آهن آنلاین
رشد قیمت میلگرد در بازار آهن‌آلات

رشد قیمت میلگرد در بازار آهن‌آلات

سه‌شنبه 17 مهر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازار مقاطع فولادی در یک هفته پر افت و خیز، تحت تاثیر تنش‌های سیاسی و نظامی منطقه، در حالی که قیمت دلار آمریکا را در بازارهای مبادلاتی روی مرز ۶۳ هزار تومان تجربه می‌کند، با نوسان قیمت میلگرد در برخی از محصولات و بی‌تفاوتی سایر مقاطع به نوسان افزایشی قیمت دلار همراه بوده است.

حنای دلار کم‌رنگ شد

نوسانات چند ماهه اخیر قیمت دلار اگرچه در ابتدا با تاثیرپذیری آنی آهن آلات به‌خصوص محصولاتی مانند میلگرد همراه بود، اما تکرار چندباره این موضوع، حساسیت بازار را نسبت به آن کمتر کرد. به همین دلیل می‌بینیم که در هفته گذشته با وجود افزایش قیمت چندباره دلار و رسیدن به کانال ۶۳ هزار تومان، همچنان محصولات فولادی در برابر تغییر قیمت مقاومت می‌کنند. البته نباید از این موضوع غافل باشیم که کاهش میزان تقاضا در بازار نیز به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل افزایش قیمت ایفای نقش می‌کند. ضمن اینکه احتمال بالا گرفتن جنگ در منطقه، بازارها را در فاز انتظار فرو برده است. طبق آخرین گزارش‌ها از بازار مبادلاتی ارز، قیمت دلار آمریکا تا صبح امروز به ۶۲۸۵۰ تومان رسیده که یک رکورد در این مدت محسوب می‌شود اما کارخانه‌ها و مبادی فروش در مورد بسیاری از محصولات همچنان بر حفظ قیمت‌های پیشین اصرار دارند.

افزایش صادرات میلگرد و کاهش صادرات ورق

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار صادرات شش‌ماهه سال ۱۴۰۳ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد. اگرچه بر اساس این گزارش ارزش صادرات زنجیره فولاد کشور، ۱۶ درصد معادل حدود ۶۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است، اما حجم صادرات مقاطع طویل در این مدت افزایش چشمگیر بیش از ۳۰ درصدی داشته است. در نیم‌سال اول سال ۱۴۰۳ افزایش ۳۲ درصدی حجم صادرات مقاطع طویل فولادی در حالی به ثبت رسیده که صادرات اکثر کارخانه‌های نورد به دلیل الزام به بازگشت ارز صادراتی به نرخ نیما به فروش‌های صادراتی ریالی تبدیل شده بوده است. این میزان از حجم صادرات مقاطع طویل در نیمسال اول سال جاری نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۲۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در این آمار صادرات حجمی تیرآهن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشت در حالی که ارزش این حجم از صادرات ۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. صادرات محصول میلگرد نیز در شش ماهه اول ۱۴۰۳ از نظر حجمی ۳۴ درصد و از نظر ارزشی ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. حجم صادرات مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، ورق سرد و ورق پوشش دار) نیز از ۲۳۰ هزار تن در شش ماهه سال گذشته، به ۱۷۰ هزار تن در سال جاری رسیده که نشانگر ۲۶ درصد کاهش از نظر حجمی و ۲۵ درصد کاهش ارزشی است.

قیمت میلگرد دوباره بالا کشید

نمودارنوسان قیمت مقاطع فولادی در چند روز گذشته نشان‌دهنده سعی کارخانه‌ها در حفظ قیمت محصولات خود بودند اما در هر حال با افزایش مداوم قیمت دلار، محصولات تاثیرپذیرتری مانند میلگرد، تا حدودی دچار افزایش قیمت شدند. نمودار قیمت میلگرد نشان می‌دهد که صبح امروز قیمت این محصول در برخی کارخانه‌ها در بازه ۰.۴ تا ۳.۳ درصد افزایش داشته است. بر این مبنا سایزهای پرمصرف میلگرد آجدار نیشابور با ۳.۱ درصد رشد قیمت در این کارخانه رقم ۲۶۸۲۰ را ثبت کردند که بیش از ۸۰۰ تومان نسبت به روز پیش از آن افزایش را نشان می‌داد. البته طی شبانه‌روز گذشته قیمت میلگرد در برخی کارخانه‌ها از جمله میلگرد ظفر بناب، میلگرد شاهین بناب و میلگرد آریان فولاد با کاهش ۰.۹ تا ۳.۴ درصدی قیمت مواجه شد به طوری که قیمت سایزهای ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلگرد شاهین بناب با بیش از ۹۰۰ تومان کاهش به ۲۵۹۱۰ تومان رسید. تغییرات قیمت ارز هنوز در نرخ بسیاری از محصولات فولادی بازار ایران تاثیر نگذاشته است ولی تداوم افزایش قیمت ارز در روزهای آینده می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌‌ای در قیمت‌گذاری این کالا در کارخانه‌ها و مبادی فروش باشد.

خریداران مشاوره بگیرند

با توجه به درگیری‌های نظامی و تنش‌های سیاسی منطقه، به نظر می‌رسد قیمت آهن آلات در روزهای آینده همچنان درگیر نوسان باشد. کارشناسان اقتصادی در این باره معتقدند که پیش‌بینی قیمت‌ها در روزهای آتی در این شرایط کار دشواری است و اظهار نظر دقیق در این باره منوط به پایان این تنش‌ها و البته مشخص شدن تکلیف دولت آینده آمریکا خواهد بود. با توجه به این وضعیت، کارشناسان بازارهای اقتصادی پیشنهاد می‌کنند که متقاضیان مقاطع فولادی حتما با آگاهی وارد بازار شوند و ترجیحا از نظر و مشاوره کارشناسان تخصصی آهن و فولاد استفاده کنند تا در معاملات خود متضرر نشوند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.