آهن آنلاین
احتمال برقراری ثبات در بازار آهن آلات

احتمال برقراری ثبات در بازار آهن آلات

دوشنبه 18 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین - قیمت آهن آلات در دومین روز معرفی رئیس جمهور جدید در شرایطی روند نزولی در پیش گرفتند که قیمت‌ آهن اسفنجی در تالار صنعتی بورس کالا افزایشی بود. پیش‌بینی می‌شود که بازار فولاد تا پایان مرداد ماه در ثبات قیمتی قرار بگیرد.

در دومین روز پس از انتخاب ریاست جمهوری نرخ ارز در بازار آزاد که در روز اول کاهشی شده بود مجددا وارد کانال 60 هزار تومان شد. در واقع روز شنبه قیمت معاملات در رینگ کاهشی رقم خورد و نرخ محصولات فولادی و آهنی را تحت تاثیر قرار داد. نرخ ارز روز گذشته به کمترین میزان خود طی 6 ماه گذشته رسید و به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای قیمت‌گذاری روند نزولی قیمت در بازار فولاد را موجب شد. از طرفی روز گذشته به دلیل عدم ثبات بازار و پیش‌بینی نوسانات احتمالی میزان تقاضا برای انواع محصولات همچنان کاهشی بود و از این رو رقابتی خاصی وجود نداشت که قیمت‌ها را رقابتی کند. علاوه بر این مسائل همچنان صنایع فولادی با معضل قطعی برق مواجه هستند و این موضوع موجب شده تا میزان تولید و عرضه‌ها نسبت به ماه گذشته کاهش یابد و بنابراین در مقابل تقاضای کم در بازار میزان عرضه انواع محصولات زنجیره فولاد نیز با محدودیت مواجه شده است. طبق روال سال‌های گذشته سهمیه‌بندی برق در پایان مرداد ماه به پایان می‌رسید و شرایط در این بخش به حالت عادی بازمی‌گشت اما تفاوت امسال با سال‌های گذشته تغییر دولت است که باید دید چه آینده در انتظار صنعت فولاد است و آیا زئیس جمهور جدید برای معضلات زنجیره فولاد راه چاره‌ای در پیش خواهد گرفت یا خیر.

حرکت بورس کالا خلاف جهت بازار

روز گذشته 16 تیر ماه رینگ فیزیکی بورس کالا میزبان 277 هزار تن آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه زنجیره فولاد بود که با ثبت تقاضای 0.4 برابری نسبت به عرضه در پایان روز 28 درصد عرضه‌ها با میانگین قیمت موزون 12 هزار و 131 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. به عبارت بهتر قیمت پایه آهن اسفنجی نسبت به هفته گذشته 0.03 افزایش داشت. این در حالی است که قیمت محصولات فولادی روند کاهشی را در پیش گرفت. در معاملات تالار فیزیکی بورس کالا روز شنبه کمترین میزان نسبت حجم معامله به عرضه در سال جاری رقم خورد و فقط 28 درصد از حجم عرضه مورد معامله قرار گرفت که خاموشی‌ها در واحدهای احیا موجب شده تا این محصول ابتدایی زنجیره فولاد با استقبال قابل توجهی مواجه نشود.

با وجود افزایش نسبی قیمت آهن اسفنجی نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد روز 17 تیر ماه روند نزولی در پیش گرفتند. از این رو قیمت میلگرد آجدار تولید میانه 0.4 درصد افت را به ثبت رساند و همچنین میلگرد ظفر بناب و نیشابور بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند. قیمت پروفیل ساختمانی نیز با افت قیمت 100 تا 500 تومان به ازای هر کیلوگرم همراه بود و پروفیل اصفهان نیز بدون تغییر قیمت به فروش رسید. همچنین قیمت ورق سیاه نیز در بازار ثابت ماند. تیرآهن شرکت ذوب آهن نیز با خداکثر افت قیمت 100 هزار تومانی همراه بود و قیمت تیرآهن سایر شرکت‌ها نیز ثابت ماند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.