آهن آنلاین
نوسانات میلی‌ متری قیمت میلگرد

نوسانات میلی‌ متری قیمت میلگرد

چهارشنبه 20 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در حالی که بازار‌ آهن‌ آلات کشور کم‌و‌بیش تحت تاثیر نتایج انتخابات ریاست جمهوری است، نمودار قیمت‌های محصولات فولادی طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد تغییر ناچیز بهای مقاطع فلزی بود تا در آخرین روز کاری این هفته نیز نوسان محسوس و قابل توجهی در این بازار اتفاق نیفتد. قیمت دلار به عنوان تعیین‌کننده‌ترین شاخص موثر بر قیمت محصولات فولادی، مطابق این روزها در نیمه بالایی کانال ۵۸ هزار تومان به سر می‌برد و باعث ثبات و سکون در قیمت محصولات این حوزه شده است. 

بررسی نوسان قیمت روز آهن‌آلات

بررسی نمودار نوسان قیمت میلگرد نشان می‌دهد که قیمت این محصول در کارخانه‌ها شاهد تغییرات در بازه ۰.۷- تا ۳.۶+  نسبت به روز قبل بوده است. در این گروه قیمت میلگرد سایز ۱۸ ابهر با بیشترین افزایش قیمت نسبت به روز گذشته (۳.۶ درصد) با رقم ۲۵۸۲۰ در این کارخانه عرضه شد. قیمت محصولات کارخانه میلگرد راد همدان بدون تغییر نسبت به روز قبل باقی ماند و سایزهای پرمصرف ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلگرد آجدار این کارخانه با قیمت ۲۵۳۶۰ تومان عرضه شد. 

 

 

نوسانات قیمت میلگرد آج‌دار سایز 20 ابهر (کارخانه)
نوسانات قیمت میلگرد آج‌دار سایز 20 ابهر (کارخانه)

 

 

قیمت محصولات حوزه پروفیل در کارخانه پروفیل تهران، در بیشتر محصولات نسبت به ۲۴ ساعت گذشته ۰.۷ درصد رشد داشته و به ۳۶۸۲۰ تومان رسیده اما قیمت این محصولات در کارخانه اطلس فولاد مازندران همانند ۱۰ روز گذشته بدون تغییر روی ۳۷۲۷۰ تومان مانده است. قیمت محصولات حوزه ورق، لوله، نبشی و ناودانی نیز در اکثر کارخانه‌ها و مبادی فروش تغییر قیمت محسوسی را نسبت به شبانه‌روز گذشته ثبت نکرده‌اند.

در بورس کالا چه می‌گذرد؟

برای بررسی وضعیت محصولات حوزه آهن و فولاد در بورس کالا می‌توان نگاهی اجمالی به عرضه و معامله محصولات و نهاده‌های این حوزه در سه روز گذشته انداخت. روز دوشنبه ۱۸ تیر ماه، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، ۹۹۳۲۵ تن شمش بلوم، ۴۰۰۰ تن ورق سرد، ۲۰۰۰ تن ورق رنگی و ۲۰۰۰ تن ورق گالوانیزه عرضه شد که از این میزان معامله ۸۶۴۰۰ تن شمش بلوم، ۲۰۰۰ تن ورق سرد، ۱۸۰۰ تن ورق گالوانیزه، ۳۰۰ تن آهن اسفنجی و ۱۲۵ تن میلگرد به ثبت رسید.

روز گذشته نیز در این تالار ۲۶۲۶۸ تن ورق گرم، ۲۵۰۰۰ تن آهن اسفنجی، ۱۴۶۸۸ تن نبشی، ۱۳۰۰۰ تن ورق گالوانیزه، ۳۱۷۵ تن ناودانی، ۳۰۰۰ تن ورق قلع اندود، ۲۰۰۰ تن ورق رنگی و ۳۵۰ تن ورق سرد روی تابلو رفت. از این میزان عرضه، ۱۹۰۰۰ تن آهن اسفنجی، ۸۰۰ تن نبشی، ۶۳۰۰ تن ورق گالوانیزه، ۹۰۰ تن ناودانی، ۶۵۰ تن ورق قلع اندود، ۴۰۰ تن ورق رنگی، ۲۳۵۰ تن ورق سرد و ۲۵ تن میلگرد مورد معامله قرار گرفت.

اما امروز -۲۰ تیرماه ۱۴۰۳- در تالارهای بورس کالای ایران در حوزه مقاطع فولادی ۳۳۷۵۵۹ تن میلگرد، تیرآهن و ورق فولادی در تالار صنعتی روی تابلو می‌رود. در این حوزه تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه ۲۶۸۹۵۱ تن میلگرد، ۳۴۵۰۰ تن ورق گرم، ۲۶۱۰۸ تن تیرآهن و ۸۰۰۰ تن ورق سرد است.

در شرایطی که بازار آهن و فولاد در رکود نسبی قرار دارد و نوسانات جزئی در قیمت‌ محصولات این حوزه دیده می‌شود، کارشناسان اقتصادی حوزه صنایع فلزی معتقدند ناترازی قیمت شمش و محصولات فولادی در بورس کالا و بازارهای مصرف و همچنین فروش اعتباری بیش از حد این محصولات در بورس کالا می‌تواند از عوامل تشدید چالش‌های اقتصادی بازار صنایع آهن و فولاد کشور باشد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.