آهن آنلاین
اصلاح قیمت آهن‌آلات در آستانه پاییز

اصلاح قیمت آهن‌آلات در آستانه پاییز

چهارشنبه 28 شهریور 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- در حالی‌که مهم‌ترین چالش صنایع فولادی کاهش میزان تقاضا در بازار است، دو موضوع رکود صنعت ساخت و ساز و موانع صادراتی، همچنان به‌عنوان بزرگترین مولفه‌های موثر بر فروش، بر این بازار سایه انداخته‌اند. از سوی دیگر، کاهش قیمت جهانی فولاد و برنامه افزایش صادرات آهن آلات از سوی چین به‌عنوان قطب تولید فولاد جهان، خطری است که بازار فولاد داخل را در مسیر صادرات و حتی رقابت داخلی تهدید می‌کند. گزارش آمار تولید فولاد پنج ماهه اول سال ۱۴۰۳ نیز اگرچه در مورد تولید ورق به‌واسطه توسعه صنعت مثبت بوده اما در چهار محصول شاخص تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی، نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده است.

فولاد نیازمند تحریک بازار مسکن

ادامه روند کاهش تقاضا در بازار آهن‌آلات می‌تواند در مدت کوتاهی به حوزه تولید نیز تسری پیدا کند و به کوچک شدن صنایع فولادی کشور بینجامد. به‌همین دلیل، بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت بر لزوم توجه بیشتر وزارت صمت به این موضوع تاکید کرده‌اند و تحریک صنعت ساخت‌وساز با استفاده از راهکارهایی مانند واگذاری زمین به متقاضیان مسکن را پیشنهاد می‌دهند.

خریداران فولاد باید چه کنند؟

در شرایط فعلی و با توجه به روند اصلاحی قیمت آهن آلات، پیش‌بینی کارشناسان بازار فولاد، تداوم کاهش قیمت‌ها در ماه اول پاییز است. بر این اساس توصیه به متقاضیان محصولات فولادی، اقدام به خرید در این بازه زمانی است. البته با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست‌های دولت آینده در این کشور و تاثیر آن بر قیمت ارز و صنایع وابسته به آن، پیشنهاد بر این است که خرید مقاطع فولادی مطابق با میزان نیاز انجام شود.

ادامه نوسان قیمت میلگرد

میلگرد در روزهای اخیر شاهد نوسان قیمت‌های فراوانی از ۱.۸- تا ۱.۷+ بوده است. طی روز گذشته انواع محصول میلگرد در کارخانه‌های تولیدی در بازه ۲۴۳۶۰ تومان تا حدود ۲۹۵۰۰ تومان عرضه شد. در شبانه روز گذشته قیمت سایزهای ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلگرد آجدار نیشابور با ۱.۴ درصد کاهش قیمت، رقم ۲۴۹۱۰ تومان را ثبت کرد.

قیمت تیرآهن هم کاهشی شد

بررسی نمودار قیمت آهن آلات شان می‌دهد که قیمت تیرآهن که مقاومت زیادی در برابر اصلاح قیمت نشان می‌داد، به مسیر اصلاح کاهشی قیمت وارد شد و در محصولات پرمصرف با ۱.۵ تا ۱.۶ درصد کاهش قیمت مواجه شد. طی روز گذشته قیمت تیرآهن سایز ۱۶ ذوب آهن رقم ۲۷۲۷۰ تومان را ثبت کرد که نسبت به روز قبل ۱.۶ درصد کاهش را نشان می‌داد. در نهایت با توجه به روند کاهش قیمت محصولات فولادی، به نظر می‌رسد هفته‌های ابتدایی پاییز برای خرید مقاطع فولادی فرصت مناسبی باشد اما متقاضیان می‌توانند برای اطلاع دقیق‌تر از این موضوع، با کارشناسان متخصص حوزه‌های مختلف آهن‌ آنلاین نیز تماس بگیرند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.