آهن آنلاین
تداوم فشار کاهشی روی قیمت تیرآهن

تداوم فشار کاهشی روی قیمت تیرآهن

سه‌شنبه 27 شهریور 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین- هفته پایانی تابستانی برای بازار آهن و فولاد ایران چندان داغ و دلچسب نبود زیرا با کاهش قیمت آهن‌ آلات بسیاری از کارشناسان، این هفته را زمان مناسبی برای خریداران می‌دانند. البته تجربه نشان می‌دهد که بهتر است خریداران شرط احتیاط را رعایت کنند و خرید را با توجه به میزان نیاز و مصرف انجام دهند.

آمار ۵ ماهه تولید محصولات زنجیره آهن و فولاد نشان می‌دهد که میزان تولید محصولات شاخص حوزه آهن و فولاد در کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این موضوع می‌تواند تحت تاثیر عواملی مانند کاهش نقدینگی و نیز قطعی مکرر برق واحدهای صنعتی باشد. البته در عین حال رشد تولید انواع ورق‌های فولادی نسبت به سال گذشته، می‌تواند نشان از گسترش واحدهای تولیدی در این حوزه باشد.

محدودیت‌های برقی واحدهای صنعتی در سال جاری مشکلات به مراتب بیشتری را برای تولیدکنندگان فولاد ایجاد کرد و اگر عوامل موثر بر تثبیت قیمت این محصولات و رکود بازار آهن‌آلات وجود نداشت و رونق لازم نیز در صنایع هدف بازار فولاد موجود بود، این موضوع می‌توانست به افزایش نسبی این محصولات بینجامد. در این آمار بیشترین نرخ افت تولید زنجیره فولاد در نبشی و ناودانی و میلگرد به ترتیب با ۱۳.۶ و ۹.۲ درصد کاهش بود و تولید محصول تیرآهن نیز با ۴.۵ درصد کاهش همراه بود.

تلاطم در قیمت ورق سیاه

طی ۲۴ ساعت گذشته قیمت میلگرد در کارخانه‌های تولیدی از ۲۴۷۰۰ تومان تا ۲۷۰۰۰ تومان متغیر بود و نوسانی بین ۲.۵- تا ۰.۷+ درصد را تجربه کرد. میلگرد نیشابور ظرف یک هفته اخیر همچنان با کاهش قیمت مواجه بوده که در آخرین تغییرات قیمت سایز ۲۰ این محصول با ۱.۴ کاهش قیمت، رقم ۲۴۹۱۰ تومان را ثبت کرده است. محصولات میلگرد جهان فولاد سیرجان نیز با ۰.۷ درصد افزایش قیمت، با رقم ۲۴۸۰۰ تا ۲۴۹۰۰ تومان عرضه شدند.

قیمت ورق سیاه در کارخانه فولاد مبارکه با نوساناتی همراه بود. در محصولات پرمصرف، در شبانه‌روز گذشته رول ورق سیاه ۴ سایز ۱۵۰۰ با ۲.۵ درصد کاهش قیمت مواجه بود و به ۳۱۵۰۰ تومان رسید. در عین حال قیمت ورق سیاه ۴ سایز ۱۲۵۰ فولاد مبارکه نیز در این مدت ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرد و به ۳۲۵۰۰ تومان رسید.

پیش‌بینی کارشناسان حوزه آهن و فولاد در مورد کاهش قیمت مقاطع فولادی ساختمانی مانند تیرآهن در روزهای آخر تابستان نیز هنوز رغبت خاصی را برای حضور خریداران آهن‌آلات و فعالان حوزه مسکن ایجاد نکرده است. قیمت تیرآهن ذوب آهن طی روز گذشته در نمودار قیمت همراه با 1 تا ۱.۶ درصد کاهش بوده و بنگاه‌ها نیز مجبور به کاهش قیمت این محصولات شده‌اند. قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۸ ذوب آهن امروز در این کارخانه به ۲۷۲۷۰ تومان رسید که در نوع خود پایین‌ترین میزان در طول هفته اخیر بوده است. در صورت پیش‌بنی صحیح کارشناسان در مورد کاهش قیمت مقاطع فولادی طی هفته‌های آینده، شاید بازارها شاهد حضور خریداران و افزایش گردش مالی در حوزه محصولات فولادی باشند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.