آهن آنلاین
راهنمای میلگرد صادراتی و ویژگی‌های آن

راهنمای میلگرد صادراتی و ویژگی‌های آن

یک‌شنبه 07 امرداد 1403
زمان مطالعه: 12 دقیقه

میلگردها باید با استانداردهای معتبر بین‌المللی مطابقت داشته باشد؛ در غیر این صورت،  از کشورهای مقصد برگشت می‌خورند و این موضوع باعث ضرر تولیدکننده می‌شود. علاوه بر در نظر داشتن مشخصات فنی میلگردها و استاندارد بودن آن‌ها، محصولات صادراتی بایستی از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشند. درواقع، کیفیت و قیمت مناسب از بارزترین ویژگی‌های میلگرد صادراتی است که منجر به برتری آن نسبت به رقبا می‌شود. صادرات میلگرد ایران نیز به دلیل مرغوب بودن تولیدات و بهای مقرون‌به‌صرفه آن‌ها، پتانسیل رشد و جذب مشتریان زیادی را دارد. اکنون، صادرات مقاطع فولادی پرمصرف همچون انواع میلگرد به کشورهای منطقه در جریان است که این حجم فروش خارجی می‌تواند از این سطح هم فراتر برود.

قیمت میلگرد صادراتی ایران

قیمت میلگرد صادراتی ایران برمبنای مواردی همچون برند تولیدکننده و شهرت آن، درجه کیفی، خصوصیات فنی، تناژ بار و مقصد محصول تعیین می‌شود. ضمنا، فروش عمده میلگرد صادراتی بر اساس دلار آمریکا صورت می‌گیرد که این موضوع به ارزآوری کشور کمک شایانی می‌کند. از سایر عوامل موثر بر قیمت میلگرد صادراتی می‌توان به تعرفه‌های گمرکی، سیاست‌های اقتصادی داخلی و خارجی، فاصله کارخانه‌های تولیدکننده فولاد تا مقصد و نحوه ارسال بار از طرق مختلف آبی، زمینی، ریلی و... اشاره کرد. به‌این‌ترتیب، فاکتورهای مختلفی در روند قیمت‌گذاری میلگردهای فولادی صادراتی دخیل هستند.

سود صادرات میلگرد

صادرات میلگرد ایران یکی از اقدامات سودآور صنعت فولاد است که به پیشرفت اقتصادی کشور کمک می‌کند. با صادرات محصولات فولادی پرطرفدار مانند میلگرد می‌توان به درآمد ارزی دست یافت و نیازهای مالی کشور را تا حدی رفع کرد. همچنین، با سود صادرات میلگرد و درآمد ارزی می‌توان به توسعه صنایع داخلی و پروژه‌های مهم ملی پرداخت که به دنبال آن، تمایل به سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد. ضمن‌اینکه ارسال میلگرد به کشورهای مختلف و افزایش درآمد تولیدکننده، باعث تقویت خطوط تولید شده و حتی می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری را فراهم کند. بنابراین، صادرات میلگرد برابر با توسعه اقتصادی کشور است.

  • میلگرد صادراتی اصفهان

میلگرد صادراتی اصفهان تنوع لازم را دارد و در تناژ بالا تولید می‌شود؛ به همین دلیل، سهم قابل‌توجهی از بازار فولاد را به خود اختصاص داده است. این میلگرد اغلب به کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق، امارات، کویت، ارمنستان، ازبکستان، گرجستان و... صادر می‌شود. کیفیت بالای میلگردهای ساده و آجدار اصفهان و قیمت رقابتی آن‌ها از عمده دلایل صادرات گسترده‌شان به کشورهای منطقه است. به‌طورکلی، این محصول کاربردی جایگاه ویژه‌ای در بازار فولاد دارد و صادرات آن موفقیت‌آمیز بوده است.

  •  صادرات میلگرد به ترکیه

ترکیه یکی از مقاصد اصلی صادرات میلگرد ایران است. این کشور در مسیر توسعه صنعت ساختمان‌سازی قرار دارد و میزان ساخت‌وساز آن بسیار بالا است؛ به همین خاطر، به محصولات فولادی مانند میلگرد در تناژ سنگین نیاز دارد. از‌این‌رو، درصدی از نیاز خود به میلگرد را با خرید از کشورهایی مانند ایران تامین می‌کند. لازم به ذکر است که صادرات میلگرد به ترکیه در سال‌های اخیر روند روبه‌رشدی داشته است و در‌حال‌حاضر، این کشور جزو مشتریان ثابت ایران محسوب می‌شود.

