آهن آنلاین
افزایش تولید شمش در پی انتظار قطعی گاز

افزایش تولید شمش در پی انتظار قطعی گاز

سه‌شنبه 01 آبان 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نشان می‌دهد این بازار در روز دوشنبه 30 مهر ماه میزبان 246 هزار و 525 تن انواع شمش بوده است که با تقاضای 364 هزار و 185 تنی مواجه شد و در نهایت 179 هزار و 175 تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر 72 درصد از  حجم شمش‌های عرضه شده با میانگین قیمت 22 هزار و 754 تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. میانگین قیمت پایه این محصول در آخرین روز پاییز نسبت به هفته پیش از آن 2.3 درصد افزایش داشته است. رشد قیمت شمش در بورس کالا و افزایش نرخ سایر محصولات فولادی در بازار آزاد تحت تاثیر اوج‌گیری نرخ دلار در بازار آزاد در حال رقم خوردن است. 

ارز در روز سه‌شنبه اول آبان ماه در کانال 66 هزار تومان قرار گرفت و پیش‌بینی می‌شود این رشد قیمت ادامه داشته باشد. به عبارت بهتر بازار آهن آلات در یک سردرگمی به دام افتاده است و کمبود نقدینگی در واحدهای مختلف این زنجیره به وضوح نمایان است. بخش فولاد در شرایطی به سر می‌برد که قطع برق در این حوزه به پایان رسیده است و واحدهای تولیدی طبق روال سال‌های گذشته در انتظار قطعی گاز هستند. از این جهت میزان تولید انواع آهن آلات طی هفته‌های اخیر افزایشی بوده است و به نوعی صنایع پایین‌دستی و بالادستی در حال انبارسازی هستند چراکه طی چند هفته آینده واحدهای احیا با معضل قطعی گاز مواجه خواهند شد که موجب افزایش قیمت آهن اسفنجی و کاهش عرضه این محصول به عنوان ماده اولیه زنجیره فولاد خواهد شد.

باتوجه به موضوع کمبود گاز طی هفته‌های آتی تولیدکنندگان شمش در تلاش هستند تا میزان تولید را تا جایی که می‌توانند افزایش دهند اما از آنجایی که نوردکاران با معضل کمبود نقدینگی مواجه هستند مشتریان جدی و واقعی شمش نمی‌توانند باشند. از این رو، تولیدکنندگان شمش به امید تسهیل شرایط صادراتی میزان تولید و فعالیت خود را افزایش داده‌اند و بازار داخل نیز تحت کنترل قرار می‌گیرد. بخش فولاد در حال حاضر به انتظار نشسته است تا بودجه سال آینده مشخص شود تا با تععین بودجه تغییرات جدی در این بخش رقم بخورد.

رشد0.4 درصدی قیمت میلگرد در بازار آزاد

بررسی بازار آزاد در روز سه‌شنبه اول آبان ماه نشان می‌دهد که انواع محصولات زنجیره فولاد با افزایش قیمت همراه بودند. به عنوان مثال میانگین قیمت میلگرد میانه در روز مورد بررسی 0.4 درصد به ازای هر کیلوگرم افزایش داشت و 25 هزار و 910 تومان مورد معامله قرار گرفت. هر کیلوگرم میلگرد ذوب آهن اصفهان با 2.3 درصد رشد با قیمت 27 هزار و 730 تومان به فروش رسید. تیرآهن اصفهان نیز در بازار آزاد روز سه‌شنبه با رشد 0.4 درصدی همراه بود و هر کیلوگرم این محصول با قیمت 27 هزار و 270 تومان در بازار مورد معامله قرار گرفت. پروفیل ساختمانی اصفهان نیز با 1.4 درصد رشد همراه شد و پروفیل 20*20 ضخامت 2 با قیمت 33 هزار و 910 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.