آهن آنلاین
آیا انصراف بایدن روی قیمت آهن آلات تاثیر می‌گذارد؟

آیا انصراف بایدن روی قیمت آهن آلات تاثیر می‌گذارد؟

دوشنبه 01 امرداد 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین - شب گذشته جو بایدن رئیس جمهور فعلی ایالات متحده و رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، در اقدامی غیرمنتظره، از حضور در انتخابات آتی انصراف داد. این اتفاق در حالی روی داد که بازارهای اقتصادی ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، در انتظار نتیجه جریان دو قطبی بایدن-ترامپ و تغییرات در سیاست‌های ارزی و اقتصادی آمریکا بودند.

امروز در شرایطی که رکود سنگین بر بازار حوزه آهن و فولاد حاکم است و عوامل محرک قیمت در این ماه‌ها نتوانسته‌اند بر عوامل تثبیت‌‌کننده آن غلبه کنند، به نظر می‌رسد فعل‌ و انفعالات کمپین‌های انتخاباتی در ایالات متحده، با تغییر احتمالی قیمت ارز و ایجاد انتظارات هیجانی باعث تغییر و تحول در بازارهای اقتصادی کشور شود.

گمانه‌زنی‌های اولیه در مورد وضعیت اخیر در آمریکا نشان می‌دهد، درصورتی‌که کنار رفتن بایدن و جایگزینی کاملا هریس، روند رقابت انتخاباتی را به نفع دونالد ترامپ تغییر دهد، سیر صعودی قیمت دلار دوباره آغاز خواهد شد و این افزایش، پس از مدتی در بازارهای اقتصادی دیگر از جمله آهن‌آلات نفوذ خواهد کرد و باید منتظر افزایش قیمت میلگرد، تیرآهن و ورق فولادی در این بازارها باشیم.

تغییرات به دلار نرسید!

اگرچه پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از تغییر قیمت دلار پس از کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری داشته، قیمت دلار تا صبح امروز در بازارها بدون تغییر در کانال ۵۷ هزار تومان باقی مانده و به نظر می‌رسد که برای ثبت تغییرات هنوز باید به بازارهای ارزی زمان داد. تغییر قیمت دلار در ماه های گذشته مهم‌ترین عامل تغییرات قیمتی در حوزه آهن و فولاد بوده است. 

نمودار نوسان قیمت آهن آلات بدون تغییر!

بررسی نمودارهای نوسان قیمت مقاطع فولادی در روز گذشته تغییرات فاحشی را نسبت به روزهای پیش از آن نشان نمی‌دهد و قیمت‌های تثبیت شده، کاهش تقاضای محصولات و عدم تعادل سیستم عرضه و تقاضا، بازار را در حالت سکون نگاه داشته است.

در نمودارهای نوسان قیمت میلگرد، دامنه نوسانات قیمت کارخانه در اغلب موارد در بازه ۲.۰ـ تا ۰.۴+ تعریف شد. قیمت محصول میلگرد آجدار کارخانه میلگرد میانه در سایزهای پرمصرف ۱۶، ۱۸ و ۲۰ با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۵۴۵۰ تومان رسید. در همین مدت اما قیمت همین محصولات در کارخانه میلگرد فایکو با ۰.۴ درصد کاهش قیمت، رقم ۲۵۰۰۰ تومان را تجربه کرد.

طی روز گذشته قیمت انواع ورق در بیشتر مبادی فروش بدون تغییر باقی ماند اما در مواردی معدودی مانند ورق سیاه ۳ سایز ۱۵۰۰ فولاد مبارکه شاهد افزایش قیمت بود. این محصول دیروز در کارخانه با ۱.۹ درصد افزایش قیمت نسبت به روز پیش با رقم ۳۴۰۰۰ تومان عرضه شد.

در نمودارهای قیمت تیرآهن به عنوان محصول شاخص دیگر این حوزه نیز وضعیت تقریبا به همین شکل بود و قیمت انواع این محصول در مبادی فروش تغییرات معناداری را تجربه نکرد. در این حوزه سایزهای پرمصرف ۱۴، ۱۶ و ۲۰ تیرآهن ذوب آهن بدون تغییر نسبت به روز پیش از آن در رقم ۲۶۰۹۰ تومان (به ازای کیلوگرم) باقی ماند.

در حوزه نبشی و ناودانی نیز اگرچه در برخی کارخانه‌ها محصول نبشی با کاهش تا یک درصدی قیمت همراه بود اما در بیشتر موارد نوسان خاصی در قیمت‌ها مشاهده نشد. قیمت ناودانی نیز در نمودارها نوسان خاصی را ثبت نکرد.

براساس جداول قیمت مقاطع فولادی طی روز گذشته قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و انواع لوله نیز به جز موارد معدود بدون تغییر و نوسان باقی مانده است و بازارها در انتظار تحریک عوامل القایی مانند تغییر نرخ دلار هستند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.