 شرایط صادرات میلگرد به ترکیه

شرایط صادرات میلگرد به ترکیه تا حدی مشابه وضعیت ایران در حوزه صادرات است. جهت ارسال محصولات فولادی به ترکیه نخست باید با جدیدترین قوانین واردات این کشور آشنا شد و با اطلاعات کامل در زمینه معاملات بین‌المللی فعالیت کرد. درهرحال، بازار صادرات میلگرد جزو بازارهای پولساز است؛ اما چالش‌ها و مشکلات مختص به خود را دارد. این چالش‌ها در رابطه با کشور ما بیش از دیگران است؛ چراکه ایران با مسائلی همچون تحریم‌ها و محدودیت‌های فروش دست‌وپنجه نرم می‌کند.

  • صادرات میلگرد به گرجستان

گرجستان یکی دیگر از مقاصد صادراتی مقاطع فولادی ایران است. این کشور در زمینه‌های مختلف با کشور ما همکاری دارد و جزو گزینه‌های مناسب صادرات محسوب می‌شود. ضمن اینکه گرجستان در سال‌های اخیر به دلیل افزایش ساخت‌وساز به مقاطع فولادی ساختمانی نیاز دارد که این موضوع، زمینه افزایش صادرات به این کشور را فراهم کرده است. البته امکان افزایش قابل‌توجه سهم صادرات میلگرد به گرجستان وجود داشت؛ اما اقدامات تاجران بی‌تجربه باعث سوختن این فرصت شد. بااین‌وجود، تاجران باتجربه همچنان در این بازار حضور دارند و صادرات آن‌ها کاملا موفقیت‌آمیز بوده است.

  •  صادرات میلگرد به افغانستان

افغانستان یکی از کشورهای هم‌مرز با ایران است؛ از‌این‌رو، بسیاری از محصولات فولادی ازجمله میلگرد به این کشور صادر می‌شود. ازطرف‌دیگر، نزدیکی افغانستان به کشور ما باعث به‌صرفه شدن صادرات میلگرد به این خطه شده است. البته پاکستان نیز در بازار میلگرد افغانستان حضور دارد و رقیب اصلی ایران محسوب می‌شود. برای پیشی گرفتن از پاکستان و افزایش سهم ایران می‌بایست محصولات باکیفیت‌تری را با قیمت رقابتی وارد بازار مصرف افغانستان کرد و به این صورت، حجم صادرات را افزایش داد.

  • صادرات میلگرد به قبرس

صادرات میلگرد به قبرس با توجه به علاقه تاجران به حضور در بازار اروپا در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. این کشور به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا با جذب سرمایه‌گذاران بیشتر موفق به توسعه صنعت ساخت‌وساز خود شده است؛ با رشد ساخت‌وساز در قبرس نیاز به میلگرد در این کشور افزایش یافته است. ضمن‌اینکه، با صادرات میلگرد به قبرس می‌توان مسیر فروش به سایر کشورهای اروپایی را نیز هموار کرد و این‌گونه حضور پررنگ‌تری در بازار میلگرد اتحادیه اروپا داشت. علاوه بر این، حمل‌ و نقل آسان دریایی میان ایران و قبرس باعث ترغیب بیشتر تاجران به فعالیت در بازار این کشور شده است.

  • صادرات میلگرد به کویت

صادرات میلگرد به کویت فرصت طلایی برای تاجران ایرانی است. برای این کشور، کیفیت محصولات اولویت دارد و مسائل مالی از اهمیت کمتری برخوردار است؛ با توجه به این موضوع، با تولید باکیفیت میلگردهای فولادی می‌توان حضور موفقیت‌آمیزی در بازار کویت داشت. به‌این‌ترتیب، جهت صادرات میلگرد به کویت در ابتدا باید از استانداردهای مورد قبول این کشور مطلع شد. سپس، محصولات را بر اساس آن‌ها تولید و صادر کرد. قطعا با صادرات مقاطع فولادی به کویت می‌توان به سود چشمگیری دست یافت و درکل، معاملات پرسودی انجام داد.

