آهن آنلاین
آیا قیمت آهن جهش خواهد کرد؟

آیا قیمت آهن جهش خواهد کرد؟

یک‌شنبه 29 مهر 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین، در هفته گذشته بازار آهن و فولاد داخلی با ثباتی نسبی روبه‌رو بود و رکود کلی بر این بازار حاکم شد. برخلاف بازارهای دیگر که روند صعودی داشتند، در بازار آهن‌آلات تغییری در قیمت‌ها مشاهده نشد و قیمت‌ها در تمامی زیرمجموعه‌ها ثابت باقی ماند. این وضعیت در حالی رخ داد که نرخ دلار همچنان در کانال ۶۴ هزار تومان نوسان دارد و این موضوع، از جمله عوامل اصلی مؤثر بر بازار آهن و فولاد به شمار می‌رود.

نگاهی به روند ارزی و تاثیر آن بر بازار

با توجه به اینکه نرخ دلار به مرز ۶۴ هزار تومان نزدیک شده و شرایط کلی اقتصادی کشور همچنان در حالت بلاتکلیفی است، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمال کاهش نرخ دلار به زیر ۶۲ هزار تومان در آینده‌ای نزدیک کم باشد. این بلاتکلیفی به ویژه با توجه به انتخابات پیش‌روی آمریکا، عاملی است که کاهش نرخ ارز را بعید می‌سازد. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود که بازار ارز در مسیر صعودی خود باقی بماند و تأثیر این افزایش نرخ بر سایر بازارهای مالی و کالایی، به ویژه بازار آهن و فولاد، قابل توجه خواهد بود.

از طرفی، باید به محدودیت‌های ناشی از کمبود گاز و ورود به فصل سرد سال نیز توجه کرد. در ماه‌های سرد، صنایع فولادی که به‌طور مستقیم از انرژی گاز استفاده می‌کنند، با کاهش ظرفیت تولید مواجه می‌شوند. این محدودیت‌های تولیدی، فشار مضاعفی بر عرضه آهن و میلگرد ایجاد کرده و انتظار می‌رود قیمت‌ها در این بخش‌ها به‌تدریج افزایش یابد.

در همین راستا، گفتی است تیرآهن امروز با رشد قیمتی در بسیاری از سایزها؛ روندی رو به رشد را به خود گرفته است. بازار تیرآهن که تاکنون روندی ثابت داشت، در حال آغاز روندی صعودی بوده، به نوعی که هر شاخه تیرآهن سایز ۱۸ شرکت ذوب آهن به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، با ۰٫۳ درصد رشد رسیده است. در سایز ۲۲ با رشد ۱٫۱ درصدی رو به رو بوده‌ایم که قیمت این محصول را به ۸ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان، تحویل درب کارخانه اصفهان رسانده است.

فرصت خرید در کف قیمت

از منظر مصرف‌کنندگان و انبارداران، به نظر می‌رسد که قیمت‌های فعلی میلگرد، به ویژه در حدود ۲۷ هزار تومان یا کمتر، فرصت مناسبی برای خرید باشند. این موضوع به‌ویژه با در نظر گرفتن دو فاکتور کلیدی یعنی نوسانات ارزی و محدودیت‌های گازی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. خریداران در شرایط فعلی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند تا موجودی خود را با قیمت‌هایی در سطح پایین‌تر از حد انتظار تامین کنند.

قیمت میلگرد امروز، نوسانات بسیار متفاوتی را به  ثبت رسانده؛ به طوری که در برخی از مبادی فروش قیمت این محصول با کاهش ۵،۳ درصدی همراه شده است. به عنوان مثال در اکثر سایزهای میلگرد امیرکبیر کاهش ۰،۳ الی ۰،۴ درصدی، تحویل درب کارخانه را شاهد بوده‌ایم. هر عدد میلگرد  سایز ۲۰ این شرکت به مبلغ ۲۵ هزار و ۲۷۰ تومان رسیده است.

