کردیم در صورتی که قیمت دلار به روند نزولی خود ادامه دهد و به ۱۲ هزار تومان برسد قیمت پروفیل هم نهایتا به ۶۴۰۰ تومان خواهد رسید.

 

 

در ادامه بحث هفته قبل، طبق نمودار می‌بینیم که دقیقا قیمت از ۶۸۰۰ به محدوده ۶۰۰ کاهش پیدا کرد و سپس بر روی ۶۶۴۰ به ثبات رسید.

 

 

برای روزهای آینده پروفیل نیز پیش‌بینی می‌کنیم که روند ثابت با تمایل به کاهش به سمت هدف ۶۴۰۰ ادامه داشته باشد.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سی و ششم سال ۹۸

[aparat id="WI9hd"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

هفته گذشته به گونه‌ای رقم خورد که در طی آن قیمت محصولات فولادی به بیشترین حد شش ماهه اخیر رسید؛ در واقع بیشتر این محصولات به قیمت‌های خرداد ماه (۹۸) خود نزدیک شدند. شاید این سوال پیش بیاید که عرضه و تقاضا چه نقشی در این وضعیت دارند؟ اگر تقاضا برای هر محصولی در ماه‌ها و فصل‌های مختلف سال، متفاوت است پس چرا قیمت یک محصول مانند ورق سرد در ماه آخر بهار با قیمت آن در ماه آخر پاییز برابر می‌باشد؟

اکثرا تصور بر این است که سطح عرضه و تقاضا را فقط محدود به عرضه و تقاضای فصلی می‌دانند. در حالی که اگر به این صورت بود باید همیشه قیمت میلگرد در فصل زمستان که ساخت و ساز کمتر است، نسبت به پاییز پایین‌تر باشد، اما در واقعیت می‌بینیم که این‌طور نیست.

با توجه به اینکه پارامتر اصلی و کنترل‌کننده همیشه عرضه و تقاضاست. بدون شک پارامترهای دیگری مانند دلار، نرخ مواد اولیه، سوخت و... بر این عرضه و تقاضا تاثیر می‌گذارند؛ در واقع پارامترهای دیگر مسیر هدایتی برای عرضه و تقاضا به حساب می‌آیند. در تایید این موضوع می‌توان به نوسانات ارز توجه کرد که چطور باعث وارد شدن شوک برای خرید یا فروش در بازار می‌شوند. پس می‌توان نتیجه گرفت همبستگی غیر قابل انکاری بین قیمت آهن‌آلات و قیمت دلار وجود دارد. به عنوان مثال، بازه نوسان دلار در خرداد ماه دقیقا مشابه با هفته گذشته بود؛ یعنی دقیقا در رنج ۱۲۹۰۰ تا ۱۳۹۰۰ نوسان داشت.

حال پس از مقدمه بالا، سراغ پیش‌بینی نرخ ارز و نگاهی سریع در مورد آن‌چه از ما در کانال تحلیل شنیدید، می‌رویم.

در ابتدای هفته در تحلیلی اعلام کردیم، با توجه به اینکه در بودجه سال ۹۹، نرخ دلار ۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده، پس انتظار ما رسیدن به ارقام ۱۳۲۰۰ الی ۱۴ هزار تومان در کوتاه مدت است که این تحلیل با اینکه کاملا بنیادی بود، اتفاق افتاد. از طرفی برای پیش‌بینی حرکت بعدی دلار از نمودارهای دلار استفاده کردیم و سیگنال کاهشی شدن آن را تا محدوده ۱۲ هزار تومان تحلیل کردیم. از دید تمام تکنیکالی (یعنی صرفا بر روی نمودار) برای روزهای آینده انتظار کاهش تا محدوده ۱۲۵۰۰ به عنوان هدف اول و ۱۲ هزار تومان را به عنوان هدف دوم داریم. اما با رسیدن به قیمت ۱۲۵۰۰ تومان باید مجددا تحلیل کنیم تا متوجه شویم کجای الگو قرار داریم و وضعیت هدف دوم چه صورت خواهد شد.

 

در نمودار زیر تغییرات قیمتی دلار را مشاهده می‌کنید.

 

اکنون علاوه بر ارز، دو محصول پروفیل دومیل و سپس میلگرد ۲۵ ذوب آهن را بررسی و تحلیل می‌کنیم.

همان‌طور که بر روی نمودار می‌بینید و قبلا هم اشاره کرده بودیم با توجه به اینکه سقف کانال پروفیل، ۶۸۰۰ تا ۶۸۵۰ است؛ پروفیل در کوتاه مدت به سقف کانال خود رسیده و در ادامه انتظار کاهش قیمت را نیز داریم. قبل از بحث در مورد میزان کاهش قیمت، ذکر این نکته ضروری است که در هفته گذشته با اینکه قیمت‌های اعلامی کارخانه‌ها نهایتا روی ۶۸۵۰ تومان بود اما در عمل معاملات روز سه شنبه تا هفت هزار تومن هم بسته می‌شد. چون این ارقام را دپوکنندگان ایجاد کرده‌اند، می‌توان گفت سقف بازار روی ۶۸۰۰ تومان بسته شده است. با این حال اهداف در مسیر کاهشی شکل گرفته عبارتند از ۶۶۰۰ و ۶۴۰۰ که عدد ۶۴۰۰ در بلندمدت حمایت خوبی خواهد بود و می‌تواند هدف نهایی در مسیر ریزش باشد. به عبارت دیگر با رسیدن به ۶۴۰۰ بازار مجددا رو به بالا واکنش نشان خواهد داد.

 

در نمودار زیر تغییرات قیمتی پروفیل را مشاهده می‌کنید.

 

در مورد میلگرد آجدار سایز ۲۵ ذوب آهن، هفته گذشته بیان کردیم که در بلند مدت سقف میلگرد برای این سایز ۴۸۰۰ است. اما در کوتاه مدت، یعنی در قیمت‌های هفته قبل این محصول می‌بینیم که رقم ۴۸۰۰ را پشت سر گذاشته و حتی تا عدد رند پنج هزار هم رسیده است. پس واکنش ورود به کانال جدید پنج هزار می‌تواند مجددا باعث کاهش دوباره تا هدف اول ۴۸۰۰ بشود. به عبارت دیگر سقف ۴۸۰۰ همچنان معتبر است.

 

در نمودار زیر تغییرات قیمتی میلگرد را مشاهده می‌کنید.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سی و پنجم سال ۹۸

[aparat id="T49AY"]

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

در طی هفته‌های اخیر، در بیشتر محصولات فولادی، شاهد روند صعودی بازار بودیم، البته دلایلی هم از قبیل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌های جهانی فولاد، در به راه افتادن موج صعودی شدن قیمت‌ها وجود داشت. اما همانطور که دیدیم، سرعت این رشد قیمت، کمی بالا بود و نگرانی‌ها از این رشد قیمت، باعث شد اولتیماتومی هم از سوی ستاد تنظیم بازار به تولیدکننده‌ها اعلام شود؛ که باید نیاز داخل به طور کامل تامین گردد. این اولتیماتوم هم به این علت بود که با افزایش نرخ دلار، نه تنها تولیدکننده‌ها برای سود بیشتر فروش خود را می‌بستند.

بلکه بازار صادراتی و تامین نیاز خارج از کشور، هم که طبیعتاً از سود بیشتری برخوردار است، هدف اول تامین برخی تولیدکننده‌ها قرار گرفته بود.

در تحلیل قیمت این هفته با توجه به درخواست زیاد شما، به بررسی شمش، میلگرد، ورق روغنی و گالوانیزه پرداخته‌ایم. در مورد شمش، علاوه بر نمودار قیمت‌های داخلی، نمودار تغییرات قیمت جهانی شمش را هم می‌توانید ببینید. در واقع با توجه به اینکه یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت شمش داخلی به خصوص در بورس کالا، قیمت‌های حوزه CIS هست در اینجا این نمودار را هم بررسی کرده‌ایم.

نمودار تغییرات قیمت شمش داخلی و جهانی

 

نمودار تکنیکال شمش داخلی و جهانی در بالا مشاهده می‌کنید. بعد از افزایشی که در یک‌ ماه اخیر در قیمت شمش جهانی داشتیم، قیمت به خط روند نزولی خودش نزدیک شده است (خط قرمز رنگ) و از طرفی می‌بینم به خط مقاومتی (خط زرد رنگ) هم برخورد کرده، که این احتمال را می‌رساند که ممکن است یک واکنش کاهشی در این ناحیه ببینیم.

اما از طرفی با توجه به رشد قیمت مواد اولیه (سنگ آهن و قراضه در بازارهای جهانی) و همچنین با توجه به روند پرقدرتی که در جهت شروع افزایش قیمت شاهد بودیم؛ احتمال این واکنش کاهشی به خط مقاومت کم هست و ممکن است همچنان تا ۱۰ الی ۲۵ دلار افزایش قیمت را در این هفته و هفته آتی ببینیم.

در نمودار شمش داخلی هم می‌بینم که روند صعودی با شیب مناسبی شکل گرفته است، که با توجه به روند پیش‌بینی شده برای شمش جهانی و البته روند دلار در ایران، به ترتیب احتمال دیده شدن رقم‌های ۴۲۵۰ و محدوده ۴۵۰۰ تومان برای شمش داخلی وجود دارد.

نمودار تکنیکال میلگرد ۲۵ ذوب آهن را در زیر مشاهده می‌کنید. از دیدگاه بلند مدت، با توجه به روند افزایشی دلار و تنش‌های نسبی در بازار فولاد، این محصول هم مثل اغلب محصولات افزایشی بوده است و در ادامه هم انتظار همین روند را داریم. به‌عبارتی احتمال رسیدن به اهداف ۴۸۰۰ و ۵۱۵۰ تومان در بلند مدت وجود دارد که ناحیه ۴۸۰۰ از دید تکنیکالی کمی سخت می‌باشد و احتمال واکنش کاهشی به هنگام رسیدن به این ناحیه وجود دارد. البته شدت واکنش را وقتی که به این سطح برسد، می‌شود تخمین زد. از دید کوتاه مدت سقف کانال صعودی خودش را شکسته است و این یعنی فعلاً به سمت اهدافی که در مورد نمودار بلندمدت گفته شد، در حال حرکت است.

 

روند قیمت میلگرد در بازار

 

نمودار قیمت ورق گالوانیزه (فولاد مبارکه) با ضخامت ۰٫۵ در قسمت پایین آورده شده است. هر ۲ نمودار کوتاه مدت و بلند مدت، کانال صعودی پرشتابی را نشان می‌دهند که در ادامه می‌تواند تا سطح ۱۰ هزار تومان به رفتار صعودی‌ خود ادامه دهد. با توجه به بهبود تقاضای این محصول در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول، یک رفتار کامل منطقی به حساب می‌آید.

 

تغییرات قیمت ورق گالوانیزه در کوتاه مدت و بلند مدت

 

در مورد ورق روغنی هم تقریبا همین رفتار مشابه با ورق‌های گالوانیزه وجود دارد، و ازآنجایی که ورق‌های روغنی (یا همون سرد) پایه ورق‌های گالوانیزه هستند، این تطابق رفتار کاملا منطقی است و همانطور که در نمودار این محصول هم می‌بینید به عنوان مثال ورق روغنی با ضخامت ۰٫۵ فولادمبارکه، اهداف ۸۲۰۰ و ۸۵۰۰ را پیش روی خودش دارد که همانطور که می‌بینیم با شتاب بالایی به سمت این اهداف در حال حرکت است و شتاب بالا در هفته‌های اخیر نشان دهنده هیجان بالا در معاملات این محصول می‌باشد.

 

رفتار قیمتی ورق گالوانیزه

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سی و چهارم سال ۹۸

[aparat id="1kFjN"]

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

در این هفته، تحلیل بازار به همراه پیش بینی روزهای آینده در خصوص بازار ورق، پروفیل، تیرآهن و ارز رو خدمتتون ارائه خواهیم داد.

ورق: در بازار ورق آنچه که از اخبار بازار احساس می‌شود، فضای بازار رو به رشد است. در واقع جو ناشی از انتظارات تورمی جامعه، که درست هم می‌باشد، به این شکل شده که روند حاکم فعلا صعودی به نظر می‌رسد اما با نوساناتی هم همراه است.

اما در تحلیل تکنیکال یا همان نموداری ببینیم به چه شکل می‌توانیم بازار را پیش بینی کنیم.

تحلیل ورق

 

روی نمودار می‌بینیم که قیمت این ورق سیاه (با مشخصات گفته شده) در یک کانالی قرار گرفته که در حال فشرده شدن هست و باید منتظر ماند و دید که ابتدا کدام خط روند شکسته می‌شود.

اما به طور کلی، طول خط روند صعودی بیشتر از نزولی است و فعلا ترند غالب به نظر صعودی می‌رسد و انتظار میرود با توجه به تقابل دو خط صعودی و نزولی، در روزهای آینده قیمت ورق ۲ میل همچنان بتونه تا ۶۰۵۰ تومان هم بالا برسد.

پروفیل: در مورد پروفیل هم، در نمودار کوتاه مدت اون، یک کانال در حال فشرده شدن رو می‌بینم. که در گام اول، بازهم باید ببینیم کدوم خط روند بر بازار غالب می‌شود. در صورت شکست خط کف کانال، احتمال سقوط تا ۵۹۰۰ دیده می‌شود و در صورت شکست خط سقف احتمال صعود تا ۶۷۰۰ وجود دارد.

نمودار نرخ پروفیل

 

 

اما احتمال کدوم یک قوی تر هست؟ شکستن سقف کانال یا کف کانال؟ برای اینکه ببینیم کدام حالت احتمال بیشتری دارد باید اولا شرایط بازار را در نظر بگیریم و دوما نمودار بلند مدت رو هم نگاهی بندازیم. در بازار، در هفته قبل از سمت تقاضا رشدخوبی رو داشتیم که انتظار همین روند خوب تقاضا رو در همین هفته هم داریم. که این یک پوئن مثبت برای روند رو به رشد بازار است، و از لحاظ نمودار بلند مدت هم با توجه به اینکه قیمت پروفیل توانسته از کانال نزولی قبلی خودش خارج بشود، روند فعلی حاکم در بلند مدت صعودی است. پس در مجموع این موضوع بعلاوه شرایط بازار که در موردش حرف زدیم نشان می‌دهد که در نمودار کوتاه مدت هم روند صعودی محتمل‌تر هست.

 

تیرآهن: در مورد تیراهن ۲۲ هم خیلی خلاصه بگوییم که تیرآهن ۲۲ ذوب آهن، از روند نزولی توی کانال کوتاه مدت خارج شده اما در بلند مدت همچنان با مقاومت ۵۲۰۰ تومانی درگیر است. پس در مجموع با توجه به مقاومت قوی تیرآهن در حول و حوش ۵۲۰۰ تا ۵۲۵۰ تومانی که در نمودر بلند مدت به ما نشون میدهد، روند صعودی اتفاق افتاده در کوتاه مدت در حول و حوش ۵۲۰۰ تومانی استاپ خواهد داشت. بعد در اون زمان، برای روزهای جلوتر، باید نمودار و شرایط بازار را مجددا بررسی کنیم.

پیش بینی قیمت تیرآهن

 

ارز: در مورد ارز هم به نظر می آید بازار آزاد با توجه به کنترل های بانک مرکزی در انتظار ۱۵ آذر و مشخص شدن وضعیت لایحه ی بودجه می باشد (فاز تصمیم گیری). در حال حاضر بین دو سطح ۱۱۸۰۰ تومان و ۱۲۴۰۰ تومان (طبق نمودار) محصور شده است. در صورت افزایش قیمت، اهداف قیمتی ۱۲۶۰۰ الی ۱۲۷۰۰ و ۱۳۵۰۰ تومان به ترتیب در کوتاه مدت و میان مدت مورد انتظار می‌باشد.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سی و سوم سال ۹۸

[aparat id="Vv5yt"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

در هفته‌ای که گذشت، بعد از گرانی بنزین و قطع اینترنت، بسیاری از مردم نسبت به نوسانات قیمت‌ در بازار آهن بی‌خبر بودند. ما در این تحلیل در مورد روند احتمالی بازار آهن و دلار در روزهای آینده صحبت خواهیم کرد.

 

روند قیمت

 

دو نمودار تیرآهن ذوب آهن و میلگرد نیشابور را ببینید. هر دو نمودار در هفته قبل افزایشی بودند. در واقع برخلاف نظرات مسئولان که ادعا کرده بودند بعد از گران شدن بنزین، هیچ کالایی گران نمی‌شود، باید بگوییم که این دسته نظرات بیشتر نقش خواباندن تنش‌های بعد گرانی را دارد و اساساً اشتباه است.

اتفاقاً از همان ابتدای گرانی بنزین، موج افزایشی قیمت‌ها به بازار آهن رسید و تمام کارخانه‌ها سوار بر این موج شدند. روند افزایشی در برخی کالاها مثل میلگرد، ۲-۳ روزی ادامه داشت اما با کم شدن سطح تقاضا، از روز سه شنبه ۹۸% کارخانه‌ها فروش‌ خود را بستند و در نهایت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تنها بخش کمی از افزایش قیمت اتفاق افتاده، خنثی شد. مثلاً میلگرد که ۸۰۰ تومان گران شد نهایتاً کیلویی ۱۰ الی ۲۰ تومان تا روز پنجشنبه کم شد.

اما از سمت تقاضا بجز موارد ضروری، شاهد این بودیم که بسیاری از خریداران، خرید خودشان را به تعویق انداختند، تا شاید قیمت‌ها دوباره کاهشی شود. بنابراین همین عامل، یعنی کم شدن سطح تقاضا، از روز سه شنبه، رسماً باعث شد ۹۸% کارخانه‌ها فروش خود رو ببندند تا اوضاع کمی به روال عادی برگردد.

در ادامه به صورت تکنیکال نمودار میلگرد و بعد تیرآهن را بررسی خواهیم کرد.

 

تحلیل بازار

 

در روند کوتاه‌مدت قیمت میلگرد نیشابور در سایز ۲۰، در حال حاضر بالاتر از خط روند قرار گرفته و جهت آن رو به پایین است. با رسیدن قیمت به خط روند (در حدود قیمتی ۴۴۵۰) می‌توان انتظار افزایش قیمت به صورت نوسانی را داشت. با رسیدن به قیمت ۴۴۹۰ ، انتظار واکنش بازار در برابر روند صعودی قبلی را خواهیم داشت.

در دیدگاه بلندمدت، در صورتی که از پس از برخورد به سطح ۴۴۵۰ صعود قیمتی مناسبی صورت نگیرد، مجدداً می‌توان منتظر این صعود قیمت در برخورد با سطح قیمتی ۴۳۶۰ ماند. در صورت صعود، سطوح قیمتی که بازار به آنها واکنش نشان خواهد داد، در کوتاه مدت همان ۴۴۹۰ و در میان مدت ۴۶۱۰ و ۴۷۷۰ خواهند بود.

 

تحلیل نمودار تیراهن

 

در مورد تیرآهن ۲۲ و از دیدگاه بلندمدت شاهد رسیدن قیمت به ناحیه مقاومتی بین ۵۲۱۰ الی ۵۲۲۰ تومانی هستیم. در صورت شکست و تثبیت این ناحیه قیمتی، سیگنال خرید این محصول در سطوح ۵۳۰۰۰ و ۵۴۰۰۰ صادر می‌شود. منظور از شکست و تثبیت، انجام معاملات با حجم مناسب به مدت حداقل ۲ تا ۳ روز بالاتر از قیمت یادشده می‌باشد.

 

دیدگاه کوتاه مدت دلار

 

روند نرخ دلار ، را از دو دیدگاه کوتاه مدت و بلند مدت بررسی کرده‌ایم. در نمودار دوماهه دلار (در روند کوتاه مدت)، انتظار کاهش قیمت تا محدوده‌های قیمتی ۱۱۶۰۰ و ۱۱۳۰۰ را به عنوان هدف اول و دومی که بازار به آن واکنش نشان می‌دهند، داریم.

 

تحلیل روند بلند مدت دلار

 

در دیدگاه بلندمدت نمودار در حال فشرده شدن است باید منتظر شکست یکی از دو خطوط روند بود. در صورت شکست به بالا سطوح قیمتی ۱۳۵۰۰ و ۱۵۵۰۰ پیش رو خواهند بود و در صورت شکست به پایین سطوح قیمتی ۱۱۰۰۰ و ۹۷۰۰ را خواهیم داشت.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سی و دوم سال ۹۸

[aparat id="wHizf"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

پروفیل، میلگرد و بسیاری از کالاها امروز جو افزایشی را داشتند که ناشی از گرانی دلار و بنزین در این روزها است. بعد از هضم گرانی‌ها، جهش‌های رخ داده شده خنثی خواهند شد، یعنی قیمت‌ها به قیمت‌های پنجشنبه هفته قبل باز خواهد گشت و یا حداقل نزدیک خواهد شد.

