آهن آنلاین
روی تند بازار به قیمت میلگرد

روی تند بازار به قیمت میلگرد

یک‌شنبه 31 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- بازار آهن فولاد همچنان درگیر رکود طولانی مدتی است که ابتدای سال دامنگیر آن شده است. قیمت‌ها در این بازار تحت تاثیر توقف نوسانات قیمت ارز به حالت سکون درآمدند و عوامل محرک دیگر نیز نتوانسته‌اند گره‌گشای رکود فعلی باشند. در این ماه‌ها عوامل موثری مانند افزایش هزینه‌های تولید و بالا رفتن کرایه حمل جاده‌ای اگرچه می‌توانست مانند سال‌های گذشته عاملی برای صعودی شدن نمودار قیمت آهن‌ آلات باشد اما عدم استقبال خریداران، رکود پروژه‌های عمرانی و بر هم خوردن تعادل در نظام عرضه و تقاضا موجب خنثی شدن این عوامل شد. البته با توجه به کاهش معاملات تالار صنعت و معدن در بورس کالای ایران، به نظر می‌رسد کاهش تولید محصولات فولادی در روزهای آتی تحت تاثیر قرار گرفته و این موضوع در نهایت در قیمت این فرآورده‌ها تاثیر بگذارد.

خاموشی‌ها بورس کالا را بی‌رونق کرد

در هفته‌های اخیر عامل دیگری برای تاثیرگذاری در بازار فرآورده‌های حوزه آهن و فولاد فعال شده که شاید در روزهای آینده موجب شکل‌گیری روند افزایشی در قیمت محصولات پرمصرف مانند تیرآهن، میلگرد و ورق فولادی شود. گزارش‌های منتشر شده از سوی بورس کالای ایران نشان می‌دهد که میزان معاملات تالار صنعت و معدن محصولاتی چون آهن اسفنجی کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که دلیل اصلی آن عدم استقبال فولادسازان از کالاهای عرضه شده بوده است که این موضوع نیز تحت تاثیر خاموشی‌های مکرر و قطع برق صنایع بوده است. اگرچه امروز قطع برق صنایع اثر خود را به شکل عدم استقبال از عرضه‌های بورس کالا نشان می‌دهد اما در ادامه با توجه به کاهش تولید فولادسازان و کاهش عرضه، این موضوع می‌تواند روی قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر محصولات پرمصرف این حوزه تاثیر افزایشی بگذارد.

 

 

نوسالنات قیمت میلگرد آج‌دار سایز 18 نیشابور (کارخانه)

 

حال ناخوش قیمت آهن‌آلات

بررسی نمودارهای نوسان قیمت میلگرد طی روز گذشته نوسانات نامنظم و ناچیزی را در این حوزه نشان می‌دهد. دامنه این نوسانات که از ۲.۵- تا ۱.۴+ بوده است، در برخی از کارخانه‌ها مانند میلگرد میانه کاهشی و در برخی دیگر مانند ذوب آهن افزایشی بوده است. قیمت سایزهای پرمصرف ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلگرد آجدار نیشابور در این کارخانه با ۲.۵ درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن به ۲۵۰۰۰ تومان رسید. تداوم این روند کاهشی صبح امروز نیز در این حوزه ادامه داشت و قیمت این محصولات را در این کارخانه با ۰.۴ درصد کاهش قیمت به ۲۴۹۱۰ تومان رساند. اما نمودارهای نوسان قیمت تیرآهن تا صبح امروز در کارخانه‌ها سیر نزولی اندکی را تجربه کرد. قیمت سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ تیر‌آهن ذوب آهن در این کارخانه با ۰.۳ درصد کاهش، رقم ۲۶۰۹۰ تومان (به ازای هر کیلوگرم) را ثبت کرد.در حوزه نبشی و ناودانی نیز در بیشتر کارخانه‌ها روند نوسان قیمت کاهشی بوده است. در این بازه زمانی قیمت نبشی ۶۰*۶۰ آریان فولاد با ۰.۵ درصد کاهش به ۲۵۶۴۰ تومان رسید. در عین حال قیمت ناودانی ۸ شکفته در این کارخانه با کاهش یک درصدی، رقم ۲۶۶۴۰ تومان را تجربه کرد. قیمت انواع ورق سیاه اگرچه در روز گذشته نوسان خاصی را ثبت نکرد اما امروز تا حدودی در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت. قیمت ورق سیاه ۴ سایز ۶۰۰۰*۱۵۰۰ در بنگاه تهران، با کاهش ۰.۵ درصدی نسبت به روز گذشته به رقم ۳۴۰۹۰ رسید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.