آهن آنلاین
کاهش قیمت آهن آلات، اولین واکنش بازار به انتخاب پزشکیان

کاهش قیمت آهن آلات، اولین واکنش بازار به انتخاب پزشکیان

شنبه 16 تیر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- با برگزاری دور دوم انتخابات دوره ریاست جمهوری کشور، انتظار بازارهای سرمایه و اقتصادی برای تعیین تکلیف خط سیر آنها مشخص شد و دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب برای دولت چهاردهم پا به این عرصه گذاشت. بر اساس پیش‌بینی‌ها جدا از موضع‌گیری‌های سیاسی، یکی از اولین پیامدهای پیرامون این انتخاب روند کاهشی قیمت آهن آلات، نرخ ارز و بورس بر اساس سیاست‌گذاری‌های دولت آینده است. انتخاب مسعود پزشکیان برای سکان‌داری دولت چهاردهم، امید به ثبات و رونق اقتصادی را نزد فعالان حوزه صنعت را زنده کرده است؛ همه در انتظار سیاست‌های دولت جدید در این زمینه هستند. البته جدا از این موج زودگذر، فعالان اقتصادی حوزه آهن‌آلات و صنایع فلزی باید در انتظار تشکیل کابینه دولت جدید و تعیین خط مشی این دولت در حوزه اقتصاد و صنعت باشند. در روزهای منتهی به انتخابات از یک سو تلاش دولت موقت برای حفظ ثبات در بازارها و از سوی دیگر مشخص نبودن تکلیف رئیس دولت چهاردهم و دور شدن خریداران از بازارهای اقتصادی، قیمت مقاطع فولادی در اکثر مبادی فروش با کمترین تغییرات همراه بود. احتمالا بازار آهن‌آلات نیز در روزهای آتی به تغییر و تحولات در دولت و برنامه‌های اقتصادی آن واکنش نشان خواهد داد. در هر حال آخرین پیش‌بینی‌های کارشناسان سیاسی درباره قیمت آهن‌آلات در بازارهای داخلی طی روزهای آتی، کاهش احتمالی قیمت‌ها تا زمان مشخص شدن کابینه است.

دلار عقب کشید

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد که اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، با نوسانات در حوزه‌های مختلف همراه باشد، بازار ارز به عنوان یکی از تأثیرپذیرترین بازارهای سرمایه‌ای در این زمینه، پیش از همه بازارها  واکنش کاهشی داشت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بازار مبادله‌ای دلار، قیمت این واحد ارزی، امروز رقمی حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان نسبت به روز گذشته کاهش داشت. اگرچه این کاهش قیمت بر قیمت امروز مقاطع فولادی تاثیر چندانی نداشته، تداوم آن طی روزهای آینده، بازار آهن‌آلات و محصولات سایر صنایع را نیز درگیر نوسان قیمت خواهد کرد. کارشناسان اقتصادی این نوسانات هیجانی بازار سرمایه را تا جایگزینی دولت جدید طبیعی می‌دانند.

سکون قیمت‌ آهن‌آلات با امید به روزهای پررونق

بررسی نمودارهای نوسان قیمت آهن آلات در اولین روز پس از انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌ جمهوری کشور نشان می‌دهد که قیمت‌ها در مورد اکثر مقاطع و در بیشتر مبادی فروش با کمترین تغییر نسبت به هفته گذشته عرضه می‌شوند. نمودار قیمت میلگرد در روز شانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ اگرچه در بسیاری از موارد بدون تغییر است، در برخی از کارخانه‌ها نشان‌دهنده تغییرات در دامنه ۰.۳- تا ۰.۷- است. قیمت میلگرد آج‌دار سایزهای ۱۶، ۱۸ و۲۰ کارخانه آریان فولاد در ادامه شیب نزولی قیمت خود، امروز با ۰.۳ کاهش قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته، به ۲۶۰۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت این مقاطع در کارخانه میلگرد راد همدان با کاهش ۰.۷ درصدی مواجه شد و قیمت ۲۵۴۵۰ تومان را ثبت کرد. در بررسی نمودار نوسان قیمت پروفیل نیز محصولات پروفیل اطلس فولاد مازندران با قیمت مشابه روزهای گذشته عرضه شد اما برخی محصولات پروفیل تهران با کاهشی ۰.۷ درصدی مواجه شدند. قیمت پروفیل ساختمانی ۶۰*۶۰ در این کارخانه امروز به ۳۶۵۵۰ تومان کاهش یافت. 

 

 

نوسانات قیمت تیرآهن سایز 18 ذوب آهن (کارخانه)
نوسانات قیمت تیرآهن سایز 18 ذوب آهن (کارخانه)

 

جداول نوسان قیمت آهن آنلاین در مورد محصول تیر آهن، در بیشتر کارخانه‌ها و مبادی فروش کاهشی در بازه صفر تا ۳.۶- را نشان می‌دهد. بر خلاف سیر نزولی قیمت‌ تیرآهن سایز ۲۲ ذوب آهن در این کارخانه با ۰.۷ درصد افزایش، قیمت ۲۷۷۳۰ تومان را ثبت کرد. سایزهای پرمصرف ۱۶ و ۱۸ تیرآهن در کارخانه ذوب آهن نیز با ۰.۷ درصد کاهش، قیمت ۲۶۸۲۰ تومان را به ثبت رساندند. نمودار نوسان قیمت ورق سیاه نیز برای امروز روند کاهشی قیمت‌ را در تمام مبادی فروش در بازه صفر تا ۳.۶- درصد را نشان می‌دهد. در این نمودار ورق سیاه ۱۰ فولاد اکسین اهواز (سایز ۶۰۰۰*۲۰۰۰) با ۳.۶ درصد کاهش، قیمت ۳۷۰۰۰ تومان را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
123
17 تیر 1403
پاسخ دهید
بخریم یا نه؟
پاسخ
ahanonline پشتیبان آهن آنلاین
با توجه به شرایط موجود، زمان خوبی برای خرید محصولات فولادی است.