آهن آنلاین
بازار آهن آلات تشنه تزریق نقدینگی

بازار آهن آلات تشنه تزریق نقدینگی

شنبه 17 شهریور 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- بررسی بازار آزاد زنجیره فولاد در روز شنبه 17 شهریور ماه نشان می‌دهد که قیمت اغلب محصولات فولادی و آهنی بدون تغییر باقی مانده است. باتوجه به اینکه نرخ ارز در بازار در کانال 60 هزار تومان به وضعیت ثبات رسیده است، از این رو قیمت‌ محصولات زنجیره فولاد نیز به ثبات نسبی رسیده‌اند. به این ترتیب امروز میانگین قیمت انواع میلگرد آجدار میانه با نرخ 25 هزار و 910 تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار عرضه شد و هر کیلوگرم میلگرد آجدار تولید شرکت ذوب آهن اصفهان نیز با قیمت 27 هزار و 270 تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت به آخرین روز معاملاتی با تغییر قیمت همراه نبود. در این بین میلگرد آجدار ظفر بناب برخلاف دیگر کارخانه‌ها 1.7 درصد کاهش قیمت را به ثبت رساند و به‌طور میانگین هر کیلوگرم از انواع میلگردهای عرضه شده با قیمت 26 هزار و 180 تومان در بازار عرضه شد و به فروش رسید. 

قیمت تیرآهن نیز همچون میلگرد در روز 17 شهریور ماه با نوسانی همراه نبود. به‌عنوان مثال تیرآهن 18 تولیدی ذوب آهن با قیمت 27 هزار و 270 تومان در بازار عرضه شد. تیرآهن فایکو و یزد نیز بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند. مقاطع عریض فولادی نیز تحت تاثیر ثبات نرخ ارز نسبت به آخرین روز معاملاتی تغییر قیمت نداشت.

معامله 48 درصدی آهن اسفنجی در بورس کالا

به‌طورکلی محصولات فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالا و بازار آزاد مشتری ندارند، این موضوع به کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی مربوط می‌شود. در این بین قطعی برق در این واحدها مشکلات را دو چندان کرد اما معضل اصلی بخش فولاد عدم تزریق پول به این حوزه است و همه انتظارها به سمت شروع کار دولت چهاردهم و اتخاد تصمیم‌های جدید توسط تیم جدید اقتصادی معطوف شده است تا علاوه‌بر بهبود روابط بین‌الملل و افزایش صادرات، موجب تزریق پول به بخش فولاد شوند. مشخص شدن وضعیت عوارض صادراتی همچنین حل مسئله نرخ ارز از دیگر توقعات فولادکاران از دولت جدید به‌حساب می‌آید.

در معاملات تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در روز 17 شهریورماه چیزی حدود  297 هزار و 500 تن آهن اسفنجی عرضه شد که با ثبت تقاضای 0.7 برابری نسبت‌به عرضه روبه‌رو شد. به‌عبارت دیگر در معاملات روز شنبه میزان تقاضا برای آهن اسفنجی 226 هزار و 950 تن به ثبت رسید که در پایان معاملات این روز فقط 145 هزار و 300 تن از این محصول به‌فروش رسید. در واقع 48.8 درصد از آهن اسفنجی‌های عرضه شده با میانگین قیمت موزون 12 هزار و 395 تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین قیمت آهن آلات معاملاتی در روز 17 شهریور ماه نسبت به هفته گذشته 200 تومان معادل 1.9 درصد به ازای هر کیلوگرم افزایش را به ثبت رسانده است. از طرفی دیگر، با خنک شدن هوا و کاهش ساعت قطعی برق در واحدهای تولیدی، همچنان میزان معاملات در رینگ فیزیکی به روند عادی برنگشته است و این موضوع رابطه مستقیمی با کمبود نقدینگی در زنجیره فولاد دارد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.