آهن آنلاین
زنگ خطر برای اقتصاد جهانی؛ کاهش قیمت سنگ آهن

زنگ خطر برای اقتصاد جهانی؛ کاهش قیمت سنگ آهن

دوشنبه 26 شهریور 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- برای اولین بار از سال ۲۰۲۲، قیمت سنگ آهن به زیر ۹۰ دلار در هر تن رسید و امروز نیز با نرخ ۹۱.۶ دلار ثبت شد. این کاهش قیمت در روزهای اخیر نگرانی‌های قابل توجهی را برای فعالان بازار آهن‌آلات و فولاد به همراه داشته است. دلیل اصلی این افت قیمت، کاهش تقاضا در بازار چین و کالاهای صنعتی است که در پی آن نگرانی‌ها در مورد رشد جهانی بیشتر شده است.

بازار جهانی در شوک

 قیمت آتی سنگ آهن در سال جاری بیش از یک‌سوم کاهش یافته است. بحران فولاد در چین که هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نشده، تقاضا برای این ماده اولیه را به چالش کشیده است. اما این تنها عامل موجود نیست؛ بازار فلزات پایه و نفت خام نیز در هفته‌های اخیر با افت مواجه شده‌اند، به طوری که سال ۲۰۲۴ به سالی پرتنش برای کالاهای مختلف تبدیل شده است. 

 

کاهش سنگ آهن ادامه دارد

قیمت‌های آتی برای اولین بار از اواخر سال ۲۰۲۲ به زیر ۹۰ دلار در هر تن 
رسید.

 

جیا ژنگ، رئیس بخش تجارت در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری شانگهای سوچو جیوینگ، اظهار داشت: «سرمایه‌گذاران تمرکز خود را از تورم آمریکا به نگرانی‌های رشد جهانی معطوف کرده‌اند. چین نیز از حمایت کافی از سیاست‌های محرک برخوردار نیست و همین امر باعث بدبینی در بازار شده است.»

 علی‌رغم کاهش چشم‌گیر قیمت سنگ آهن در هفته گذشته، قیمت این محصول در روز پنجشنبه رشدخوبی داشت و با  (99.25 دلار) در هر تن پایان یافت. نوسانات قیمت سنگ آهن در هفته گذشته فضایی از عدم اطمینان و نگرانی را در میان فعالان و معامله‌گران بازار آهن‌ آلات ایجاد کرده است. کاهش قیمت تا زیر ۹۰ دلار در هر تن، بسیاری از سرمایه‌گذاران را نگران کرده و باعث شده تا رفتارهای محتاطانه‌تری از سوی آن‌ها مشاهده شود. این تغییرات ناگهانی، ریسک‌های بیشتری را برای آینده بازار به همراه داشته و فضای معاملاتی ناامن‌تری را به وجود آورده است.»

آیا امیدی برای بازگشت وجود دارد؟

شرکت مشاوره چینی Mysteel در گزارش مطرح کرد: فولادسازان چینی اخیراً موجودی سنگ آهن وارداتی خود را جمع آوری کرده‌اند تا برای تعطیلات آتی جشنواره میانه پاییز در 15 تا 17 سپتامبر آماده شوند. شاخص LMEX که عملکرد شش فلز اصلی را دنبال می‌کند، اکنون تنها ۳ درصد افزایش در سال جاری را نشان می‌دهد، در حالی‌که در اواسط ماه مه این میزان ۲۵ درصد بود. 

کاهش تقاضای فولاد و بحران صنعت در چین

  رکود طولانی مدت در بخش املاک و مستغلات چین، مصرف فولاد این کشور را به شدت کاهش داده است. گروه فولاد چین بائوو، بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، هشدار داده است که صنعت فولاد ممکن است با بحرانی شدیدتر از رکودهای سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ مواجه شود. هرچند صادرات و رشد در بخش‌های دیگر تا حدودی این ضربه را کاهش داده‌اند، اما تولید اضافی فولاد باعث افزایش عرضه در بازار سنگ آهن شده است.

چشم‌انداز ریسک‌های نزولی

 بر اساس پیش‌بینی ژانگ شائودا، تحلیلگر شرکت چین فیوچرز، قیمت آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان ممکن است به ۶۰۰ یوان (حدود ۸۴ دلار) در هر تن برسد که این مقدار بیش از ۱۰ درصد کمتر از سطوح فعلی است. در یادداشتی از بلومبرگ ، تحلیلگران گرانت اسپوره و امانوئل مونجری اشاره کرده‌اند که اقدامات محرک پراکنده در چین تاکنون به اندازه کافی برای بهبود اعتماد سرمایه‌گذاران موثر نبوده و برخی شاخص‌های پیشرو نشان‌دهنده وخامت بیشتر وضعیت اقتصادی هستند.

 همچنین تحلیلگران سیتی‌گروپ بر این باورند که انتخابات حساس آمریکا و احتمال وقوع دوباره جنگ تجاری تحت دولت دونالد ترامپ، پکن را به تاخیر در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی قوی‌تر سوق می‌دهد. تورم در چین به پایین‌ترین سطح خود در سه سال اخیر رسیده که این موضوع نیز نشان‌دهنده کاهش تقاضا در دومین اقتصاد بزرگ جهان است. با این وجود، خرید فولاد معمولاً پس از ماه‌های تابستان افزایش می‌یابد، و این می‌تواند برای کارخانه‌ها به‌عنوان یک فرصت محسوب شود. 

کان پکر، تحلیلگر RBC Capital Markets، انتظار دارد که قیمت‌های سنگ آهن از اواسط سپتامبر با شروع فصل ساخت‌وساز پاییز چین و انبارسازی فصلی قبل از تعطیلات هفته طلایی، حمایت شوند.کاهش تقاضا در چین و بحران فولاد باعث افت قیمت سنگ آهن به زیر ۹۰ دلار شده است. این نوسانات، نگرانی‌هایی درباره آینده بازار آهن و فولاد ایجاد کرده و ریسک‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد.

 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.