آهن آنلاین
تحلیل هفتگی بازار آهن آلات (16 تا 20 تیر ۱۴۰۳)

تحلیل هفتگی بازار آهن آلات (16 تا 20 تیر ۱۴۰۳)

چهارشنبه 20 تیر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

 به گزارش آهن آنلاین - در هفته سوم تیرماه سال‌جاری(1403)، شاهد افزایش قیمت آهن‌اسفنجی و شمش در بورس کالا بوده‌ایم. این در حالی است که قیمت آهن در بازار کاهشی بوده است.

کارشناسان معتقدند در صورت عادی شدن شرایط و رفع قطع برق تا پایان شهریورماه امکان بهبود بازار فولاد وجود دارد. هرچند همه این مسائل به تصمیمات دولت چهاردهم بستگی دارد و باید دید دولت دکتر پزشکیان چه تصمیمی را در خصوص اصلاح قیمت‌گذاری در بورس کالا، رفع واسطه‌ها، رونق صادرات، تسهیل قوانین صادراتی و رفع تحریم‌ها خواهد گرفت.

نرخ آهن‌ آلات در بازار چه روندی دارد؟

آمارها نشان می‌دهد بعد از انتخابات ریاست جمهوری، نرخ برخی از محصولات آهن‌آلات مانند قیمت میلگرد حدودا بین 1 تا 3 درصد افزایشی بوده است. از سوی دیگر برخی محصولات مانند تیرآهن کاهشی بوده است مانند قیمت تیرآهن ذوب‌آهن‌اصفهان، افت 50 تا 100 تومانی را در برخی بنگاه‌های تهران تجربه کرده است. درصورتی‌که تعدادی از کارخانه‌ها قیمت تیر‌آهن را ثابت نگه داشته اند .

گفته می‌شود با وجود چالش‌های تامین برق، عرضه شمش محدود بوده است، اما قیمت میلگرد آجدار در بازار داخلی ثابت مانده است و فقط بعضی مبادی فروش بین 200 تا 300 تومان کاهش قیمت داشته‌اند.

همچنین، قیمت ورق سیاه و انواع ورق گرم در بیشتر کارخانه ها ثابت ماند. با این وجود قیمت ورق سیاه فولادمبارکه کاهش 200 تا 400 تومانی داشته است. از سوی دیگر قیمت پروفیل‌آهنی، صنعتی، مبلی و سایر قوطی پروفیل‌ها بدون هیچ‌گونه تغییری به بازار عرضه شده است.

به‌طورکلی، وضعیت این روزهای بازار فولاد و آهن‌آلات می‌توان نتیجه گرفت که بازار در رکود به سر می‌برد و نوسانات قیمتی بسیار ناچیز است. درحالی‌که بعد از نتایج انتخابات، امیدها به مهار قیمت ارز بیشتر شده است. از سوی دیگر انتظارات مثبتی که در اثر نتیجه انتخابات حاصل شده است، تقاضای سرمایه‌ای در بورس کالا را تقویت کرده و در نهایت التهاب بازار آهن را تا حدودی کم خواهد کرد.

افزایش قیمت آهن‌ آلات در بورس

با وجود اینکه بعد از انتخاب دکتر پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس جمهور کشور، انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است و این مساله موجب افت قیمت آهن‌آلات در بازار شده است اما در بورس کالا با رشد قیمت محصولات آهنی و فولادی مواجه بوده‌ایم که این امر بازار آهن‌آلات را دچار سردرگمی قیمتی کرده است. گزارش معاملات بورس کالا نشان می‌دهد تقاضا برای شمش در بورس افزایش یافته است اما با این وجود پیش‌بینی می‌شود که رکود بازار آهن به‌دلیل قطعی برق، محدودیت نقدینگی و کاهش تقاضا تا آخر مرداد ماه سال‌جاری ادامه داشته باشد. اما براساس نظرکارشناسان از شهریور ماه سال‌جاری با رفع قطع برق و عادی شدن شرایط برای صنعت فولاد، امید می‌رود که اوضاع تولید، عرضه و تقاضا رونق بگیرد. در حال حاضر تمام امید فعالان صنعت فولاد به تصمیمات دولت چهاردهم در راستای رونق تولید،  افزایش صادرات، رفع تحریم‌ها، اصلاح قیمت گذاری در بورس کالا و حذف واسطه است.

افت معاملات فولادی و آهنی در بورس

بورس در هفته سوم تیرماه شاهد افت 21 درصدی حجم معاملات در شمش فولاد نسبت به هفته دوم تیرماه بوده است. به طوری که تنها 73 درصد از شمش عرضه شده در بورس‌کالا به فروش رسید در حالی که هفته گذشته 94 درصد از شمش‌های عرضه شده در بورس‌کالا معامله شد.

گفته می‌شود در روز گذشته (18 تیرماه)، حجم شمش عرضه شده در بورس‌کالا 23 درصد کمتر از 11 تیرماه بوده است و تقاضا برای این محصول تا 60 درصد کاهش یافته است. با این وجود قیمت شمش  حدودا  0.7 درصد در بورس کالا افزایش داشته است و به 22 هزار و 822 تومان به ازای هرکیلوگرم رسیده است.

کارشناسان معتقدند نرخ شمش در هفته‌های آینده  نیز روند افزایشی خواهد داشت و سقف قیمت شمش در هفته آینده تا 300 تومان رشد خواهد کرد درصورتی‌که قیمت میلگرد در بازار نمی‌تواند افزایش قیمت را بپذیرد. به نظر می‌رسد با وجود روند کاهشی قیمت‌ها فرصت خوبی برای متقاضیان به وجود آمده است تا خرید خود را انجام دهند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.