آهن آنلاین
تحلیل هفتگی بازار آهن آلات؛ 17 تا 21 شهریور 1403

تحلیل هفتگی بازار آهن آلات؛ 17 تا 21 شهریور 1403

پنج‌شنبه 22 شهریور 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین - در هفته‌ای که گذشت، بازار آهن و فولاد، نوسانات قیمتی کمی را تجربه کرد و در بسیاری از محصولات با ثبات قیمتی همراه بود به‌طوری‌که قیمت میلگرد آجدار از تاریخ 17 شهریور ماه تا امروزدر کانال 27 هزار و 850 تومان ثابت مانده است. همچنین قیمت ورق فولاد مبارکه با ضخامت 2 میل،33 هزار و 409 تومان و نبشی آریان فولاد  با قیمت 26 هزارو 954 تومان نیز در هفته گذشته بدون نوسان بود. آمارها حاکی از آن است که در بازه زمانی مذکور، قیمت پروفیل تهران با افت 500 تومانی همراه بوده است به طوری که قیمت این محصول در 17 شهریور از 35 هزارو 636 تومان به 35 هزار و 150 تومان در 21 شهریور ماه کاهش یافت. از سوی دیگر، قیمت تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان، ابتدای هفته از 4363636 تومان به 4272727 تومان سقوط کرد  اما در گذر از روزهای پرچالش در نهایت به قیمت 4363636 بازگشت.

تنها 65 درصد از ظرفیت تولید فولاد بکارگرفته می‌ شود

این روزها با توجه به ظرفیت 50 میلیون تنی تولید فولاد در کشور و کسب رتبه دهم جهانی تولید ، صنعت فولاد سهم چشمگیری در تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده است. به گونه‌ای که 16.5 درصد صادرات غیرنفتی متعلق به زنجیره فولاد است. با وجود اینکه تولید واقعی محصولات فولادی و آهن‌آلات 32 میلیون تن است اما ظرفیت‌سازی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای این صنعت، سبب‌شده تا ظرفیت تولید افزایش پیدا کند. با این وجود،  نرخ به‌کارگیری این ظرفیت تنها 65 درصد کل ظرفیت تولید است که نسبت به میانگین جهانی عدد پایینی به حساب می‌آید.

نکته قابل تامل این است که اخیرا با صدور مجوزهای جدید برای ساخت واحدهای فولادی ، ظرفیت تولید فولاد تا سه برابر افزایش خواهد یافت که اگر این مساله کنترل نشود با توجه به چالش‌‌های تامین خوراک و کاهش عیار معادن، ممکن است موجب خلل درچرخه تولید شود. از سوی دیگر وجود ناترازی انرژی در کشور و بالاتر بودن سهم قطع برق صنعت فولاد نسبت به سایر صنایع،  سبب بسته شدن واحدهای تولیدی خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، برای جلوگیری از بسته شدن واحدهای تولیدی، باید به سوی ایجاد پروژه‌‌های توسعه عمودی و افقی رفت  و حدود ۹۰ تا ۹۵‌درصد ظرفیت کشور را در هفت یا هشت واحد بزرگ‌تر متمرکز کرد. 

عرضه 456 هزار و 95 تن محصول در بورس کالا

خبرها حاکی از آن است که امروز (چهارشنبه 21 شهریورماه) تالارهای بورس کالای ایران میزبان عرضه 456هزار و 95 تن انواع کالا و محصولات بودند. براساس گزارش منتشر شده از بورس کالای ایران، امروز  269 هزار و 705تن کالا در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد که از این میزان 208هزار و 490 تن میلگرد، 46هزار و 200 تن ورق‌های فولادی، 14هزار و 483 تن تیرآهن و 100 تن نبشی روی تابلو می‌رود. همچنین تالار صادراتی نیز در این روز عرضه 110 هزار و 269 تن انواع کالا اعم از 57 هزار و 269 تن قیر، 50 هزار تن کنسانتره سنگ آهن و 3 هزار تن گوگرد گرانوله را تجربه کرد. گفته می‌شود در بازار فرعی هم 6 هزار و 121تن انواع کالا اعم از اقلام تجهیزات، اقلام تکمیلی خودرو، بشکه خالی، تجهیزات ضایعاتی، تسمه فولادی، تیشو، روغن ضایعاتی، ضایعات باطری، ضایعات بدنه‌ای خودرو، ضایعات پلیمری، ضایعات فلزی ارتباطی، ضایعات فلزی خطی، ضایعات فلزی واگنی، ضایعات فولادی، ضایعات لاستیک، ضایعات مونتاژی خودرو و ورق گرم آلیاژی عرضه شد.

تغییرات چشمگیر قیمت مقاطع فولادی در بازار در اثر تغییرات بورس

تغییرات بورس کالای امروز، تاثیر قابل توجهی بر قیمت آهن‌ آلات در بازار داشت؛ با توجه به اینکه قیمت فولاد در بورس کالا شاخصی مهم برای تعیین قیمت سایر محصولات آهنی و فولادی در بازار است، به همین جهت عرضه چند هزار تنی محصولات فولادی در تالار صنعتی بورس کالا، سبب شده است تا منتظر تغییر قیمت فولاد در بورس امروز به‌خاطر افزایش عرضه باشیم. گفتنی است که این تغییرات، نمودار قیمت بورس کالا را تحت تاثیر قرار داده و قیمت بازار را دچار نوسان می‌سازند.خبرها حاکی از آن است که  هر نوع تغییر در قیمت‌های پایه محصولات فولادی، مستقیماً بر بازار مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاثیر خواهد گذاشت.

به‌عنوان نمونه، عرضه محصولاتی مانند ورق و میلگرد، ممکن است به کاهش قیمت این مقاطع در بازار منجر شود. این مساله فرصت خوبی را برای خریداران محصولات آهنی و فولادی ایجاد می‌کند تا بهتر بتوانند برای خرید خود تصمیم‌گیری کنند. همچنین، نمودار قیمت فولاد در بورس کالا می‌تواند روند آینده بازار را پیش‌بینی کند. با توجه به اینکه تغییرات قیمتی در بورس کالا، انتظارات کلی بازار را شکل می‌دهد به همین علت، فعالان بازار می‌توانند با تحلیل دقیق‌ترِ نمودار قیمت بورس کالا و پیگیری اخبار بورس کالا، اقدامات موثرتری برای خرید و فروش مقاطع فولادی انجام دهند. از سوی دیگر، توجه به تغییرات قیمت آهن در بورس کالا، برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران اهمیت بسیاری دارد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.