آهن آنلاین
کاهش قیمت ورق سیاه در بازار

کاهش قیمت ورق سیاه در بازار

شنبه 24 شهریور 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- روند اصلاحی و کاهش نسبی قیمت آهن آلات همچنان ادامه دارد و در مقابل محدودیت‌های برق و مقاومت تولیدکنندگان در برابر کاهش قیمت، باعث ثبات نسبی قیمت‌ها در برخی از محصولات شده است. در عین حال تثبیت قیمت دلار آمریکا در بازارهای معاملاتی، باعث شده تا در هفته‌های اخیر تغییرات محسوسی در قیمت مقاطع فولادی رخ ندهد. البته در این میان قیمت بسیاری از انواع ورق سیاه در بازار آهن‌آلات با کاهش قیمت همراه بود. کارشناسان اقتصادی مهم‌ترین مشکل حال حاضر در بازار آهن و فولاد را کاهش تقاضا و معاملات به دلیل رکود بازار صنایع هدف و در نتیجه عدم گردش نقدینگی در این بازار می‌دانند که در صورت ادامه می‌تواند صنایع تولیدی را در حلقه‌های بالادست زنجیره فولاد درگیر مشکلات اقتصادی کند.

عقب‌نشینی میلگرد در بورس کالا

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در آخرین روز کاری هفته گذشته میزبان عرضه ۲۰۸.۵ هزار تن میلگرد، ۴۶.۲ هزار تن ورق‌های فولادی، ۱۴.۵ هزار تن تیرآهن، ۴۳۲ تن سبد میلگرد و۱۰۰ تن نبشی بود. بررسی میزان عرضه و داد و ستد مقاطع فولادی در بورس کالا نشان‌دهنده این موضوع است که از ۱۴۰ هزار تن میلگرد پرمصرف ساختمانی (سایز ۱۲ تا ۲۰) در بورس کالا در این روز، ۲۶ درصد مورد معامله قرار گرفته‌ است. قیمت میانگین موزون میلگرد نیز در این معاملات زقم ۲۵۸۸۸ تومان به ازای هر کیلو را ثبت کرد که حدود ۱.۹ درصد نسبت به قیمت معاملاتی هفته پیش از آن کاهش داشت. بیشترین حجم میلگرد عرضه شده نیز متعلق به میلگرد جهان فولاد سیرجان به میزان ۱۰ هزار تن بود. قیمت دلار همچنان در کانال ۵۹ هزار تومان است. آخرین گزارش‌های بازار معاملات ارز نشان می‌دهد که دلار آمریکا صبح امروز قیمت ۵۹۷۵۰ تومان را ثبت کرد.

ورق در سرازیری افتاد

نگاه اجمالی به نمودارهای نوسان قیمت محصولات فولادی تا صبح امروز، بیانگر ثبات قیمت‌ها در بسیاری از محصولات شاخص این حوزه و کاهش ناچیز قیمت در برخی از مقاطع بود. بر این اساس قیمت میلگرد در بازار مقاطع فولادی در بیشتر کارخانه‌ها ثابت بود و در برخی همراه با ۰.۲ تا ۰.۴ درصد کاهش بود. تا صبح امروز سایزهای پرمصرف محصول میلگرد آجدار میانه با ۰.۴ درصد کاهش قیمت، رقم ۲۵۷۳۰ تومان را ثبت کردند و سایزهای ۱۶،۱۸ و ۲۰ میلگرد ابهر بدون تغییر قیمت نسبت به روز پیش از آن با قیمت ۲۵۸۲۰ عرضه شدند. نمودار قیمت ورق سیاه طی این مدت نشان‌دهنده کاهش قیمت بسیاری از محصولات این حوزه در بازه ۱.۱- تا ۳.۸- بود. به این ترتیب قیمت ورق سیاه ۴ رول سایز ۱۵۰۰ در کارخانه فولاد مبارکه با ۲.۱ درصد کاهش، رقم ۳۲۵۰۰ تومان را ثبت کرد. شایان ذکرست که قیمت محصولاتی مانند پروفیل ساختمانی، پروفیل صنعتی، ورق رنگی، ورق گالوانیزه، نبشی، ناودانی، تیرآهن و انواع لوله روی نمودارها تغییرات محسوس قیمتی را ثبت نکردند. به نظر می‌رسد تثبیت و کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار آهن‌آلات که در ماه‌های اخیر این بازار را زمین‌گیر کرده، برای احیا نیاز به محرک‌های مختلفی دارد که اc مهم‌ترین آن‌ها آغاز مجدد ساخت و ساز، پروژه‌های عمرانی و اصلاح سیاست‌های صادراتی در مورد مقاطع فولادی است که باید مدنظر دولت‌مردان قرار گیرد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.