آهن آنلاین
فروش اعتباری محصولات فولادی در بورس کالا ممنوع شد

فروش اعتباری محصولات فولادی در بورس کالا ممنوع شد

یک‌شنبه 29 مهر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- بررسی آمار و ارقام معاملات انواع آهن آلات در بورس کالا نشان می‌دهد که باوجود افزایش بی‌سابقه نرخ دلار در بازار آزاد اما قیمت پایه محصولات فولادی با رشد قابل توجهی همراه نیستند. از این رو، روز شنبه تالار فیزیکی بورس کالای ایران میزبان 201 هزار تن آهن اسفنجی بود که با توجه به ثبت تقاضای یک برابری نسبت به عرضه، 76.2 درصد از حجم عرضه‌های آهن اسفنجی مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات روز شنبه نسبت به هفته گذشته 1.1 درصد افزایش داشت و به 12 هزار و 829 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. در حالی که وضعیت انرژی و گاز در واحدهای فولادی با بحران مواجه است و موضوع قعطی گاز زودتر از موعد مقرر آغاز شده است و این موضوع موجب شده تا مشتریان محصولات زنجیره فولاد به رینگ معاملات بازگردند و با انبارسازی به پیشواز فصل سرد بروند. این وضعیت در حالی رخ داده است که بازار فیزیکی میلگرد همچنان با کمبود تقاضا مواجه است و این موضوع نیز به کمبود نقدینگی در واحدهای نورد بازمی‌گردد. در نتیجه اغلب خریدها در تالار صنعتی بورس کالای ایران به صورت اعتباری انجام می‌شود.

براساس مصوبه وزارت صمت مبنی بر اینکه عرضه اعتباری 100 درصدی محصولات فولادی در تالار صنعتی بورس کالای ایران ممنوع اعلام شد و این دستورالعمل از ابتدای آبان ماه سال جاری اجرا خواهد شد. از این رو، همه خریداران برای تسویه قراردادها وظیفه دارند تا حداقل 0.5 درصد از ارزش معاملات را به صورت نقدی و در زمان تسویه هستند تا به حساب بورس کالای ایران واریز کنند. بنابراین از تاریخ اعلام این دستورالعمل در رابطه با عرضه‌کننده‌هایی که به خرید اعتبار به مشتریان تمایل دارند، ثبت عرضه در سامانه صرفا با نوع تسویه نقدی یا اعتباری و با درج پرداخت نقدی حداقل 0.5 درصد امکان‌پذیر است. 

برخی از کارشناسان بر این باورند که باتوجه به کمبود پول در بازار فولاد ممنوعیت 100 درصدی فروش اعتباری در رینگ فیزیکی بورس کالا موجب کاهش چشمگیر معاملات در این بازار خواهد شد و میزان تقاضا با افت مواجه می‌شود اما شواهد نشان می‌دهد که دستورالعمل جدید وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت 100 درصدی خرید اعتباری که برای جلوگیری از برخی حاشیه‌سازی‌ها و ثبت تقاضای کاذب در دستور کار قرار گرفته است و در واقع این دستورالعمل به عنوان یک سرعت‌گیر و بازدارنده عمل خواهد کرد. از طرفی کف تعیین شده برای خریدهای نقدی فقط 0.5 درصد است. بنابراین، این رقم تاثیر چندانی برای میزان معاملات و نحوه تسویه محصولات فولادی در تالار فیزیکی بورس کالای ایران نخواهد گذاشت و فقط به عنوان ضمانت مالی برای بازپرداخت‌های معاملات در صورت انصراف از خرید عمل خواهد کرد.

قیمت آهن آلات در بازار آزاد برخلاف رینگ فیزیکی بورس کالا تحت تاثیر نرخ دلار روند صعودی در پیش گرفته‌اند. از این رو در روز یکشنبه 29 مهر ماه هر کیلوگرم میلگرد میانه با 0.7 درصد رشد همراه بود و به طور میانگین با قیمت 25 هزار و 820 تومان مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که قیمت تیرآهن در این روز بدون تغییر باقی ماند و به فروش رسید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.