بنابراین خیلی‌ها منتظر می‌مانند تا بازار آرام شود و به شرایط طبیعی خودش برگردد. پس برای خیلی‌ها سوال است که پس از این که بازار به شرایط طبیعی خودش برگشت، روند قیمت‌ها در بازار چطور خواهد شد؟

ما در این تحلیل شرایط نرمال بازار را در هفته قبل مد نظر قرار می‌دهیم و بر مبنای آن تحلیل را خدمت شما ارائه می‌دهیم.

در اینجا سه کالای شمش، میلگرد و پروفیل را باهم بررسی می‌کنیم.

 

پیش بینی قیمت شمش:

نمودارهای زیر تغییرات قیمت شمش را در ۲ حالت بلند مدت و کوتاه مدت نشان می‌دهد.

در نمودار بلند مدت، یک کانال صعودی برای روند قیمت شمش می‌بینیم؛ به طوری‌که قیمت شمش از کف ۳۶۰۰ تومان، شروع به افزایش یافته و امروز تا ۳۸۵۰ تومان پیش رفته ‌است. این قیمت، یعنی ۳۸۵۰ تومان یک سقف برای جلوگیری از افزایش بیشتر است.

حالا باید ببینیم از دید کوتاه مدت چه اتفاقی خواهد افتاد! از دید کوتاه مدت روند قیمت شمش به چه صورت خواهد بود؟ از دید کوتاه مدت، شمش همچنان روند صعودی خواهد داشت. ولی هنوز سقفی برای این کانال شکل نگرفته است، اما با توجه به وجود سقف ۳۸۵۰ تومانی در روند بلند مدت، قیمت شمش برای مدتی در همین حوالی (۳۸۰۰ تومان) به تثبیت خواهد رسید.

 

نمودار قیمت شمش

 

پیش بینی قیمت میلگرد:

برای میلگرد، قیمت میلگرد سایز ۲۰ ذوب آهن را در نظر بگیرید.

قیمت میلگرد در کوتاه مدت، در یک کانال صعودی قرار دارد. اما شتاب حرکت میلگرد در این کانال صعودی کمتر شده است و فعلاً با توجه به احتمال ثبات در قیمت شمش که در موردش صحبت کردیم، تنها محرک برای شتاب دادن به حرکت رو به بالای میلگرد، می‌تواند جهش‌های دلاری باشد.

بر روی نمودار، یک خط مشکی می‌بینیم. این خط که روی رقم ۴۴۰۰ تومان شکل گرفته، مقاومت ضعیفی می‌باشد که ممکن است موجب نگه داشتن قیمت میلگرد برای مدت خیلی کوتاهی حول و حوش این رقم شود. بنابراین در برخورد با این مقاومت، در صورتی که روند صعودی بر این مقاومت پیروز شود. قیمت میلگرد تحت هیچ شرایطی نتواند به زیر قیمت ۴۳۰۰ تومان کاهش پیدا کند، در این شرایط میلگرد همچنان می‌تواند روند صعودی خود را حفظ کند، بالا برود و به ۴۵۰۰ تومان هم برسد. بعد از آن قابلیت این را دارد که تا مدت یک ماه در ثبات به همراه نوسانات کمی باقی بماند. البته باز هم تاکید می‌کنیم که شتاب حرکت رو به بالای میلگرد کمتر شده است.

 

 

پیش بینی قیمت پروفیل:

در کوتاه مدت قیمت پروفیل به حداکثر میزان خواهد رسید. در یک بازه زمانی کوتاه شاهد یک روند صعودی بودیم که می‌توانید آن را در شکل ببینید. اکنون به سقف کانال (خط بالایی کانال) برخورد کرده‌ایم. با این شرایط، بازار به این افزایش قیمت واکنش نشان خواهد داد. به‌عبارتی نسبت به افزایش بیشتر مفاومت نشان خواهد داد و به این ترتیب پروفیل وارد فاز کاهش و اصلاحی می‌شود.

و اما آیا این روند اصلاحی می‌تواند باعث کاهش قیمت پروفیل شود؟ خیر، بر روی این نمودار، سطحی شکل گرفته که به کاهش بیشتر مقاومت نشان خواهد دارد و این سطح رقم ۵۸۵۰ تومان می‌باشد. به‌عبارتی، در صورت نزولی بودن قیمت پروفیل در هفته‌های آتی، هنگامی که به ۵۸۵۰ تومان برسد، مجدداً واکنش نشان خواهد داد و اجازه کاهش بیشتر را نمی‌دهد.

 

قیمت میلگرد

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سی و یک ام سال ۹۸

[aparat id="ORq5c"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

پس از ۲ ماه عرضه محدود تیرآهن و میلگرد ذوب آهن در بازار، ذوب آهنی‌ها علت را کمبود مواد اولیه شرکت‌های فولادی می‌دانند که این موضوع را به ناچیز بودن عوارض سنگ آهن و در نتیجه خروج راحت ماده اولیه فولادسازان (همان سنگ آهن) از کشور مربوط می‌دانند.

با اینکه بعد از افزایش عوارض سنگ آهن از ۸ به ۲۵ درصد، بخش معادن همچنان نسبت به وضع این عوارض انتقاد دارند؛ چرا که دیگر صادرات سنگ آهن را غیراقتصادی می‌دانند. اما همچنان مدافعان این عوارض که بیشتر فولادسازان هستند اعتقاد دارند که فولادی‌ها، همچنان در تامین مواد اولیه دچار مشکل هستند، وضع عوارض کنونی ناچیز است و می‌تواند به ۴۰ درصد هم برسد.

اعمال عوارض بر روی سنگ آهن از زمانی تیتر مهم فولادی‌ها شد که حجم صادرات این محصول در کنار شمش، نسبت به سایر محصولات بالا رفت و از آن به بعد اصطلاحی به نام خام فروشی و راه‌های جلوگیری از آن مطرح شد.

برای پیش‌بینی روند قیمت آهن آلات در هفته‌های پیش رو میزان عرضه، تقاضا و قیمت دلار پارامترهای تعیین کننده هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. اگر تقاضا و قیمت دلار رو به بالا باشند، قیمت‌ها صعودی خواهند شد و اگر عرضه بیشتر باشد قیمت‌ها روند نزولی طی می‌کنند.

در سمت تقاضای محصولات فولادی، دو بازار عمده مسکن و خودرو و حجم صادراتی را باید رصد کرد. در حال حاضر بازار صادراتی ما در کشور عراق با محدودیت مواجه است که این اتفاق می‌تواند تاثیر کمی روی کاهش تقاضای صادراتی ما داشته باشد، اما در بازار داخلی در ۲ حوزه مسکن و خودرو خبرهای افزایش تقاضا شنیده می‌شود.

۱- به دلیل اینکه احتمال افزایش سهام خودرویی‌ها در بازار سرمایه وجود دارد، این موضوع می‌تواند به بهتر شدن وضعیت مالی خودروسازی‌ها کمک کند و فعالیت خودروسازها رونق بگیرد.

۲- در حوزه مسکن موضوع طرح ملی مسکن را که از سوی دولت بیان گردیده است را باید در نظر گرفت که باتوجه به شروع ثبت نام این طرح از متقاضیان، تحلیل کاملی در مورد جزئیات آن در سایت و کانال تحلیلی آهن آنلاین قرار دادیم. اما برای اطلاع شما عزیزان باید بگوییم که بازار مسکن هم با این طرح، تحرک مثبتی در تقاضا خواهد دید که منجر به بهبود این بازار و البته آهن آلات خواهد شد.

تا اینجا در مورد تقاضای دو بازار عمده صحبت کردیم، در مورد بازار عرضه هم می‌توانیم بگوییم سطح عرضه در بیشتر محصولات فعلاً تغییر محسوسی نداشته‌ است. بجز ورق اکسین که بدلیل اورهال خط تولیدش، انتظار کمبود موجودی را تا آخر آبان‌ ماه داریم.

اما در مورد فاکتور دلار اطلاعات جدیدی که می‌توانیم بدهیم این است که برخی اتفاقات باعث تغییر جهت قیمت دلار شدند. از جمله این اتفاقات حمله به کنسولگری ایران در عراق و همچنین بحث تصویب لایحه‌ مربوط به FATF بود که در صورت تایید نشدن ممکن است سیستم بانکی را به خطر بیندازد.

عوامل یاد شده از عوامل فاندامنتالی (بنیادی) موثر بر افزایش نرخ ارز در هفته گذشته بودند که قبلاً از دید تکنیکالی سیگنال افزایش قیمت در محدوده ۱۱۰۰۰ تومان پیش بینی شده بود.

هدف قیمتی حرکت صعودی فعلی، نهایتاً محدوده ۱۱۸۰۰خواهد بود و تا زمانی که قیمت بالای این عدد تثبیت نشود، همچنان انتظار دیده شدن قیمت‌های ۱۰۷۰۰ را می‌توان داشت. منظور از تثبیت قیمت، معاملات با حجم مناسب بالای قیمت یاد شده به مدت حداقل یک الی دو روز می‌باشد. 

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سی ام سال ۹۸

 

[aparat id="e1xm2"]

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

در هفته گذشته با توجه به کاهش نسبی نرخ ارز، شرایط فصلی، کاهش تعداد پروژه‌های ساختمانی، عرضه‌های کافی در بورس کالا و البته هفته نیمه تعطیل، شاهد ثبات قیمتی در اکثر محصولات فولادی بودیم.

با وجود اینکه این روزها خبرهای خوبی از بهبود و رونق گرفتن بازار محصولات فولادی شنیده می‌شود، خیلی از خریداران نیز به بازار آهن روی آورده‌اند اما بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد؛ که به نظر بیشتر کارشناسان این حوزه، بخش مسکن همچنان رکود عمیق‌تری را پیش رو خواهد داشت.

از جمله عواملی که به خروج از رکود مسکن کمک می‌کند رونق مواد اولیه در بازارهای مختلف از جمله بازار آهن آلات است. باید توجه داشته باشیدکه تا زمانی که رونق کامل در بخش آهن آلات پدیدار نشود، احتمال خارج شدن بازار مسکن از رکود کمی مشکل خواهد بود.

اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که با نزدیک شدن به آذر ماه و مطرح شدن بحث داغ بودجه‌بندی در سال بعد، گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با حذف کامل وابستگی به فروش نفت خبر می‌دهد. نکته حائز اهمیت در بودجه‌بندی امسال، امکان ارائه برنامه دو ساله به جای برنامه یک ساله به مجلس است؛ این موضوع می‌تواند سبب عمیق‌تر شدن رکود یا در صورت بودجه‌بندی مناسب سبب خروج سریع‌تر بازار از رکود گردد.

حذف بودجه نفت بحث داغی است که می‌تواند باعث تغییر ارز دولتی ایران از ۴۲۰۰ تومان به رقم‌های بالاتری شود. اما یک نکته مهم که شاید خیلی‌ها به آن توجهی نمی‌کنند، فروش غیر رسمی نفت ایران می‌باشد که در آمارهای رسمی به آن اشاره‌ای نمی‌شود.

نمودار زیر آمار فروش رسمی نفت ایران را نشان می‌دهد.

نمودار رسمی فروش نفت ایران

در این نمودار فروش رسمی نفت ایران در شهریور ماه نشان داده شده است که معادل ۱۶۰ هزار بشکه است، اما رقم فروش غیر رسمی آماری بالاتر را نشان می‌دهد. در مجموع فروش رسمی و غیر رسمی نفت ایران در روز به ۷۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

از طرفی پارامترهای زیادی سبب افزایش رونق و جریان نقدینگی خواهد گردید که با همت بخش‌های بیشتر در جامعه محقق خواهد گردید.

با توجه به اینکه در هفته گذشته شاهد نیمه تعطیل بودن بازار بودیم، روند پیش بینی شده در هفته قبل (از جمله افزایش قیمت ورق سیاه، شمش، میلگرد و پروفیل) را همچنان در هفته جاری انتظار داریم.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته بیست و نهم سال ۹۸

[aparat id="ozpTq"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

 

همانطور که در تحلیل‌های قبلی به موضوع افزایش صادرات و کاهش موانع در مسیر آن به‌عنوان راهکاری مناسب جهت بهبود وضعیت رکود در بازار فولاد اشاره شد، دولت تصمیم گرفت که صادرات مقاطع فولادی، لوله و پروفیل و ورق فولادی توسط واحدهای تولیدی را بدون نیاز به دریافت مجوز آزاد سازد. این اقدام سبب شد که مازاد عرضه، توسط صادرات به فروش برسد که خود خبر خوبی در راستای وضعیت رکود این بازار است.

بنابراین همواره ایجاد تقاضا باعث بهبود وضعیت قیمتی نیز می‌گردد. این سیاستی است که تولیدکننده‌ای مثل ذوب آهن برای میلگرد و تیرآهن در پیش گرفته است. که با محدودیت عرضه در سایز و تناژ باعث تشنه نگه داشتن بازار، ایجاد تقاضا در این محصول و نیز افزایش قیمت آن می‌گردد.

اما پیش از این که به بررسی قیمتی محصولات فولادی برای هفته جاری و آینده بپردازیم اشاره‌ای به روند ارزش پولی ایران داشته باشیم. بانک مرکزی از طریق افزایش عرضه پول سعی در مهار رکود دارد. سیاست جدید بانک مرکزی این است که به سمت کاهش نرخ سود (بهره) برای پول‌های بزرگ خواهد رفت. این اتفاق می‌تواند باعث خروج سرمایه از بانک‌ها به سمت بازارهای مختلف جهت کسب سود گردد. در صورت اجرایی شدن این سیاست انبساطی، زمینه‌های خروج از رکود را سبب خواهد شد.

از طرفی در مورد روند نرخ دلار می‌توانیم بگویم که در هفته گذشته به‌علت وارد شدن حجم زیاد ارز پس از بازگشت ۷۰۰ میلیون دلارِ بلوکه شده ایران از امارات، کاهش قیمت دلار را شاهد بودیم. اما اینکه تا چه سطحی ظرفیت کاهش را میتوانیم داشته باشیم، باید بر اساس تحلیل تکنیکال عرض کنیم که بین ۱۱۰۰ تا ۱۰۷۰۰ قابلیت حرکت دارد و در این فاصله عوامل رشد هم دوباره می‌تواند باعث افزایش مجدد تا ۱۱۳۰۰ گردد و اما اگر عامل افزایشی این وسط رخ ندهد تا ۱۰۷۰۰ قابلیت کاهش را دارد.

در هفته گذشته به طور کلی شمش و ضایعات با افزایش قیمت روبرو بودند. ورق هم که با افزایش قیمت از نیمه دومِ هفته قبل روبرو بود اما انبارکن‌ها با توجه به تعطیلی‌های هفته جاری اعلام قیمت نمی‌کنند و در مواردی هم فروش‌هایشان را بسته‌اند. این یعنی تا بعد از تعطیلات آخر هفته جاری، قیمت‌ها مانند هفته قبل خواهد بود. همانطور که می‌دانید قیمت ورق در هفته گذشته در ضخیم بارها به ۵۴۰۰ تومان هم رسید و ورق ۲ میل هم با اعلام عدم موجودی که بخشی از آن به صورت کاذب بود، موجب بالا بردن قیمت این ضخامت تا ۱۲۰ تومان شد.

به طور کلی برای این هفته با توجه به تعطیلات پیشرو و کاهش حجم معاملات انتظار تحرک خاصی در بازار دیده نمی‌شود. میلگرد، شمش و ورق میتوانند به مسیر صعودی خود با شیب کم ادامه دهند. لوله سیاه و گالوانیزه نیز احتمالا با کاهش ۲۰ الی ۳۰ تومانی همراه باشد و برای سایر محصولات هم از جمله قوطی و پروفیل ثبات قیمتی و موقعیت خرید را خواهیم داشت.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته بیست و هشتم سال ۹۸

[aparat id="hwOQX"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

در تحلیل این هفته، پیش از آنکه به طور اختصاصی در مورد چند کالای مهم فولادی صحبت کنیم، به وضعیت تقاضای بازار مهم برای فولادی‌ها یعنی خودروسازی اشاره‌ای می‌کنیم.

در ابتدای هفته گذشته، ایمیدرو (سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی) جلسه‌ای با خودروسازان برگزار کرد که انتظار تصمیم‌گیرندگان از این جلسه این است که شاهد رشد تقاضا و فروش بوده و تولید خودرو در نیمه دوم به طور قابل ملاحظه افزایش یابد که در صورت به ثمر رسیدن این جلسات تقاضای فولاد در نیمه دوم سال باید بهبود یابد.

اما ببینیم در بازار آهن آلات چه می‌گذرد و در هفته‌های آتی چه پیش خواهد آمد....

در هفته گذشته بازار پروفیل باز هم روند کاهشی داشت که دو علت عمده آن اولاً کاهش قیمت مواد اولیه (مثل ورق) و دوماً تقاضای پایین بود که خود این تقاضای پایین در دوماه اخیر، باعث افزایش موجودی بازار شده و باعث شده قیمت‌ها تا به امروز روند کاهشی داشته باشند. اما برای پیش‌بینی این محصول در روزهای پیش رو باید بگوییم که چه از لحاظ تحلیل نموداری و چه از لحاظ اطلاعات بازار به مرحله شروع افزایش قیمت‌ها در کالای پروفیل نزدیک شدیم. بعبارتی پیش بینی کف قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازار در قیمت ۵۶۰۰ تومان شروع به افزایش می‌کند. میدانید که در حال حاضر قیمت پروفیل برمبنای ورق ۲ میل در حول حوش ۵۶۵۰ شنیده شده بنابراین به شروع افزایش قیمت‌ها نزدیک هستیم.

حالا بریم سراغ شمش که قطعاً یکی از مهم‌ترین کالاهای موجود در بازار آهن و تاثیرگذار بر روی قیمت کالاهایی همچون میلگرد و نبشی و ناودانی است، بپردازیم.

در بازار شمش خبر از افزایش تقاضا و کاهش موجودی کارخانه‌ها دیده می‌شود، هر چند که در این بین برخی شایعات هم شنیده شده که تقاضای شمش خوب نیست اما واقعیت این است که تقاضای شمش زیاد شده است. پس بنا به واقعیت‌ها، در این هفته انتظار افزایش قیمت شمش را داریم کما اینکه این خبر را قبلاً هم گفته بودیم که قوانین تازه تدوین شده برای صادرات محصولات فولادی در روز چهارشنبه هفته قبل، در نهایت موجب افزایش تقاضای بیشتر خواهد شد و از طرفی این قوانین آزادی عمل برای قیمت‌گذاری را بالا می‌برد مگر این بخش از سمت تقاضا کنترل گردد. اما با توجه به اینکه فعلا بر خلاف برخی شایعات، در بازار شمش تقاضا رو به بالاست انتظار افزایش قیمت در شروع هفته بعد یعنی یکشنبه دور از ذهن نیست.

که خب منطقا بازار میلگرد هم که طبق پیش بینی، هفته گذشته را در ثبات به سرد برد، بعد از افزایش قیمت شمش، افزایش قیمت پیدا خواهد کرد. همانطور که اشاره کردیم و این انتظار را داریم بازار نبشی وناودانی هم متاثر از شمش بالا رود و در تایید این تغییر جهت بازار برای نبشی و ناودانی باید بگوم که تقاضا در این بازار بیشتر شده، که خود این موضوع باعث بالا رفتن قیمت می‌شود. از طرف دیگر، کارخانه آریان فولاد از هفته پیش اقدام به اعلام زود هنگام قیمت‌های بازار نبشی و ناودانی کرده است که اینطور احساس می‌شود که این کارخانه با اینکار بدنبال پیشرو شدن در قیمت گذاری کالاهای نبشی و ناودانی هست.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته بیست و هفتم سال ۹۸

[aparat id="kPOyZ"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

همونطور که می‌دانیم بازار مسکن و خودرو، دو صنعت مهم و وابسته به آهن آلات هستند که رونق در هرکدوم از این ۲ بخش، می‌تواند زمینه ساز رونق در صنعت آهن آلات باشد. از مهمترین اتفاقاتی که این روزها در بازار خودرو شنیده شد، راه اندازی مجدد چرخه تولید در صنعت خودرو هست که شاید در نظر خیلی‌ها رونق در بازار خودرو و سپس فولاد آغاز شده باشه اما بهتر است بدانیم که این اتفاق در راستای سیاست کنترلی قیمت خودرو بوده است و بیشتر بهانه‌ای برای تحویل ۲۰۰۰۰ خودرو از پارکینگ‌ها به خریداران می‌باشد. خودروهایی که به بهانه تکمیل نبودن قطعاتشان ماه‌ها در پارکینگ‌ها نگه‌داری می‌شدند.