  • صادرات میلگرد به قطر

قطر یکی از کشورهای نزدیک به ایران است که روابط چندان خوبی با بسیاری از کشورهای منطقه ندارد؛ به همین جهت، انتخاب مناسبی برای صادرات میلگرد محسوب می‌شود. صادرات میلگرد به قطر در سال‌های اخیر روند خوبی را در پیش گرفته است و تاجران ایرانی حضور قدرتمندی در بازار این کشور داشته‌اند. با توجه به این موضوع، می‌توان علاوه بر فروش عمده میلگرد در زمینه صادرات سایر محصولات فولادی نیز فعالیت کرد و با این راه باعث ارزآوری و رشد اقتصادی کشور شد. البته باید قبل از این کار، اطلاعات لازم درباره سیستم مالی و بانکی و سایر قوانین حوزه واردات این کشور به دست آورد.

  • صادرات میلگرد به سوریه

صادرات میلگرد به کشور سوریه به دلیل نداشتن مشکلات تجاری و سیاسی گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این کشور خریدار بسیاری از محصولات فولادی ایران است و میلگرد  نیز تناژ بالایی راهی مقصد آن می‌شود. ضمنا، به دلیل مشکلات گذشته بسیاری از بافت‌های سوریه تخریب شده است و نیاز به بازسازی دارد که دراین‌راستا، احتیاج به مقاطع فولادی مختلف همچون میلگرد است. نکته بعدی اینکه تعرفه گمرک برای تاجران ایرانی پایین بوده که این موضوع باعث ترغیب آن‌ها به حضور در بازارهای سوریه شده است.

  • صادرات میلگرد به ارمنستان

صادرات میلگرد به ارمنستان یکی از انتخاب‌های همیشگی تاجران ایرانی است. البته کشورهای پاکستان و گرجستان نیز در بازار میلگرد ارمنستان حضور دارند و محصولات خود را در سطح کیفی بالایی عرضه می‌کنند. بنابراین، کشور ما در این خطه دارای رقبای سرسختی است و بایستی تلاش‌ها و تدابیر لازم را برای پیشی گرفتن از آن‌ها بکار گیرد. درحال‌حاضر، بیشترین سهم صادرات ایران به ارمنستان به محصولات غذایی و فرآورده‌های نفتی تعلق دارد که با اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های درست می‌توان در عرصه فروش میلگرد نیز به موفقیت دست یافت.

  • صادرات میلگرد به ترکمنستان

امکان افزایش صادرات میلگرد به ترکمنستان به دلیل هم‌مرز بودن با کشور ما وجود دارد. البته این کشور دارای صنعت فولاد پویایی است؛ اما همچنان می‌توان درصدی از نیاز آن‌ها به میلگردهای مختلف را تامین کرد. به‌طورکلی، صادرات انواع میلگرد به کشور ترکمنستان پابرجا است و بدون چالش خاصی انجام می‌گیرد. تنها چالش پیش‌روی تاجران ایرانی، قوانینی است که در گمرک این کشور تصویب کرده‌اند. بنابراین، با کسب اطلاعات کافی درباره آخرین تغییرات گمرک ترکمنستان می‌توان روند معاملات خود را به خوبی پیش برد.

میلگردهای صادراتی با شرایط EXW تحویل داده می‌شود و هزینه‌های حمل‌ونقل بر عهده خریدار است.
میلگردهای صادراتی با شرایط EXW تحویل داده می‌شود و هزینه‌های حمل‌ونقل بر عهده خریدار است.

نحوه ارسال و تحویل میلگرد صادراتی

نحوه ارسال و تحویل میلگرد به شکل (EX Works) EXW است. ارسال بار توسط خریدار انجام می‌گیرد یا با هماهنگی کارخانه و باربری منتخب است. مشتری باید کلیه هزینه‌ها را پرداخت کرده و سپس، نحوه تحویل را طبق خواسته خود و طرف دیگر معامله مشخص کند. ضمنا، معاملات بین‌المللی به چندین شیوه صورت می‌گیرد که طرفین قرارداد موظف به رعایت اصول آن هستند. در این رابطه، ضوابط و اصطلاحات مختلفی در دنیای بازرگانی بین‌المللی تدوین شده است که این موارد را می‌توانید در آخر همین مطلب مشاهده کنید.

