آهن آنلاین
سراشیبی قیمت به بازار آهن‌آلات رسید

سراشیبی قیمت به بازار آهن‌آلات رسید

دوشنبه 23 مهر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- در تاریخ ۲۳ مهرماه بازار ارز بیشترین قیمتی که در رابطه با دلار به ثبت رساند مبلغی برابر با ۶۳ هزار و ۴۸۰ تومان است و در مدت زمان یک ماه گذشته، نرخ ارز نزدیک به ۷ درصد افزایش پیدا کرده است. نرخ دلار از تاریخ ۱۴ مهرماه با نوساناتی دست و پنجه نرم کرد و با فراز و فرود‌هایی همراه بود. با توجه به این موضوع که نرخ دلار در یک هفته اخیر دچار تغییراتی شده اما؛ نرخ فولاد جهانی در یک هفته گذشته با وجود کاهش قیمتی که به همراه داشت، اکنون به ساحل آرامش رسیده است و دچار تغییرات اساسی نشده است.

قیمت دلار تأثیر مستقیمی بر قیمت آهن‌آلات دارد. از دلایل ارتباط این دو قیمت‌گذاری می‌توان به تأثیر بر واردات مواد اولیه، قیمت محصولات صادراتی و نوسانات بین‌المللی اشاره کرد. بازار آهن و فولاد ایران به شدت به بازار‌های جهانی وابسته است و تغییرات نرخ ارز می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت‌های داخلی داشته باشد. افزایش نرخ دلار، قیمت‌ها را در بازار جهانی جذاب‌تر می‌کند و شرکت‌ها تمایل بیشتری به صادرات دارند، که می‌تواند باعث کمبود عرضه در بازار داخلی شود و قیمت‌ها را افزایش دهد. با افزایش نرخ دلار، تولیدکنندگان تمایل بیشتری به صادرات محصولات فولادی دارند، زیرا درآمد حاصل از صادرات در بازار‌های خارجی با دلار انجام می‌شود. این موضوع منجر به کاهش عرضه در بازار داخلی و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت‌گذاری آهن آلات

نرخ ارز علی‌الخصوص دلار را می‌توان به عنوان یکی از بازو‌های محرکه در بازار آهن شناخت و ریزش آن نیز می‌تواند تأثیرات بسزایی بر قیمت آهن‌آلات بگذارد. سیاست‌هایی که تنظیم‌گر بازار می‌تواند بر بازار آهن اعمال کند موجب کاهش و افزایش قیمت می‌شود، همچنین تغییرات در قیمت سایر فلزات و مواد اولیه، قیمت آهن را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. میزان عرضه و تقاضا نیز از دلایل ریزش قیمت آهن است. با افزایش عرضه و تقاضای کم قیمت آهن کاهش پیدا می‌کند.

با توضیحاتی که داده شد، بازار آهن‌آلات در تاریخ ۲۳ مهرماه با کاهش قیمت محصولات از جمله میلگرد، ورق و تیرآهن مواجه بود. این موضوع در صورتی است که نرخ فولاد جهانی روند بدون نوسانی را پشت می‌گذارد اما؛ در بازار داخلی شاهد اُفت قیمت‌ها هستیم. در‌حالی‌که عرضه آهن در بازار فروش، چه بازار داخلی و چه بازار خارجی بیشتر از میزان تقاضا باشد، قیمت آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

همان‌طور که گفته شد میلگرد یکی از محصولاتی است که با کاهش قیمت همراه شده است. با توجه به بررسی که در رابطه با میلگرد نیشابور، ابهر، امیرکبیر، فایکو، صبا فولاد زاگرس، راد همدان، کاشان و میلگرد قائم صورت گرفت، قیمت میلگرد در این شرکت‌ها با ریزش همراه بوده است.

به عنوان مثال کارخانه میلگرد نیشابور در تاریخ ۲۳ مهرماه محصولات خود را در سایز‌های ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۵، ۲۸ و ۳۲ مورد عرضه قرار داد که تمام محصولات با کاهش قیمت همراه بود. بیشترین کاهش قیمتی در بین انواع میلگرد‌های این شرکت مربوط به سایز ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۵ و ۲۸ بود که ریزش ۳.۷ درصدی را تجربه کرد و به قیمت ۲۵ هزار و ۷۳۰ تومان تنزل پیدا کرد.

 

روند قیمتی تیرآهن 12 ذوب آهن در سال 1403
روند قیمتی تیرآهن 12 ذوب آهن در سال 1403

 

تیرآهن نیز که یکی از اصلی‌ترین محصولات بازار آهن به شمار می‌آید، همواره نرخ آن به تبعیت از قیمت میلگرد بوده است. به طوری که اگر قیمت میلگرد افزایش پیدا کند؛ قیمت تیر آهن نیز به تبعیت از آن روند صعودی را در پیش می‌گیرد و بالعکس در صورتی که میلگرد کاهش قیمت را تجربه کند، نرخ این محصول نیز به تبعیت از آن کاهش پیدا می‌کند.

 در بازار  امروز، قیمت تیرآهن  شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، فایو و فولاد یزد به فروش رساندند با کاهش قیمتی مواجه بودند. ذوب‌آهن اصفهان تیرآهن تولیدی خود را در سایز‌های ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۷ و ۳۰ را مورد معامله قرار داد که در این بین تمام سایز‌های تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان با ریزش قیمتی دست و پنجه نرم کرد.

در پایان این گزارش لازم به ذکر است که دیگر محصولی که با این چالش دست و پنجه نرم می‌کند ورق گالوانیزه است. شرکت‌هایی که نرخ فروش آن‌ها به ثبت رسیده عبارتند از کارخانه ورق گالوانیزه شهریار تبریز، شهرکرد، کاشان، هفت الماس و تاراز. این شرکت‌ها محصولات خود را در ضخامت‌های مختلف به عرضه گذاشتند و تماماً با ریزش قیمتی همراه هستند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.