متاسفانه آمار در بخش مسکن هم خوب نیست. گزارش بانک مرکزی کاهش چشمگیر معاملات تا مرز ۴۰ هزار واحد مسکونی را نشان می‌دهد، که افت ۷۳ درصدی را نسبت به چهار سال گذشته دارد، این موضوع هم خروج از رکود را کمی سختتر می‌کند.

اما قبل از اینکه به سراغ تحلیل بازار اصلی، یعنی آهن آلات برویم این پیش بینی را داریم که دلار در این هفته احتمال کاهش تا نهایتاً ۱۱۳۰۰ را دارد.

در مورد بازار آهن آلات، پیش بینی ما در مورد تیرآهن در هفته گذشته اتفاق افتاد. گفته بودیم که تیرآهن در بیشتر سایزهای متوسط (۲۰ تا ۲۴) کمی کاهش خواهد یافت. البته در مورد هفته‌های آتی تیرآهن هم گفته بودیم که روند کلی تیرآهن همچنان بالاست. این تحلیل همچنان پابرجاست. به عنوان مثال اگر سایز ۱۲ تیرآهن ذوب آهن رو معیار قرار دهیم، ما همچنان انتظار رسیدن به سطح ۸۱۱ هزار تومانی در هر شاخه را داریم و بعد تغییر روند که می‌تواند ثبات باشد یا کاهش قیمت اتفاق بیفتد.

اما همانطور که در بازار هم شنیده‌اید، قیمت انواع ورق نزولی شده که علت اصلی آن عرضه فوری ورق توی بورس بود. بر طبق تحلیل تکنیکال، برای ورق با ضخامت دو میلیمتر نیز انتظار کاهش قیمت تا سطوح ۵۴۵۰ و ۵۴۰۰ به عنوان سطوح کلیدی و سپس افزایش قیمت پس از تجربه کردن این قیمت‌ها را خواهیم داشت.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته بیست و ششم سال ۹۸

[aparat id="YSDEf"]

 

این روزها با توجه به وضعیت پرتنش سیاسی کشور در رابطه با آمریکا، اروپا و خاورمیانه، دولت سیاست کنترلی را در بازارهای مختلف پیاده کرده است که وضعیت اقتصادی داخل را از این طریق تحت کنترل خودش دربیاورد. این سیاست باعث شده است که بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، ارز، فولاد و سایر کالاها در دوران کم تحرک خود منجمد شوند و نوسانات کمتری را در این بازارها شاهد باشیم.

 

از جمله سیاست‌های کنترلی دولت در بازار فولاد به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

اول اینکه در راستای سیاست کنترلی شاهد وضع عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات سنگ آهن و مواد خام بودیم که باعث کاهش صادرات در این بخش گردید. احتمالاً این اقدام باعث افزایش عرضه در داخل و کنترل بهتر قیمت‌ها خواهد شد.

از سوی دیگر با تصمیم به راه اندازی ۱۱۰ معدن کوچک تا پایان سال، در راستای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، باز هم شاهد افزایش عرضه‌های داخلی خواهیم بود که به تناسب آن می‌توان شاهد کنترل قیمت‌ها بود.

اما این سیاست در بخش‌هایی مثل تیرآهن به دلیل عدم نظارت درست از سوی عوامل نظارتی موفق نبود و تیرآهن با عرضه‌های محدود رشد قیمتی ۵۰۰ تومان در یک ماه اخیر را تجربه کرد.

البته در میلگرد آجدار و شمش هم افزایش قیمت‌های جزیی ۱۰ و ۲۰ تومانی را داشتیم که نسبت به تیرآهن خیلی محسوس نبودند اما بازهم می‌توان گفت که در این دو کالا بازار کف قیمتی را تجربه کرده است.

در سایرکالاها همچنان معاملات بیشتر بین دلالان انجام می‌شود و خبری از مصرف کننده نهایی که نقش تعیین کننده‌ای در بازار دارد، نیست. دلیل آن هم کمبود نقدینگی است که قدرت خرید را از مصرف کننده نهایی گرفته است.

طبق نموداری که در زیر می‌بینید تعداد معاملات مسکن که به عنوان محرکی برای صنعت فولاد است در رکود عمیقی به سر می‌برد. از طرفی بدترین رکود، رکورد تورمی می‌باشد که اکنون گریبان گیر کشور شده است. رکود تورمی یعنی قیمت‌ها بالا ولی تقاضا پایین است (قسمت آخر نمودار). خارج شدن از این شرایط در این مقطع زمانی بعید به نظر می‌رسد. بنابراین از این دیدگاه تا رونق قطعی بازار مسکن، امیدی به رونق بازار آهن آلات هم نیست.

 

معاملات مسکن

برای تحلیل هفته جاری، بازار تیرآهن و ارز رو تفسیر می‌کنیم:

در مورد بازار پرالتهاب تیرآهن که با توجه به توزیع نامناسب و کنترل بیش از حد عرضه، روند صعودی داشت. با بررسی نمودار یکساله تیرآهن متوجه شدیم که به مقاومت ۸۱۱۸۲۸۰ در هر شاخه ۱۲ متری نزدیک می‌شویم و انتظار داریم در هفته‌های آتی با رسیدن به این سطح مقاومتی واکنش داشته باشیم.

و اما در هفته جاری، با توجه به نوسانات قیمتی در تیرآهن ذوبی انتظار می‌رود در این محصول افزایش عرضه و کاهش قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان در هر شاخه را داشته باشیم. این کاهش بیشتر متوجه سایزهای متوسط خواهد بود.

 

نمودار یکساله تیرآهن

 

برای خریداران نرخ ارز هم برای این هفته می‌توان گفت افرادی که نیاز مصرفی دارند در این قیمت‌ها خریدار باشند و منتظر عوض شدن شرایط به این زودی نباشند. دامنه نوسانی نرخ ارز بین ۱۱۲۰۰ الی ۱۱۵۰۰ تومان در این هفته مورد انتظار است.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته بیست و پنجم سال ۹۸

[aparat id="ElGkv"]

 

 

با توجه به دیتای بازار، از حجم عرضه و تقاضا گرفته تا سطوح قیمتی در کالاهای مختلف فولادی، با احتمال خوبی می‌توانیم پایان تابستان امسال رو نقطه شروعِ بازیابی و تبلور مجدد در بازار آهن آلات و مسکن بدانیم.

 

روند بازار فولاد

 

جالب است بدانید که در علم مواد و متالورژی هم عملیاتی تحت عنوان بازیابی و تبلور مجدد وجود دارد و اما برای اینکه شرایط بازیابی و تبلور مجدد رو در بازار (آهن آلات) بهتر درک کنیم، بهتره ببینیم در علم متالورژی در این شرایط چه اتفاقاتی می‌افتد. خب در علم مواد گفته می‌شود در طی این عملیات، ساختار جدیدی در فولاد تشکیل نشده و تنها، معایبی که از قبل در ساختار فولاد وجود داشته از بین می‌رود و سپس در مرحله بعد، یعنی همان تبلور مجدد، ساختار جدید به مرور در فولاد ایجاد می‌شود. که این ساختار جدید ساختاری سالم و با کمترین عیب است و حالا اگر شرایطِ مناسب برای تغییر بازهم فراهم باشد، ساختار فولاد به مرحله رشد می‌رسد.

چنین حالتی در بازار خرید و فروش این محصولات هم در حال رخ دادن است. مرحله بازیابی‌ که گفته شد در واقع مرحله‌ای است که در طول تابستان امسال با آن روبرو بودیم و به‌عبارتی بازار به اصلاح قیمتی پرداخت و اما مرحله تبلور مجدد در بازار در همین روزها در حال جوانه زنی است. البته شاید بتونیم بگوییم اولین جوانه‌های آن توسط تیرآهن زده شد و بقیه محصولات هم کم کم جوانه زنی خواهند کرد.

همچنین جالبه بدانید در علم مواد ممکن است برخی جوانه‌ها پایداری کافی رو نداشته باشند و شرایط به نحوی باشد که جوانه‌های زده شده از بین بروند. متقابلا در بازار هم همین رفتار قابل مشاهده هست. یعنی ممکن است در جایی محصولی جهش کوتاهی در قیمت نشان بدهد و اولین جوانه خودش رو بزند اما مجددا شرایط برای پایدار ماندن قیمت مناسب نبوده و در نهایت مجددا قیمت به سطح قبلی برگردد.

خب حالا اگر به صورت آماری بخواهیم بگوییم، در دوره تابستان شاهد کاهش ۸ درصدی در قیمت میلگرد و تیرآهن بودیم. حتی سایر محصولات از قبیل ورق گالوانیزه، لوله و پروفیل و ورق گرم و سرد نیز درصد کاهش قیمت بیشتری هم داشتند. اما تیراهن از اواخر تابستان فاز صعود به خود گرفت. این دوره کاهش قیمت‌ها در بازار را می‌تونیم با دوره بازیابی مواد، معادل هم بگیریم.

 

 

4 محصول مهم فولادی

نمودار تغییرات قیمت چهار محصول مهم فولادی در تابستان

 

 

و حالا با عبور از دوره بازیابی، اولین جوانه‌هایِ پایدارِ توسط تیرآهن زده شده است. یعنی تبلور مجدد بازار. همانطور که در هفته اخیر هم شاهد اون بودیم جوانه‌های ریز برخی کالاهای دیگه هم مثل ورق گالوانیزه و میلگرد زده شده است. یعنی افزایش پراکنده قیمت در این دو کالا هم کم کم به گوش می‌رسد.

مثلاً قیمت‌ها در بازار ورق گالوانیزه نسبتا ثابت شده و گاها تفاوت جزیی در مبدا با بارهای تهران وجود داره اما روند کلی اون ثبات هست. از طرفی نشانه‌هایی از افزایش تقاضا در بازار دیده شده است که طبیعتاً اگر این جوانه‌های افزایش تقاضا پایدار باشد، جرقه‌های رشد قیمت رو بدنبال خواهد داشت.

خب علاوه بر ورق گالوانیزه در حوزه شمش و ضایعات هم اولا بهبود تقاضا و دوما بهبود نسبی قیمت دیده شده است.

میلگرد هم حدود ۲ هفته است که خیلی آروم آروم در حال وارد کردن شوک به بازار است و خبرِ افزایش قیمت رو آرام آرام به بازار اعلام میکند. میلگرد در دو هفته‌ای که گذشت دو مرحله ۲۰ تومانی افزایش در قیمت‌ها داشت که این خودش می‌تواند پایدار بودن جوانه‌های جدید در بازار میلگرد باشد.

پس در آخر این تحلیل می‌توانیم این مطلب رو به صمع شما برسانیم که در نقطه حساسِ شروع دوره تبلور مجدد کالاها قرار گرفته‌ایم. که حالا برخی کالاها مثل تیرآهن و میلگرد باتوجه به استراتژیک بودنشان زودتر به پایداری می‌رسند و دوره جدید رو زودتر شروع می‌کنند و برخی کالاها هم با رسیدن به شرایط مناسب خودشون کم کم به این دوره وارد خواهند شد.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته بیست و چهارم سال ۹۸

[aparat id="cs8ao"]

وضعیت کلی بازار فولاد، حدود ۳ هفته است که تغییر خاصی نداشته است. اما با توجه به جرقه های رشد قیمت و همچنین رشد تقاضا در بخش قابل توجهی از کالاهای فولادی می‌توان بازار را به ۳ دسته تقسیم کرد.

  • کالاهایی که بنا به کاهش موجودی و عرضه، روند رو به بالا در قیمت ها را نشان دادند. مثل تیرآهن و برخی سایزهای لوله مانیسمان، برخی ضخامت های ورق و میلگرد ذوب آهن در برخی سایزها
  • دوم کالاهایی که شاهد افزایش تقاضای بهتری نسبت به هفته های قبل بودند. پروفیل و شمش
  • در نهایت کالاهایی که تغییر خاصی نسبت به هفته های قبل خود نداشتند. مثل پروفیل، میلگرد، ورق، نبشی و ناودانی

در شرایط حاضر که با ثبات نرخ ارز روبرو هستیم، و از طرفی رکود بر بازار حاکم است، کشف قیمت‌ها و بحث نوسان‌گیری در بازار کمرنگ شده. پس می‌توانیم بگوئیم که در شرایطی هستیم که تنها قیمت‌های اعلامی از سوی تولیدکننده میتونه ملاکی برای تعیین قیمت‌ها به شمار بیاد. از طرفی، اگر چه هنوز به طور قطعی شرایط برای افزایش قیمت‌ها مهیا نیست اما تولیدکننده برای ایجاد شوک به بازار بدنبال بهانه است و هر محرکی میتواند شروع یک جهش قیمت باشد.

در مجموع، در مورد کالاهای آهنی، میتوانیم بگوئیم تیرآهن همچنان در مدار صعود باقی میماند و برای بقیه محصولات هم شرایط ثبات و یا روند کاهشی انتظار می‌رود.

خب بعد از مدت ها صحبت بر روی کالاهای آهنی بریم سراغ بازار آلومینیومی ها.

همانطور که میدانید ما علاوه بر آهن، کالاهایی از جنس آلومینیوم رو هم در اختیار مشتریان عزیزمون قرار می‌دهیم. در بازار آلومینیوم خبرهای افزایش قیمت جهانی این فلز به گوش میرسد.. و از اونجایی که قیمت‌های شمش آلومینیوم در بازار ایران، به طور مستقیم از قیمت‌های جهانی تاثیر میپذیرد، پس جریان‌های خاصی که موجب افزایش قیمت‌های جهانی آلومینیوم در بازارجهانی میشه برایمان مهم است.

خب یکبار فرمول قیمت شمش آلومینیوم رو ببینیددر این فرمول قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در دلار نیمایی ضرب می‌شود.

= قیمت پایه شمش Al

حالا ببینیم که در مورد علتِ چنین پیش بینی‌ای چه اطلاعاتی در دست داریم؟ بررسی‌های ما نشون داده علت اصلی این افزایش قیمت، از کاهش چشمگیر تولید آلومینیوم در کارخونه‌های چین نشات گرفته. که البته جالبه بدونید خود این کاهش حجم تولید آلومینیوم در چین هم به قوانین جدیدی که از سوی دولت چین تنظیم شده، برمیگرده. در واقع از اونجایی که تولید آلومینیوم، آلودگی زیستی زیادی رو تولید می‌کنه، فشاری از سوی دولت چین بر تولیدکننده ها در جهت کاهش حجم تولید وارد می‌شود.

یک آماری از میزان کاهش تولید آلومینیوم منتشر شده بود که نشان می‌داد تا همین الان تولید آلومینیوم ۹۵۰ هزار تن سقوط کرده و تا دوماه آینده هم ۸۰۰ هزار تن دیگه کاهش پیدا میکند. این موضوع دلیل کافی و محکمی برای افزایش قیمت آلومینیوم خواهد بود.

خب علاوه بر این آمار، آمار دیگه‌ای هم پیش بینی میکند که چین به تنهایی تا پایان سال میلادی یعنی تا سه ماه دیگه ۴۱۷ هزار تن کسری در آلومینیوم خواهد داشت. که بنا به همین میزان کسر، قیمت الومینیوم رو تا پایان ماه اکتبر یعنی نیمه نخست ابان ماه ۹۸، صعودی خواهد بود و حتی به سطح ۲۱۲۸ دلاری در هرتن خواهد رسید. این یعنی جهش ۲۲۰ دلاری قیمت که سطح بسیار بالایی برای آلومینیوم هست.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته بیست و سوم سال ۹۸

[aparat id="wX3ma"]

در هفته گذشته، تاسوعا و عاشورای حسینی در میان هفته قرار گرفته بود و بسیاری از مردم ایران برای برگزاری این مراسم فعالیت خودشان را در بازار تعطیل کرده بودند. که این موضوع باعث ثبات در بیشتر محصولات فولادی در همین هفته گذشته بود.

  • با این‌حال علاوه بر ثبات در سایر محصولات، آهن اسفنجی با کمبود در بازار داخلی مواجه شد که بهونه آن تعطیلی کارخانه‌های تولیدکننده به مناسبت تعطیلی‌های میان هفته بود. که البته، تعطیلی زودتر کارخانه نیریز هم به این کمبود دامن زده بود.

و اما دلیل اصلی آن هم، وضع عوارض ۲۰ تا ۲۵ درصدی برای صادرات مواد معدنی خام هست که باعث کاهش صادرات این دسته از محصولات می‌شود. طبیعتا کاهش صادرات باعث افزایش عرضه در داخل می‌شود اما فراموش نکنید که تولید کنندگان با توجه به موجودی‌های انبارشون که با قیمت‌های تمام شده بالاتری بوده است، توی این بازار حاضر به پایین آوردن قیمت‌ها نیستند و اقدام به فروش زیر قیمت نمی‌کنند. از نظر تولید کنندگان قیمت‌های داخلی نسبت به قیمت‌های جهانی به اندازه کافی پایین هست.

  • شنبه گذشته شاخص میلگرد آجدار با قیمت ۴۱۵۰ تومان بود که تغییراتش نسبت به هفته‌ی گذشته و مطابق پیش بینی‌ها ثابت ارزیابی شد.
  • در تیرآهن با توجه به تعطیلات ۵ روزه ای که فعالان این بخش در نظر داشتن و عرضه محدود انبارهای پایتخت روند افزایشی رو داشتیم.

پیش بینی هفته آینده دلار و قیمت آهن آلات:

همواره به دلایل مختلفی که بعضی از اون‌ها به تقاضای طبیعی بازار برمی‌گرده و برخی دیگر هم به دلایل اقتصادی، در ماه مهر انتظار بهبود تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت‌ها را داریم اما کماکان برای هفته پیش رو، با توجه به نبود تقاضای کافی داخلی انتظار افزایش قیمت رو، بیشتر در سنگ آهن صادراتی داریم.

در مورد تیر آهن هم، به خاطر عرضه محدود انبارهای پایتخت، میشه انتظار افزایش قیمت ها رو داشت.

اما در سایر بخش‌ها، همونطور که دیده شده تقاضا در برخی سایزها رونق گرفته و این موضوع که ثبات سه هفته‌ای در بازار ممکن است به افزایش قیمت‌ها تبدیل شود، احتمال هجوم تقاضا و افزایش نسبی قیمت‌ها در مهرماه را تقویت می‌کند. کما اینکه برخی اخبار سیاسی نیز ممکن است باعث ملتهب کردن بازارهای داخلی از جمله بازار ارز و آهن آلات بشود.

 

و اما در مورد نرخ دلار:

دلار طبق انتظاری که می‌رفت به تعطیلات واکنش نشون داد و یه رشد کوتاه مدتی را تجربه کرد. اما روند کلی آن همچنان نزولی است و با توجه به اتفاقات سیاسی که افتاد با شروع هفته بعد میشه انتظار کاهش رو ازش داشت. همچنان سطوح حمایتی ۱۱۰۰۰ و ۱۰۵۰۰ تومان مهمترین نواحی فعلی پیش روی دلار برای هفته‌های آتی در مسیر ریزش هستند..

چشم‌ها به سفر ماه آینده رییس جمهور دوخته شده که یا باعث گشایش درهای اقتصادی می‌شود یا باعث برافروخته شدن آتش درگیری‌ها دو کشور ایران و امریکا

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته بیست و دوم سال ۹۸

 

[aparat id="Hymg9"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

اینبار در ابتدای تحلیل، در مورد هفته جاری صحبت خواهیم کرد، این سوال مطرح می‌شود که بازار در هفته جاری چه وضعیتی خواهد داشت؟

بازار، در حال حاضر در حال تصمیم گیری است. یعنی فروشنده‌ها منتظر ورود خریدارها هستن و خریدارها هم هنوز دیدگاه کاهشی را در مورد قیمت‌ها دارن.

با این حال به طور آماری و مقایسه‌ای می‌تونیم بگویم که کم و بیش تقاضا نسبت به ماه قبل بهتر بوده است، اما هنوز در ۶۰ درصد محصولات خریداران منتظر پالس‌های افزایش قیمت هستند تا به این نتیجه برسند که زمان خرید رسیده و در واقع قیمت‌ها از این پایین‌تر نخواهد آمد.