مراحل صادرات میلگرد

مراحل صادرات میلگرد ایران طبق قانون به شرح زیر است:

1. دریافت سفارش از کشور واردکننده

2. صدور پیش‌فاکتور شامل خصوصیات میلگرد، تناژ بار و قیمت روز آن

3. بسته‌بندی و آماده‌سازی محموله

4. تعرفه گمرکی میلگرد صادراتی

5. دریافت مجوز صادرات میلگرد

6. اظهار محموله موردنظر به گمرک

7. بیمه کردن بار و انعقاد قرارداد مرتبط با حمل‌ونقل

8. اخذ گواهی بازرسی و گواهی مبدا و همین‌طور، صدور فاکتور

عوامل موثر بر روند صادرات میلگرد فولادی

روند صادرات میلگرد ایران وابسته به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر داخل و خارج از کشور، عرضه محصولات جایگزین و قیمت روز آن است. اوضاع اقتصادی و سیاسی تاثیر قابل‌توجهی بر حجم تقاضای میلگرد و حتی چگونگی صادرات آن می‌گذارد. بنابراین، سطح تقاضا تابعی از شرایط اقتصادی است که روند و میزان صادرات را تعیین می‌کند. جریانات سیاسی هم به نوبه خود بر حجم تولید میلگردها و صادرات آن‌ها اثر می‌گذارند. به‌عنوان‌مثال، وقوع جنگ‌های منطقه‌ای و بحران‌های سیاسی بین‌المللی باعث افزایش تولید و به دنبال آن، رشد صادرات محصولات فولادی می‌شود.

علاوه بر موارد ذکرشده، پیش‌بینی می‌شود که مواد جانشین فولاد در آینده وارد صنعت ساخت‌وساز شوند. با این اتفاق، شاهد استفاده کمتر از مقاطع فولادی مانند میلگردها خواهیم بود که نتیجه آن، کاهش صادرات است. سطح قیمت میلگرد نیز به‌عنوان عامل تاثیرگذار بعدی خود به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به‌طورکلی، هرچقدر محدوده قیمتی میلگردهای فولادی پایین باشد به همان نسبت میزان صادرات افزایش می‌یابد. کشورهایی مانند ژاپن و اعضای بازار مشترک با پایین آوردن سطح قیمت محصولات خود موفق به صادرات گسترده آن شده‌اند.

 

موفقیت در صادرات میلگرد به عوامل مختلفی وابسته است.
موفقیت در اقدام پرسود صادرات میلگرد به عوامل مختلفی وابسته است.

وضعیت صادرات میلگرد و محصولات فولادی

صادرات فولاد طبق آخرین آمار حاصل‌شده در روزهای پایانی سال 1400 حدود 23 درصد افزایش یافته است. حجم صادرات محصولات فولادی ازجمله میلگرد نزدیک به 12 میلیون تن برآورد می‌شود که شامل فروش به 59 کشور دنیا است. به‌طورکلی، ارزش صادرات مقاطع فولادی بالغ بر 7.4 میلیون دلار تخمین زده می‌شود که احتمال افزایش آن در سال‌های آینده وجود دارد. از کشورهایی که سهم قابل‌توجهی در این آمار داشتند و از خدمات صنعت فولاد ایران استفاده می‌کنند می‌توان به عراق، امارات، چین، تایلند، اندونزی و... اشاره کرد.

مهمترین مقاصد برای صادرات میلگرد

کشور ما یکی از تامین‌کنندگان بزرگ میلگرد در جهان است و محصولات فولادی تولید ایران به کشورهای زیادی صادر می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • قطر
  • عمان
  • عراق
  • امارات
  • ترکیه
  • پاکستان
  • ارمنستان
  • افغانستان
  • ترکمنستان

مهمترین شرکت های صادرکننده میلگرد

شرکت‌های صادرکننده میلگرد عبارتند از کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه ظفر بناب، کارخانه شاهین بناب، کارخانه آریان فولاد، مجتمع کاوه تیکمه داش، کارخانه بافق یزد، کارخانه کویر کاشان و کارخانه فولاد آناهیتا گیلان که همگی آن‌ها، محصولات باکیفیت و استانداردی را راهی بازار مصرف بین‌المللی کرده‌اند. افزون بر این، گمرکات صادرکننده میلگرد هم تعیین شده‌اند که لیست مربوط به آن در ادامه قید شده است:

