آهن آنلاین
قیمت آهن آلات و فولاد در آستانه جنگ لبنان

قیمت آهن آلات و فولاد در آستانه جنگ لبنان

شنبه 07 مهر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- با بالا گرفتن تنش‌های نظامی در خاورمیانه پیش‌بینی آینده قیمت فولاد و مقاطع فولادی دشوارتر از گذشته به نظر می‌رسد. بازار ارز هنوز به فعل‌ و انفعالات نظامی منطقه واکنش نشان نداده و در قیمت دلار تا صبح امروز در کف کانال ۶۰ هزار تومان مانده است. اما کارشناسان وضعیت کنونی بازار ارز را پایدار نمی‌دانند و احتمال نوسانات در این حوزه در شرایط کنونی دور از ذهن نیست. در صورت بروز این نوسانات در قیمت ارز، باید با کمی تاخیر منتظر بروز تغییرات در قیمت مقاطع فولادی نیز باشیم.

پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی بر این است که احتمال بالا گرفتن جنگ در منطقه طی روزهای آینده می‌تواند موجب تحریک بازار ارز و صنایع وابسته به آن شود که افزایش قیمت آهن آلات را در پی خواهد داشت. این پیش‌بینی‌ها در شرایطی است که تا پیش از این تداوم اصلاح قیمت‌ها در فصل پاییز پیش‌بینی شده بود و گمان بر این بود که با این روند، خریداران در بازار مقاطع فولادی حضور خواهند یافت.

میلگرد در بورس کالا فروش نرفت

هفته دوم مهرماه در حالی آغاز می‌شود که در آخرین روز معاملات بورس کالای ایران در تالار محصولات صنعتی و معدنی طی هفته گذشته ـ۴ مهر ماه ۱۴۰۳ـ حدود ۱۴۳ هزار تن میلگرد پرمصرف ساختمانی عرضه شد .گزارش‌ها حاکی از آن است که این میزان، با احتساب معاملات مچینگ، حدود ۲۲ هزار تن میلگرد معادل ۱۵.۸ درصد مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب از میزان میلگرد عرضه شده در بورس کالا بیش از ۸۵ درصد بدون خریدار باقی ماند. میانگین قیمت میلگرد پرمصرف نیز در روز چهارشنبه به ۲۵۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که نسبت به هفته پیش از آن حدود ۰.۴ درصد کاهش داشت.

قیمت ورق گالوانیزه صعودی شد

بررسی نمودارهای قیمت طی ۴۸ ساعت گذشته نشان می‌دهد که بسیاری از محصولات بدون تغییرات فاحش، ثبت قیمت کرده‌اند اما در مورد برخی محصولات، افزایش قیمت نیز مشاهد می‌شود. بر اساس داده‌های نمودار نوسان قیمت مقاطع فولادی، تا صبح امروز قیمت میلگرد در برخی کارخانه‌ها با اندکی افزایش قیمت همراه بوده اما همچنان بسیاری کارخانه‌ها قیمت‌های گذشته را حفظ کرده‌اند. بر این اساس قیمت محصولات پرمصرف میلگرد نیشابور با افزایش قیمت ۰.۴ تا ۰.۷ درصدی، رقمی بین ۲۵۴۵۰ تا ۲۶۵۰۰ تومان را ثبت کردند. در همین مدت محصولات میلگرد میانه بدون تغییر قیمت نسبت به روز پیش از آن رقم ۲۵۵۵۰ تومان را ثبت کردند.

تیرآهن مانند روزهای گذشته کم‌‌تحرک‌ترین محصول در بین مقاطع فولادی در واکنش به نوسانات بوده و به جز تغییرات جزئی قیمت در بنگاه‌ها، نوسان قیمت محسوسی در این محصول مشاهد نشد. قیمت ورق گالوانیزه تا صبح امروز در همه محصولات در بازه ۱.۸ تا ۲.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. به‌طوری‌که قیمت ورق گالوانیزه شهریار تبریز (ضخامت ۲.۵ و عرض ۱۰۰۰) در بنگاه تهران با ۱.۳ درصد افزایش به ۷۲۰۰۰ تومان رسیده است. این شرایط در مورد ورق رنگی نیز صادق بود و قیمت این محصول را در بازه ۱.۶ تا ۲.۱ درصد افزایش داد.

با توجه به وضعیت سیاسی و نظامی منطقه، احتمالا قیمت‌ها در روزهای آتی دستخوش نوساناتی می‌شود و  باید در روزهای آینده در انتظار موضع‌گیری‌های سیاسی، تغییر نرخ ارز و در پی آن تغییرات قیمت در بازار آهن و فولاد بود.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.