آهن آنلاین
انتظارات بخش فولاد و آهن آلات از رئیس جمهور نهم

انتظارات بخش فولاد و آهن آلات از رئیس جمهور نهم

شنبه 16 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین- با اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نرخ ارز در بازار عقب‌نشینی کرد و قیمت آهن آلات و محصولات فولادی کاهشی شدند. از این رو با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید روزنه امید در بخش فولاد و صنعت به وجود آمده است تا چالش‌های فعلی این حوزه با همت دولت چهاردهم تا حد زیادی رفع شود. با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، بازار از تب و تاب قیمت افتاد و همزمان با روی کار آمدن رئیس جمهور نهم نرخ ارز از کانال 62 هزار تومان وارد کانال 58 هزار تومان شد. بررسی محصولات فولادی در بازار آزاد نشان می‌دهد که قیمت همه محصولات زنجیره فولاد تحت تاثیر عقب‌نشینی نرخ ارز، کاهش داشتند. بازار آهن که طی هفته‌های گذشته منتظر نتیجه انتخابات بود با اوج‌گیری قیمت همراه بود؛ از این رو میزان تقاضا برای محصولات کاهش یافته بود.

بررسی بازار آزاد نشان می‌دهد که قیمت میلگرد آجدار تولید شرکت ذوب آهن چیزی حدود 0.7 درصد با افت قیمت همراه بوده و میلگرد آجدار نیشابور نیز 1.7 درصد کاهش قیمت را به ثبت رساند. همچنین تیرآهن شرکت ذوب آهن نیز به طور میانگین 0.8 درصد کاهش قیمت را گزارش می‌کند و تیرآهن سایر واحدهای تولیدی نیز بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند. پروفیل ساختمانی دیگر محصول فولادی نیز با 0.7 درصد کاهش قیمت مورد معامله قرار گرفت و این در حالی رقم خورده است که این محصول طی چند هفته گذشته بدون تغییر قیمت در بازار عرضه می‌شد. ورق سیاه همچنان تحت تاثیر جریانات نرخ ارز قرار نگرفته است و بدون تغییر قیمت باقی ماند.

محصولات فولاد‌ی ارزان شدند

بازار فولاد با چالش‌هایی همچون قطعی برق، کمبود تقاضا و محدودیت نقدینگی مواجه است، از این رو صادرات می‌تواند تنها گره‌گشای این صنعت به حساب آید. بنابراین، با روی کار آمدن رئیس جمهور و دولت جدید قوانین و تبصره‌های پیشین، تا حد امکان تصحیح یا لغو می‌شود و با از سرگیری روابط بین‌الملل و کاهش تحریم‌ها، صادرات محصولات ایرانی به ویژه فولاد بهبود می‌یابد. با تزریق ارز به بخش فولاد این حوزه نیز جان دوباره می‌گیرد. از طرفی قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره فولاد یکی دیگر از چالش‌های این بخش به حساب می‌آید که فعالان این حوزه از رئیس جمهور انتظار دارند که نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا به عنوان محلی برای کشف عادلانه قیمت براساس مکانیزم‌های طبیعی بازار اتفاق بیفتد و دست دلالان و واسطه‌ها از بازار فیزیکی کوتاه شود. از طرفی راه‌های جدید تامین مالی و تسهیل اخذ تسهیلات بانکی باید توسط دولت چهاردهم مورد توجه قرار گیرد تا نقدینگی به بخش فولاد تزریق شود و واحدهای در آستانه تعطیلی جان دوباره بگیرند و از بیکاری بسیاری نیروی انسانی جلوگیری به عمل آید. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.