اما خب در این هفته باز هم با تعطیلی روبرو هستیم که این تعطیلی‌های میان هفته باعث می‌شود واکنش قبلی بازار، ادامه پیدا کند. حال این به چه مفهموم است؟ یعنی اگر آخرین واکنش بازار، در یک کالایی، به هر علتی افزایش قیمت بوده باشه، در این هفته هم در سطح قبلی باقی می‌ماند تا بازار مجدد فعال شود.

اما در ادامه هفته گذشته، کدام محصولات تغییرات مهمی خواهند داشت؟

در مورد لوله سیاه و گالوانیزه به علت کاهش تقاضا و موجودی‌های نسبتاً زیاد در انبار کارخانه‌ها، انتظار می‌رود هفته کاهشی را داشته باشیم. پیش بینی کاهش کیلویی ۳۰ تا ۸۰ تومان را می‌شود در نظر گرفت.

و اما در مورد لوله‌های مانیسمان، بخش تولید داخلی، یعنی لوله‌های زیر ۶ اینچ، با کاهش قیمت رو به رو شدند و در بخش لوله‌های بالای ۶ اینچ با توجه به کاهش موجودی، افزایش نسبی قیمت را داشتیم. همین روند در هفته آتی نیز مورد انتظار است.

در بازار میله گرد آجدار قیمت کارخانه‌ها بین ۴۰۴۰ الی ۴۲۰۰ تومان بود که برای هفته پیش رو نیز با توجه به عرضه‌های زیاد در بورس کالا و وجود تخفیفات جزئی ثبات با تمایل به کاهش داشته باشیم. همچنان خریدار زیادی در بازار وجود ندارد و این امر باعث شده که از میزان انبار کردن کاسته شود که می‌تواند سیگنالی باشد در جهت افزایش قیمت برای هفته‌های بعدی.

تیرآهن ، در سایزهای ۲۰ و ۲۲ شاهد افزایش قیمت‌های ۴۰ و ۱۰۰ هزار تومانی بودیم اما در سایز های کوچیک‌تر ثبات را داشتیم یا افزایش‌های جزئی. با توجه به تعطیلی‌ها انتظار کاهش نسبی تقاضا را در این هفته داریم.

سرانجام نرخ ارز برای این هفته و هفته بعد چطور هست؟

همانطور که هفته قبل هم طبق پیش بینی افزایش نسبی را در نرخ ارز داشتیم و دلیلش هم ایام محرم و ایجاد تقاضای ارز مسافرتی بود، این اتفاق افتاد. اما جالب است بدانید که از عوامل دیگری که روی نرخ ارز تاثیر گذاشت انتشار آمار نقدینگی بود.

انتشار بعضی از آمارها مثل آمار نقدینگی هم همیشه تاثیر خود را اول در بازار ارز و بعد بازارهای وابسته مثل آهن آلات می‌گذارد. اما برای هفته پیش رو با توجه به تعطیلات و کاهش حجم معاملات انتظار داریم نرخ ارز که در همین محدوده قیمتی ۱۱۰۰۰ الی ۱۱۴۰۰ نوسان محدود داشته باشیم.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته بیست و یکم سال ۹۸

[aparat id="jyQkz"]

گزارش و تحلیل هفتگی آهن آلات به شرح زیر است:

دوماه اخیر و بویژه روزهای گذشته با توجه به عواملی از قبیل وضعیت سیاسی و خبرهای مثبتی نسبت به احتمال انجام مذاکرات، نرخ ارز کاهش قیمتی حدودا ۵۰۰ تومانی را تجربه کرد. پس از این کاهش نیز، انتظار می‌رود با شیب کم به مرور وارد کانال ۱۰ هزار تومانی بشویم.
اما دو عامل زیر می‌تونه به طور موقتی باعث نوسان رو به بالا ارز در طی این دو هفته پیش رو بشود. اول اینکه در صورتی که تا اواخر هفته اخبار مثبتی از اتحادیه اروپا جهت تسهیل مبادلات مالی به گوش نرسد گام سوم کاهش تعهدات برجامی صورت می‌گیرد که این موضوع عاملی برای افزایش نرخ دلار مقطعی در اواخر هفته می‌باشد.
یک موضوع مهم دیگه آغاز ایام محرم و صفر است. که ممکن است موجب افزایش تقاضای ارز مسافرتی بشود و در نتیجه مقداری از شدت ریزش ارز کم کنه اما این به معنای تغییر روند نیست و همانطور که گفتیم ما شاهد کاهش قیمت تا ورود به کانال ۱۰ تومانی هستیم.

حال سوالی که بسیاری از مردم در مورد روند کاهش قیمت آهن آلات دارند این است که چرا با کاهش نرخ دلار قیمت‌ها دقیقا مشابه با قبل از افزایش قیمت‌ها نمی‌شود؟ دقیقا چه اتفاقی می‌افتد که قیمت‌ها دقیقا به سطح قبلی برنمی‌گردد؟
یکی از عواملی که باعث می‌شود در صورت ریزش دلار کاهش مورد انتظار ما در مورد کالاها اتفاق نیفتد، بحثی به اسم "چسبندگی قیمتی" است. این یک نظریه علمی در علم اقتصاد هست. قیمت‌ها همیشه رو به پایین چسبنده‌اند. یعنی براحتی افزایش می‌یابند، اما به سختی کاهش می‌یابند.
بیایید چسبندگی رو در مورد حقوق و دستمزد مثال بزنیم تا واضح‌تر باشد. فرض کنید به تازگی در یک شرکت استخدام شده اید. بعد از مدت کوتاهی کسب و کار آنها رونق می‌گیرد و فروششان چند برابر می‌شود. به احتمال زیاد درخواست افزایش حقوق می‌دهید. چند ماه می‌گذرد و کار و کاسبی کساد می‌شود. آیا می‌پذیرید که حقوقتان کم شود؟

مسلما خیر، این همان قضیه چسبندگی قیمت‌ها است. حالا علاوه بر فاکتور چسبندگی قیمت‌ها، بحث تورم و افزایش سطح عمومی تمامی قیمت‌ها هم هست. از جمله این افزایش قیمتها بازهم میتونیم به افزایش دستمزدها بر طبق قانون کار اشاره کنیم که این یعنی با توجه به افزایش ۲۰ درصدی سطح دستمزدها در طی دوره رکودی که در اون هستیم، مسلما قیمت‌ها با سال قبل یکسان نخواهد بود. و حتی اگر قضیه چسبندگی قیمت‌ها را هم در نظر نگیریم، از نظر علمی همین موضوع به تنهایی برای عدم برگشتن کامل قیمت‌ها کافی است. امیدواریم دلیل واقعی مقاومت کالاها در این روزها نسبت به کاهش رو متوجه شده باشید.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته بیستم سال ۹۸

[aparat id="q39zZ"]

گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن به شرح زیر است:

 

هفته گذشته بازار آهنی‌ها چطور گذشت

بازار نیمه تعطیل در هفته گذشته، باعث ثبات بسیاری از محصولات از جمله لوله‌های سیاه و گالوانیزه، کلیه محصولات ضد زنگ و ورق سرد شده بود. با اینکه در مورد لوله مانیسمان در برخی سایزها پیش بینی افزایش قیمت رو در این هفته داشتیم، اما با توجه به نبود تقاضا شاهد ثبات بودیم با اینحال روند افزایش در برخی سایزها را با کمی تاخیر در هفته‌های آتی نیز انتظار داریم.

برای ورق سیاه پیش‌بینی هفته گذشته به وقوع پیوست و به‌عبارتی با وجود افزایش قیمت، تقاضای قابل توجهی دیده نشد. در مورد نبشی و ناودانی هم همانطور که پیش بینی کرده بودیم بازار به سمت رکود بیشتر سوق داده شده است و همچنان طبق صحبت‌های انجام شده با منابع نبشی و کارخانه‌ها همچنان بازار با نبود تقاضا مواجه است.

 

پیش بینی هفته جاری محصولات آهنی

قبل از اینکه پیش‌بینی محصولات رو در هفته جاری بیان کنیم، این نکته رو بگیم که حدودا در ۱۰ روز گذشته نرخ دلار روی ۱۱۷۰۰ ثابت شده است و می‌توان نوسانات ریز اون را هم نادیده گرفت. به این ترتیب ثبات بازار دلار هم به ثبات قیمت‌های آهن آلات کمک کرده است. پس در حال حاضر میزان عرضه و تقاضا معیاری است که با توجه به اون می‌توانیم بازار رو پیش بینی کنیم.

  • در مورد میلگرد همانطور که انتظار کاهش جزئی رو در هفته قبل داشتیم و این کاهش رو حتی در بورس کالا هم دیدیم که چیزی حدود ۲۰ تومان بود برای هفته آتی هم با توجه به کمبود تقاضا همچنان انتظار روند نزولی اما شیب خیلی کم رو داریم.
  • در مورد تیرآهن، شمش و ضایعات نیز می‌توان نسبت به هفته گذشته ثبات را داشته باشیم.
  • برای نبشی و ناودانی، پیش بینی می‌شود هفته جاری به علت تقاضای ایجاد شده در بازار، هرچند به صورت هیجانی اما مقداری افزایش را تجربه کند اما بعید بنظر می‌رسد که بتواند از پسِ رکودِ ایجاد شده در بازار برآید و باز هم مقاومت شکسته خواهد شد و بازار روند کاهشی خود را دنبال خواهد کرد.
  • در مورد قوطی و پروفیل هم باید بگیم که خبرهایی از روز چهارشنبه مبنی بر اینکه صادرات کالای پروفیل بسته شده و از شنبه آینده دیگر نمیشود صادرات را انجام داد، شنیده شد که خب این عدم صادرات طبق تجربیات گذشته ممکن است به روند کاهشی بازار کمک کند و تقاضا رو هم چنان پایین نگه دارد . اما از طرفی کمبود مواد اولیه در بازار پروفیل به وضوح احساس میشه و خود این امر مانع نزول قیمت‌ها است . بنابراین باید منتظر روز شنبه ماند تا موضوع عدم صادرات به صورت رسمی اعلام شود و واکنش بازار به این موضوع را بررسی کرد.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته نوزدهم سال ۹۸

[aparat id="hs9Id"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن به شرح زیر است:

در هفته گذشته بازار چه محصولاتی ملتهب بود؟

در هفته گذشته جو بازار برای ورق سیاه افزایشی بود. البته به جز ورق ۲ میل، افزایش قیمت در سایر ورق‌ها بیشتر کاذب و جو بازار بود.

حالا علت این افزایش قیمت چه بوده است؟ تعطیلی موقت کارخانه نورد لوله اهواز و کارخانه ورق گیلان که تولید کننده ورق ۲ میل هستند، موجب افزایش قیمت ورق ۲ میل مبارکه تا حدود ۸ درصد شدند. البته همانطور که گفتیم سایر ورق‌ها از قبیل ورق ضخیم بار مبارکه و ورق اکسین و کاویان هم افزایش کمتری داشتند که افزایش آنها بیشتر تحت تاثیر جو بازار بود.

اما افزایش قیمت علاوه بر ورق، به محصولات بر پایه ورق مثل لوله سیاه و برخی پروفیل‌ها هم کشانده شد.

 

برای این هفته، پیش بینی قیمت آهن آلات به چه صورت است؟

در مجموع با در نظر گرفتن سطح عرضه و تقاضا و تمام عوامل موجود برای پیش بینی در هفته جاری می‌توانیم بگویم:

  1. باتوجه به توضیحاتی که در مورد ورق سیاه داده شد و همچنین عدم عرضه ورق در بورس، افزایش قیمت ایجاد شده برای ورق و لوله سیاه، جبران نخواهد شد و به عبارتی قیمت‌ها درهمین سطح باقی می‌ماند.
  2. برای محصولات ضدزنگ ادامه‌ کاهش نسبی قیمت را پیش بینی می‌نماییم.
  3. با توجه به آخرین معاملات شمش و میلگرد در بورس کالا، برای هفته جاری میلگرد آجدار، کاهش جزئی قیمت پیش بینی می‌شود.
  4. در مورد نبشی و ناودانی، باتوجه به اینکه در هفته گذشته، یکی از کارخانه‌های مطرح با کاهش ۵۰ تومانی سعی در جذب مشتری داشت، بازار به سمت رکودِ دوباره کشانده شد و برای هفته جاری ادامه روال هفته‌های گذشته را خواهیم داشت.
  5. در مورد لوله مانیسمان هم با توجه به کم شدن موجودی در بعضی از سایزها، احتمال افزایش قیمت در این سایزها وجود دارد.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته هجدهم سال ۹۸

[aparat id="jRfZT"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن به شرح زیر است:

 

  • در هفته گذشته ثبات قیمت‌ها در بیشتر آهن آلات حاکم بود

در هفته گذشته در بیش‌تر محصولات از قبیل میلگرد و ورق سیاه تقاضایی نداشتیم. هر چند در سایر محصولات هم تقاضا چشمگیر نبود. بنابراین با توجه به همین عدم تقاضا، قیمت در بیشتر محصولات در هفته گذشته ثابت بود.

اما تنها محصولی که به مقدار کمی افزایش قیمت نشان داد، نبشی و ناودانی بود که تحت تاثیر قیمت یکی از کارخانه‌های مطرح قرار گرفت (قیمتش رو ۱۰۰ تومان بالا برده بود) و هم با اعلام عدم موجودی فروش خود را بسته بود. البته این احتمال وجود داره که واقعا موجودی این کارخانه تموم نشده باشد و با احتکار، قصد افزایش قیمت را داشته است. احتمال دیگر هم این مورد است که این کارخانه، به‌ علت عدم عرضه شمش در بورس کالا به مدت دو هفته، با کمبود شمش مواجه شده است و با توجه به همین موضوع واقعا موجودی کارخانه رو به اتمام بوده و به همین علت فروشش رو بسته بوده است.

 

  • برای هفته جاری چه روندی رو پیش بینی می‌کنیم؟

خب در هفته جاری ما انتظار ۴ اتفاق مهم رو داشتیم.

۱- "تشکیل بازار متشکل ارزی" که قرار بود روز دوشنبه شروع به کار کند، ولی چون تشکیل این بازار به تعویق افتاده اثر جدیدی در بازار ارز شاهد نیستیم بجز اینکه احساس می‌شود تا پایان این هفته نرخ ارز با کاهش ۲۰۰ تومانی، به حدود ۱۱۶۰۰ تومان برسد.

۲- موضوع مهم دیگه "آغاز رسمی تحریم آهن، مس و آلومینیوم ایران از سوی آمریکا بود" که در مورد این موضوع باید بگیم که اثرات این تحریم بیش از اثرات تحریم نفتی ممکن است اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار بدهد.

خب نتیجه این تحریم‌ها بر قیمت‌ها در هفته‌های بعد چطور هست؟ به طور کلی اگر صادرات کاهش یابد و مصرف داخلی نیز افزایش پیدا نکند، به‌طور قطع فولادسازان با رکود روبه‌رو خواهند شد و قیمت‌ها باید کاهشی شود. اما حتما باید در مورد هر محصول میزان تولید داخلی و همچنین میزان واردات و صادرات ان به طور مجزا در نظر گرفته شود.

۳- موضوع سوم مهم جنگ تجاری بین چین و امریکا است که اثر مستقیم آن بر قیمت‌های جهانی است و فعلا بر قیمت‌های داخلی ایران به این سرعت تاثیر نمی‌گذارد.

۴- در نهایت با توجه به قرار گرفتن تعطیلی در میان هفته، تمایل بازار به ثبات را تقویت خواهد کرد.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته هفدهم سال ۹۸

[aparat id="7cLqs"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن به شرح زیر است:

قیمت میلگرد از دوماه قبل در سطح ۴۸۰۰ تومان قرار داشت و در طول یک ماه و نیم به رقم ۴۰۰۰ تومان رسید، یعنی کاهش ۱۷ درصدی را در قیمت میلگرد تجربه کردیم. همچنین قیمت قوطی هم با ۱۵ درصد کاهش از ۶۹۰۰ تومان به ۵۹۰۰ سقوط کرد. اما بعد از این کاهش چشمگیر، قیمت‌های بازار با عواملی که نسبت به کاهش بیش‌تر مقاومت می‌کرد، روبرو شد.

طبق پیش‌بینی‌‌های صورت گرفته در هفته قبل، قیمت اغلب آهن آلات در ابتدای هفته، همراه با افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی دلار، بالا رفت اما در نیمه‌ دوم هفته این افزایش، با کاهش تقاضا خنثی شد و بازار مجددا به ثبات رسید.

در توضیح این رفتار از دوماه گذشته تا امروز، می‌توانیم بگوییم که حباب قیمت در بازار ترکیده است. در بازارهای مالی وقتی قیمت در یک بازه زمانی کم به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد، متوجه وجود حباب می‌شوند و حالا بازار در حال اصلاح قیمت‌ها و یا حتی پولبک است.

 

و اما پیش بینی هفته آینده برای قیمت محصولات فولاد چگونه است؟

از مهم‌ترین پارامترهایی که می‌تواند در قیمت‌های هفته آینده آهن آلات تاثیر گذار باشد اولا ارزش دلار و دوما سطح تقاضا هست که باید ببینیم این دو فاکتور در هفته جاری چه رفتاری خواهند داشت و دلار از چه اتفاقاتی سیگنال‌های مثبت یا منفی می‌گیرد.

در فاکتور اول یعنی تقاضا می‌توانیم به طور قاطعی بگوییم سطح تقاضا در هفته پیش رو مشابه هفته قبل خواهد بود. یعنی نه کاهش می‌یابد و نه افزایش.

و اما در مورد فاکتور دلار بر اساس مجموع تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال می‌توانیم بگوییم که به طور کلی تا یک ماه آینده، دلار در بازه بین ۱۲ تا ۱۰ تومانی نوسان خواهد داشت، یعنی ما تا ماه آینده رقم ۱۰ تومانی رو خواهیم دید اما اینطور نیست که رسیدن به این رقم با شیب کاملا نزولی اتفاق بیفتد و به عبارتی حتما با نوسان دلار در طول یک ماه پیش رو، روبه‌رو خواهیم بود.

اما این نکته را هم یادآور می‌شویم که رسیدن به نرخ ۱۰ هزار تومانی دلار به معنای رسیدن به قیمت مثلا ۳۰۰۰ تومانی میلگرد نیست چرا که اولاً دلار در این ی کماه در نوسان است و تا وقتی به ثبات نرسد بازار آهن هم نسبت به قیمت‌های پایین‌تر مقاومت نشان می‌دهد و از طرفی کم‌ترین سطح پیش بینی شده ما برای میلگرد در همان حدود ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است به شرطی که دلار در ۱۰ هزار تومان به ثبات برسد.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته شانزدهم سال ۹۸

[aparat id="RmyrC"]

 

گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن به شرح زیر است:

به طور قطع می‌توان بیان کرد که سیاست دولت کاهش و یا کنترل نرخ ارز است و نه افزایش آن. عده‌ای بیان می‌کنند اگر دلار بالا رفت کار خودشان (دولت) است. اما از آنجایی که افزایش نرخ دلار به معنای کاهش ارزش پول ملی است، اینکار ضرر و زیان‌هایی بعضاً جبران ناپذیر به بدنه دولت وارد می‌کند که با قاطعیت می‌توان گفت افزایش نرخ ارز عمداً اتفاق نمی‌افتد.

پس از ۳ افزایش متوالی، روز چهارشنبه، اولین کاهش قیمتی دلار رقم خورد. به عبارتی قیمت دلار در بازار آزاد نتوانست از سطح ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی عبور کند و با قدرت‌نمایی فروشندگان تا محدوده ۱۲ هزار و ۲۸۰ تومان عقب نشست.

این رفت و آمد دلار سوهان روحی برای فولادی‌ها است به طوری که دورنمای قیمتی فولاد برای خیلی‌­ها شفاف نیست. یعنی مثلا نمی‌دانند تا چه مقدار کاهش قیمت دلار می‌­تواند قیمت آهن را هم پایین بکشد.

در این میان نقش آفرینی بورس کالا در برابر فشارهای وارد شده بازار آهن می‌تواند بسیار موثر باشد. چرا که تنظیم قوانینی که از سوی بورس کالا برای کنترل نرخ فولاد صورت می­‌گیرد می‌تواند بدون توجه به نوسانات نرخ ارز باشد. یعنی مثلا در همین هفته گذشته دیدیم که خروجی جلسه نوردکاران و تولیدکنندگان منجر به تغییر فرمول قیمت پایه میلگرد شد.