  • یزد
  • مشهد
  • تبریز
  • شلمچه
  • کرمانشاه
  • غرب تهران
  • شهید رجایی
  • ذوب آهن اصفهان

 

تعرفه گمرکی صادرات میلگرد

تعرفه گمرکی صادرات میلگرد ایران به کشور مقصد بستگی دارد که این موضوع باعث افزایش صادرات به چند کشور شده است؛ درمقابل، ارسال بار به برخی از کشورها با وجود تقاضای زیاد همچنان کم است. ضمن اینکه واردات میلگرد به دلیل تعرفه بالای گمرکی به‌صرفه نیست؛ اما صادرات آن با هزینه گمرکی ناچیزی همراه خواهد بود و درکل، سودآور است. علاوه بر این، تاجران برای صادر کردن هر نوع میلگردی باید مجوزهای لازم آن را دریافت نمایند تا در آینده با مشکلی مواجه نشوند. به‌این‌ترتیب، تعرفه گمرکی صادرات محصولات فولادی برمبنای عواملی نظیر کشور مقصد تعیین می‌شود و نرخ ثابتی ندارد.

چالش ها و ممنوعیت های صادرات فولاد و میلگرد در ایران

صادرات میلگرد ایران با چالش‌ها و ممنوعیت‌های متعددی همراه است. برخی از کشورها به دلیل رابطه نزدیکی که با آمریکا دارند، تمایلی به خرید میلگرد ایران ندارند. ازطرفی‌دیگر، ممکن است آمریکا از کشورهای دوست خود بخواهد که دیگر با ایران معامله نکنند که این موضوع، ضربه سنگینی بر پیکر صنعت فولاد کشور وارد خواهد کرد. درواقع، ممنوعیت صادرات میلگرد به هر دلیلی باعث بحران در صنعت فولاد خواهد شد که این وضعیت سایر صنایع را هم تحت‌شعاع قرار می‌دهد. علاوه بر این، اکنون بحرانی در حمل دریایی محموله‌ها وجود دارد که در صورت برطرف نشدن منجر به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کاهش تمایل به خرید محصولات می‌شود.

آشنایی با اصطلاحات بین المللی بازرگانی

از مهم‌ترین اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصطلاح FOB کوتاه‌شده عبارت Free on Board (تحویل کالا بر روی عرشه کشتی)
  • اصطلاح FCA کوتاه‌شده عبارت Free Carrier (تحویل کالا در منطقه مقرر به حمل‌کننده)
  • اصطلاح FAS کوتاه‌شده عبارت Free Alongside Ship (تحویل کالا در مجاورت کشتی)
  • اصطلاح CFR کوتاه‌شده عبارت Cost and Freight (بهای کالا و کرایه تا بندر مقصد)
  • اصطلاح CPT کوتاه‌شده عبارت Carriage Paid To (پرداخت، کرایه حمل کالا تا مقصد)
  • اصطلاح CIF کوتاه‌شده عبارت Cost, Insurance and Freight (بهای کالا، بیمه و کرایه تا بندر)
  • اصطلاح CIP کوتاه‌شده عبارت Carriage and Insurance Paid To (پرداخت، هزینه حمل و بیمه تا مقصد)

میلگردهای ایرانی؛ انتخاب اول پروژه‌های عمرانی منطقه

تلاش برای صادرات میلگرد ایران یکی از اقداماتی است که در راستای درآمدزایی در بازار آهن‌آلات صورت می‌گیرد. البته میلگردهای تولید ایران از شهرت لازم برخوردار هستند و طرفداران زیادی در سراسر جهان به‌خصوص در کشورهای منطقه دارند؛ این محبوبیت به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب تولیدات ایرانی حاصل شده است. درحال‌حاضر، بیشترین خرید بین‌المللی این محصول فولادی از سوی چین و عراق است. کشورهای چین و عراق به ترتیب حدود 27 و 17 درصد از میزان صادرات مقاطع فولادی ایران را به خود اختصاص داده‌اند. از سایر مقاصد صادرات میلگرد می‌توان به امارات، عمان، آذربایجان، ترکمنستان و... اشاره کرد. به‌این‌ترتیب، میلگردهای فولادی تولید کارخانجات ایرانی در بسیاری از پروژه‌های عمرانی کشورهای منطقه به‌کار گرفته می‌شوند.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.