آهن آنلاین
افزایش قیمت تیرآهن و توقف قیمت ورق

افزایش قیمت تیرآهن و توقف قیمت ورق

چهارشنبه 21 شهریور 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

همزمان با اینکه در بازارهای بین‌المللی قیمت بسیاری از محصولات آهنی از جمله میلگرد در حال کاهش است، قیمت آهن آلات در بازار داخلی ایران نیز روند نزولی پیدا کرده‌اند و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی این است که این روند اصلاحی قیمت با توجه به رفع مشکلات قطعی برق صنایع، حداقل تا دو هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر در صبح آخرین روز کاری هفته جاری، قیمت دلار همچنان در کانال ۵۹ هزار تومان باقی مانده است تا کمترین تاثیر را بر قیمت مقاطع فولادی داشته باشد. طبق آخرین اخبار از بازار مبادلات ارز، دلار آمریکا تا صبح امروز رقم ۵۹۶۲۰ تومان را ثبت کرد.

در تالارهای بورس کالای ایران نیز طی روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور، تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه ۲۹۸.۴ هزار تن کالا بود که از آن جمله می‌توان به عرضه ۱۰۰ هزار تن گندله سنگ آهن، ۳۱.۵ هزار تن ورق‌های فولادی، ۱۰.۱ هزار تن نبشی و ۳.۹ هزار تن ناودانی اشاره کرد.

ساز مخالف قیمت تیرآهن روی نمودار

بررسی نمودارهای نوسان قیمت مقاطع فولادی طی روز گذشته نشان از تداوم روند نزولی قیمت‌ها در جداول قیمتی اکثر محصولات دارد. البته این شرایط در مورد محصولی مانند میلگرد که با کاهش قیمت جهانی نیز مواجه است، با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.

در ۲۴ ساعت گذشته قیمت میلگرد در اکثر کارخانه‌ها نزولی یا در بهترین حالت بدون تغییر بود. دامنه تغییرات کاهشی قیمت این محصول در بازه ۰.۲- تا ۰.۷-  اتفاق افتاد که کاهش حدود ۱۰۰ تومانی را برای این محصول به همراه داشت. در عین حال قیمت میلگرد آجدار در برخی کارخانه‌ها مانند میلگرد شاهرود، میلگرد ابرکوه و میلگرد پردیس افزایشی تا حدود ۲.۴ درصد نشان داد. در ۲۴ ساعت گذشته قیمت سایزهای ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلگرد آجدار میانه، بدون تغییر نسبت به روز گذشته،‌ ۲۵۸۲۰ تومان ثبت شد.

قیمت تیرآهن در این مدت برخلاف روند نمودار بیشتر محصولات افزایشی بود؛ به طوری که قیمت این محصول در کارخانه ذوب آهن افزایشی در بازه ۰.۷ تا ۲.۲ درصدی را نشان داد. قیمت تیرآهن ۲۰ ذوب آهن در شبانه روز گذشته با ۲.۳ درصد افزایش، ‌به رقم ۲۸۳۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

بیشتر محصولات پروفیل در کارخانه پروفیل تهران نیز طی شبانه‌روز گذشته ۱.۳ درصد کاهش قیمت داشتند و با قیمت ۳۴۵۵۰ عرضه شدند. همچنین دیروز لوله ساختمانی در کارخانه با کاهش ۱.۳ درصدی قیمت مواجه شد و رقم ۳۸۹۱۰ به ازای هر کیلوگرم را روی نمودار ثبت کرد. در این مدت نرخ نبشی، ‌ناودانی، ورق سیاه، ورق رنگی، ورق روغنی و قیمت ورق گالوانیزه روی نمودارها نوسان خاصی را نشان نداد.اگرچه تولیدکنندگان در تلاش برای حفظ قیمت محصولات در وضعیت نزولی و اصلاحی قیمت‌ها هستند اما با شرایط موجود به نظر می‌رسد فعالان این حوزه، به دلیل رکود بازار و  نیاز مبرم به گردش نقدینگی نتوانند مدت زیادی را به حفظ قیمت مقاطع فولادی ادامه دهند؛ مگر اینکه تغییری در روند کلی بازار و  صنایع فولادی کشور اتفاق بیفتد که این موضوع نیز در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.