این تغییر چه بود و چه پیامدی دارد؟

پیش از هرچیز باید این موضوع رو بدانیم که قیمت‌هایی که در بورس کالا به عنوان "قیمت پایه عرضه" تعیین می‌­شود، براساس فرمول گذاری‌هایی از پیش تعیین شده اعلام می‌شود و سپس با توجه به حجم تقاضا در بورس می‌تواند بالاتر رود و یا نهایتا در همان سطح قیمت پایه عرضه معامله شود.

در شرایطی که تولیدکنندگان بدنبال ایجاد شوک به بازار بودند و از پایین‌تر آمدن قیمت میلگرد به زیر ۴۰۰۰ تومان در بازار آزاد جلوگیری می‌کردند، جلسه‌ای با هدف افزایش قیمت برگزار شد و تغییر فرمول صورت گرفته برای میلگرد به این ترتیب شد که نرخ پایه عرضه در بورس برای کالای میلگرد، میانگین موزون معاملات ۲ هفته قبل شمش به علاوه ۷ درصد باشد. پس از این تغییر فرمول، با توجه به التهاب در بازار ارز و همچنین افزایش قیمت روز شمش، قیمت پایه عرضه میلگرد در بورس از حدود ۳۵۷۳ تومان به ۳۷۸۰ تومان ارتقا پیدا کرد.

مجموعاً در هفته قبل التهابات بازار ارز باز هم توانست بازار آهن الات را تحت تاثیر قرار دهد و اما برای هفته جاری باتوجه به بازگشت نرخ دلار به مسیر بازگشتی، و احتمال حرکت نوسانی دلار، نوسان در بازار آهن آلات به چشم می‌خورد. که البته شدت این نوسان کمتر از هفته قبل خواهد بود.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته پانزدهم سال ۹۸

 

[aparat id="XOkJp"]

 

گزارش هفتگی بازار آهن به شرح زیر است:

 

دلار به سمت تک نرخی شدن و کنترل بازارهای دیگر

این روزها در بازار آهن آلات تمام نگاه‌ها به سقوط ارزش دلار دوخته شده است. در طی هفته گذشته با کاهش زیاد قیمت دلار مواجه بودیم دلایل مشخصی برای توجیه رفتار کاهشی دلار از سوی بانک مرکزی اعلام شده است. مهم‌ترین آنها عبارتند از: حذف دلالان و سودا گری در بازار ارز، کاهش قیمت تمام کالاهایی که بواسطه افزایش قیمت دلار بالا رفته بودند و انتقال قیمت گذاری کالاهای وارداتی از ارز آزاد به ارز نیمایی.

با کاهش قیمت دلار، خودرو و آهن آلات به طور آنی واکنش نشان می‌دهند. مثلا بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت خودرو با کاهش ۵۰۰ تومانی در طی یک روز بین ۱ تا ۶ میلیون افت می‌کند. اما بازار مسکن زمان بیشتر و تبصره‌های بیشتری برای رسیدن به قیمت‌های واقعی نیاز دارد.

بنابراین، قیمت در بازار آهن الات تحت تاثیر تقاضا و قیمت در این دو صنعت قرار خواهد گرفت. در نگاه کلی می‌توانیم بگوییم پروسه کاهش قیمت در ساخت و ساز و مسکن، قیمت انواع مقاطع از جمله میلگرد، تیراهن، نبشی و ناودانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و میزان کاهش قیمت در خودروسازی بیشترین تاثیر را بر روی ورق و مقاطع ساخته شده از ورق تاثیر گذاراست.

جالب است بدانید در راستای سرعت بخشیدن به کاهش قیمت مسکن "بازار تهعدی مصالح ساختمانی" اعم از فلزی یا غیر فلزی در حال اجراست. دولت با ایجاد بازار تعهدی سعی در حذف واسطه‌ها دارد و در این طرح قیمت مصالح ۲۸ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

 

با این توضیحات، آیا بازار آهن آلات هم متناسب با دلار کاهشی خواهد شد؟

پاسخ مثبت است اما نه صد در صد

در بازار آهن آلات در حال حاضر به کف قیمتی متصور شده برای خیلی از فعالان بازار رسیده ایم اما به هرحال این نکته که کاهش نرخ دلار به کم شدن قیمت اهن کمک می‌کند حرف درستی است و قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید و باید در کنار تاثیر دلار، روند کنترل قیمت و تقاضا در دو بازار مسکن و خودروسازی هم درنظر گرفت.

کف قیمت میلگرد درکانال ۳۰۰۰ تومانی چند است؟

برای بررسی دقیقتر پیشنهاد میکنیم این فیلم را ببینید.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته چهاردهم سال ۹۸

 

[aparat id="LTPYk"]

 

گزارش هفتگی بازار آهن به شرح زیر است:

هنوز برای صعود زود است

در نموداری که اینجا آوردیم، تغییرات قیمتی سه نوع محصول پر تقاضا را در یک ماه اخیر می‌بیند. خطوط قرمز سطوح حمایتی هستند که در هفته گذشته شکل گرفتند و ما در موردش صحبت خواهیم کرد.

نمودار تغییرات قیمت

تغییرات روند قیمت میلگرد و ورق و تیرآهن

 

بررسی بازار نشان می‌دهد در انتهای هفته دوم تیرماه با توجه به رسیدن به کف قیمت در حوزه میلگرد آجدار (که حدود ۴۱۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان بود) و یکسان شدن حدودی قیمت درب کارخانه‌ها با قیمت معاملات بورس، التهاباتی در بازار برای افزایش قیمت به وجود آمد که موجب شد بسیاری از کارخانه‌ها فروش خود را ببندند تا ابتدای هفته را با موج افزایش قیمت آغاز کنند که این رفتار را در هفته قبل به صورت دقیق پیش بینی کرده بودیم.

گفتیم که در نمودار بالا خطوط قرمز بر روی نمودار هر محصول یک سطح حمایتی رو نشون میدهد. سطح حمایتی سطحی است که برای خریداران از جذابیت خاصی برخوردار است و با رسیدن قیمت به این سطح با افزایش تقاضا روبه‌رو هستیم که این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود. در واقع در این سطوح میزان تقاضا بر میزان عرضه غلبه می‌کند که نتیجه این پیروزی به‌صورت افزایش قیمت‌ها و ادامه روند صعودی است.

نکته مهم این است که وقتی تقاضای بازار به صورت واقعی بالا برود، روند صعودی با شدت بیش‌تری طی می‌شود. اما وقتی افزایش تقاضا به صورت هیجانی یا فقط ناشی از شوک‌های تولیدکننده‌ها باشد این روند خیلی قوی طی نخواهد شد و به عبارتی نیاز به حمایت عوامل بیش‌تری برای صعود دارد.

خب این عوامل چه چیزهایی هستند؟ بازار در هفته آینده چه خواهد شد؟

دلار، میزان ساخت و ساز، تقاضای بازارهای پرمصرف محصولات فولادی، قیمت‌های جهانی و چندین پارامتر دیگر که به طور غیر مستقیم اثر گذار خواهند بود.

بررسی این پارامترها نشان می‌دهد که تقریبا ۵۰ درصد عوامل موجب افزایش قیمت و ۵۰ درصد موجب کاهش قیمت می‌شوند. مثلا دلار روند نزولی دارد و همچنان تقاضای بازار مسکن هم نزولی است، این دو از کاهش قیمت حمایت می‌کنند اما قیمت‌های جهانی در این روزها رو به بالا است و مهم‌تر از آن رسیدن به کف‌های قیمتی محصولات فولادی است که توسط کارخانه‌ها شوک‎های قیمتی به بازار ارسال می‌شود. پس این دو پارامترهم سعی در افزایش قیمت دارند.

به طور کلی با توجه به دوره طولانی رکود در بازار، همه منتظر یک افزایش در قیمت‌ها هستند که در مجموع می‌توان گفت با توجه به تقابل پارامترهای گفته شده فعلا برای صعود زود است و تا هفته آینده بازار در حال نوسان گیری خواهد بود.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سیزدهم سال ۹۸

[aparat id="Gk83n"]

 

گزارش هفتگی بازار آهن به شرح زیر است:

 

اینبار کاهش قیمت‌ها، سطح تقاضا را پایین آورده است.

در هفته گذشته بازار داخلی رفتار جدیدی از خود نشان نداد، در واقع تقاضا همچنان پایین و عرضه نیز محدود بود. در حالت معمول انتظار می‌رود وقتی تقاضا و عرضه هر دو پایین است، قیمت‌ها ثابت بماند اما عاملی که باعث رفتار رو به پایین قیمت‌ها از چند هفته گذشته تا کنون بوده است، اعلام مسیر نزولی دلار است.

چرا که بارها در کانال‌های اقتصادی تلگرام اعلام شد قیمت دلار هنوز هم پایین‌تر می‌آید و با توجه به ارتباط نزدیک دلار و قیمت آهن طبیعتا انتظار کاهش قیمت آهن هم منطقی است.

این موضوع سبب شده بسیاری از خریداران دست از خرید بردارند و تابع کاهش قیمت دلار به انتظار رقم‌های پایین‌تر آهن بنشینند. به بیانی ساده‌تر، واقعیت این است که اینبار قیمت‌ها تقاضا را پایین آورده است نه تقاضا قیمت را.

 

از دید یک "تحلیل بنیادی" آیا بجز دلار، عوامل دیگری هم از کاهشی شدن تقاضا حمایت کرده؟

بله بحث دلار تنها عامل کاهش قیمت در این روزها نیست. برای تحلیل بازار می‌توان بازارهای موازی با آهن آلات مثل بازار مسکن را در نظر گرفت. در سال گذشته قیمت مسکن ۱۱۰ درصد رشد داشت و این مسئله عملا موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است.

اما در آمار دیده‌ایم که تعداد معاملات مسکن در سال جدید ۳۶ درصد کاهش داشته است، این کاهش آمار معاملات بازار مسکن در سال جاری نشان دهنده این است که این بازار در وضعیت رکود قرار دارد و پیش بینی می‌شود در این وضعیت، قیمت مسکن روند نزولی پیدا خواهد کرد.

یک آمار جالب هم نشان میدهد، در سال جاری، از بین انواع تسهیلاتی که بانک مسکن ارائه می‌دهد، کم‌ترین تسهیلات درخواستی مربوط به "سازنده‌های مسکن و تسهیلات احداث " و بیش‌ترین سرمایه گذاری در بخش" کشاورزی" بوده است.

این هجوم سرمایه به بخش کشاورزی، در سال جاری، یه علت افزایش میزان بارندگی در کشور بوده است، که به موجب این بارندگی اراضی کشاورزی از ظرفیت بالایی برای کشت و تولید محصولات برخوردار شده‌اند.

از نگاه تحلیل تکنیکال بازار بسیاری از محصولات آهنی در یک ماه گذشته روند یکسانی داشته که در اینجا به عنوان نمونه روند قیمتی تیرآهن ۱۴ نشان داده شده است. تا زمانی که قیمت‌های روز تیرآهن، خط روند نزولی (خط قرمز) خود را نشکند بازار رو به پایین خواهد بود.

 

پیش بینی در هفته جاری

از نشانه‌های بازار در سطح جهانی، که می‌تواند در بازار داخلی در هفته جاری اثر گذار باشد، جهش‌های رو به بالا اما کمرنگ قیمت‌های جهانی به علاوه افت ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا است.

از طرفی آنطور که احساس می‌شود در هفته بعدی نیز تقاضای بازار پایین خواهد بود و هنوز نشانه‌ای مبنی بر حضور خریداران بیش‌تر در بازار و بهبود تقاضا دیده نمی‌شود.

از سوی دیگر، اکثر انباردارها منتظر افزایش قیمت هستند و فعلا بار نمی‌فروشند، چراکه بارهایشان را روی قیمت‌های بالا خریده‌اند. علاوه بر این موارد پیش بینی می‌شود قیمت دلار در این هفته ثابت و در حدود ۱۲۷۰۰ باقی بماند. با تمام این پارامترها می‌توان گفت قیمت آهن آلات در هفته جاری ثابت همراه با تخفیفات جزئی باقی بماند.
دیروز و امروز صرافی ملی دلار رو بالا برد، که دو تا علت داشت:

  • یکی تحت تاثیر خبر پایان یافتن اولتیماتومی بود که ایران با خروج از برجام به کشورهای متعهد در برجام داده بود و این تهدید غنی سازی بیشتر اورانیوم بود. ( با غنی سازی اورانیوم بمب اتم ساخته میشود)
    با اینحال، احتمال بازگشت دوباره ارز با کنترل بانک مرکزی به قیمت‌های قبل و در حدود ۱۲۷۰۰ وجود دارد و با ثبات دوباره ارز این هفته با احتمال زیاد تا نیمه هفته افزایش و سپس شاهد ثبات در بازار اهن الات هستیم.
  • دوم افزایش شاخص دلار امریکا با خبر آمار مثبت اشتغال زایی در ماه قبل در آمریکا بود که به این خبر به رشد دلار کمک کرده است.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته دوازدهم سال ۹۸

[aparat id="S2pBi"]

 

گزارش هفتگی بازار آهن به شرح زیر است:

 

رکود بازار تا کی ادامه دارد؟

در گزارش هفتگی بازار آهن می‌توان دید، بازار کماکان بدلیل نبود تقاضا و تمایل انبارداران به عرضه در بازار، روند کاهشی داشته است و انتظار بر این است که این کاهش تا هفته بعد هم ادامه یابد.

چرا که از یک سو، خریدار با دید به اینکه شیب کاهش قیمت‌ها ادامه دار خواهد بود، تمایل به خرید نداشته و از سوی دیگر فروشندگان به دلیل کاهش احتمالی ضرر و زیان خود عرضه‌های خود را در بازار افزایش می‌دهند.

علاوه بر این با توجه به اتفاقات سیاسی و اقتصادی صورت گرفته، بانک مرکزی روند کاهش پله‌ای دلار را در هفته آتی هم ادامه خواهد داد. بنابراین رکود تا هفته آتی هم ادامه دارد.

تقریبا بر همگان تاثیرگذاری مستقیم دلار بر قیمت آهن آلات مشخص شده است. اگر خاطرتان باشد بحث حذف دلار نیمایی چندباری مطرح شد و چندباری هم توسط بانک مرکزی تکذیب شد. اما چیزی که با آن اتفاق نظر وجود داشت، نزدیک شدن دلار نیمایی و آزاد به یکدیگر بود.

از نظر بانک مرکزی فاصله حدود ۲ هزار تومانی بین دلار آزاد و نیمایی منطقی است اما همچنان ممکن است فاصله این دو نوع دلار به یکدیگر کمتر شود؛ که البته این همگرایی یک اثر مثبت دارد و یک اثر منفی. برای دریافت اطلاعات بیش‌تر درباره این اثرات به سایت ما مراجعه کنید.

 

بازار بورس هم از کاهش قیمت‌ها حمایت جدی کرد

در بازار بورس کالا نیز از ۱۰ روز گذشته تاکنون، کاهش ۳۰۰ تومانی اکثر محصولات اعم از میلگرد و شمش بسیار مشهود بود. بورس کالا به عنوان معیاری برای کفِ قیمت بازار، با در نظر گرفتن تقاضای کم، در امر کاهش قیمت­‌ها پیشرو بود و با این کار قیمت‌های بازار آزاد را به سمت پایین هدایت کرد.

اما جسته و گریخته شنیده بودیم که برخی تولیدکنندگان نسبت به فرمول‌های قیمت گذاری بورس برای محصولات فولادی، در شرایط فعلی، انتقاد دارند و در واقع آن را واقعی نمی‌دانند. لذا کمیته تنظیم بازار در اقدامی بدون اطلاع رسانی قبلی، در فرمول قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا، نرخ ارز نیمایی را بجای ۱۱ هزار تومان، ۹ هزار تومان در نظر گرفت.

بر این مبنا قیمت پایه عرضه محصولات در بورس را کاهش داد. البته برخی تولید کنندگان مثل ذوب آهن اصفهان، نسبت به این کاهش از سوی بورس کالا انتقاد داشتند و با محدود کردن عرضه میلگرد خود در بورس سعی در جلوگیری از کاهش قیمت داشتند.

 

بی اثر شدن تحریم‌ها

در هفته قبل، دو اتفاق مهم سیاسی می­‌توانست جریان ارز را درکشور ملتهب کند اما بی‌نتیجه ماند. اول، سرنگونی پهباد آمریکایی در خاک ایران و دوم، تحریم بیت رهبری و چندتن از سران کشور بود که این تحریم‌ها نشان دهنده پر شدن پیمانه تحریم‌های اقتصادی آمریکا است که این کشور برای فشار بیش‌تر به جمهوری اسلامی ایران، به تحریم‌های سیاسی روی آورده است. به نظر بسیاری از کارشناسان استفاده ممتد و متعدد از تحریم، اثر آنرا تضعیف می­‌کند.

 

رکود، بازار جهانی را هم گرفتار کرده است.

بازار جهانی همچنان در رکود به سر می‌برد؛ تنها بازار رو به بالا در میان بازارهای جهانی در هفته قبل، بازار فولاد چین بود که به دنبال خبر مذاکره مجدد چین و آمریکا بر سر مسائل جنگ تجاری این امید را فراهم کرد تا اقتصاد جهانی از رکود نجات یابد.

توافقات آمریکا و چین مثبت بود و تعرفه‌ها نه تنها بالا نمی‌رود بلکه بازار جهانی فلزات و کامودیتی‌ها از رکود در خواهد آمد. بنابراین منتظر بالا رفتن قیمت‌های جهانی فولاد و البته با تاخیر در ایران نیز باشید.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته یازدهم سال ۹۸

[aparat id="HdST5"]

 

گزارش هفتگی بازار آهن به شرح زیر است:

 

در ابتدای هفته قبل، همه محصولات فولادی تحت تاثیر جو منفی حمله به نفتکش‌ها و بازخورد منفی دیدار شینزو آبه با سران کشور ابتدا افزایشی شد که در واقع دلیل اصلی افزایش قیمت در بازار آهن، اصرار تولیدکنندگانی بود که روند نزولی قیمت‌ها موجب ضرر به آن‌ها شده بود.

 

از این‌رو تولید‌کنندگان تنش‌های پیش آمده را بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت‌ محصولات خود کردند.

 

اما این افزایش قیمت بیش از روز یکشنبه دوام نیاورد.

 

بنابراین پس از آن، بیشتر مقاطع طویل از جمله تیرآهن، نبشی، پروفیل، ورق و لوله سیاه نزولی بود. اما قیمت میلگرد، ضایعات و اتصالات پس از روز دوشنبه تا انتهای هفته ثابت ماندند.

 

دو دلیل اصلی کاهش قیمت در این روزها چیست

  1. رکود تقاضا در بازار آهن آلات : در شرایط رکودی از یک سو مصرف کننده دست به خرید نمی‌زند و منتظر ثبات بازار می‌ماند. از سوی دیگر، تولیدکننده هم در شرایط نزولی قیمت‌ها حاضر به فروش و متضرر شدن نیست. بنابراین تا زمانی که به اوج تقاضای فصلی، یعنی نیمه‌های تابستان نرسیده‌ایم، سطح تقاضا پایین خواهد بود.
  2. دلیل دوم کاهش قیمت‌ها، اجرای بازار متشکل ارزی است. از فروردین ۹۸ خبر اجرایی شدن این بازار به گوش می‌خورد که در این راستا با روند نزولی نرخ دلار، قیمت آهن آلات نیز رو به پایین بوده است. هر چند تحت تاثیر تنش‌های سیاسی، شنبه‌ها نسبت به روزهای دیگر طوفانی‌تر گردیده است و قیمت‌ها به صورت کاذب بالا برده شده است.

در هفته جاری، روند نزولی با شیب کم ادامه خواهد داشت.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته دهم سال ۹۸

[aparat id="j5NXT"]

 

گزارش هفتگی بازار آهن به شرح زیر است:

برخی از مردم این سوال رو از ما پرسیده بودند که چرا می‌گویید تغییرات قیمت آهن آلات با دلار ارتباط مستقیمی داره، مگر تقاضا تعیین کننده قیمت نیست؟ در این رابطه باید بگوییم که:

  • تعیین کننده اصلی قیمت، سطح عرضه و تقاضا هردو باهم هستند.
  • عرضه و تقاضا از عوامل زیادی از جمله ارزش دلار، قیمت­‌های فولاد در بنادرجهانی، قیمت جهانی نفت و سنگ آهن، اتفاقات سیاسی و هزینه حمل و نقل تاثیر می‌پذیرد.

