آهن آنلاین
بازار آهن آلات؛ راکد و بدون خریدار

بازار آهن آلات؛ راکد و بدون خریدار

سه‌شنبه 02 امرداد 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بازار آهن و فولاد در روزهای اخیر به جز نوسانات میلی‌متری قیمت شاهد هیچ اتفاق جدیدی نبوده است. تقاضای مقاطع فولادی طویل همچنان در کمترین حد ممکن هستند. قیمت دلار همچنان در کانال ۵۷ هزار تومان باقی مانده است؛ بورس کالا همچنان با عقب‌نشینی خریداران مواجه است؛ صنعت ساخت و ساز در رکود کامل است و مجموعه این عوامل شرایط نامساعدی را برای این حوزه ایجاد کرده است.

آمار ضعیف بورس کالا در تالار صنعت و معدن

گزارش آماری معاملات بورس کالای ایران در تیر ماه از سال 1403 منتشر شد و بر اساس این آمار در این ماه 11 میلیون و 87 هزار و 217 تن انواع کالا به ارزش 118 هزار و 755 میلیارد تومان در بازار فیزیکی داد و ستد شد. از این میزان سهم تالار محصولات صنعتی و معدنی در این ماه معامله‌ای بالغ بر ۸.۸۶ میلیون تن انواع کالا به ارزش 70 هزار میلیارد تومان داشت که ۱.۹ میلیون تن سنگ آهن، ۹۵۹.۶ هزار تن فولاد و ۸۲۶ هزار تن آهن اسفنجی بود. آمار نسبتا ضعیف معاملات بورس کالای ایران در حوزه آهن آلات می‌تواند نشانگر این باشد که فولادسازان رغبتی به تولید نشان نداده‌اند و شاید مشکلات این حوزه بدون در نظر گرفتن راهکار مناسب، به زودی به ابتدای زنجیره تامین و تولید فولاد برسد. 

نمودارهای بدون جذابیت آهن و فولاد

بررسی نمودارهای نوسانات قیمت میلگرد نشان می‌دهد که قیمت میلگرد آجدار طی ۲۴ ساعت گذشته در اکثر کارخانه‌ها نوساناتی در بازه صفر تا ۰.۷+ درصد داشته است. در این مدت محصولات میلگرد کارخانه فولاد هیربد با ۱.۱ درصد افزایش قیمت بیشترین نوسانات افزایشی را تجربه کردند. در عین حال در همین مدت نمودار قیمت محصولات کارخانه‌هایی مانند فولاد کاوه تیکمه داش و میلگرد خلیج فارس روند کاهشی را تجربه کردند. روز گذشته سایزهای پرمصرف ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلگرد در کارخانه میلگرد میانه بدون تغییر نسبت به روز پیش از آن با رقم ۲۵۴۵۰ تومان عرضه شد.

نمودارهای تیرآهن طی روز گذشته در هیچ یک از کارخانه‌ها و مبادی فروش نوسان محسوس قیمتی را ثبت نکردند. سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۲۰ تیرآهن ذوب آهن تا صبح امروز در این کارخانه با قیمت ۲۶۰۹۰ تومان (به ازای هر کیلوگرم) در جداول قیمتی ثبت شد. بررسی نمودارهای نوسان قیمت پروفیل نیز نشان می‌دهد قیمت انواع این محصولات تا صبح امروز در دو کارخانه پروفیل اصفهان و پروفیل اطلس فولاد مازندران نوسانات چندانی را تجربه نکرده‌اند. در این حوزه محصولات کارخانه پروفیل تهران تا صبح امروز با کاهش ۰.۵ درصدی قیمت مواجه شدند. قیمت پروفیل ساختمانی ۶ متری ۶۰*۶۰ در کارخانه پروفیل تهران در این مدت به ۳۶۶۴۰ تومان رسید.

جداول قیمت ورق سیاه در روز گذشته در بیشتر کارخانه‌ها بدون تغییر باقی ماند اما در بنگاه تهران نوسانات کوچکی را تجربه کرد. در این گروه  فولاد سیاه ۴ سایز ۱۰۰۰*۲۰۰۰ فولاد مبارکه در بنگاه تهران با ۱.۵ درصد کاهش به رقم ۳۶۱۸۰ تومان رسید. با توجه به وضعیت موجود در بازارهای آهن‌ آلات کشور، نگرانی فعالان این حوزه بیش از همه متوجه احتمال خروج سرمایه‌ از این بازارهاست و به نظر می‌رسد طولانی شدن این رکود و سکون و عدم چاره‌اندیشی نهادهای بالادست در این باره عواقب سنگینی را برای این صنعت به همراه داشته باشد. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.