آهن آنلاین
کاهش چشمگیر تولید فولاد ایران در ششمین ماه میلادی

کاهش چشمگیر تولید فولاد ایران در ششمین ماه میلادی

شنبه 06 امرداد 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- انجمن جهانی فولاد گزارشی درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه ژوئن 2024 میلادی (۱۲ خرداد تا 10 تیر ۱۴۰۲) منتشر کرده است که براساس آن ایران در رتبه نهم برترین فولادسازان جهان قرار گرفته است و با تولید 2.6 میلیون تن پس از ترکیه و بیشتر از برزیل، در این ماه فولاد تولید کرده است.انجمن جهانی فولاد درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه ژوئن 2024 اعلام کرد که تولید جهانی این محصول در این ماه در کل جهان به 161.4 میلیون تن رسیده است که 0.5 درصد درصد نسبت به همین ماه در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است.

این گزارش براساس اطلاعات گزارش شده از 71 کشور تولیدکننده فولاد و آهن آلات به انجمن جهانی فولاد جمع آوری شده است و نشان می‌دهد در این ماه تولید فولاد در چین، هند، آلمان، ترکیه و برزیل افزایشی بوده و در مقابل، میزان رشد تولید در ماه ژوئن در بقیه فولادسازان بزرگ جهان منفی بوده است. همچنین، آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد بیشترین افزایش شش ماه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال 2023 مربوط به کشورهای ترکیه، هند و ایران است که به ترتیب رشد 16.9، 7.4 و 5.9 درصدی را تجربه کرده‌اند و در رتبه‌های بعدی آلمان با 4.5 درصد و برزیل با 2.4 درصد افزایش تولید قرار دارند.

 

 

10 تولیدکننده برتر فولاد خام جهان
10 تولیدکننده برتر فولاد خام جهان

 

ترکیه در حالی رکورددار افزایش تولید فولاد خام جهان است که در پنج ماهه اول امسال نیز نسبت به مدت مشابه رشد 19.8 درصدی تولید فولاد را ثبت کرده بود. بنابراین، این کشور رکورددار بیشترین افزایش نقطه به نقطه تولید فولاد خام تا کنون است. براساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید فولاد خام در جهان همچنان چین، هند و ژاپن بوده و چین در ماه ژانویه امسال 91 میلیون و 600 هزار تن فولاد خام تولید کرده است که 0.2 درصد نسبت به همین ماه در سال گذشته افزایش داشته است.

هند در ماه ژانویه با تولید 12 میلیون و 300 هزار تن فولاد خام، رشد نقطه به نقطه 6 درصدی تجربه کرده است و ژاپن با تولید هفت میلیون تن فولاد خام کاهش 4.2 درصدی نسبت به ژوئن سال گذشته را ثبت کرده است. براساس این گزارش تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا در ماه ژوئن امسال 6 میلیون و 700 هزار تن تخمین زده شده است که 1.5 درصد از تولید این کشور در ماه مشابه سال قبل کمتر است، گفتنی است آمریکا چهارمین فولاد ساز برتر جهان است.

گزارش انجمن جهانی فولاد در ادامه تاکید کرده است که روسیه ۶ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 4.1 درصد کاهش تولید نسبت به همین ماه در سال پیش را نشان می‌دهد. این کشور با این میزان تولید در جایگاه پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان قرار دارد.طبق این گزارش، در پنجمین ماه سال میلادی جاری، کره جنوبی با تولید پنج میلیون و 100 هزار تن فولاد خام و با 7.2 درصد کاهش نقطه به نقطه در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد جهان قرار گرفت.

براساس این گزارش، آلمان  با تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن و   با رشد  8.9 درصدی  نسبت به تولید ژوئن  ۲۰۲۳ در رتبه هفتم تولید کنندگان برتر فولاد جهان در ماه مه قرار گرفت. میزان تولید فولاد خام برزیل نیز با توجه به افزایش 11.8 درصدی نقطه به نقطه به ۲ میلیون و 900 هزار تن در ششمین ماه سال جاری رسید و این کشور در رتبه دهم صادرکنندگان فولاد قرار گرفت.

ایران نیز بالاتر از برزیل در جایگاه نهمین تولیدکننده برتر فولاد جهان قرار گرفته و در این ماه دو میلیون و 600 هزار تن تولید ثبت کرده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.5 درصد کاهش داشته است و از لحاظ تولید شش ماهه نیز افزایش 5.9 درصدی را در شش ماهه اول ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳ تجربه کرده است.

میزان تولید فولاد خام در مناطق مختلف جهان

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه «ژوئن» امسال، کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، در مجموع 4 میلیون و 600 هزار تن فولاد خام تولید کردند که 2.7 درصد کاهش نقطه به نقطه را نشان می‌دهد. بر این اساس و با توجه به تولید 2 میلیون و 600 هزار تن فولاد خام در ایران، بیش از56 درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

تولید فولاد در مناطق مختلف جهان
تولید فولاد در مناطق مختلف جهان

 

 

براساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد از ابتدای سال میلادی جاری 28.5 میلیون تن فولاد خام در کشورهای ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تولید شده که 5.8 درصد بیشتر از تولید شش ماه نخست سال گذشته است.آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد حکایت از آن دارد که، کشورهای تولید کنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع یک میلیون و 600 هزار تن فولاد خام تولید کردند که 9.6درصد نسبت به ماه مشابه در سال پیش کاهش داشته است. این کشورها از ابتدای سال جاری میلادی در مجموع موفق به تولید 10 میلیون و 900 هزار تن فولاد خام شده‌اند.

آنگونه که در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، ماه «ژوئن» در مجموع 120 میلیون و 600 هزار تن فولاد خام تولید کردند که 0.3 درصد نسبت به همین ماه در سال پیش افزایش داشته است.براساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه «ژوئن» امسال موفق به تولید ۱۱ میلیون و 100 هزار تن فولاد خام شدند که 5.1 درصد افزایش نسبت به «ژوئن» ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. این کشورها در شش ماه نخست امسال در مجموع 67 میلیون و 200 هزار تن فولاد خام تولید کردند.

سایر کشورهای اروپایی تولیدکننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا می‌شوند در این مدت در مجموع سه میلیون و 800 هزار تن فولاد خام تولید کردند که 2.1 درصد افزایش نقطه به نقطه نسبت به تولید ششمین ماه پارسال را نشان می‌دهد.کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا در مجموع 8 میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که 1.9 درصد از تولید سال قبل آن‌ها در ماه «ژوئن» کمتر است. این کشورها از ابتدای امسال تنها موفق به تولید 53 میلیون و 900 هزار تن فولاد خام شده‌اند که کاهش ۳.3 درصدی نسبت به تولید شش ماهه نخست ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولیدکننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در اولین ماه سال جاری در مجموع هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که 1.4 درصد کاهش تولید نقطه به نقطه را نشان می‌دهد، البته عمده‌ترین تولید کننده فولاد در این منطقه «فدراسیون روسیه» است. روسیه، اکراین و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولیدکننده فولاد در ژانویه، فوریه، مارس، مِه  و ژوئن امسال در مجموع 44 میلیون فولاد تولید کردند که 0.1 درصد از تولید شش ماه نخست ۲۰۲۳ آن‌ها بیشتر است.

تولید فولاد خام در کشورهای آمریکای جنوبی شامل: کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا، «ژوئن» امسال در مجموع به سه میلیون و 500 هزار تن رسید که 4.4 درصد نسبت به تولید این کشورها در ژوئن سال گذشته افزایش داشته است.
 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.