از طرفی قطعا قدرت تاثیرگذاری همه این عوامل یکسان نیست. مثلا تاثیرگذاری دلار در ایران، در دو سال اخیر بیشتر از همه عوامل فوق بوده است.

برعکس در این هفته بازار داخلی بدون توجه به بازار جهانی، مطابق با جو روانی و سیاسی ایران تغییر می‌کرد. در ادامه پس از بررسی بازار داخلی به بازار جهانی خواهیم پرداخت.

 

اما در هفته ای که گذشت بازار آهن آلات چطور بود؟

همانطور که پیش پیش بینی شده بود، در هفته گذشته باتوجه به روند نزولی دلار برخی محصولات فولادی بلافاصله با کاهش قیمت همراه شدند. برخی دیگر از سمت تولیدکننده با بسته شدن فروش مواجه بودند و برخی محصولات هم با وجود باز بودن فروش، نسبت به کاهش قیمت مقاومت کردند.

محصولاتی که تا پایان هفته گذشته همسو با روند قیمت دلار کاهشی شدند، نبشی و ناودانی، محصولات مختلف آلومینیومی، انواع لوله‌ها شامل گالوانیزه، سیاه و لوله مانیسمان، ورق و لوله مسی، انواع پروفیل، تیرآهن و در نهایت میلگرد بودند.

اما محصولاتی هم بودند که برای جلوگیری از ادامه کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده، قیمت‌هایشان بالا رفت مثل ورق سیاه که در روز دوشنبه، بنکداران و صاحبان سرمایه در بازار فولاد برای جلوگیری از پایین آمدن ارزش سرمایه‌هاشان اقدام به افزایش قیمت کردند.

در آخر هم محصولاتی از جمله انواع محصولات ضدزنگ و اتصالات هفته گذشته رو با ثبات طی کردند.

 

پیش بینی هفته این هفته برای محصولات فولادی چگونه است؟

 

محصولاتی که انتظار افزایش قیمت در هفته جاری را دارند

شمش و ضایعات: فروشنده‌های ضایعات فروش‌ خود را بسته‌اند و فقط خرید می‌کنند، به امید اینکه قیمت‌ها بالا برود و اگر این روند ادامه‌دار باشد احتمال افزایش قیمت وجود خواهد داشت.

ورق گالوانیزه: در هفته قبل، نرخ فروش رسمی بورس کالا و شرکت‌های ورق خودرو، تاراز شهرکرد و کاشان از نرخ‌های کف بازار اختلاف فاحشی داشته‌اند که احتمال افزایش نرخ‌های بازار با تحویل محصولات قیمت بالا، در روز و هفته‌های آتی بیش‌تر می‌شود.

ورق سیاه: در این حوزه عرضه مطلوب و تقاضا نامطلوبست، که این گزاره همواره با کاهش قیمت همراهست و اگر فاکتور دیگری در بازار تاثیر نگزارد، پایین بودن سطح تقاضا و کاهش قیمت در طی یک رابطه بازگشتی همدیگر را تضعیف می‌کنند و احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

 

محصولاتی که انتظار ثبات قیمت در هفته جاری را دارند

محصولات استنلس استیل: باتوجه به ادامه کاهش نرخ دلار در کنار کمبود عرضه کالا و افزایش نسبی تقاضای بازار، برای هفته آینده ثبات را پیش بینی کرده است.

نبشی و ناودانی: طبق شنیده‌ها در این حوزه، در ۲ روز آخر هفته تقاضا خوب بود اما تقاضای خوب نتوانست جلوی کاهش قیمت‌ها رو بگیرد چراکه به گفته منابع، بیشتر بارهای نبشی و ناودانی بین خود منابع جابجا شده بود و تقاضا تاحدی کاذب هست و عملا می‌شود گفت بازار منتظر اعلام نتیجه ملاقات آبه با سران مملکت است و چیزی که بیشتر مورد انتظار کارشناسان این حوزه است، ثبات قیمت‌هاست.

میلگردی‌ها هم در این هفته انتظار ثبات را دارند چراکه معتقدند بازار نیاز به تنفس دارد و این تنفس به معنای ثبات است.

 

بقیه محصولات روند کاهشی رو برای این هفته پیش بینی می‌کنند

بجز محصولاتی که گفته شد، بیشتر کارشناسان سایر حوزه‌های فولادی اعتقاد دارند در هفته جاری در سطوح سیاسی و مذاکرات اتفاق چشمگیری نمی‌افتد و بازار به روند کاهشی خود هنوز هم ادامه می‌دهد. به عنوان مثال محصولاتی مثل ورق مسی و لوله مسی که در هفته قبل هم کاهش ۵ درصدی در بازار داشت و یا تیرآهن که در طول هفته گذشته ۱۵ هزار تومان افت داشت بیان می‌کند تا مادامی که بر طبق این نمودار، قیمت خط روند نزولی خود را نشکند، قیمت رو به پایین خواهد بود. در ادامه گزارش هفتگی بازار آهن این هفته به بررسی بازار جهانی می‌پردازیم.

نمودار تغییر قیمت تیرآهن | گزارش هفتگی بازار آهن

تغییرات قیمت تیرآهن

 

بررسی بازار جهانی

در هفته گذشته، غول صنعت فولاد دنیا، آرسلورمیتال برای حمایت از صنعت فولاد اروپا اقدامی به ظاهر عجیب کرد. سیاست بخش فولاد اروپا با توجه به وضعیت اقتصادی بسیار نامطلوب، به شدت از رکود و روند کاهشی بازار رنج می‌برد؛ در حدی که تقاضای بخش خودرو در حال حاضر به طور متوسط حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

در این میان، شرکت آرسلورمیتال ایتالیا، باتوجه به شرایط پیش آمده و برای بقای این مجموعه، ۱۴۰۰ کارگر خودش رو به صورت موقت و تا پایان تابستان اخراج کرد.

در اروپا کاهش تدریجی صنعت فولاد در بخش نورد بسیار قوی‌تر بوده است و به طور همزمان شاهد افزایش واردات بخصوص محصولات نورد و ورق از کشورهای جهان سوم بودند که در چهارماه ابتدای سال ۲۰۱۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۱ درصد در واردات رشد داشته است. البته اروپا بدنبال وضع تعرفه‌های ضد دامپینگ بر واردات فولاد از کشورهای آسیایی است.

در سمت دیگر بازار، یعنی حوزه سنگ آهن در هفته گذشته شاهد رسیدن قیمت سنگ آهن به ارقام ۱۰۰ تا ۱۰۵ دلار بودیم که علت اصلی این افزایش قیمت نگرانی‌های عرضه ناکافی از سوی بزرگترین معادن تولیدکننده سنگ آهن جهان بود.

همانطور که در نمودار مشاهده می‌کنید، آخرین بار قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ بوده است و بعد از آن روند کاهشی داشت به حدی که در سال ۲۰۱۵ به ۴۰ دلار رسیده بود.

از سوی دیگر چین پروژه‌های زیربنایی خودش رو برای ماه جولای و نیمه دوم سال آغاز کرده است که سطح تقاضا رو بالا می‌برد. این دوعامل در کنار هم موجب تقویت قیمت سنگ آهن می‌شود اما در این میان چین هم برای جلوگیری از افزایش قیمت سنگ آهن و فولاد می‌تواند راه‌حل‌هایی را در پیش بگیرد:

۱- استفاده از سنگ آهن کم عیار.

۲- استفاده از دپوی موجود از سنگ آهن موجود در بنادر چین تا بهبود عرضه و راه اندازی مجدد ۹ سد باطله واله برزیل و ایمن سازی آن‌ها.

قیمت سنگ آهن | گزارش هفتگی بازار آهن

تغییرات قیمت سنگ آهن

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته نهم سال ۹۸

 

[aparat id="0CecR"]

 

گزارش هفتگی بازار آهن این هفته به شرح زیر است:


در هفته‌ای که گذشت، با توجه به تعطیلات عید فطر و رحلت امام، تمام بازارهای کالایی ایران از جمله فولاد مسلما هفته‌ای آرامی رو پشت سر گذاشتند.

اما فاکتور تاثیر گذار بر قیمت فولاد، یعنی دلار، به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. که هم عامل داخلی دارد و هم عامل خارجی.

همانطور که می‌دانید بازارهای جهانی دلار، طلا و نفت هیجاناتی را تجربه کردند که بی تاثیر بر بازار داخلی ایران نیست.

بنابراین در تحلیل این هفته ما، به این موضوعات پرداخته شده است.

۱٫ عوامل داخلی و خارجی افت قیمت دلار از ماه اردیبهشت تا کنون
۲٫ سمت و سوی تغییرات قیمت نفت جهانی

 

بررسی قیمت دلار

عامل داخلی آن بر می‌گردد به سیاست بانک مرکزی ایران در کنترل بازار ارز.

دلار آزاد در این مدت از ۱۳۵۰۰ ابتدای هفته به ۱۳۰۰ هزار تومان رسید و بسیاری از محصولات فولادی در این مدت به قیمت‌های پایین‌تری شیب پیدا کردند، اما دلار نیمایی هم به کانال ۱۱ هزار تومانی وارد شد.

می‌دانیم که دولت نرخ خوراک گاز، سوخت،نفت و پالایشگاه را برمبنای دلار نیمایی تعیین می‌کند و این افزاش دلار یعنی افزایش عایدات دولت.

احتمالا تا شهریور ماه دلار نیمایی به ۱۲ هزار تومان خواهد رسید و دلار آزاد نیز در همین کانال و با فاصله خیلی کم ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی نسبت به دلار نیمایی قرار خواهد گرفت.

اما عامل خارجی آن کاهش رشد اقتصادی آمریکا در ماه May و مقابله با اثرات جنگ‌های تجاری است.

البته عامل خارجی دیگه هم نرم‌تر شدن مذاکرات از راه دور ایران و آمریکا به واسطه‌گری ژاپن است که فعلا سطح تنش‌ها در بازار دلار ایران را کاهش داده است.

در ادامه گزارش هفتگی بازار آهن این هفته می‌خواهیم نمودار تغییرات قیمت دلار را دقیق‌تر و به صورت تکنیکال بررسی کنیم.

این نمودار مربوط به فروردین، اردیبهشت و خرداد ۹۸ است.

از عوامل خارجی که سبب افزایش قیمت دلار تا اوایل اردیبهشت گردید می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • ترورسیت خواندن سپاه
  • تحریم نفتی
  • تحریم فولاد و فلزات ایران

اما همانطور که بر روی نمودار هم مشخص است در نخستین روزهای پس از تعطیلات نوروز هم بانک مرکزی تصمیم به کاهش قیمت دلار گرفته بود و تا یک هفته هم قیمت دلار را کنترل کرد ولی در ادامه، هیجان این اخبار منفی توانست بازار دلار را به سمت بالا بکشد.

از هفته دوم اردیبهشت، قدرت عوامل داخلی بر عوامل سیاسی خارجی غالب شد و علاوه بر این افت شاخص PMI آمریکا (یک معیار رشد و افت اقتصادی کشورها) به روند نزولی دلار با دلایلی که مطرح کردیم ادامه داد.
اما در همین سمت نزولی نمودار دو خط را می‌بینید که در واقع کانالی است که تغییرات دلار درون آن حرکت می‌کند. اگر دقت کنید با توجه به کف این کانال هم می‌توانید ببینید که قیمت دلار قابلیت رسیدن به رقم ۱۲ هزار تومانی را در ماه بعدی دارد.

 

گزارش هفتگی بازار آهن

نمودار تکنیکال تغییرات دلار آزاد


بررسی قیمت نفت


قیمت نفت از هفته گذشته زیر فشار جنگ‌های تجاری ۱۱ درصد سقوط کرد و به رقم ۶۲٫۲۷ دلار رسید و در این هفته هم به روند نزولی خود ادامه می‌دهد اما اینبار ایران و مکزیک مسئول این کاهش قیمت هستند.

بعد از صحبت‌های ترامپ در ژاپن اینطور می‌توانیم در نظر بگیریم که ترامپ با نزدیک شدن به انتخابات سال آینده از یک طرف می‌خواهد قیمت نفت را به حداقل برساند و از طرف دیگر برای بدست آوردن رای بیشتر نشان دهد توانسته ایرانِ سرسخت را به پای میز مذاکره بکشاند و این برای رای دادن به ترامپ قطعا مثبت خواهد بود.

از طرفی آقای تعرفه (ترامپ) در هفته گذشته بازارهای جهانی را شگفت زده کرد و یک جنگ تجاری جدید، اینبار با مکزیک رخ داد. مکزیک بعد از چین دومین شریک تجاری آمریکا است و ورود بیش از حد مهاجران مکزیکی و افزایش واردات آمریکا از این کشور این جنگ را به پا کرده است.

البته مکزیک که چندی پیش در لیست کشورهای آقای تعرفه قرار گرفته بود، امروز، شنبه از این تعرفه‌ها معاف شد. ترامپ این خبر را امروز در توئیت خود اعلام کرد.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته هشتم سال ۹۸

 

[aparat id="1o27d"]

 

بازار داخلی ایران به واسطه جهش‌های شدید دلار و همچنین تعطیلات پیش رو در هفته جاری، اتفاقات مهمی را پشت سر گذاشت. در گزارش هفتگی بازار آهن این هفته، سعی شده است به تفکیک نوع محصولات فولادی، بازار را بررسی کرده و تا جایی که امکان دارد چشم انداز بازار در هفته جاری ارائه شود.

بررسی قیمت هفته قبل بازار آهن در محصولات میلگرد، تیرآهن، قوطی و پروفیل، ورق استیل و ورق سیاه روند کاهشی داشتند. 
شمش و ضایعات برخلاف انتظار رفتار یکسانی نداشتند. در شرایطی که بازار در ثبات است، قیمت شمش از اضافه شدن حدود ۵۰۰ تومان به قیمت ضایعات بدست می‌آید.

در هفته‌ای که گذشت قیمت ضایعات با کاهش همراه بود ولی قیمت شمش متاثر از افزایش قیمت جهانی شمش تا حدودی مقاومت داشت اما با کاهش قیمت دلار نتواسنت مقاومت خود را حفظ کند و کمی پایین آمد.

قیمت نبشی و ناودانی در هفته جاری با ثبات قیمت آغاز شد که با توجه به ثابت بودن قیمت شمش و ضایعات کاملا منطقی بود. همچنین لوله‌های تست آب در هفته قبل تقریبا در ثبات بود. اما قیمت سایر لوله‌ها ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان افت کرده بود.

در این بین، لوازم داربست به طرز عجیبی افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومانی داشت. 
ورق نیز سردرگم از چند عامل مهم در رکود بود. اول تقاضای ضعیف داخلی و دوم افزایش قیمت ورق حوزه CIS، ترکیه و اروپا.

اما انتظار بازار در هفته جاری و پس از تعطیلات به چه صورت خواهد بود؟

با توجه به اینکه هنوز هم محرک اصلی تقاضای آهن، قیمت دلار آمریکا است. بنابراین چشم انداز بازار آهن الات و دلار در هفته‌های آتی به طور مستقیمی وابسته به همدیگر هستند.

لذا پیش بینی می‌شود با توجه به سه عامل نام برده شده روند دلار همچنان نزولی باشد و اگر به احتمال ۹۰ درصد اگر قیمت‌های جهانی دچار جهش نشود، بازار آهن آلات نیز تا رسیدن به کف قیمت‌ها روند نزولی داشته باشند و سپس در کف به ثبات برسند.

عامل اول:

برنامه مشخص بانک مرکزی مبنی بر تزریق ارز و کنترل بازار حداقل تا پایان خردادماه است که یکی از اهداف این برنامه، نزدیک کردن دو دلار آزاد و نیمایی به یکدیگر است و هدف مهم‌تر آن کاهش تنش‌های داخلی، بواسطه مقابله با فشارهای آمریکا به ایران است.

عامل دوم:

سفر نخست وزیر ژاپن به ایران برای میانجی گری بین ایران و آمریکا، می‌تواند در نزولی بودن دلار تاثیر مثبت داشته باشد.

به دنبال تشدید تنش‌ها، نخست وزیر ژاپن تلاش می‌کند نقش میانجی را میان ایران و آمریکا ایفا کند، موضعی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اذعان داشته است که از آن حمایت می‌کند.

عامل سوم:

نزولی بودن قیمت دلار، کاهش جهانی ارزش دلار در برابر طلا بعلت رکود اقتصادی آمریکا و جنگ تجاری جدید بین آمریکا و مکزیک است.

آمریکا برای مقابله با ورود مهاجران غیر قانونی از مکزیک به آمریکا جنگ تجاری جدیدی به پا کرده است، آمریکا گفته است که بر روی تمام کالاهای وارداتی از مکزیک به آمریکا ۵ درصد تعرفه میگذارد و آن را تا ۲۵ درصد هم افزایش می‌دهد.

تاکنون تاثیرگذاری‌های اقتصادی از اقدامات ترامپ در جنک تجاری با مکزیک عبارتست از:

۱- در امریکا شاخص‌های بورسی قرمز شدند.

۲- شاخص داو، یک درصد افت کرد. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، پزوی مکزیک نیز ۳ درصد ارزش خود را مقابل دلار از دست داد.

۳- اما تأثیر بازی تعرفه‌ای ترامپ، تنها بر بورس‌های جهان نبود، طی دو روز گذشته قیمت نفت هم سقوط کرد.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته هفتم سال ۹۸

 

[aparat id="O7L2j"]

 

در گزارش هفتگی بازار آهن این هفته به موراد ذیل پرداخته شد:

بازار داخلی آهن آلات

اگر بازار داخلی را دو بازار در نظر بگیریم:

۱- بازار بورس

۲-بازار آزاد

می‌توانیم بگوییم در اوایل هفته گذشته، بازار آزاد در ایران همسو با تغییرات قیمت دلار حرکت نزولی داشت اما از نیمه هفته و با بالا رفتن قیمت دلار (۱۳۹۰۰ به ۱۴۳۰۰) بازار آزاد روند افزایشی پیدا کرد.

اما در آن سوی مرزها بازار فولاد پس از یک دوره رکود با چند محرک قیمتی فعال شده بود. این محرک‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بازار فولاد داخل هم اثر گذار خواهند بود. اما ممکن است بعضی از این محرک‌ها، با تاخیر اثر خودشون رو در بازار داخل نشان بدهند.

بگذارید اول بازار داخل را به طور خلاصه بیان کنیم. قیمت آهن آلات در بازار داخل هنوز هم بیشترین تاثیر را از نوسانات قیمت دلار می‌پذیرد، به نحوی که در اوایل این هفته با کاهش قیمت دلار، شاهد ثبات رو به کاهش قیمت تمام مقاطع بودیم اما از نیمه هفته و با بالارفتن نرخ ارز این روند معکوس شد. از سوی دیگر بازار ورق بورس کالای ایران که مستثنا از بازار آزاد و متاثر از بازار ورق CIS افزایش قیمت نشان داد.

پیش بینی قیمت دلار

در ادامه گزارش هفتگی بازار آهن داریم:

از دو هفته گذشته بنا چند دلیل آشکار و پنهان قیمت دلار در ایران کاهشی شده بود اما امروز شاهد برگشت دوباره قیمت دلار به کانال ۱۴ هزار تومانی بودیم. حرکت بعدی دلار را در همین دلایل جستجو کنید.

برای بررسی روند قیمت دلار در روزهای آتی باید ابتدا دلایل اخیر افت قیمت دلار را با هم مرور کنیم:

۱- می‌دانیم که در هفته اخیر تهدیدهایی از سوی آمریکا مبنی بر احتمال جنگ با ایران شنیده می‌شد، سیاست مشخص شده بانک مرکزی برای آرام سازی جو بازار ارز این است که با تزریق ارز به بازار یا از بالا رفتن قیمت ارز جلوگیری کند و یا اینکه قیمت را به طور چشمگیری پایین آورد. که ما در طول دو هفته اخیر هر دو رفتار رو تا حدودی دیدیم.

در هنگام ثبات قیمت دلار، هدف، حفظ ثبات سایر بازارها از جو روانی ایجاد شده است (منظور کالاهایی مثل فولاد و دیگر فلزات گرانبها است که به طور مستقیم برمینای قیمت دلار قیمت گذاری می‌شوند)

و اما کاهش ناگهانی قیمت دلار به واسطه تزریق ارز یک حرکت نمایشی است که طول عمر زیادی ندارد. چراکه این حرکت نمایشی بیشتر جنبه سیاسی دارد. در واقع دولت و بانک مرکزی از این طریق به آمریکا نشان می‌دهند که تهدید آنها در ایران نتوانسته جنگ روانی به پا کند. درست یا غلط بماند.

