آهن آنلاین
افزایش عرضه شمش با رفع ناترازی برق

افزایش عرضه شمش با رفع ناترازی برق

سه‌شنبه 27 شهریور 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین- بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در آخرین هفته از شهریور ماه نشان می‌دهد که این بازار میزبان 246 هزار و 35 تن شمش فولادی بوده است که با تقاضای 221 هزار و 850 تنی مواجه شد و در پایان 105 هزار و 660 تن از انواع شمش‌های عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر 43 درصد از محصول عرضه شده با میانگین قیمت معاملاتی 22 هزار و 376 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت پایه شمش نسبت به هفته گذشته 0.4 درصد افزایش یافته است و میزان عرضه از تقاضا بعد از چهار ماه سبقت گرفت که نشان‌ می‌دهد محدودیت‌های برق در واحدها و کارخانه‌های تولیدکننده فولاد به پایان رسیده است.

 میزان معاملات نیز به اردیبهشت ماه و زمان قبل از سهمیه‌بندی برق رسیده است. به‌عبارت بهتر آرامش به رینگ فیزیکی زنجیره فولاد بازگشته است و مشتریان صنایع پایین دستی از فرصت استفاده کرده و برای خرید ماده اولیه مصرفی خود اقدام کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش زیادی معاملات در بازار صنعتی به صورت اعتباری انجام شده است و این موضوع نشان می‌دهد که فعالان صنایع پایین دستی با وجود رفع ناترازی برق همچنان با معضل کمبود نقدینگی مواجه هستند و از این رو به خرید اعتباری رو آورده‌اند.

طبق روال سال‌های گذشته از اواسط فصل پاییز موضوع قطع گاز در واحدهای فولادی به‌میان می‌آید که موجب می‌شود زنجیره فولاد مجددا وارد فاز جدیدی از رکود شود. از این رو، صنایع فولادی از دو ماه شهریور و مهر نهایت استفاده را می‌کنند تا انبارهای خود را از مواد اولیه مصرفی پر کنند تا در فصل سرما با مشکل جدی مواجه نشوند. در حال حاضر، باتوجه به ثبات نسبی نرخ دلار در بازار آزاد قیمت انواع محصولات فولادی نیز به تعدیل رسیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که باتوجه به این موضوع که ارز حاصل از صادرات می‌تواند برای خرید مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز تولیدکننده‌ها استفاده شود، قیمت محصولات فولادی طی چند هفته آینده با یک کاهشی جزئی نیز همراه شود.

روند نزولی قیمت زنجیره فولاد

بررسی بازار آزاد محصولات فولادی در روز سه‌شنبه 27 شهریور ماه نشان می‌دهد که قیمت اغلب این محصولات کاهشی اعلام شده است، قیمت میلگرد ذوب آهن به طور متوسط 0.3 درصد با افت همراه بوده است و قیمت میلگرد آجدار 18 تولید این وحد صنعتی با قیمت 26 هزار و 910 تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفته است. میلگرد نیشابور نیز کاهش 1.4 درصدی را به ثبت رسانده است. وضعیت بازار تیرآهن نیز روند نزولی داشت و از این رو تیرآهن ذوب آهن اصفهان به‌طور میانگین یک درصد کاهش را گزارش می‌کند و هر کیلوگرم تیرآهن 22 این کارخانه با قیمت 27 هزار و 270 تومان به فروش رسیده است. 

پروفیل تهران به عنوان محصول عریض فولادی کاهش 1.3 درصدی را به ازای هر کیلوگر به ثبت رساند و پروفیل 20*20 تولید این کارخانه با قیمت 34 هزار و 450 تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت و این در حالی است که قیمت پروفیل ساختمانی اصفهان در روز 27 شهریور ماه بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد. پیش‌بینی می‌شود که قیمت محصولات فولادی طی روزهای آینده به روند نزولی خود ادامه دهند. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.