در همین حال در بسیاری از مبادی فروش همچون میلگرد نیشابور، فایکو، میلگرد راد همدان، آناهیتا، همدان و برخی از سایزهای شرکت آریان فولاد؛ با رشد قیمتی رو به رو بوده‌ایم. میلگرد راد همدان با رشد ۴ درصدی قیمتی، بیشترین میزان افرایش را نسبت به شرکت‌های مذکور داشته و هر عدد میلگرد این شرکت در سایزهای ۱۴ الی ۲۲ با رشد ۴ درصدی به ۲۸ هزار و ۶۹۰ تومان رسیده است. یکی از دلایلی که موجب می‌شود قیمت‌های کنونی به‌عنوان فرصت مناسبی برای خرید مطرح شوند، این است که بازار آهن و میلگرد در مواجهه با افزایش نرخ دلار و کاهش تولید فولاد، به‌تدریج به این فشارها واکنش نشان خواهد داد. به این ترتیب، انتظار می‌رود قیمت‌ها در بلندمدت با افزایش مواجه شوند.

تاثیر قطع گاز و کاهش تولید فولادی‌ها

با توجه به اینکه در ماه‌های آینده برخی واحدهای فولادی به دلیل کمبود گاز مجبور به کاهش تولید خواهند بود، این کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت در بخش‌های مختلف بازار آهن و فولاد می‌شود. در این میان، محصولات مهمی همچون آهن اسفنجی و میلگرد به‌طور خاص با افزایش قیمت روبه‌رو خواهند شد. این افزایش قیمت‌ها در واقع جبران فاصله‌ای است که میان نرخ آهن‌آلات و نرخ دلار ایجاد شده است. به عبارت دیگر، آهن‌آلات به‌تدریج قیمت خود را با نرخ دلار ۶۴ هزار تومانی همگام خواهند کرد.

بازار جهانی فولاد و نقش آن در قیمت‌گذاری داخلی

در بازارهای جهانی نیز قیمت فولاد با نوسانات خاصی همراه بوده است. حدود یک هفته پیش، هیجانات ناشی از بسته حمایتی اقتصادی چین موجب شد تا قیمت‌ها در این بازار رشد محسوسی را تجربه کنند. اما با گذشت زمان، این هیجانات فروکش کرد و شاخص‌های کامودیتی، به‌ویژه در چین، مجدداً به سطوح پیشین بازگشتند. این امر منجر به کاهش قیمت سنگ‌آهن شد که به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر تن رسید. این تغییرات در بازار جهانی، به نوبه خود بر قیمت‌گذاری داخلی نیز تأثیر گذاشته و ممکن است تا حدی ثبات قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت تداوم بخشد.

چشم‌انداز بلندمدت بازار پیشنهاد کارشناسان چیست؟

علی‌رغم رکود فعلی در بازار آهن آلات، تحلیلگران معتقدند که روند بلندمدت این بازار به دلیل عوامل داخلی و بین‌المللی به سوی افزایش قیمت پیش خواهد رفت. این تحلیل‌ها بر مبنای عواملی همچون نوسانات ارزی، محدودیت‌های گازی و تنش‌های سیاسی منطقه‌ای ارائه می‌شود. به‌ویژه جنگ و ناآرامی‌های خاورمیانه که بر فضای عمومی بازارها تأثیر منفی گذاشته، از موانع اصلی برای ورود سرمایه‌گذاران به این بازار محسوب می‌شود. این شرایط باعث شده که برخی از کارشناسان توصیه کنند در حال حاضر که قیمت‌ها در کف قرار دارند، خرید آهن و میلگرد در برنامه خریداران قرار گیرد. از سوی دیگر، موضوع مهمی که به آن اشاره شده، تأثیر انتخابات آمریکا بر بازارهای جهانی و داخلی است. انتخابات آمریکا می‌تواند نقشی کلیدی در جهت‌دهی به قیمت ارز و به تبع آن قیمت آهن‌ آلات در ایران داشته باشد. بسیاری از تحلیلگران توصیه می‌کنند که قبل از ورود به فصل سرما و محدودیت‌های گازی و همچنین پیش از رویدادهای سیاسی بزرگ همچون انتخابات آمریکا، خریداران نسبت به تأمین نیازهای خود اقدام کنند تا از افزایش احتمالی قیمت‌ها جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.