آهن آنلاین
تب سرد میلگرد در بورس کالا

تب سرد میلگرد در بورس کالا

یک‌شنبه 29 مهر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در روز جاری و در تالار صنعتی و معاملات بورس کالا شاهد کاهش 80 درصدی حجم عرضه محصول میلگرد در مقایسه با 25 شهریورماه بودیم. به رغم آنکه تحت‌تاثیر کاهش محدودیت‌های دسترسی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدکننده میلگرد به برق از یک‌سو و عرضه بیشتر به دلیل در پیش بودن قطعی گاز کارخانه‌ها به دلیل نزدیک شدن به روزهای سرد سال از سوی دیگر، حجم کمتری از این محصول فولادی در آغاز هفته به بازار عرضه شد.

مقدار عرضه محصول میلگرد در روز 28 مهرماه برابر با 44 هزار 128 تن بود که از این مقدار تنها 7 هزار و 122 تن مورد معامله قرار گرفت و میزان ارزش معامله‌ای که از فروش این محصول به دست آمد 197 میلیارد و 713 میلیون تومان بود. میزان ارزش معامله‌ای که در روز جاری از فروش میلگرد به ثبت رسید در مقایسه با آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته شاهد ریزش 57 درصدی ارزش معامله این محصول بوده‌ایم.

 

میزان عرضه و تقاضای موجود برای محصول میلگرد در بورس کالا
میزان عرضه و تقاضای موجود برای محصول میلگرد در بورس کالا

 

در حال حاضر در مقایسه با چهارشنبه 25 مهرماه شاهد تب سرد متقاضیان برای خرید میلگرد در بورس کالا هستیم. میزان تقاضایی که در روز جاری برای محصول میلگرد در سایزها و انواع مختلف وجود داشت 7 هزار و 222 تن به ثبت رسید که این حجم از تقاضا نسبت به چهارشنبه ریزش 85 درصدی را در پی داشت.

همان‌طور که گفته شد میزان ارزش معامله به ثبت رسیده محصول میلگرد در روز 28 مهرماه سال جاری مبلغی برابر با 197 میلیارد و 713 میلیون تومان بود که با وجود کاهش تقاضا و عرضه محصول در مقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته گذشته کاهش 267 میلیارد تومانی را به ثبت رساند.

تشدید ضعف تقاضا در این بازار، موجب کاهش حجم معاملات این محصول فولادی در روز شنبه نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته شد. با توجه به آمار معاملات فیزیکی بورس کالا در می‌یابیم که نوع تسویه قراردادهای شرکت‌ها به صورت نقدی و اعتباری بوده است. لازم به ذکر است که در معاملات روز جاری مقدار حجم قراردادی که از فروش محصولات به ثبت رسید تنها دربرگیرنده‌ی 16 درصد از کل عرضه صورت گرفته بود.

 

ارزش معامله محصول میلگرد در انواع مختلف
ارزش معامله محصول میلگرد در انواع مختلف

 

از دلایل تشدید ضعف تقاضای خرید میلگرد می‌توان به نبود پول در بازار، چشم‌انداز نامشخص و رکود سنگین در بازار املاک مستغلات و همچنین نزدیک بودن قیمت عرضه میلگرد در بورس‌کالا نسبت به قیمت‌های بازار به عنوان مهم‌ترین دلایل سقوط آزاد حجم معاملات میلگرد عنوان کرد. در زمان کنونی شاهد عرضه مازاد در بحث عرضه میلگرد هستیم. در شرایط نرمال و عادی زمانیکه مقدار عرضه با افزایش همراه شود، این انتظار می‌رود تا حجم متقاضیان برای محصول مربوطه با رشد قابل توجه همراه شود و ارزش معاملات را صعودی کند اما؛ با توجه با دلایلی که در راستای کاهش و ضعف خرید میلگرد گفته شد، بازار میلگرد از این قاعده پیروی نمی‌کند.

مهم‌ترین دلیل این امر نیز مازاد عرضه میلگرد در شرایطی است که تقاضا در بازار به‌شدت ضعیف است و در برخی مقاطع زمانی، از جمله معاملات شنبه 28 مهرماه، با کاهش چشمگیر نسبت به تقاضا و معاملات هفته گذشته نیز روبه‌رو می‌شود. البته بخشی از مازاد عرضه ناشی از افزایش تولید کارخانه‌ها به دلیل در پیش بودن فصل سرد و مواجهه آنها با قطعی‌های گاز و محدودیت تولید در روزهای سرد سال است؛ هرچند بازار از این افزایش عرضه استقبال نکرد.

بازار صنعت فولاد و آهن آلات زمانی که با سکون و کسادی همراه و شاهد بی جانی حجم تقاضا است در عمده موارد، بیشتر حجم معاملات تالار صنعت فولاد به شکل اعتباری صورت می‌گیرد و بخش قابل لمس آن به شکل نقدی نیست. به عنوان مثال در روز جاری 13 عدد از معاملات به شکل اعتباری/نقدی بوده است. با توجه به این موضوع در روز سه‌شنبه هفته گذشته، بورس‌کالای ایران دستورالعملی را بر این مبنا تصویب کرد که عرضه اعتباری ۱۰۰ درصدی در بازار فیزیکی رینگ داخلی از ابتدای آبان‌ماه ممنوع است.

براساس این قانون، از ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری در خصوص معاملات منعقدشده در رینگ داخلی با نوع تسویه اعتباری، تمامی خریداران برای تسویه قراردادها موظف به واریز حداقل نیم‌درصد ارزش معامله به صورت نقدی در زمان تسویه به حساب بورس‌کالای ایران هستند.

در پایان این مطلب لازم به ذکر است که در روز جاری بیشترین میزان ارزش معامله‌ای که برای محصول میلگرد در آمار معاملات فیزیکی بورس کالا به ثبت رسید مربوط به میلگرد کلاف 5/5 بود که از این محصول 5 هزار و 14 تن مورد معامله قرار گرفت و همچنین ارزش معامله‌ی 134 میلیارد تومانی از فروش این محصول به ثبت رسید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.