آهن آنلاین
تحلیل هفتگی بازار آهن‌آلات؛ 21 تا 25 مهر1403

تحلیل هفتگی بازار آهن‌آلات؛ 21 تا 25 مهر1403

پنج‌شنبه 26 مهر 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین - درهفته‌ای که‌گذشت، قیمت میلگردمیانه بدون هیچ تغییری، درکانال 26 هزار و 900 تومان بوده است اما قیمت ورق سیاه2 فولادمبارکه‌اصفهان پس از سقوط هزارتومانی، از 22 تا 25 مهرماه با ‌قیمت 31 هزار و 681 تومان ثابت ماند. آمارها حاکی از آن است که محصول پروفیل اصفهان دراین هفته نوسانات زیادی به‌خود دید به‌طوری که در 22 مهرماه قیمت آن به 33 هزار 272 تومان رسید و پس از آن به 32 هزار و 636 تومان افزایش یافت اما در نهایت در 25 مهرماه به‌قیمت 32 هزار 454 تومان رسید. گفتنی‌است که‌قیمت تیرآهن‌ ذوب‌آهن‌ اصفهان طی‌هفته گذشته، درکانال 3636000 تومان ثابت بوده است.

رکود شدید در انتظار بازار فولاد طی 6 ماهه دوم سال

آنچه آشکار است این‌است‌که، طی 6ماه‌گذشته بازار فولاد بارکود بازار و کاهش تولید فولادسازان همراه بوده است؛ این درحالی‌است که فعالان صنعت فولاد معتقدند که بازار آهن‌آلات در 6ماهه دوم سال رکود بیشتری را به‌خود خواهددید و علت آن نیز عواملی چون تاثیر نتیجه انتخابات‌آمریکا بر‌بازار فولاد کشور و کم‌رنگ شدن پروژه‌های عمرانی در‌داخل کشور است.

اهمیت انتخابات آمریکا بربازارهای کشور

کارشناسان معتقدند در نیمه دوم سال‌جاری، به‌دلیل روشن شدن وضعیت انتخابات آمریکا، تاثیر مستقیم بر بازارهای داخلی خصوصا فولاد خواهد گذاشت به‌طوری‌که اگر ترامپ پیروز انتخابات شود به دلیل اینکه، حجم زیادی از کالاهای چینی به بازار آمریکا وارد می‌شود، این امر سبب کاهش قیمت محصولات فولادی در سطح بازارهای بین‌المللی خواهد شد. به‌همین دلیل نتیجه انتخابات آمریکا بر بازارهای بین‌المللی و بازار ایران تاثیرگذار خواهد بود.

ناترازی انرژی تا مدت نامعلوم

به‌عقیده متخصصان صنعت‌فولادکشور، ناترازی انرژی مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازارهای داخلی است که برروند تولید اثر چمشگیری داشته است، به‌طوری‌که فولادسازان تا نیمه‌‌‌های مهرماه همچنان با قطعی برق روبه‌رو بوده‌‌‌اند و اخیرا برق آن‌ها به‌‌‌صورت تمام‌‌‌وقت وصل شده است؛ این درحالی‌است که به‌تازگی به واحدهای تولید هشدار قطعی گاز داده شده است. شایان ذکر است که ناترازی انرژی در فصل تابستان موجب از بین رفتن بسیاری از بازارهای صادراتی شد به‌دلیل اینکه مشتریان بازار فولاد ایران نگران این بودند که محصولات  به‌‌‌موقع به آن‌ها تحویل داده نشود و همین امر سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور شد.

کاهش تقاضا در نیمه دوم سال

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در 6 ماهه دوم سال، به‌دلیل اینکه بودجه عمرانی کشور برای سال‌جاری بسیار محدود تعریف شده است شاهد کاهش میزان ساخت‌وساز و پروژه‌های‌عمرانی درکشور باشیم به‌همین‌دلیل باید منتظر کاهش تقاضا در‌این مدت باشیم. ازسوی‌دیگر باوجود ظرفیت‌‌‌های بسیاری زیادی که در کشور برای سرمایه‌گذاری فولاد وجود دارد، به‌علت مسائل سیاسی، سرمایه‌گذاران خارجی درکشور نیستند؛ درچنین شرایطی باید منتظر ماند و دید که دولت چهاردهم چگونه تنش‌‌‌ها و مسائل سیاسی ایران را حل و فصل خواهد کرد.

