آهن آنلاین
ورق سیاه فابریک چیست؟ و تفاوت آن با نوع برش خورده

ورق سیاه فابریک چیست؟ و تفاوت آن با نوع برش خورده

سه‌شنبه 17 مهر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

درابتدا بهتر است به این پرسش که ورق سیاه چیست؟ پاسخ دهیم. به‌طورکلی، ورق سیاه یکی از انواع ورق فولادی است که به دلیل مقاومت مناسب و قیمت اقتصادی، طرفداران زیادی دارد. این ورق در دو مدل رول و شیت عرضه می‌شود. ورق‌هایی که به حالت شیت از کارخانه خارج می‌شوند را شیت فابریک می‌نامند و ورق‌هایی هم که با برشکاری رول به ابعاد شیت درمی‌آیند، تحت‌عنوان شیت برش خورده به فروش می‌رسند. حال ممکن است برایتان سوال پیش آید که ورق سیاه فابریک و برش خورده چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و کدام یک با اهدافتان سازگار هستند. در این مطلب، ضمن معرفی کامل ورق سیاه مدل فابریک به تفاوت‌های آن با ورق برش خورده پرداخته‌ایم.

ورق سیاه فابریک چیست؟

ورق سیاه فابریک نوعی ورق فولادی فاقد پوشش یا روکش است که با فولاد کربنی تولید می‌شود. درواقع، هیچ‌گونه پوشش محافظتی نظیر رنگ، روی و آلومینیوم بر روی سطح آن وجود ندارد. ضمنا، ورق‌های سیاه فابریک ازنظر سایزبندی تنوع بالایی دارند و در طیف گسترده‌ای از سایزها و ضخامت‌های کاربردی عرضه می‌شوند. به‌علاوه، خواص مکانیکی مطلوبشان زمینه استفاده از آن‌ها در صنایع مهمی همچون صنعت ساختمان‌سازی، خودروسازی، لوله‌کشی و ساخت لوازم خانگی را فراهم کرده است. به‌طورکلی، ورق سیاه مدل فابریک به‌عنوان ماده پایه فلزی در بسیاری از بخش‌های مهم صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سایر خصوصیات بارز آن می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا و امکان برش و خمیدگی آسانش به دلیل نداشتن پوشش محافظتی اشاره کرد.

 

در این تصویر نمایی از ورق سیاه را مشاهده می‌کنید.
در این تصویر نمایی از ورق سیاه را مشاهده می‌کنید.

انواع ورق سیاه فابریک

ورق سیاه مدل فابریک با توجه به کاربردهای گسترده‌ای که در صنایع دارد، در مدل‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود. در ادامه با انواع ورق سیاه فابریک موجود در بازار آشنا خواهید شد.

  • ورق سیاه فابریک نورد گرم (HRP): این مدل همان‌طور که از نامش پیداست، طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. ضمن اینکه ورق‌های فابریک نورد گرم به دلیل ضخامت‌های بالایشان در مصارف مهمی نظیر ساخت قطعات خودرو و ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ورق سیاه فابریک نورد سرد (CRP): این نوع از ورق‌های سیاه فابریک در پروسه نورد سرد به دست می‌آیند و خصوصیات مکانیکی و شیمیایی آن‌ها با ورق‌های نورد گرم فرق دارد. همچنین، ورق‌های سیاه فابریک نورد سرد را جهت ساخت لوازم خانگی و قطعات خودرو تهیه می‌کنند.
  • ورق سیاه فابریک رول‌ شده: این ورق‌ها را می‌توان به حالت رول شده دریافت کرد و در مصارف ویژه‌ای نظیر برش، خم کردن و فرم‌دهی در بخش‌های مختلف صنعتی به‌کار گرفت.
  • ورق سیاه فابریک گالوانیزه: این ورق‌ها دارای پوشش گالوانیزه هستند و خاصیت ضدزنگ دارند. ورق مدل گالوانیزه با توجه به مقاومت بالایی که دارد در حوزه‌هایی همچون ساختمان‌سازی، ساخت لوله‌ها و مخازن آب استفاده می‌شود.

 

در این تصویر  ورق فابریک و برش خورده را مشاهده می‌کنید.
در این تصویر  ورق فابریک و برش خورده را مشاهده می‌کنید.

 

تفاوت بین ورق فابریک و برش خورده چیست؟

مهم‌ترین فرق ورق سیاه فابریک و برش خورده مربوط به نحوه و مکان تولید آن‌ها می‌شود؛ به‌صورتی‌که ورق سیاه برش خورده و فابریک به ترتیب در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها تولید و آماده مصرف می‌شوند. این تفاوت در سبک تولید بر فاکتورهایی نظیر ویژگی‌های فنی و قیمت آن‌ها تاثیر بسزایی گذاشته است که این تفاوت‌های بنیادین را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • سطح کیفی برش

ورق سیاه فابریک در داخل کارخانه توسط تجهیزات پیشرفته برشکاری می‌شود؛ درحالی‌که برشکاری ورق در برخی از کارگاه‌ها توسط اپراتور صورت می‌گیرد. برهمین‌اساس، کیفیت برش ورق‌های فابریک بهتر از مدل‌های برش خورده است و به‌عبارتی، سطوح آن‌ها هیچ‌گونه قوس یا پیچ ‌و تابی ندارد.

  • دقت ابعادی

دقت ابعادی ورق فابریک در مقایسه با مدل برش خورده بهتر است. درواقع، ورق‌های سیاه فابریک همان‌طور که گفته شد در محیطی کاملا مجهز توسط دستگاه‌های اتوماتیک به ابعاد مختلف درمی‌آیند و دقت ابعادی آن‌ها بسیار بالا است. درصورتی‌که دستگاه‌های مورداستفاده در کارگاه‌ها از دقت ابعادی کمتری برخوردار هستند.

  • بازه قیمتی

قیمت ورق برش خورده بالاتر از ورق فابریک است؛ زیرا در محیط بیرون از کارخانه تولید می‌شود و هزینه‌های تمام‌شده آن بیشتر است. به‌طورکلی، ورق‌هایی که در کارگاه‌ها تولید و عرضه می‌شوند معمولا قیمت گران‌تری نسبت به ورق‌های کارخانه‌ای دارند.

ورق سیاه فابریک: انتخابی مقاوم و انعطاف‌پذیر برای صنایع مختلف

ورق سیاه مدل فابریک یکی از انواع ورق فولادی پرطرفدار بازار است که مقاومت قابل‌قبول و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. این ورق‌ها در عین مقاوم بودن از انعطاف‌پذیری مطلوبی برخوردار هستند؛ چراکه هیچ‌گونه پوشش محافظتی ندارند. با توجه به این موضوع، گزینه مناسبی برای برشکاری و فرم‌دهی محسوب می‌شوند. مهندسان و صنعتگران نیز به دلیل استقامت و انعطاف‌پذیری خوب ورق‌های سیاه فابریک، از آن‌ها در حوزه‌های مختلفی نظیر ساخت سازه‌های ساختمانی، قطعات خودروها، لوازم خانگی و... استفاده می‌کنند. بنابراین، این ورق‌ سیاه به عنوان یک ماده اولیه فلزی پرکاربرد شناخته می‌شود. ضمن‌اینکه قیمت ورق سیاه فابریک به مشخصات فنی و شرایط حاکم بر بازار بستگی دارد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.