آهن آنلاین
پیش بینی قیمت ورق فولادی

پیش بینی قیمت ورق فولادی

شنبه 21 بهمن 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه

هر گونه پیش بینی قیمت ورق فولادی با توجه به وضعیت بازار، کار چندان سختی نیست. در واقع با در نظر گرفتن عوامل موثر بر قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی، می‌توان رشد نرخ این محصولات در آینده را پیش بینی کرد. همچنین از آن جایی که در کشور ما شرایط اقتصادی خاصی حاکم است؛ برای پیش بینی قیمت محصولات فولادی میتوان بر فاکتور‌های ایجاد همین شرایط اتکا کرد. بنابراین در ادامه توضیحات کاملی در رابطه با اهمیت و نحوه پیش بینی قیمت ورق فولادی در آینده ارائه شده است.

اهمیت پیش بینی قیمت ورق فولادی

پیش بینی قیمت ورق فولادی از آنجایی اهمیت دارد که نرخ این محصولات در بازار به صورت مستقیم بر روی قیمت ملک و خودرو تاثیر خواهد گذاشت. از آن جایی که صنعت ساختمان سازی و خودرو سازی بدون استفاده از ورق فولادی تقریبا غیر فعال خواهد شد؛ رکود ساخت مسکن یا خرید خودرو هم تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت محصولات فولادی می‌گذارد. در واقع بازار آهن و فولاد حتی بر روی وضعیت قیمت برخی از محصولات خوراکی هم تاثیر خواهد گذاشت. از آنجایی که تجهیزات کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی از فولاد بوده و همچنین بسیاری از محصولات را در بسته‌بندی‌های فولادی عرضه می‌کنند؛ افزایش قیمت ورق ممکن است حتی بر روی گران‌تر شدن قیمت محصولات غذایی هم تاثیر بگذارد.

 

ورق فولادی
ورق فولادی

 

عوامل موثر بر قیمت ورق فولادی

به طور کلی عوامل مختلفی در نهایت بر روی قیمت ورق فولادی تاثیر خواهند گذاشت‌‌. اما از مهم‌ترین این عوامل میتوان به وضعیت بازار جهانی محصولات فولادی، حجم تولیدات وارده به بازار، شرایط حاکم بر کشور تولید کننده و غیره اشاره کرد. هر کدام از این عوامل به خودی خود بر روی قیمت نهایی مقاطع فولادی تاثیر می‌گذارند و به همین خاطر هم ممکن است که به دلیل شرایط حال حاضر در سال آینده شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی باشیم. در ادامه هر کدام از عوامل موثر بر قیمت ورق فولادی را به صورت مفصل شرح داده‌ایم.

نرخ ارز

نرخ برخی از انواع ارز در بازار از جمله دلار و یورو، تاثیر مستقیمی بر روی قیمت محصولات فولادی می‌گذارد. در واقع قیمت این محصولات در بازار با نرخ ارز در تناسب است. همچنین با وجود افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته، مطمئنا قیمت محصولات فولادی هم رشد خواهد داشت.

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا در بازار تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت فولاد می‌گذارد. به طور مثال در برخی از فصل‌ها فعالیت ساختمان سازی متوقف می‌شود و به همین خاطر هم قیمت محصولات فولادی کاهش پیدا خواهد کرد. البته اگر روند رکود ملک و املاک همچنان پابرجا باشد؛ شانس کاهش قیمت محصولات فولادی تا درصد کمی وجود خواهد داشت.

شرایط اقتصادی حاکم

از آنجایی که وجود تحریم‌های اقتصادی در روند صادرات و واردات کشور دخالت دارد؛ باید حتما مسئولین با تزریق ارز به بازار قیمت محصولات فولادی را کنترل کنند‌. اما در صورت تشدید تحریم‌های اقتصادی و عدم ورود ساده برخی از فرآورده‌های فلزی به داخل کشور، قیمت مقاطع فولادی رشد شدیدی را تجربه خواهد کرد.

عوامل سیاسی

تنش‌های موجود در منطقه و همچنین وجود برخی از صلاحدید‌های سیاسی، از جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی فولاد و ورق فولادی خواهد بود. البته وضعیت قیمت نهایی محصولات فولادی به جهت گیری کشور در رویکردهای سیاسی هم بستگی خواهد داشت. بنابراین در حال حاضر می‌توان گفت شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی خواهیم بود.

عوامل جهانی

در آخر، قیمت بازار جهانی محصولات فولادی بر روی قیمت این محصولات در کشور ما هم تاثیر گذار خواهد بود. در واقع رشد و کاهش قیمت محصولات در بازار جهانی، تنها مسئله‌ای است که نمی‌توان از آن به هیچ وجه جلوگیری کرد!

 

انواع ورق فولادی
انواع ورق فولادی

 

روند قیمت ورق فولادی در سال گذشته

در سال گذشته با وجود نوسانات قیمت جهانی بازار آهن آلات و محصولات فولادی، چندین مرتبه شاهد افزایش قیمت و کاهش قیمت ورق فولادی در بازار بودیم. همچنین به دلیل رکود بازار مسکن و ثبات نسبی نرخ ارز، این محصولات افزایش قیمت شدیدی یا چند برابری را تجربه نکردند. با این حال در نیمه دوم پایانی سال، شاهد رشد قیمت شدید محصولات فولادی در بازار جهانی بودیم.

پیش بینی قیمت ورق فولادی در آینده(سال 1403)

پیش بینی می‌شود که با وجود تنش‌های سیاسی و ناامنی در منطقه خاورمیانه، وضعیت اقتصادی کشورهای این منطقه در یک ابهام غیر قابل اجتناب فرو برود. در واقع با شدت گرفتن تنش‌ها، احتمال افزایش قیمت همه محصولات فولادی از جمله ورق فولادی وجود خواهد داشت.

 از طرف دیگر شاهد رشد نرخ دو عامل دیگر یعنی ارز و قیمت محصولات در بازار جهانی هستیم؛ مجموع همین عوامل به ما نوید افزایش قیمت شدید محصولات فولادی در سال آینده را می‌دهد. البته اگر رکود مسکن و ساختمان سازی ادامه دار باشد؛ شانس کمی برای ثبات قیمت‌ها وجود خواهد داشت!

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

پیش بینی قیمت ورق فولادی با توجه به چه مواردی تعیین می شود؟

پیش بینی قیمت ورق فولادی روی موارد متعددی در جامعه و زندگی ما تاثیر بسزایی دارد.

چگونه می توان قیمت ورق فولادی را پیش بینی کرد؟

پیش بینی قیمت ورق فلزی به موارد متعددی همچون عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق بستگی دارد.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.