آهن آنلاین
بازار آهن شادآباد در آتش، تلاطم در قیمت آهن آلات

بازار آهن شادآباد در آتش، تلاطم در قیمت آهن آلات

آدینه 27 مهر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین - آغاز هفته جاری اخبار تأسف‌بار و ناگوار آتش‌سوزی بازار‌آهن شادآباد فعالین بازار را متأثر کرد. اخباری که حال هر شنونده و بیننده‌ای را آزرده خاطر می‌کرد. با این وجود شاید هیچکدام از کسانی که از بازار‌آهن امرار معاش و به عنوان کسبه در آن محل حضور داشتند این موضوع در مخیلشان عبور نمی‌کرد که آغاز هفته را این‌گونه با این خبر دلخراش شروع کنند. با توجه به این آتش سوزی صورت گرفته، شاهد نوسانات قیمتی در بازار بوده‌ایم و محصولات با فرازونشیب‌های قیمتی همراه بودند.

در هفته جاری به عنوان مثال بازار میلگرد در سراشیبی قیمتی قرار گرفت و در بعضی از مبادی فروش کف قیمت را مشاهده کردیم و هرچند در روز جاری این بازار شرایط با ثبات به خود گرفت. میلگرد میانه (سایز 10) هفته را با قیمت 26 هزار و 727 تومان آغاز و آخرین قیمتی که از این محصول به ثبت رسید 27 هزار تومان است و تقریباً به شرایط نرمالی رسیده است. میلگرد شرکت ذوب‌آهن نیز همین منوال را طی کرد و آخرین قیمت اعلام‌شده توسط این شرکت 27 هزار و 818 تومان در سایز 12 بوده است و اکنون توانسته به ساحل آرامش برسد.

از علل آتش‌سوزی بازارآهن شادآباد می‌توان به موضوعاتی همچون جوشکاری ناایمن اشاره کرد که با این عمل جوشکاری به انبار چسب سرایت کرد و باعث به‌وجود آمدن این اتفاق ناگوار شد. با توجه به حضور آتش‌نشان‌ها و اطفاء حریق ۲۰۰ مغازه از این بازار در آتش سوخت و تعداد 4 نفر از کارکنان جان باختند و ۷ تن دیگر نیز دچار مصدومیت شده‌اند.

با توجه به جوشکاری صورت گرفته، جرقه‌ی موجود به مواد قابل اشتعال (تینر، چسب و اسپر) برخورد داشته است و این اتفاق ناگوار را رقم زد. وقتی آتش‌سوزی شروع می‌شود، این کارگران می‌روند داخل مغازه و کرکره را پایین می‌دهند که آتش از مغازه‌های کنار به داخل سرایت نکند. همزمان همه برق را قطع می‌کنند و این سه نفر پشت کرکره می‌مانند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ایمنی در صنعت فولاد، انبارداری مقاطع فولادی و آهن آلات است. این مقاطع به دلیل وزن بالا و قابلیت آتش‌گیری، خطرات زیادی را در صورت عدم نگهداری صحیح به دنبال دارند. مهم‌ترین مشکلات ایمنی در این زمینه شامل خطر آتش‌سوزی، سقوط مقاطع سنگین و آسیب به کارکنان است.

در حال حاضر شواهد اولیه این آتش‌سوزی بیان‌گر این موضوع است که نکات ایمنی در انبار نگهداری مقاطع فولادی استانداردسازی نشده است. این فاجعه‌ای که باعث از دست رفتن جان 4 نفر از کارگران این بازار شد زنگ خطری را برای صنعت فولاد به صدا درآورد تا مسائل ایمنی را صاحبان مغازه و صنعتگران به خوبی اجرایی کنند.

با وجود این اتفاقاتی که به‌وجود می‌آید یکی از مهمترین موضوعاتی که باید به آن پرداخت این مسئله است که آیا مغازه‌ها یا شرکت‌هایی که با خطر آتش‌سوزی دست و پنجه نرم می‌کنند آیا شرکت خود یا کارمندان خود را بیمه کرده‌اند یا خیر؟ اکنون صاحب کسب‌وکاری را تصور کنید که بخاطر عدم رعایت صحیح اصول ایمنی و سهل‌انگاری برای تمدید بیمه مجموعه خود، در یک شب بخش بزرگی از سرمایه خود را در آتش سوزان مشاهده می‌کنند.

عدم پوشش بیمه‌ای و کم بیمه‌گی اصلی‌ترین چالش رشته‌های آتش‌سوزی است. با توجه به عدم الزام خرید بیمه، معمولاً افراد پوشش بیمه‌ای خریداری نکرده یا با حداقل سقف تعهدات بیمه‌نامه را به قصد پرداخت حق بیمه کمتر خریداری می‌کنند که در این موارد هنگام خسارت دچار ضرر هنگفتی می‌شوند. این مسئله ریشه در عدم آشنایی از بیمه، مکانیسم و نقش آن در حیات اجتماعی کشور دارد که می‌توان با آموزش بخشی از آن را رفع کرد.  بیمه آتش‌سوزی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای جبران خسارت، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا در صورت وقوع حوادث غیرمنتظره، ضررهای مالی خود را به حداقل برسانند.

با توجه به اتفاقی که باعث به وجود آمدن ریسک آتش سوزی در بازار آهن‌آلات شد، شاهد به وجود آمدن التهاب در بازار قیمتی محصولات این بازار بودیم. محصول تیرآهن در برخی از شرکت‌ها همانند تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان در روز 25 مهرماه شاهد افزایش قیمت (سایز 18) از قیمت 6 میلیون و 90 هزار تومان در روز گذشته به قیمت کنونی 6 میلیون و 181 هزارتومانی رسید. با نگاهی که به روند قیمتی محصول تیرآهن شرکت ذوب‌آهن داشته‌ایم، این محصول در سایزهای 18، 20، 22، 24، 27 و 30 افزایش قیمت را تجربه کرده است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.