آهن آنلاین
مهار دیوار با میلگرد و نقش آن در استحکام سازی ساختمان

مهار دیوار با میلگرد و نقش آن در استحکام سازی ساختمان

شنبه 27 امرداد 1403
زمان مطالعه: 7 دقیقه

میلگرد به دلیل مقاومت کششی مطلوبی که دارد، در صنعت ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این میله فولادی نقش مهمی را در مهار دیوار ایفا می‌کند و استحکام بتن را نیز به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. درواقع، جهت جلوگیری از تخریب دیوار، از میلگردهای فولادی استفاده می‌کنند. ضمنا، فرقی ندارد که هدف شما ساخت دیوارهای جدید یا بازسازی دیوارهای قدیمی است؛ درهرحال، با کمک میلگردهای فولادی می‌توانید دیوارهای مستحکمی را بنا کنید. به‌این‌ترتیب، مهار دیوار با استفاده از میلگرد، یکی از اقداماتی است که در راستای مقاوم‌سازی سازه‌های مختلف انجام می‌گیرد. حال اینکه نحوه مهار دیوار با میلگرد چگونه است؟ را در ادامه به صورت جامع توضیح می‌دهیم.

اهمیت مهار دیوار غیرسازه‌ای با میلگرد

وجود یکپارچگی میان دیوار و سازه اهمیت زیادی دارد و عدم توجه به این موضوع، احتمال تخریب سازه را افزایش می‌دهد. برای دیوارهای غیرسازه‌ای نیز می‌بایست مقاومت آن‌ها را با بهره‌گیری از میلگردها تقویت کرد؛ البته این کار باید به‌صورت اصولی انجام بگیرد تا از آسیب‌های احتمالی پیشگیری شود. می‌توان گفت که اهمیت مهار دیوار غیرسازه‌ای با میلگرد بر کسی پوشیده نیست! بهترین روش نیز استفاده از میلگرد بستر است. با میلگردهای بستر می‌توان میزان دوام و مقاومت دیوارهای غیرسازه‌ای را دو چندان کرد و این‌گونه کیفیت پروژه را بهبود بخشید. به‌طورکلی، در زمان مهار دیوار با کمک میلگرد بایستی بهترین روش را به‌کار گرفت.

نحوه مهار دیوار با میلگرد

حال که متوجه اهمیت مهار دیوار با استفاده از میلگرد شدید، نوبت به بررسی نحوه انجام آن رسیده است. این فرآیند به‌صورت کلی به دو شکل عمودی و افقی انجام می‌گیرد و ازطرف‌دیگر، با میلگرد بستر و وال پست اجرا می‌شود. در ادامه با روش‌های مختلف مهار کردن دیوار با میلگرد آشنا خواهید شد.

  • مهار دیوار با میلگرد به شکل عمودی

در این روش، همان‌طور که از نامش پیداست، میلگردها باید به شکل عمودی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. برای بستن آن‌ها نیز می‌توان از قلاب و گیره‌های مخصوص استفاده کرد و حتی از ملات نیز بهره گرفت. همچنین، امکان استفاده از هر نوع میلگردی نیز وجود دارد؛ اما درکل، به‌کارگیری میلگردهای آجدار به دلیل مقاومت بالایشان بهتر است. به‌علاوه این روش در مقایسه با مدل افقی سطح ایمنی بالاتری دارد.

  • مهار دیوار با میلگرد به شکل افقی

در این روش، باید کلاف میلگرد به شکل خرپایی یا نردبانی با ضخامت 4 الی 6 میلی‌متر را تهیه کرد. سپس، آن‌ها را به شکل افقی در کنار یکدیگر قرار داد. برای اتصال کلاف‌های میلگرد هم می‌توان مانند مدل عمودی از قلاب و گیره‌های مخصوص استفاده کرد. به‌علاوه برای اتصال میلگردها نیز بهتر است از نیروهای متخصص کمک گرفت تا متصل کردن آن‌ها با دقت زیادی صورت بگیرد و فرآیند مهار دیوار به درستی تکمیل شود.

  • مهار دیوار با میلگرد بستر

مقاومت بخش داخلی و خارجی سازه در روش مهار کردن دیوار با میلگرد بستر به صورت چشمگیری تقویت می‌شود. در این روش، میلگردهای بستر با ملات پوشیده می‌شوند تا به مصالح دیوار بچسبند. درکل، مهار دیوار با استفاده از میلگردهای بستر مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش انعطاف‌پذیری دیوار در برابر نیروهای خارجی، کاهش ترک‌های دیوار و همین‌طور پایداری سازه اشاره کرد.

در این تصویر  مهار دیوار با میلگرد بستر را مشاهده می‌کند.
در این تصویر  مهار دیوار با میلگرد بستر را مشاهده می‌کند.

نحوه کاشت میلگرد برای مهار دیوار

همان‌طورکه گفتیم، اجرای صحیح کاشت میلگرد برای مهار دیوار اهمیت ویژه‌ای دارد و هرگونه اشتباه در این زمینه به سازه آسیب می‌رساند. بنابراین، کاشت میلگرد جهت مهار دیوار بایستی به‌صورت کاملا اصولی انجام بگیرد. در قسمت زیر، مراحل انجام آن به‌طور مختصر قید شده است:

  1. مشخص کردن ناحیه اتصال گیره و بست در ستون با بهره‌گیری از نقشه ساختمانی موجود
  2. ایجاد سوراخ در نواحی تعیین‌شده نصب رول پلاک
  3. اتصال بست‌ها و گیره با کمک پیچ‌های مقاوم در ناحیه رول پلاک‌ها و تعبیه قلاب بر روی آن‌ها
  4. کاشت در ناحیه اتصال واردار با استفاده از وادارهای میانی مرتفع دیوار