کاهش ۵.۷درصدی تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال

آمارها نشان می‌دهد محدودیت‌های روزافزون برق که تا مهرماه هم ادامه داشت، سبب کاهش  ۵.۷درصدی تولید فولاد ایران در 6ماهه نخست امسال شد. به طوری که بحران قطعی برق  برای واحدهای تولیدی یکی از موانع اساسی تولید فولاد در کشور در تابستان سال‌جاری عنوان شده است. شایان ذکر است که اکثر شرکت‌های فولادسازی به‌‌‌دلیل قطع برق به اهداف خود در نیمه نخست امسال نرسیدند. این محدودیت‌ها برای بازار فولاد و تولیدی‌ها پیامدهای منفی زیادی را به‌همراه داشت که از جمله مهمترین آن،کاهش میزان تولید و عدم‌تحقق اهداف این شرکت‌ها بوده است.

از سوی دیگر، قطعی برق، تولید شش‌ماهه فولادمیانی کشور را با کاهش ۱.۱میلیون تن به‌ارزش بیش از ۴۵۰میلیون دلار مواجه کرده است. گفته می‌شود بیشترین نرخ افت تولید زنجیره فولاد در میلگرد، نبشی و ناودانی و شمش فولادی به ترتیب با ۱۱.۷، ۹.۶ و ۸.۵‌درصد کاهش بوده است. همچنین رشد ۱۰.۲درصدی تولید آهن اسفنجی در‌برابر کاهش ۵.۷درصدی تولید فولاد میانی خبر خوبی برای فعالانی است که هنوز زنجیره خود را تکمیل نکرده‌‌‌اند. از طرف دیگر، کاهش ۴درصدی تولید گندله سنگ‌آهن و رشد ۱۶درصدی صادرات آن سبب ایجاد نگرانی برای تولیدکنندگان آهن اسفنجی است. ازسوی‌دیگر رشد ۵.۵درصدی تولید در ورق گرم اتفاق مثبتی است که ادامه آن نیازمند کنترل هدفمند واردات است. همچنین افت تولید در ورق سرد در شرایط افزایش تولید خودرو و لوازم‌خانگی باید مورد توجه قرار گیرد.

نبض فولاد در بورس با عرضه 277 هزار تن مقاطع فولادی

تالارهای بورس‌کالای ایران درروز چهارشنبه 25 مهرماه میزبان عرضه 464 هزار و 613 تن انواع کالا و محصول بود که‌بیشترین عرضه امروز به‌میزان 277 هزار و 959 تن مربوط به‌ آهن آلات بود و در تالار صنعتی انجام شد.گزارشات حاکی از آن است که درتالار محصولات صنعتی و معدنی 220 هزار و 647 تن میلگرد، 34 هزار و 400 تن ورق گرم، 22 هزار و 222 تن تیرآهن، 490 تن سیم و مفاول مسی و 200 تن شمش آلیاژی آلومینیوم عرضه شد.

گفته می‌شود تالار سیمان هم عرضه 4 هزار و 725 تن سیمان پرتلند نوع 1 را تجربه کرد. همچنین تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی میزبان عرضه 22 هزار و 422تن مواد پلیمری و شیمیایی بود. ازسوی دیگر، تالار صادراتی نیز شاهد عرضه 50 هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن، 31 هزار و 900 تن قیر، 10 هزار تن آهن اسفنجی، 5 هزار تن سبد میلگرد مخلوط، 4 هزار تن مس کاتد و 198 تن عایق رطوبتی بود. شایان ذکر است در تالار حراج باز 25 هزار تن وکیوم باتوم، 20 هزار تن تختال، 768 تن استایرن منومر، 700 تن ارتوزایلن، 598 تن دی اتیل هگزانول و 400 تن تولوئن دی ایزوسیانات روی تابلو رفت و 10 هزار و 942 تن محصول در بازار فرعی عرضه شد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.