آهن آنلاین
خریداران در انتظار رونق دوباره آهن آلات

خریداران در انتظار رونق دوباره آهن آلات

شنبه 24 شهریور 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- با بررسی قیمت آهن‌ آلات، مشاهده می‌شود که شرایط بازار همچنان با ثباتی نسبی و گاه با نوسانات کاهشی همراه است. در حالی که قیمت ارز امروز حدود 135 ریال افزایش یافته، برخلاف هفته گذشته، مسیر نسبتا صعودی را در پیش گرفته است. این نوسانات بازار ارز، همواره نقش مهمی در تعیین قیمت‌های داخلی آهن و فولاد داشته و تغییرات آن مستقیماً بر معاملات این حوزه تأثیرگذار است. بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باورند که روند فعلی قیمت ارز تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت، اما نباید از تأثیر مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا و نظرات آن‌ها غافل شد، چراکه هر اظهار نظری از سوی این افراد می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بازارهای مالی و تجاری، از جمله بازار فولاد، داشته باشد. در سطح جهانی نیز، بازار فولاد با روندی نزولی و کاهش توان مواجه است. معاون رئیس انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دولت چین و انجمن آهن و فولاد این کشور هیچ برنامه‌ای برای گسترش صادرات فولاد به کشورهای خاص ندارند.

 

روند تغییرات نرخ ارز شهریور ماه 1403
روند تغییرات نرخ ارز شهریور ماه 1403

 

چین در مسیر کاهش صادرات!

وی افزود که صادرات فولاد چین در سال گذشته از مرز 90 میلیون تن گذشت، اما در پی تصمیمات جدید، صادرات محصولات فولادی تا پایان سال جاری کاهش خواهد یافت. دلیل این تصمیم، نگرانی از تأثیر منفی افزایش صادرات بر قیمت‌های جهانی فولاد است. از این رو، چین قصد دارد بر مصرف داخلی تمرکز بیشتری داشته باشد و با تقویت تقاضای داخلی، تعادل بازار را حفظ کند. این رویکرد می‌تواند از نوسانات و آسیب‌های احتمالی به بازار جهانی فولاد نیز جلوگیری کند. در معاملات بورس کالای امروز، 18 هزار و 275 تن شمش بلوم عرضه شد که از این میزان، 8 هزار و 425 تن معامله شد. قیمت هر تن شمش بلوم به طور میانگین 223 هزار و 891 ریال ثبت شد که با توجه به شرایط بازار و کاهش تقاضا، نشانه‌هایی از رکود در معاملات قابل مشاهده است.

 

نمودار معاملات بورس کالا در تاریخ 24 شهریور 1403
نمودار معاملات بورس کالا در تاریخ 24 شهریور 1403

 

نگاهی به نمودارها و روند معاملات نشان می‌دهد که تقاضا برای انواع محصولات فولادی همچنان با ضعف روبرو است. بازار آهن‌آلات این روزها دچار رکود شده و جنب‌وجوش همیشگی خود را از دست داده است. معاملات با سردی پیش می‌رود و فعالان بازار در انتظار روزهای پررونق‌تری هستند.

تثبیت قیمت یا نوسان؟

در بخش محصولات خاص، قیمت میلگرد آجدار در بسیاری از مبادی فروش، بین 26 تا 27 هزار تومان تثبیت شده است. به عنوان مثال، میلگرد ذوب‌آهن اصفهان کاهش 0.7 تا یک درصدی داشته و هر عدد میلگرد سایز 18 تا 32 با استاندارد A3 به قیمت 27 هزار تومان عرضه می‌شود. از سوی دیگر، قیمت تیرآهن با افزایش اندک همراه بوده و این محصول در بسیاری از مراکز فروش با حدود 0.7 درصد افزایش قیمت مواجه شده است. به‌عنوان نمونه، هر شاخه تیرآهن فایکو 14 با 45 هزار تومان افزایش به 3 میلیون و 863 هزار تومان رسیده که نسبت به ثبات چند هفته گذشته، رشدی 1.2 درصدی محسوب می‌شود. عوامل داخلی و خارجی بسیاری بر قیمت آهن‌آلات اثرگذار هستند. از جمله مهم‌ترین عوامل داخلی می‌توان به تداوم محدودیت‌های برق برای شرکت‌های تولیدی اشاره کرد که در کنار کاهش تقاضا، اخبار سیاسی و عدم اطمینان از تغییرات احتمالی سیاست‌های اقتصادی، بازار را در حالت تعلیق و انتظار فرو برده است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.