۲- عامل دیگری که در کاهشی کردن قیمت ارز نقش داشت و قبلا هم به آن پرداخته بودیم بحث حذف دلار دولتی (دلار نیمایی) از بازار بود. این موضوع همچنان ادامه دارد. به عبارتی همچنان باید انتظار روند نزولی قیمت را داشته باشیم. جریان حذف دلار نیمایی با نزدیک کردن این دلار به دلار آزاد در نظر گرفته شده است. اما این نکته را باید مد نظر قرار داد که شیب این نزدیکی خیلی مشخص نیست.

پیش بینی می‌شود دلار نیمایی همچنان با شیب ثابت به روند صعودی خود ادامه دهد اما دلار آزاد که نقش مهم‌تری را در قیمت کالاهای اساسی ایفا می‌کند حول قیمت ۱۳۸۰۰ تا ۱۴۵۰۰ تومان نوسان کند. اما بیشتر تمایل آن به مرز این دو کانال یعنی قیمت ۱۴ هزار تومان است.

 

بازار جهانی فولاد

اولین خبری که موجب فعال شدن بازارهای جهانی شد، کاهش تعرفه واردات فولاد ترکیه بود. اگر جزو کسانی هستید که ارزش لیر ترکیه رو رصد می‌کنید و یا به هر طریقی درگیر خرید و فروش لیر ترکیه بودید، می‌دانید که تقریبا یکی دو ماهی است که ارزش لیر در برابر دلار روند نزولی دارد.

علت آن هم یک اختلاف سیاسی بین ترکیه و آمریکا بود. چندی پیش ترکیه یک کشیش آمریکایی رو به جرم جاسوسی دستگیر کرده بود که این موضوع واکنش دونالد ترامپ رو در پی داشت.

اما در ابتدای همین هفته با عقب نشینی دولت ترکیه و آزاد سازی کشیش آمریکایی، دونالد ترامپ هم از مواضع قبلی خود در برابر ترکیه کوتاه آمد. حالا این مواضع چه بود و چه ارتباطی به فولاد داشت؟

قضیه این بود که آمریکا در مرداد سال ۹۷ یک بیانیه با عنوان "تعرفه‌های بخش ۲۳۲" منتشر کرد. این بیانیه به منظور حمایت از امنیت ملی آمریکا منتشر شده بود و در این بیانیه برای رونق بیشتر تولید فولاد و سایر صنایع در آمریکا بر صادرات محصولات فولادی به آمریکا تعرفه ۵۰ درصدی تعریف کرد.

چراکه صادرات از این کشورها خطری برای آمریکا محسوب می­‌شد (در میان بزرگترین صادر کنندگان فولاد به بازار آمریکا ترکیه در رتبه هفتم قرار دارد).

حالا آمریکا از این موضع خودش در تعرفه واردات فولاد از ترکیه کوتاه آمد و تعرفه را تا ۲۵ درصد کاهش داد و به این ترتیب اولا بازار تقاضای محصولات فولادی ترکیه را افزایش داد و از سوی دیگر با این کار ارزش لیر کمی تقویت شد.

مهم‌ترین محصولاتی که از این خبر رونق پیدا کردند ورق و بعد قراضه ترکیه بود. که قیمت این دو محصول با بهبود ارزش لیر و بهبود تقاضا از سمت اروپا و آمریکا بالا رفت.

با افزایش قیمت ورق و قراضه ترکیه، قیمت شمش و ورق حوزه CIS و اروپا هم بعد از مدت ها بالا رفت.

اما اتفاق دوم اثر خودش را در هفته های آینده خواهد گذاشت. این اتفاق به اوج گیری قیمت سنگ آهن مربوط می‌شود. سنگ آهن به مرز ۱۰۰ دلاری نزدیک شد که این قیمت بعد از ۵ سال تکرار شده است.

اما اگر بخواهیم علت آن را به طور مختصر بررسی کنیم بازهم به (مشکلات معادن در برزیل و مشکلات حمل و نقل دریایی در استرالیا) در خطر شکست بودن یک سد دیگر در معادن واله برزیل و مشکلات حمل و نقل دریایی در بنادر استرالیا می‌رسیم که موجب رسیدن قیمت سنگ آهن به این سطح شده استبا این حال آنطور که انتظار می‌رفت قیمت سنگ آهن بالا نرفت و علت اون هم جنگ تجاری بین چین و امریکا بود که بخشی از قدرت صعود قیمت سنگ آهن رو کاهش داد.

نتیجه‌ای که از گزارش هفتگی بازار آهن این هفته می‌گیریم این است که با توجه به فاکتورها و اوج گیری تنش تجاری میان چین و آمریکا انتظار کاهش قیمت سنگ آهن بیشتر از افزایش آن به چشم می‌خورد.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته ششم سال ۹۸

[aparat id="8NlzV"]

 

موضوعات گزارش هفتگی بازار آهن این هفته به شرح زیر است:

  1. قیمت میلگرد پس از تحریم
  2. آیا از جنگ تجاری چین و آمریکا ایران سود می‌برد؟
  3. چه کسی برنده اصلی تحریم نفتی ایران است؟ آمریکا یا عربستان!

قیمت میلگرد پس از تحریم‌ها چه می شود !!! ثبات، افزایش یا کاهش؟

با توجه به اعلام تحریم آمریکا در حوزه آهن و فولاد ، تاثیر این اتفاق در بازار داخلی از چند جنبه، قابل بررسی است .

۱-روند افزایشی قیمت‌ها که عامل آن می‌تواند ، جو روانی از سمت بازار ارز و طلا باشد، بخصوص بعد از تنش بین ایران و عربستان بر سر حمله به نفتکش‌ها و خطر بسته شدن تنگه هرمز که از عوامل دیگر تقویت قیمت طلای جهانی است.

۲-روند کاهشی قیمت‌ها که عامل آن می‌تواند ، پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای داخلی باشد.

در مورد گزینه اول که جو روانی و التهابات بازار ارز محرک اصلی اون هست ، میتواند یک دوره کوتاه مدت و غیر پایدار برای افزایش قیمت‌ها باشد، چراکه بعد از خبر تحریم‌های نفتی اخیر هم بازار داخلی واکنش نشان داد و قیمت‌ها به گونه‌ای بالا رفت که دیگر نه تقاضای داخلی آن چنانی داشته باشد نه فرصتی برای ریسک کردن و سرمایه گزاری در این بخش.

اما در مورد گزینه دوم با جلوگیری از صادرات و واردات حوزه آهن و فولاد کالایی مانند میلگرد آجدار که کاملا (صرف نظر از برخی مواد اولیه و قطعات خط تولید و مواد مصرفی مانند الکترو گرافیت‌ها) در داخل کشور تولید شده و وابستگی به کشورهای اروپایی ندارد ، عرضه بر تقاضای داخلی پیشی می‌گیرد و کارخانه‌ها وارد رقابت با یکدیگر برای جذب بازرا داخلی می‌شوند.

با توجه به بالا بودن تعداد تولیدکنندگان میلگرد آجدار نسبت به مقاطع فولادی دیگر، تولید کننده ناچار می‌شود قیمت خود را برای رقابت در بازار داخل پایین بیاورد و دیگر از سود صادرات کالای خود باید صرف نظر کند مگر اینکه مانند گذشته راهکارهایی برای صادرات و مقابله با تحریم‌ها باشد.

این اثر ممکن است طولانی مدت باشد ولی دور از انتظار نیست و این اتفاق در واقع اثر سومی است که موجب ثبات می‌شود.

این هفته ثبات قیمتی و کاهش قیمت برخی از کارخانه‌ها ، به دور از جو سازی‌های متاثر از اخبار تحریم گواه این قضیه است.

ایران از جنگ تجاری بین چین و آمریکا چه سودی می برد؟

چین دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که بروی ۵۰۰۰ کالای وارداتی از آمریکا تعرفه تنبیهی از ۱۰% تا ۲۵% وضع می‌کند. نکته بسیار مهم اینکه این تعرفه‌ها بر روی واردات از آمریکای شمالی اعمال می‌شود و شرکت‌های بزرگی به شدت از این موضوع آسیب خواهند دید.

منابع تامین روی و سرب و مس دنیا محدود است و موضوع فوق باعث می‌شود تا کم کم شامل حضور دلالان چینی در بازار ایران به منظور خرید باشیم.

چه کسی برنده اصلی تحریم نفتی ایران است؟ آمریکا یا عربستان!

با تحلیلی که انجام دادیم، جمع بندی به این صورت خواهد بود که احتمالا آمریکا برنده اصلی این بازی است. آمریکا تلاش می‌کند قیمت نفت رو به ۸۰ دلار برسونه تا نفت شیل را به فروش برساند. هرچند آمریکا عربستان رو که دوست نزدیک خود می‎داند را بی نصیب از سود این بازار رها نمی‌کند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی­خواهند قیمت نفت پایین بیاید. سال گذشته قبل از وضع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ادعای صفر شدن صادرات نفت این کشور، تولید خود را افزایش دادند. بعد با معافیت­‌هایی که ترامپ به برخی کشورها برای واردات نفت ایران داد، شوکه شدند . این بار فقط در برابر کمبود واقعی عرضه نفت واکنش نشان می‌دهند تا جلوی عرضه اضافی نفت به بازار و سقوط قیمت آن گرفته شود. چون هنوز هم امکان توافقات در جهت فروش نفت ایران وجود دارد.

خب از آنجایی که نفت خام حاشیه خلیج فارس نسبت به نفت آمریکا جایگزین بهتری برای بشکه‌های تحریم شده ایران است. می‌بینیم که تنها عربستان نیست که بیش‌ترین منفعت را از مشکل ایران می‌برد.

عراق هم قیمت رسمی فروش نفت خام سبک بصره را برای مشتریان آسیایی به بالاترین حد از ۲۰۱۲ رسانده است. قیمت صادرات نفت کویت هم به آسیا بیش‌ترین حد طی ۵ سال گذشته است.

توانایی این کشورها برای قرار دادن قیمت‌های بالاتر نشان دهنده نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، کاهش تولید مکزیک و آلودگی اخیر نفت روسیه و کاهش صادرات اون به اروپاست.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته پنجم سال ۹۸

[aparat id="Z1WXb"]

گزارش هفتگی بازار آهن این هفته به طور خلاصه بدین شرح است:

  • تحریم های جدید آمریکا در حوزه سنگ آهن، فولاد، مس و آلومینیوم.
  • علل التهابات بازار شمش
  • نکات مهم جلسه تولیدکنندگان میلگرد که در این هفته برگزار شد

خب قبل از تحلیل یکبار خبر رو باهم مرور کنیم. ترامپ در این خبر گفته که این صنایع (یعنی سنگ آهن، فولاد، مس و آلومینیوم) میتواند کمکی در تامین مالی برنامه هسته ای ایران باشد، و به این علت مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است، خب تحلیلی که میشه به این خبر داشت اینه که در اینجا فقط لفظ تغییر کرده و آمریکا قبلا با این برچسب ها آهن و فولاد ما را تحریم کرده بود اما الان تنها لفظ اون عوض شده است و ما پیشتر هم مورد تحریم آمریکا در صادرات بودیم.

حالا چرا اینقدر مطمئن میگیم این موضوع خیلی موضوع خاصی نیست؟ چون اولا ما نه از آمریکا انتظار صلح رو داشتیم نه اضافه "نشدن" تحریم های جدید رو.

همونطور که میدونید ترامپ حتی بعد از توافقش با چین، دوباره شعله جنگ تجاری رو روشن کرد و با اعمال توئیت هایی که بیشتر جنبه روانی به بازارهای سهام رو داره میخواد قدرت خودش رو به رخ بکشه. خب پس ایران هم مثل چین درگیر یک جنگ تجاری با آمریکاست و اما تفاوت عمده چین و ایران در این هست که بعنوان مثال چین از نظر حجم تولید فولاد در دنیا اولین است و یکی از مهمترین بازار فروش چین هم آمریکاست. اما ایران نه تنها به فروش محصولاتش در آمریکا وابسته نیست بلکه همون کشورهای همسایه ایران هم که تا الان مقاصد صادراتی ایران بودند همچنان به منابع ایرانی، کیفیت ایرانی و قیمت مناسب اون حاضر به معامله به تجار و تولیدکنندگان ایرانی هستند.

از طرف دیگه ایران در بحث تولید به خودکفایی رسیده است و این موضوع نباید بازار داخلی را بهم زند. ببینید نکته مهم همینه که برای ما بحث تحریم های فولادی قبلا هم بوده و تقریبا ما همین الان هم داریم در حدی که بازار داخلی به تعادل برسه صادرات محصولات فولادی رو از طریق دور زدن تحریم ها انجام میدیم. اما یک نکته خیلی مهم در این رابطه بحث نقل و انتقالات پولی است که گفته میشه اگر ایران نتونه با بانک های جهانی ارتباط بگیره و بعبارتی در لیست سیاه FATF بمونه روابط تجاری ما دچار ضررهایی میشه که این موضوع قابل انکار نیست و نکته ای که وجود داره اینه که این نقل و انتقال پول فرقی نداره که فلزات با یا هر کالای دیگه ای.

موضوع دوم و مهم در هفته گذشته بحث نوسانات قیمت شمش بود. نوسانات قیمت شمش که در این هفته شاهد آن بودیم بازار بسیاری از مقاطع را تا حدی ملتهب ساخت که این التهاب بیش از هرچیز نوردکاران را دچار هیجانی کاذب در خرید بیش از حد شمش کرد.

و اما به نظر ما چیزی که این بازار رو بیشتر تحت تاثیر قرار داد، واکنش شرکت های خصوصی بود. چرا؟ چونکه این شرکت ها ضمن محدودیت در صادرات محصولاتشون، با افزایش قیمت شمش روبرو بودند که این دو موضوع در کنار هم موجب خریدهای هیجانی و دپوی شمش شد که دپو بازار را بهم زد. یکی از علل این موضوع نوسانات قیمت دلار بود که البته این موضوع به نظر ما تنها دلیل اصلی این هیجان نبود بلکه علت دیگه اون، کمبود قراضه پس از کاهش تولید بسیاری از مصرف کنندگان عمده محصولات فولادی هست. مثل خودروسازی.

و اما خلاصه نتیجه جلسه تولیدکنندگان میلگرد در روز سه شنبه رو میتونیم اینطوری بیان کنیم که کاهش اختلاف میان شمش و میلگرد موضوعی بود که مطرح گردید، اما جمع بندی رو اینطور میتونیم بگیم که با توجه به اینکه نرخ قراضه داخلی است، می‌توان با همکاری واحدهای صنعتی که کوره‌ی القایی دارند و تمرکز بر روی تعدیل قیمت قراضه، فاصله قیمتی را اصلاح کنیم. البته نظر جمع آن است که قیمت شمش و میلگرد، اختلاف ۱۱ درصدی فعلی را به ۱۵ درصد برسانند و اعضای حاضر تصمیم گرفتند متفق القول این فاصله قیمتی را در خرید های خود حفظ نمایند و موضوع مهم دیگه در این جلسه حفظ جریان صادرات بود که نوردکاران بدنبال حل مشکلات ارزی و اختلاف قیمت بازار داخلی و صادراتی باشند چرا که این دو می تواند بر حل مشکل اختلاف قیمت شمش و میلگرد تاثیر داشته باشد.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته چهارم سال ۹۸

[aparat id="2uRvb"]

 

در گزارش هفتگی بازار آهن این هفته قیمت گذاری ورق مسئله مهمی است که با التهاب بازار دلار، تحت تاثیر بالایی قرار می‌گیرد. چرا که اولا تنها عرضه کننده این محصول در بازار بورس کالا که مبنای قیمت گذاری بازار آزاد خواهد بود، فولاد مبارکه است و سایر عرضه کنندگان ورق در بازار، عمدتا به علت مشکلات قانونی امکان ارائه محصول خود در بورس کالا را ندارند، از سوی دیگر عرضه تنها دوبار ورق در هفته با حجم محدود ۱۲۰ هزار تن، عرضه ورق را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است که در این تحلیل ضمن بررسی قیمت منطقی ورق در بازار به پیش بینی قیمت در عرضه بعدی پرداخته شده است.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته سوم سال ۹۸

[aparat id="d694t"]

 

همانطور که در تحلیل هفته گذشته به آن اشاره کردیم، بازار فولاد و بازار ارز تحت تاثیر خبر اتمام فروش نفت ایران دچار التهاب کمرنگ و یک روزه شد که بلافاصله با دخالت بانک مرکزی ارز کنترل شد و از سوی دیگر تقاضای طبیعی بازار در اردیبهشت ماه یرای افزایش تقاضای بیشتر از حد نبود، بنابراین بازار با تقاضای کم از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد.

گزارش هفتگی بازار آهن این هفته به شرح زیر است:

از سوی دیگر بدنبال یافتن پاسخی که بالاخره ایران می‌تواند در مقابل تحریم نفتی بایستد یا نه؟ بهتر است در مورد تحریم نفتی ایران در سال ۲۰۱۲ اشاره کنیم که پاسخ ایران در آن زمان چه بود و درحال حاضر با چه استراتژی‌ای می‌توان شرایط ایران را کنترل کرد.

یکی مهم‌ترین این پاسخ‌ها در سال ۲۰۱۲ بستن تنگه هرمز و عدم اجازه تجارت جهانی و عبور نفتکش‌ها از این مسیر بود که همواره این استراتژی یکی از پاسخ‌های شرایط کنونی نیز هست.

تحلیل کامل را در فیلم گزارش هفتگی بازار آهن مشاهده کنید.

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته دوم سال ۹۸

[aparat id="qjfWI"]

 

گزارش هفتگی بازار آهن این هفته به این شرح است:

باتوجه به پررنگ شدن نقش دلار از سال گذشته در نوسانات قیمت آهن آلات در این هفته تحلیل بازار، با استفاده از داده‌های موجود به بررسی و تا حد امکان به پیش بینی قیمت در بازار ارز و میلگرد تا پایان اردیبهشت ماه پرداختیم.

ما بارها در مورد تاثیر نرخ ارز و شدت و ضعف تاثیرگذاری آن بر رشد قیمت فولاد صحبت کردیم. یکی از سوالات پرتکرار برای بسیاری از مردم این است که چرا وقتی قیمت دلار ۲ برابر شد، قیمت اجناس چند برابر شده است؟

برای رسیدن به جواب این سوال باید بدانیم که تاثیر ارز بر قیمت فولاد توسط چه کسانی اعمال می‌شود و یا کجای رسیدن یک محصول بدست مشتری ضریب نرخ ارز تاثیر می‌گذارد؟

در یک کلام، دلار در ایران پس از تحریم‌های ثانویه و عدم شفافیت داده‌های اقتصادی بسیار داغ‌تر از قبل شده. به این معنا که قبلا اگر قیمت ارز تغییری می‌کرد تنها "تولید کننده" تاثیر آن را بر قیمت نهایی محصول خود اعمال می‌کرد و در این میان دلالان خرد با حاشیه سود مشخصی وظیفه تامین را برعهده داشتند. اما پس از این اتفاقات، با توجه به ملتهب بودن شرایط سیاسی و اقتصادی، و باتوجه به اینکه ترسیم چشم انداز برای قیمت دلار و یا نرخ تورم سخت شده است، باعث شده هر مرحله از تولید تا تحویل یک محصول به دست مشتری ضریب افزایش دلار بر قیمت محصول اعمال گردد.

البته بعد از این اتفاقات و افزایش نرخ تورم، دولت و بانک مرکزی برای کنترل بازار برنامه منظم‌تری رو در زمان‌های بحرانی اعمال می‌کند که می‌توان گفت اگر جریانات و شرایطی که در چشم انداز ما قابل روئیت هستند رو در نظر بگیریم می‌توانیم رفتار بازار رو پیش بینی کنیم.

برای دریافت پیش بینی بازار ارز و میلگرد فیلم شنبه‌های تحلیلی آهن آنلاین رو در این هفته مشاهده کنید.

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار در هفته اول سال ۹۸

 

[aparat id="IqJ0n"]

 

گزارش هفتگی بازار آهن این هفته بدین صورت است:

در مجموع سه فاکتور زیر در بررسی تحولات بازار در هفته اول نقش داشتند که در ادامه چکیده‌ای از این ۳ فاکتور ارائه می‌گردد.

