آهن آنلاین
فولاد، ستون فقرات اقتصاد جهانی

فولاد، ستون فقرات اقتصاد جهانی

دوشنبه 01 امرداد 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین - بر اساس داده‌های سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده گزارش زیر از تولید جهانی فولادخام در سال 2023 تنظیم شده است.

چین بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید می کند!

یکی از مسائل مهم پیش روی صنعت فولاد، ظرفیت بیش از حد تولید در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد است. به‌طور تاریخی، بخش املاک و مستغلات چین که با مشکلات زیادی روبرو بوده، بیش از یک‌سوم مصرف فولاد کشور را به خود اختصاص داده است. برای حل این مسئله، دولت چین از سال 2021 کاهش تولید فولاد را الزامی کرده است! شایان ذکر است، با فاصله زیاد از چین، هند دومین تولیدکننده بزرگ فولاد است و پس از آن ژاپن قرار دارد.

بازیافت بی نهایت فولاد!

فولاد، یک آلیاژ است که عمدتاً از سنگ آهن تشکیل شده و کمتر از 2 درصد کربن، 1 درصد منگنز و سایر عناصر کمیاب را در خود دارد. فولاد هزار برابر قوی‌تر از آهن آلات است و می‌تواند بدون افت کیفیت، بارها و بارها بازیافت شود. این آلیاژ در صنایع مختلف به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده اساسی در ساخت‌وساز است و از طریق تیرها، سازه‌های داخلی و سقف‌ها پشتیبانی می‌کند.

علاوه‌براین، خاصیت ضدخوردگی فولاد آن را برای زیرساخت‌های آبی ایده‌آل می‌کند. لوله‌های فولاد ضدزنگ انتخاب برتر برای سیستم‌های آبی زیرزمینی هستند و اطمینان از طول عمر و خلوص در انتقال آب را فراهم می‌کنند؛ همچنین، بیشتر غذاهای کنسرو شده در ظروف فولادی نگهداری می‌شوند زیرا فولاد زنگ نمی‌زند.

تولید و استفاده داخلی فولاد

 صنعت آهن و فولاد ایالات متحده در سال 2023 حدود 110 میلیارد دلار ارزش تولید فولاد خام داشت که نسبت به 128 میلیارد دلار در سال 2022 کاهش 15 درصدی را نشان می‌دهد. آهن خام و فولاد خام توسط دو شرکت که در 12 مکان، کارخانه های فولاد یکپارچه دارند، تولید شدند. تنها فولاد خام توسط 49 شرکت در 105 مینی‌میل تولید شد. ظرفیت ترکیبی تولید فولاد خام حدود 104 میلیون تن در سال بود. ایالت ایندیانا تقریباً 24 درصد از کل تولید فولاد خام را به خود اختصاص داد و پس از آن اوهایو با 12 درصد و پنسیلوانیا و تگزاس هر کدام با 5 درصد؛ هیچ ایالت دیگری بیش از 4 درصد از کل تولید فولاد خام داخلی را به خود اختصاص نداد. بخش ساخت‌وساز تقریباً 30 درصد از کل محموله‌های فولاد خام را مصرف کرد. ماشین‌آلات و تجهیزات 3 درصد، لوازم خانگی 3 درصد، و سایر کاربردها 12 درصد از مصرف فولاد خام را به خود اختصاص دادند نمودار زیر تولید جهانی تخمینی فولاد خام در سال 2023 را نشان می‌دهد:

 

نمودار تولید جهانی تخمینی فولاد خام در سال 2023
نمودار تولید جهانی تخمینی فولاد خام در سال 2023

 

رویدادها، روندها و مسائل

در ماه سپتامبر، یک شرکت اعلام کرد که یک برنامه آزمایشی را با هماهنگی آزمایشگاه ملی فناوری انرژی برای استفاده از فناوری پیشرفته غشایی به‌عنوان یک سیستم جذب و ذخیره کربن در یک کارخانه فولاد در پنسیلوانیا راه‌اندازی کرده است. همین شرکت همچنین خط جدید فولاد الکتریکی خود را در یک کارخانه فولاد در آرکانزاس راه‌اندازی کرد. فولاد الکتریکی، تقاضای بالایی قرار دارد و یک جزء کلیدی در برخی فناوری‌های سبز است. در اکتبر، این شرکت همچنین اعلام کرد که یک کارخانه فولاد در ایلینوی را با ظرفیت تولید 2.5 میلیون تن در سال به‌طور نامحدود تعطیل کرده و بیش از 1000 کارمند را اخراج کرده است.

 

برترین تولیدکنندگان فولاد در سال 2023

 

انجمن جهانی فولاد پیش‌بینی کرد که مصرف فولاد نهایی جهانی در سال 2023 به میزان 1.8 درصد و در سال 2024 به میزان 1.9 درصد افزایش یابد. انتظار می‌رفت که مصرف نهایی محصولات فولادی در سال 2023 به دلیل رویدادهای همزمان که بر تقاضای مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارند، از جمله جنگ در اوکراین، سیاست‌های پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره، تنها اندکی افزایش یابد، اگرچه به‌دلیل کند شدن شرایط اقتصادی، تورم شروع به کاهش کرد. در ایالات متحده، مصرف ظاهری محصولات فولادی نهایی به‌دلیل افزایش نرخ بهره که بر تولید و ساخت و ساز مسکونی تأثیر منفی گذاشت، در سال 2023 اندکی کاهش یافت؛ بااین‌حال، انتظار می‌رفت که مصرف در سال 2024 به میزان 1.6 درصد افزایش یابد. افزایش در بخش‌های ساختمان‌سازی تجاری و خودروسازی به قانون کاهش تورم 2022 و قانون زیرساخت دو حزبی 2021 نسبت داده شد.

شرایط اقتصادی در چین به‌طور قابل توجهی بر تولید فولاد تأثیر گذاشت؛ تولید فولاد نهایی چین در سال 2023 به میزان 2 درصد افزایش یافت و انتظار می‌رفت در سال 2024 تغییر نکند، به‌دلیل کندی غیرمنتظره اقتصادی مرتبط با بازارهای املاک و مستغلات. مصرف فولاد اتحادیه اروپا در سال 2023 به‌دلیل جنگ در اوکراین و کاهش فعالیت‌های انرژی و تولید، به‌میزان 5.1 درصد کاهش یافت. در جمهوری کره، افزایش تقاضای فولاد از بخش ساخت‌وساز با کاهش تولید غیر خودرویی تعدیل شد. 

منبع: بیانیه مطبوعاتی انجمن جهانی فولاد/ وزارت کار و اداره آمار کار ایالات متحده/ مؤسسه خدمات فلزات

 

بیانیه مطبوعاتی انجمن جهانی فولاد
بیانیه مطبوعاتی انجمن جهانی فولاد

 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.