نحوه مهار دیوار با وال پست

مهار دیوار با وال پست یکی دیگر از روش‌های مقاوم‌سازی دیوارها است که با نظارت مهندسان عمران اجرا می‌شود. وال پست‌ها مانند کلاف‌هایی با طول معین برای مهار دیوار، داخل اسکلت آن قرار می‌گیرند. تعبیه وال پست‌ها در اسکلت دیوار‌ها علاوه بر افزایش عمر و استحکام آن‌ها منجر به یکپارچه شدن ساختارشان می‌شود. حال ممکن است برایتان سوال پیش آید که وال پست‌ها چگونه استحکام دیوار را بهبود می‌بخشند؟ در پاسخ این پرسش باید گفت که وال پست‌ها با انتقال نیروهای حاصل از وزش بادهای شدید یا هر عامل خارجی دیگر مانند زلزله به اسکلت اصلی ساختمان، مانع از فرو ریختن آن می‌شوند و از بروز آسیب‌های مختلف جلوگیری می‌کنند.

مقایسه روش مهار دیوار با میلگرد و وال پست

در اینجا به مقایسه روش مهار دیوار با میلگرد و وال پست پرداخته‌ایم. این روش‌های مقاوم‌سازی سازه که با نحوه پیاده‌سازی آن‌ها آشنا شدید، دارای ویژگی‌های مختص‌به‌خود هستند که با شناخت این خصوصیات بهتر می‌توانید دست به انتخاب یک روش کارآمد با توجه به سازه خود بزنید.

 

 

مزایای مهار کردن دیوار با میلگرد

برای مهار کردن دیوار روش‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها مزایا و معایبی دارند. در بین روش‌های موجود، مهار کردن دیوار با استفاده از میلگرد طرفداران بیشتری دارد که دلیل این محبوبیت، مزایای آن است.

  • افزایش عمر مفید دیوار
  • افزایش مقاومت و پایداری دیوار
  • ایجاد یکپارچگی بین دیوار و سازه
  • آسان شدن اعمال تغییرات و تعمیرات بعدی
  • جلوگیری از ترکیدگی و شکستگی دیوار در زمان وقوع زلزله و بادهای شدید

مهار دیوار با استفاده از میلگرد تا چه اندازه دوام و استحکام سازه را افزایش می‌دهد؟

دیوارهای بتنی به‌تنهایی نیز مقاومت چشمگیری دارند و قادر به تحمل نیروهای وارده بر خود هستند. حال با افزودن میلگرد به ساختارشان میزان دوام و استحکام آن‌ها دو برابر می‌شود. این افزایش مقاومت باعث پایداری دیوارها در شرایط محیطی نامساعد شده و از آن‌ها در برابر عوامل آسیب‌زا خارجی محافظت می‌کند. این موضوع نیز باعث استقبال از مهار دیوار با استفاده از میلگرد شده است؛ به‌صورتی‌که شاهد استفاده گسترده از میلگردهای فولادی در اسکلت دیوارهای ساختمان‌های مختلف هستیم. اصولا، بحث مقاومت و امنیت در ساختمان‌سازی بسیار مهم و حیاتی است و اقداماتی که در راستای آن انجام می‌گیرد ازجمله همین مهاربندی ارزش بالایی دارد.

بررسی نکات مهم مهار دیوار با میلگرد

مهار دیوار با استفاده از میلگرد جزو کارهای مهم ساختمان‌سازی است که بایستی بر اساس نکات و قواعد تعریف‌شده این حوزه انجام بگیرد. همچنین، فراموش نکنید که مهاربندی را تنها به افراد متخصص بسپارید. نکات مربوط به مهار دیوار با میلگرد نیز در قسمت زیر ذکر شده است:

  • برای درگیری بهتر مصالح با بتن از میلگرد آجدار استفاده کنید.
  • در زمان تعبیه میلگردها در بتن دقت کنید که پوشش‌دهی خوبی با بتن داشته باشند.
  • فاصله بین میلگردهای کاشته‌شده را بررسی کنید و فواصل آن‌ها را با توجه به ماهیت پروژه خود در نظر بگیرید.
  • در مهار دیوار با کمک میلگرد به شکل افقی به یاد داشته باشید که میلگرد خرپایی مقاومت بهتری در مقایسه با میلگرد نردبانی دارد.

افزایش مقاومت و ایمنی سازه با مهار دیوار با میلگرد

عملیات مهار دیوار با میلگرد با هدف افزایش مقاومت سازه و جلوگیری از تخریب آن در برابر فشارهای خارجی مانند زلزله انجام می‌گیرد. این عملیات، قابل‌اجرا به دو صورت عمودی و افقی است. همچنین از میلگردهای بستر و وال پست‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. البته مهار دیوار با استفاده از میلگرد ازنظر مقاوم‌سازی بهتر از به‌کارگیری وال پست‌ها است. به‌علاوه، مهاربندی دیوار با کمک میلگردها جزو کارهای حساس ساختمانی است که بایستی توسط نیروهای متخصص انجام شود؛ درغیراین‌صورت، کارایی لازم را نخواهد داشت. به‌طورکلی، این فرآیند علاوه بر مقاوم‌سازی دیوار، منجر به یکپارچگی میان دیوار و سازه و همین‌طور آسان‌تر شدن اعمال تعمیرات و تغییرات بعدی می‌شود و درکل، امنیت سازه را به‌صورت کاملا حرفه‌ای افزایش می‌دهد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.