** قیمت سنگ آهن

** نوسانات بازار جهانی

** دلار

نوسانات قیمت سنگ آهن

در مورد سنگ آهن دو اتفاق بسیار مهم عامل جهش فوق العاده قیمت سنگ آهن پس از ۲۹ مارس تا به امروز بوده است. ۱- توقف تولید معادن سنگ آهن برزیل به علت وضعیت نامطلوب امنیتی توسط حکم دادگاه این کشور ۲- کاهش تولید معادن سنگ آهن استرالیا بعلت وقوع طوفان و بارندگی.

*استرالیا و برزیل دومین و سومین غول تولید کننده سنگ آهن در جهان هستند، که کاهش تولید این دو کشور تاثیر بسیار زیادی بر حجم عرضه سنگ آهن در دنیا دارند.

این کاهش عرضه در آمار صادرات سنگ آهن دنیا در سه ماه اول ۲۰۱۹ نسبت به سه ماه اول ۲۰۱۸ خود را نشان داده است B کاهش ۸۰ میلیون تنی صادرات ناشی از این دو اتفاق که بنا به اعلام رسمی دو شرکت بزرگ تولید کننده سنگ آهن ۲۲ میلیون تن سنگ آهن ناشی از طوفان از دست خواهد رفت!

و اما ایران با توجه به جایگاه ویژه در میان تولیدکنندگان سنگ آهن ( جایگاه دهم دنیا) از کاهش عرضه سنگ آهن توسط برزیل و استرالیا به نفع خود استفاده کرد و توانست در بازار صادراتی قیمت سنگ آهن سمانتیت و هماتیت را ۳ % و کنسانتره آهن را ۲% افزایش دهد.

و چین نیز از این فرصت استفاده کرد و علاوه بر آن با توجه به حذف محدودیت‌های اعمالی جنگ تجاری چین و آمریکا قیمت سنگ آهن همسو با فلزات پایه صعودی شدند. و به تبع قیمت فولاد در ایران و چین آماده لفزایش قیمت شدند.

تاثیر کاهش عرضه سنگ آهن تا زمانی آمار موجودی بنادر سنگ آهن چین هنوز منتشر نشده بود، روند صعودی قیمت سنگ آهن را تضمین می‌کرد اما پس از ارائه آمار موجودی بنادر چین و بالا بودن سطح این موجودی که در سه ماهه اخیر به بالاترین سطح خود رسیده است موجب افت کم ( ۱ دلاری) قیمت سنگ آهن در دو روز گذشته گردیده است.

 

نوسانات قیمت جهانی فولاد

در گزارش هفتگی بازار آهن به نوسانات قیمت جهانی فولاد می‌پردازیم. عامل مهم بعدی که در قیمت‌های فولاد در ایران تاثیر گذار است، نوسانات قیمت‌های جهانی فولاد است، فولاد بعنوان یک کالای جهانی که قیمت آن روزانه تغییر می‌کند تحت تاثیر قیمت‌های جهانی است و در ایران حتی بورس کالا تاثیر بازار جهانی را با وارد کردن قیمت‌های حوزه CIS در نظر گرفته است.

بنابراین از میان بازارهای جهانی مهم‌ترین بازارصادراتی یعنی حوزه CIS و در کنار آن چین بعنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده را رصد می‌کنیم.

بازار صادرات فولاد در حوزه CIS در کساد بسر می‌برد و قیمت‌ها از ۱ آوریل تاکنون ثابت است. که علت کسادی بازار CIS توقف تقاضا فولاد با قیمت بالا پس از افزایش قیمت سنگ آهن است.

** شنیده‌های بازار در حوزه CIS خبر از کاهش قیمت‌ها پس از ماه آوریل بعلت طولانی شدن کمبود تقاضا را می‌دهد (بعنوان مثال عددی، قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان در مورد ورق ۳۰ دلار بالاتر از قیمت پیشنهادی خریداران است).

 

فاکتور قیمت دلار

انتظارها با بازگشایی بازار پس از تعطیلات، ثبات نسبی قیمت دلار تا پایان فروردین ماه بود. اما اینبار هم عاملی غیر قابل پیش بینی محرک قیمت دلار شد.

از روز نخست بازگشایی ادارات (۵ فروردین) تا آغاز غیر رسمی بازار (۱۷ فروردین) ارزش دلار به طور میانگین ۱۳۲۰۰ تومان بود و نهایت تا ۲۰۰ تومان نوسان را تجربه می‌کرد و همانطور که گفته شد انتظار هیچ افزایش قیمتی تا پایان فروردین به چشم نمی‌خورد.

اما خبر تروریست خواندن سپاه توسط ترامپ در روز ۱۹ فروردین تنش بزرگی به قیمت دلار وارد کرد به طوریکه در طی یک روز نزدیک به هزار تومان قیمت دلار افزایش یافت.

آیا بازار دلار ملتهب می ماند؟

از نظر قانونی کنگره آمریکا یک هفته پس از انتشار این خبر فرصت دارد تصمیم ترامپ را رد یا تایید کند. بنابراین بازار تا آن موقع در التهاب به سر خواهد برد و احتمال افزایش بیشتر دلار کماکان وجود دارد، اما اگر این تصمیم توسط کنگره رد شود می‌توان انتظار بازگشت آرامش به بازار را داشت و خبر بد اینکه در صوتی که با این تصمیم موافقت شود و از سوی دیگر دولت و بانک مرکزی در کنترل بازار ارز دخالتی نکند آشفتگی بازار ارز و به تبع بازار فولاد را تا چند روز پس از تصمیم کنگره خواهیم داشت.

 

و در نهایت بازار داخلی ایران

بازار صادراتی ایران تحت تاثیر قیمت سنگ آهن قیمت های صادراتی (سنگ آهن) خود را افزایش داد و تولیدکننده­‌ها نیز با انتظار شروع فعالیت بازار آماده بالا بردن قیمت‌های خود در بازار داخلی هم بودند. بهرحال با عدم تقاضا در نیمه نخست بازگشایی بازار ثبات در بازار حاکم بود است، اما به محض فعالیت بازار و در روز ۱۸ فروردین بازار با افزایش تقریبی تقاضا و فعالیت پس از تعطیلات، موجب افزایش نسبی قیمت فولاد گردید و پس از انتشار خبر ترامپ مبنی بر تروریست خواندن سپاه یک افزایش قیمت هیجانی در بازار مشاهده شد به طور که کارخانه‌ها تحت تاثیر این التهاب چندین بار قیمت خود را افزایش میدادند، در نهایت برای کنترل بازار از دو اهرم ۱- ترزیق ارز به بازار و ۲- بورس کالا سعی در کشیدن ترمز افزایش قیمت‌ها کردند.

به طور خلاصه، ابلاغیه بازار بورس مبنی بر افزایش حجم عرضه صادرکنندگان مجاز در بورس کالای ایران است که به این طریق علاوه بر جلوگیری از سو استفاده برخی تولیدکنندگان از بازار داغ صادرات به کشورهای عراق و افغانستان، موجب عرضه بیشتر این محصولات در بازار ایران و کاهش قیمت‌ها می‌گردند.

 

 

وضعیت بازار تیرآهن در سال ۹۷ (اسفند ۹۷)

از آغاز سال ۹۷ تاکنون قیمت انواع تیرآهن نیز، به مثابه تغییرات نرخ ارز دستخوش تغییراتی بود.

گزارش هفتگی بازار آهن این هفته بدین صورت است:

تیرآهن ۱۸

این نوع تیرآهن در ابتدای سال ۶۸۷ هزار تومان بود و تا اواخر سه ماهه اول در مقابل برخی نوسانات مقاومت نشان می داد به طوریکه در این دوره چندین بار پس از ورود به کانال ۷۰۰ هزار تومانی دوباره به کانال ۶۰۰ هزار تومانی باز می‌گشت اما متاسفانه نرخ تیرآهن که متاثر از نرخ ارز بود در ماه چهارم نوساناتی را تجربه کرد که شاید به نظر خیلی‌ها رسیدن به این ارقام هم عجیب بود اما در کمال ناباوری در در هفته اول ماه پنجم حباب ارز به حدی بود که کنترل بازار آهن را کامل در دست گرفته بود و تیراهن ۱۸ رقم ۱۱ هزار تومان را به خود دید. این جهش قیمت در حوزه آهن آلات خطری برای بسیاری از صنایع از جمله صنایع ساخت و ساز به شمار می‌آمد که به منظور جلوگیری از افزایش بیشتر تقاضا به حد زیادی تا اوایل آذرماه کاهش پیدا کرد. این شاید یکی از مناسب‌ترین حرکات مردمی در جهت تعدیل قیمت‌ها بود اما بهرحال بازار پس از این جهش‌های قیمت رقم‌های زیر ۸۰۰۰ تومان را به خود ندید.

تیرآهن ۱۴ و ۱۶

روند این تیرآهن‌ها هم مشابه تیرآهن ۱۸ است. پس از شیب صعودی قیمت‌ها دیده شد که قیمت تیرآهن ۱۴ و ۱۶ بارها به هم نزدیک شدند و هم اکنون در سطح برابری قرار دارند که خود جای تامل دارد که چرا باید این فاصله حذف شود بعبارتی بهتر است بگوییم چرا باید تیرآهن ۱۴ فاصله همیشگی حدود ۱۰۰۰ تومانی (در هر شاخه) خود را با تیرآهن ۱۶ حفظ نکند؟

آمار نشان می‌دهد تیرآهن از ابتدای سال تاکنون تیرآهن ۱۴، ۷۴%، تیرآهن ۱۶، ۴۶% و تیرآهن ۱۸، ۴۰% گران شده است. این درحال است که در تیرآهن ۱۸ در روزهای پرتلاطم قیمت‌ها تا ۸۴ درصد هم افزایش پیدا کرده بود.

( در این گزارش قیمت‌ها به ازای هرشاخه ۱۲ متری بیان می‌شود)
برای تبادل و انتقال نظرات خود با مسئولین در زیر این آمار نظرات و پیشنهادات خود برای سال ۹۸ را ثبت کنید.

 

وضعیت بازار تیرآهن

نمودار تغییرات قیمت تیرآهن سال ۹۷

 

 

خلاصه تحلیل هفتگی بازار آبان ۹۳

گزارش هفتگی بازار آهن این هفته بدین صورت است:

آخرین قیمتی که هفته گذشته برای سنگ آهن خلوص ۶٢ درصد وارداتی به چین ثبت شد ٧٨ دلار و ٨٠ سنت هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شد در حالی که اوایل هفته ٨١ دلار هم شده بود.

در حال حاضر بازار سنگ آهن با مازاد عرضه روبروست، کارخانه‌های فولادسازی با محدودیت نقدینگی روبرو هستند و اقتصاد چین نیز کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند در نتیجه نمی توان انتظار داشت در آینده نزدیک قیمت این ماده اولیه بهبود چشمگیری داشته باشد.

همچنین آخرین موجودی سنگ آهن وارداتی در بنادر چین یک میلیون و ٣۵٠ هزار تن کاهش داشته ١٠٧ میلیون و ٩٠٠ هزار تن ثبت شده است.

قراضه

قراضه سنگین کلاس ١ و٢ خلوص ٢٠-٨٠ وارداتی به ترکیه معادل ٣ دلار و ۵٠ سنت هر تن پایین آمده به ٣٢٧ دلار و ۵٠ سنت هر تن سی اف آر ترکیه رسید. بازار داخلی قراضه امریکا نیز هفته راکدی داشت چرا که تحت تاثیر افت قیمت‌ها در ترکیه قرار گرفت.

بازار واردات قراضه در شرق آسیا نزولی بود. قراضه سنگین کلاس ١ و٢ و خرد شده امریکا در جنوب شرق آسیا به ترتیب ٣٢۵ و ٣٣٠ دلار هر تن سی اف آر بود. کره ای‌ها به دنبال ٣٠٠ دلار هر تن سی اف آر بودند. قراضه سنگین کلاس ٢ ژاپن در ٢٨٠ دلار هر تن سی اف آر کره موجود بود.

در ژاپن توکیو استیل قیمت خرید قراضه را تا ١٠ دلار هر تن پایین آورد که از اواخر سپتامبر تاکنون هفتمین کاهش قیمت این کارخانه بوده است. در بازار داخلی کره جنوبی نیز قیمت خرید قراضه تا ١۴ دلار هر تن ارزان‌تر شد.

بیلت

بیلت سی آی اس در هفته‌ای که گذشت ۴۶٠ تا ۴۶۵ دلار هر تن فوب بود و نسبتا ثبات داشت. اغلب تولید کننده‌ها تولیدات نوامبر را پیش فروش کردند. نه پیشنهاد چندانی شنیده شد نه خریداری در بازار دیده می شد.

در حالی که یک ماه گذشته بیلت سی آی اس تا ۵٠ دلار افت قیمت را تجربه کرده عرضه کننده‌ها به ثبات قیمت‌ها کمی امیدوار شده اند ولی چون بازار قراضه نزولی است بر بازار بیلت فشار خواهد آورد و کاهش قیمت ۵ تا ١٠ دلاری بیلت تولیدات دسامبر در معاملات آتی دور از انتظار نیست.

بیلت در بازار داخلی ترکیه در ۴٨۵ تا ۴٩٠ دلار درب کارخانه ثبات داشت.

در عربستان بیلت دریای سیاه ۵٠٠ دلار هر تن سی اف آر بود در حالی که بیلت چین ۴٨٠ دلار هر تن سی اف آر معامله شد.

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت در هفته گذشته تا ٢٠ تومان هر کیلو پائین آمد . سایز ١۵٠ میلی‌متر در انزلی روی تریلی هر کیلو ١۶٧٠ تومان هم پیشنهاد شد سایز ١٢۵ میلیمتر در انزلی روی تریلی هر کیلو ١۶۶٠ تومان عرضه شد.

بیلت محصول ذوب آهن ١۵۴٠ تومان پایه در بورس عرضه شد که با مالیات ارزش افزوده ١۶۶۵ تومان برای خریدار تمام می‌شود از آنجا که این قیمت جذابیت ندارد ذوب آهن محصول خود را با پرداخت مدت دار عرضه کرد و موفق شد ٢۵ هزار تن شمش را بفروشد اما روند قیمت شمش با شرایط پیش آمده قابل پیش بینی نیست.

از یک طرف تقاضای مقاطع پائین آمده در نتیجه قیمت شمش هم باید کاهش یابد آن چنان که شمش‌های تولیدی کارخانجات خصوصی سایز ١٢٠ میلیمتر در ١۶٠٠تومان هم معامله شد.

از طرف دیگر قیمت قراضه به علت فصل سرما ثابت ماند در نتیجه حاشیه سود تولیدکنندگان شمش از قراضه که معمولاً کارخانه‌های کوچک هستند هر روز کمتر خواهد شد.

در دنیا هم به علت رکود جهانی، کاهش قیمت سنگ آهن و نفت انتظار پائین آمدن قیمت شمش می‌رود بنابراین روند قیمت نزولی است ولی این کاهش قیمت باعث تنزل حجم تولید هم خواهد شد در این صورت قیمت پس از یک تنزل در خلال دو ماه آینده ثابت خواهد ماند.

مقاطع

در ادامه گزارش هفتگی بازار آهن داریم:

در هفته‌ای که گذشت قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه تا ۴۵ دلار افت داشته ۶٣٨ تا ۶۴٧ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. بازار صادرات میلگرد ترکیه تحت تاثیر رکود تقاضا تحت فشار بود. قیمت پیشنهادی ۵۴۵ تا ۵۵٠ دلار هر تن فوب ثبت شده ولی معاملاتی در امارات در ۵٣۵ دلار هر تن فوب نهایی شد. مصری ها نیز فعالیتی نداشتند. قیمت میلگرد ترکیه در امریکا ۵۶٠ تا ۵۶۵ دلار هر تن سی اف آر بود.

هفته گذشته قیمت میلگرد در بازار داخلی چین پس از کمی کاهش ثبات داشته ۴۴٣ تا ۴۴۵ دلار هر تن با ١٧ درصد مالیات بر ارزش افزوده شنیده شد.

قیمت میلگرد در بازار داخلی روسیه بین ۵٩۴ تا ۶١١ دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد. در اکتبر قیمت میلگرد در این کشور تا ١٧ دلار افت داشته است.

مقاطع در بازار ایران

بازار مقاطع هفته راکدی را پشت سر گذاشت علت آن تعطیلات پیش رو بود. قیمت میله گرد تا ١٠ تومان افت کرد محصولات اصفهان که به طور میانگین ١٨٠٨ تومان به فروش می‌رسید به ١٧٩٨ تومان رسید محصول اهواز و نیشابور هم همین افت قیمت را تجربه کرد.

تیرآهن هم با افت قیمت روبرو شد میانگین قیمت تیرآهن ١۴ تا ١٨ در اصفهان از ١٨٣٣ تومان به ١٨٢۵ تومان تنزل کرد.

این در حالی است که موجودی‌ها به کف خود رسیده و انبارها تقریباً خالی است به همین دلیل بعضی از دست اندرکاران امیدوارند که بازار برای موجودی سازی افزایشی محدود در قیمت را پیش رو داشته باشد، عده دیگری انتظار دارند که روند رکود ادامه یابد تا وضع توافق ایران با ١+۵ روشن شود.

این انتظار مهم‌ترین عامل رکود بازار است، در این حال تولیدکنندگان ایرانی در تلاش برای افزایش صادرات خود هستند تحریم‌های روسیه کار را برای کارخانجات ایرانی راحت‌تر می‌کند ولی افزایش صادرات به منزله افزایش نیاز به منابع مالی برای تولید است که در فضای انقباضی بانک‌ها به سادگی در دسترس نیست از طرف دیگر تجارت خارجی ایران فاقد شرکت‌های بازرگانی بزرگ برای توسعه تجارت خارجی است اگر دولت از این شرکت‌ها حمایت کند آنها می‌توانند با پول ارزان کشورهای خریدار به کمک صادرات ایران بیایند.

ورق

هفته گذشته در بازار داخلی امریکا یک عرضه کننده اعلام کرد قیمت ورق خود را تا ٢٠ دلار هر شورت تن بالا می‌برد. در حالی که متوسط قیمت بازار نقدی ورق گرم امریکا از ۶۴٠ تا ۶۵٠ دلار به ۶٣۵ تا ۶۴۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید.

در بازار داخلی ترکیه قیمت ورق گرم ١٠ تا ١۵ دلار افت داشته به ۵٧۵ تا ۵٨۵ دلار هر تن درب کارخانه رسید. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز ١٠ دلار افت داشته ۵٧٠ تا ۵٧۵ دلار هر تن فوب ثبت شده است.

متوسط قیمت ورق گرم صادراتی سی آی اس با ٣ دلار افت ۵١٧ دلار و ۵٠ سنت هر تن فوب ثبت شد. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی از سی آی اس به ترکیه ١۵ دلار هر تن پایین آمده ۵٢۵ تا ۵۵٠ دلار هر تن سی اف آر بود.

با ثبات بازار داخلی، صادرکننده‌های چینی قیمت بازار ورق گرم را ثابت نگه داشتند و در ۴٧٣ تا ۴٨٠ دلار هر تن فوب عرضه نمودند. ورق گرم در بازار داخلی چین کمتر از یک دلار هر تن پایین آمده به ۴٧۵ تا ۴٨٠ دلار هر تن با ١٧ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

ورق در بازار ایران

در انتهای گزارش هفتگی بازار آهن ورق را مورد بررسی قرار داده‌ایم. ورق گرم در بازار ایران با ثبات نسبی قیمت روبرو بود . قیمت ورق گرم ضخامت ٢ میلی‌متر رول در انزلی روی تریلی از ٢٠٨٠ تومان به ٢٠۶٠ تومان در آخر هفته رسید که البته قیمت اول هفته ناشی از عدم عرضه کالا بود.

قیمت دیگر اقلام ورق گرم ضخامت ۵/٢ تا ١۵ میلی‌متر تقریباً ثابت بود محصولات کاویان با محدودیت عرضه روبرو شد ولی قیمت‌ها تقریباً ۵ تومان افت کرد ولی محصول اکسین بی تغییر بود.

قیمت ورق سرد ثابت ماند در حالیکه موجودی مبارکه محدود است ولی ورق سرد از کره در قیمت متوسط ۶٧١ دلار و چین در ۶۴٠ دلار توسط تجار خریداری شده است به این ترتیب احتمالاً در ماه‌های آینده شاهد افت قیمت این کالا خواهیم بود ضمن آنکه تقاضای این کالاها محدود است مگر آنکه صادرات لوازم خانگی به روسیه و کشورهای دیگر افزایش یابد.

قیمت ورق گالوانیزه با ثبات باقی ماند مدتهاست عرضه و تقاضای این کالا به سر به سر رسیده و به همین علت تغییری در قیمت دیده نمی‌شود.

 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.