آهن آنلاین
10 معدن سنگ آهن ایران و جهان

10 معدن سنگ آهن ایران و جهان

شنبه 27 امرداد 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سنگ آهن، ماده معدنی پرکاربردی است که طی فرآیندی تبدیل به فولاد می‌شود؛ طبق آمار، 98 درصد از سنگ آهن استخراج‌شده از معادن وارد صنعت فولادسازی شده است. درحال‌حاضر نیز این ماده معدنی جایگزین مناسب و ارزان‌قیمتی ندارد و حتی تصور اتمام ذخایر آن رعب‌انگیز است. البته کشور ما چندین معدن سنگ آهن دارد و از بزرگترین تولیدکنندگان این ماده در خاورمیانه محسوب می‌شود؛ بنابراین، از نظر ذخایر سنگ آهن در آینده مشکلی نخواهد داشت. در ادامه فهرستی از معادن بزرگ سنگ آهن در ایران و جهان آورده شده است. چنانچه در زمینه آهن‌آلات فعالیت می‌کنید، بهتر است با این معادن آشنا شوید.

معدن سنگ آهن چیست؟

معادن سنگ آهن در نقاط مختلف جهان وجود دارند و با بهره‌برداری از آن‌ها می‌توان انواع مواد معدنی را استخراج کرد. درواقع، اکتشاف، استخراج سنگ آهن از معادن و سپس فرآوری آن، از سلسه‌مراتبی است که جهت تولید فولاد انجام می‌گیرد. می‌توان گفت که فعالیت کارخانه‌های فولادسازی منوط به وجود معادن سنگ آهن است. به عبارتی، عملیات معدنی که در معدن سنگ آهن صورت می‌گیرد، جزو نخستین گام‌های فولادسازی به‌حساب می‌آید. صنعت فولادسازی ایران نیز به دلیل برخورداری از معادن متعدد در داخل کشور به پویایی رسیده است. قطعا با سرمایه‌گذاری و توسعه مستمر این صنعت می‌توان ایران را به یکی از تامین‌کنندگان اصلی محصولات سنگ آهن تبدیل کرد. به این دلیل بسیاری از افراد متمول به خرید و فروش معدن آهن روی آورده‌اند.

انواع سنگ آهن موجود در معادن

چهار مدل اصلی سنگ آهن عبارت است از هماتیت سنگین، تیتانومغناطیس، مگنتیت و پیزولیتی که از آن‌ها، چند نوع کانی اصلی آهن استخراج می‌شود. اسامی این کانی‌ها در قسمت زیر آورده شده است:

پیریت (کمتر از 46 درصد آهن)

سیدریت (48 درصد آهن)

لیمونیت (60 درصد آهن)

جئوتیت (63 درصد آهن)

هماتیت (70 درصد آهن)

مگنتیت (72 درصد آهن)

در این تصویر سنگ آهن را مشاهده می‌کنید.
در این تصویر سنگ آهن را مشاهده می‌کنید.

 

لیست معادن سنگ آهن ایران

ایران یکی از تولیدکنندگان مطرح سنگ آهن در منطقه است که ذخایر آهن آن به حدود 5.4 میلیارد تن می‌رسد. ضمنا، معادن سنگ آهن ایران مربوط به یک یا چند شهر نمی‌شود و در سراسر کشور پراکنده شده‌اند. در ادامه اسامی معادن بزرگ کشور آورده شده است:

  • معدن سنگ آهن روباز گل گهر سیرجان با حجم ذخیره 1.2 میلیارد تن
  • معدن سنگ آهن سنگان استان خراسان با حجم ذخیره 1.2 میلیارد تن
  • معدن سنگ آهن چغارت واقع در استان یزد با حجم ذخیره 193 میلیون تن
  • معدن سنگ آهن چادرملو واقع در 180 کیلومتری یزد با حجم ذخیره 400 میلیون تن
  •  معدن سنگ آهن سه چاهون واقع در شمال شرقی شهرستان بافق با حجم ذخیره 500 میلیون تن

لیست معادن بزرگ سنگ آهن جهان

معادن زیادی از گذشته تا به امروز در سرتاسر جهان کشف شده‌اند که سهم برخی از کشورها مانند استرالیا و برزیل بیشتر از سایرین است. طبق پایگاه داده معدن گلوبال دیتا، معادن ذکرشده در قسمت زیر، بزرگترین معادن سنگ آهن جهان هستند و تولید سالیانه آن‌ها از دیگر معادن بیشتر است:

  • معدن یاندی واقع در استرالیا با ظرفیت تولید بیش از 81 میلیون تن در سال
  • معدن جیمبلبار واقع در استرالیا با ظرفیت تولید بیش از 61 میلیون تن در سال
  • معدن کوه نهنگ واقع در استرالیا با ظرفیت تولید بیش از 77 میلیون تن در سال
  • معدن روباز کاراخاس واقع در برزیل با ظرفیت تولید بیش از 82 میلیون تن در سال
  • مجموعه معدنی سرا نورته واقع در برزیل با ظرفیت تولید بیش از 106 میلیون تن در سال

 

در این تصویر معدن سنگ آهن یاندی استرالیا را مشاهده می‌کنید.
در این تصویر معدن سنگ آهن یاندی استرالیا را مشاهده می‌کنید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ آهن

از عوامل موثر بر قیمت سنگ آهن می‌توان به میزان عرضه و تقاضا، تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم، بهای فولاد و... اشاره کرد. البته قیمت آهن آلات از اوایل دهه 80 به‌صورت دستوری تعیین می‌شود. در اواسط همین دهه نیز با رونق گرفتن صادرات، تفاوت زیادی بین قیمت بازار داخل و خارج به وجود آمد که این موضوع به معضلی تبدیل شد. بنابراین، قیمت‌گذاری سنگ آهن در سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی مواجه شده است. ازسوی‌دیگر، بهای این ماده تاثیر به‌سزایی بر روی فرآورده‌های آن می‌گذارد و قیمت مقاطع فولادی نیز تحت‌تاثیر نرخ آن تعیین می‌شوند. با توجه به این نکات، مشخص است که نرخ سنگ آهن در طول سال مدام تغییر می‌کند و نوسانات زیادی دارد.

نکاتی درباره معادن سنگ آهن

بزرگترین معادن سنگ آهن به کشورهای استرالیا، برزیل و چین تعلق دارد؛ تولید جهانی سنگ آهن در سال حدود 3 میلیارد تن برآورد می‌شود که بیشترین سهم متعلق به این سه کشور است. ضمن اینکه استخراج سنگ آهن اثرات زیست‌محیطی به همراه دارد و امروزه سایت‌های معدنی فرسوده تبدیل به محل دفن زباله‌ها شده‌اند. مراکز معتبر تولید نیز گازهای مخرب را تمیز و بازیافت می‌کنند که البته مقدار ناچیزی از این گازهای سمی وارد جو می‌شود. درهرحال، وجود معدن سنگ آهن در دنیای مدرن امروزی بسیار مهم و حیاتی است و بدون وجود آن قطعا زندگی بشر با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.