آهن آنلاین
تحلیل هفتگی بازار آهن آلات؛ 7 تا 11 مهر 1403

تحلیل هفتگی بازار آهن آلات؛ 7 تا 11 مهر 1403

پنج‌شنبه 12 مهر 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین - در هفته‌ای که گذشت حوادث غیرقابل پیش‌بینی از جمله حمله مستقیم ایران به اسرائیل در منطقه غرب‌آسیا اتفاق افتاد که در چند روز آینده اثر مستقیم خود را بر بازار آهن‌آلات خواهد گذاشت. بااین‌وجود قیمت میلگرد در هفته‌ای که گذشت پس از یک سیر نزولی، از 9 تا 11 مهرماه در کانال 27 هزارو 90 تومان ثابت ماند اما قیمت پروفیل‌تهران از 7 تا 8 مهرماه روند صعودی داشته است و قیمت آن از 34 هزار و 272 تومان به 34 هزار و 727 تومان رسید و از 8 مهرماه تاکنون با همین قیمت ثابت مانده است.

گفتنی است، نبشی آریا فولاد نیز هفته پرنوسانی داشته است و در تاریخ 11 مهرماه با جهش قیمتی 100 تومانی به 26هزارو 227 تومان رسید. همچنین قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در 7 مهرماه، 31 هزار و 863 تومان بوده است که پس از کاهش 400 تومانی، از 8 مهرماه تا کنون در کانال 31 هزارو 409 تومان ثابت مانده است.

آثار جنگ ایران و اسرائیل بر بازارهای جهانی

باتوجه‌به اینکه سه‌شنبه 10 مهر 1403 ایران پاسخ کوبنده‌ای در برابر حملات اسرائیل به لبنان و شهادت سید مقاوت، سیدحسن‌نصرالله داد، بازارهای مالی جهان واکنش هیجانی به این وقایع نشان دادند و این مساله سبب شد تا قیمت‌ها به‌طور محسوسی دستخوش تغییر شوند. گفتنی است که پرنوسان‌ترین بازار، بازار ارزهای‌دیجیتال بود.

افزایش قیمت نفت، اولین اثر حمله ایران

اولین واکنش بازار بعد از بازتاب اخبار حمله موشکی ایران به اسرائیل در رسانه‌های بین‌المللی، افزایش قیمت نفت بود؛ به‌طوری‌که هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) با افزایش قیمت حدود ۵ دلاری به قیمت ۷۱.۳۱ دلار برای هر بشکه رسید و نفت برنت نیز ۴.۲ درصد جهش قیمت داشت. به‌گفته  فوربز (Forbes)، افزایش قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت از اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

چرا قیمت نفت ایران در بازار جهانی اثر گذار است؟

نکته قابل توجه این است که ایران هفتمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان و چهارمین دارنده بزرگ منابع نفتی دنیا و یکی از اعضای مهم اوپک (OPEC) است به‌همین‌دلیل هر حادثه ای که درخصوص ایران اتفاق می‌افتد، اولین تاثیرخود را بر قیمت جهانی نفت خواهد‌گذاشت. از سوی دیگر منطقه غرب‌آسیا، منطقه صادرکنندگان بزرگ نفتی به‌حساب می‌آید به همین‌جهت پس از حمله ایران به رژیم‌اسرائیل،  نفت خام فوب خلیج فارس هم به بیش از ۸۰ دلار رسید.

همچنین، قیمت جهانی طلا نیز از حوادث دیشب تا کنون رشد 1 درصدی داشته است به‌طوری که قیمت هر انس طلا  به ۲۶۶۱ دلار و ۶۳ سنت رسید.

حمله ایران، بازار آهن‌ آلات را در شوک فرو برد

از اثرات مهم شرایط دفاعی ایران در برابر اسرائیل، شوک سنگین بازار آهن‌ آلات بود. امروز اکثر فعالان فولادی به‌دنبال تحلیل از شرایط بازار‌های جهانی بودند تا بتوانند بر‌اساس آن پیش‌بینی‌های دقیق‌تری انجام داده و تصمیم نهایی را برای خرید بگیرند.

دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سند چشم انداز 1404

باتوجه‌به سند چشم انداز 1404، صنعت فولاد تنها صنعتی در کشور است که به هدف‌گذاری خود مبنی برتولید 50 میلیون تن فولاد نزدیک شده است و این مساله حاکی از رشد چشمگیر صنعت فولاد در چهاردهه اخیر بوده است. به‌طوری‌که امروز  از واردات ۱۵ میلیون تن فولاد به کشور رسیده‌ایم به ظرفیت صادرات ۱۰ میلیون تنی فولاد که این دستاورد بزرگی به‌حساب می‌آید.

صنایع پایین‌ دستی فولاد را دریابید

 از طرف دیگر رسیدن به رتبه دهم ایران در تولید فولاد در جهان علتی دیگر بر وجود پیشرفت این صنعت در کشور است؛ اما باید به‌این موضوع توجه داشت که این صنعت استراتژیک در صنایع پایین‌‌‌دستی چندان رشد نکرده است.

برهمگان آشکار است که 50 درصد از فولاد در صنعت ساختمانی، ۱۲ درصد در خودروسازی و ۱۶ درصد در تجهیزات مکانیکی مصرف می‌شود، این درحالی است که صنعت فولاد کشور فقط در بخش میانی یعنی تولید شمش و در نهایت فولاد ساختمانی به خوبی رشد کرده است اما قادر به تولید فولادهای خاص و آلیاژی با ارزش‌‌‌افزوده بالا نیست و این مساله مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت صنعت فولاد در کشور به‌حساب می‌آید.

نکته قابل توجه این است که دو دلیل مهم برای فولادسازان وجود دارد که تولید محصولات و گریدهای جدید صنعتی در صنعت فولاد برای آنها  بسیار حیاتی و ارزشمند است؛ اولین دلیل این است که تولید این محصولات ارزش‌‌‌افزوده و درآمدهای بالایی را برای شرکت‌های تولیدکننده به همراه خواهد داشت و دلیل دوم، ایجاد بازارهای صادراتی جذاب و ارزآوری بالای آن است.

بازار ایران پس ‌از دفاع

بازار ایران صبح روز ۱۱ مهر ماه درحالی آغاز به فعالیت کرد که با رکود در عرضه و توقف معاملاتی در خرید مواجه شد. در همین راستا خریداران آهن با توقف معاملات، منتظر اعلام قیمت‌ها شدند و فقط فعالان بازارمسکن، خریداران این بازار بودند.

بورس خونین

شایان ذکر است که  شاخص کل بورس تهران نیز پس از بازگشایی ، تا ساعت 10دقیقه صبح،  با کاهش ۰.۳۹ درصدی همراه شد و صف فروش طولانی‌تر از همیشه بود که این مساله موجب روند نزولی شاخص کل شد. گفتنی است نماد فولاد مربوط به فولاد مبارکه اصفهان با حدود ۱ درصد افت قیمت (۰.۹۹ درصد) شاخص مؤثر بازار بود.

نبض کند فولاد در بورس

گزارش ها حاکی از آن است که عرضه‌های بورس کالا امروز 11 مهر 1403 محصولات مختلفی از جمله ۴۵۳ هزار و ۳۶۶ تن انواع کالا و محصول را در برمی‌گیرد. آمارها نشان می‌دهد، براساس عرضه‌های بورس‌کالا امروز 11 مهر 1403، ۴۵۳ هزار و ۳۶۶ تن انواع کالا و محصول عرضه شد. که از این میزان ۲۳۱ هزار و ۴۱۰ تن مربوط به مقاطع فولادی بود که در تالار صنعتی روی تابلو رفت.

همچنین، تالار محصولات صنعتی و معدنی امروز شاهد عرضه ۲۰۲ هزار و ۴۴۰ تن میلگرد، ۱۷ هزار و ۹۰ تن تیرآهن، ۱۱ هزار و ۴۰۰ تن ورق فولادی و ۴۸۰ تن سیم مفتول مسی بود.

از سوی دیگر، در تالار صادراتی کیش ۵۰ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن، ۵۰ هزار تن گندله سنگ آهن، ۳۵ هزار و ۸۳۹ تن قیر و۴ هزار تن مس کاتد عرضه شد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.